Juwel Binnenfilter


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Wij hebben nu een dikke 6 jaar een Juwel Rio 180 met het standaard binnenfilter. Dat werkt eigenlijk prima en is makkelijk te onderhouden.

Nu zag ik de post van Daniel Hoogland in het topic filter-en-co2-systeem-in-nieuwe-bak-maar-welke"". Hij plaatste hier het filmpje

Dat ziet er interessant uit. Wij hebben eigenlijk de standaard Juwel opstelling, maar met een extra bakje Cirax om meer biologisch materiaal te hebben. Nu overweeg ik om de opstelling uit het filmpje over te nemen met wellicht nog wat extra Cirax bakjes.

Wat denken jullie en wat zouden de voor- en/of nadelen kunnen zijn?
 
Daniel hier :)

Laat ik voorop stellen dat als je filter nu prima werkt het niet perse nodig is om alles te verbouwen. Ik zal niet beweren dat de standaard Juwel filtermedia niet zal functioneren maar je zou er meer uit kunnen halen. Indien dat dus niet nodig is, waarom veranderen? Een aantal voordelen die ik zie:

1) Door het onderste gedeelte te vullen met een goede biologische media zoals bijvoorbeeld siporax, eheim substrat pro of biohome gravel creeer je meer oppervlakte voor bacteriën om zich te vestigen en heb je dus een groter biologische filtercapaciteit. (maar zoals ik eerder zei, als je het niet nodig hebt is dat geen belangrijk punt)
2) Door eerst grof, medium en fijn mechanisch te filteren creer je een systeem waarbij je minder vaak de sponsen uit hoeft te spoelen. Dit komt omdat je het opvangen van deeltjes verspreid over drie sponsen ipv hoe juwel het standaard doet met 1 wit matje bovenop. Dit witte matje zal je wellicht elke week moeten vervangen en bij de Pondguru methode is een keer in de maand wellicht al overdreven. Dit punt alleen is puur een gemakspuntje al komt er nog een voordeel uit, zie punt 3.
3) Door te zorgen voor een goede mechanische filtrage zorg je dat je biologische media 'schoon' blijft en dus niet kan dicht slibben met vuil deeltjes waardoor de werking afneemt.

Een nadeel is dat je fijne mechanische filter onder twee andere matjes zit en dus minder makkelijk bereikbaar. Al zet dit nadeel zich mijn inziens wel volledig af tegen het voordeel dat je het minder vaak hoeft te vervangen. Verder zie ik geen nadelen aan de pondguru filterindeling.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pla
Meer en meer heb ik het idee dat je die poundguru met z'n standaard verhaal dat kennelijk geldt voor alle filters maar moet laten voor wat hij is. Alle filters vertonen volgens hem wel een gebrek, ze zijn allemaal fout ingericht en behoeven, ook weer en vooral, vulling met producten waar hij een aanzienlijk belang in heeft. Alle producenten van filters hebben geen idee hoe je een zo'n filter zou moeten maken en moeten dus eigenlijk in de leer bij deze man. Volgens mij is dat onzin!
 
Meer en meer heb ik het idee dat je die poundguru met z'