Juwel 70, extern filter


Richardvk

Active member
Lid geworden
7 december 2018
Berichten
43
Leeftijd
29
Ik wil hier mijn idee voor een extern filter voor mijn Juwel 70 delen.

Afgelopen week wat onderzoek gedaan naar externe filters, het filter dat geleverd word bij de Juwel 70 komt steeds los van het raam en na een week verliest deze redelijk wat van zijn capaciteit door vervuiling.

Afgelopen woensdag iets in elkaar geknutseld. (zie filmpje)
Nu was mijn idee het filter als volgt in te delen:

1. groffilter mat, fijnfilter mat, filterwatten.
2. keramische buisjes
3. bioballen
4. koolstoffilter

Nu zie ik het niet zo zitten om in mijn aquarium te gaan boren. Heeft iemand enig idee hoe ik het water kan aanzuigen zonder dat mijn gehele aquarium leeg loopt tijdens uitval van de pomp?


Bekijk media item 1411
 
Overflowbox is wat groot...

Aquarium glas van zo’n klein aquarium is ook wat dun om stevig te blijven na boren.

Je kan gwn een DIY overflow maken, zolang je maar niet de hevelstop vergeet te boren
 
Overflowbox is wat groot...

Aquarium glas van zo’n klein aquarium is ook wat dun om stevig te blijven na boren.

Je kan gwn een DIY overflow maken, zolang je maar niet de hevelstop vergeet te boren

Een soort van sifon kan dus werken? Maar als deze volstaat met water en het beweegt eenmaal blijft dit door lopen toch?

Wat bedoel je met een hevel stop?

Een luchtpijpje bovenop de 'sifon' / overloop ?
 
Hevelstop=gaatje net onder de waterlijn.
Maar dan loopt je aquarium niet leeg als je pomp ermee stop ;)
 
Hevelstop=gaatje net onder de waterlijn.
Maar dan loopt je aquarium niet leeg als je pomp ermee stop ;)

Yes thanks!

Vandaar dus die overflowbox zodat, als de pomp weer aangaat het gewoon vanzelf weer opstart.
Anders moet de leiding eerst vol water gezogen worden zodat deze weer over de rand van het aquarium gaat.

En als de afvoer leiding van het aquarium verstopt raakt moet natuurlijk rekening geworden houden dat de capaciteit van het pump unit compartiment in het aquarium past.
 
Nou nee, met een overflowbox moet je de hevel werking ook weer starten als er eenmaal lucht in de leiding zit..

Maar zonder boren is een 100% failsafe niet haalbaar met een bioloog
 
Nou nee, met een overflowbox moet je de hevel werking ook weer starten als er eenmaal lucht in de leiding zit..

Maar zonder boren is een 100% failsafe niet haalbaar met een bioloog

Zo blijft de hevel werking toch actief? lijkt mij, in theorie.
Mits de uitgang van de hefel werking lager ligt dan de toevoer naar de bioloog.

toevoer bioloog.png
 
Dat blijft werken TOT er lucht in de hevelbuis komt.
En dat start niet automagisch weer als de pomp weer start, dat moet je zelf handmatig weer starten
 
Dat blijft werken TOT er lucht in de hevelbuis komt.
En dat start niet automagisch weer als de pomp weer start, dat moet je zelf handmatig weer starten

Klopt, theoretisch werkt het dus. Zolang er geen lekkage zit in die hevelbuis moet het in de praktijk ook werken.
Ik denk dat ik deze oplossing ga proberen.

Is het verstandig om in de leiding naar het bioloog toe een regelkraan in te zetten om de doorvoersnelheid af te stellen ?
 
Ik heb het wel anders maakt het egt een takke herrie, maar je kan ook gaan voor een durso of bean-animal..

Ik heb een schuifafsluiter met draaiknop gekozen, kost wat maar dan heb je ook wat
 
Ik heb het wel anders maakt het egt een takke herrie, maar je kan ook gaan voor een durso of bean-animal..

Ik heb een schuifafsluiter met draaiknop gekozen, kost wat maar dan heb je ook wat

Bedankt voor de info.

Ik dacht inderdaad zoiets als een durso.
Dit is meer als een test, ik zou graag een grotere aquarium willen bouwen.
Dus voor nu voldoet een simpele kogelkraan.
 
Eindelijk een update!

Begin deze zomer het bioloog van glas gemaakt, werkt perfect. Ik hoef nu niet meer elke week het filter schoon te maken omdat de doorstroming verslechterd.
Momenteel word het water over de rand van het aquarium geheveld. Leidingen zijn dus aan de achterkant zichtbaar.
Dit is wel een nadeel en ben van plan om een eigen aquarium te gaan bouwen met de doorvoer door de bodem.

IMG_5290.JPG
IMG_5289.JPG


De setup die ik hier gebruik:

Juwel Primo 70, met originele pomp (voor het overhevelen van het water)
Juwel SB80 kast (origineel voor Juwel Rio 125, hiervan de breedte van het blad ingekort)
Custom Made bioloog met filtermatten -> keramische buisjes -> bioballen -> filtermatten -> originele buisverwarming 50W -> koolstoffilter -> opvoerpomp 15W

IMG_5291.JPG
 
Met die hevel snap ik niet. Als je opvoerpomp stil valt, riskeer je dan niet dat de hele boel over loopt.

Oeps sorry, niet genoeg naar boven gescrolld
 
Theoretisch gezien kan het water opgevangen worden in het bioloog.
Het water zal overlopen naar het bioloog totdat de hevel lucht aanzuigt.

Nu is er alleen een fout gemaakt met de productie van het bioloog waardoor deze minder overcapaciteit heeft dan berekend.
Dus in werkelijk overstroomt de bioloog en moet er gedweild worden als de opvoerpomp uitvalt. Gelukkig nooit gebeurd.

Dit is ook een reden dat ik een nieuw aquarium wil gaan bouwen. Verder werkt het systeem perfect.
 
Da's nog wel een risico als er een stop of iets doorslaat dan... wellicht wat minder water in de bak of het afhevelstopgat hoger boren?
Edit; ben ook wel benieuwd naar een foto van binnenin de bak
 
Goed idee om het afhevelstopgat hoger te boren. Het waterniveau moet dan wel vaker in de gaten worden gehouden.
Ik zal proberen een foto te maken van binnen in de bak.
 
Goed idee om het afhevelstopgat hoger te boren. Het waterniveau moet dan wel vaker in de gaten worden gehouden.
Ik zal proberen een foto te maken van binnen in de bak.
Zou dan wel even kijken dat mocht je bak stoppen met afhevelen omdat je pijp lucht aanzuigt, je ook genoeg ruimte hebt in je aquarium die het overige water vanuit de sump opvangt. Wellicht met een vlotter ofzo deze automatisch uit laten schakelen mocht er geen toevoer meer zijn in het eerste vak, om te voorkomen dat de pomp droogdraait? Zomaar even meedenken, wellicht heb je dit allemaal al geregeld
 
Hier een foto van binnen in de bak.
IMG_5315.JPG
IMG_5316.JPG

Filtermat voor het pompje zodat geen vis meekan naar het bioloog.
Pompje word alleen gebruikt om de hevel werking te starten als dat nodig mocht zijn.

Zou dan wel even kijken dat mocht je bak stoppen met afhevelen omdat je pijp lucht aanzuigt, je ook genoeg ruimte hebt in je aquarium die het overige water vanuit de sump opvangt. Wellicht met een vlotter ofzo deze automatisch uit laten schakelen mocht er geen toevoer meer zijn in het eerste vak, om te voorkomen dat de pomp droogdraait? Zomaar even meedenken, wellicht heb je dit allemaal al geregeld
Die ruimte in het aquarium is er wel, pomp vakje in het bioloog is niet zo groot. Dat de pomp droogloopt en hierdoor kapot loopt is een risico.Maar ik heb een reservepomp mocht dit gebeuren.

Ik wil hier niet veel aanpassingen meer aan doen. Dit word binnenkort mijn reservebak en dan denk ik hier het originele filter weer in te plaatsen.
Gister een kast opgehaald waar ik een aquarium op ga bouwen. Stukje groter dan deze. Zie foto.

669279D6-2336-40E6-95E3-F3A4AF213928.JPG
 

Terug
Bovenaan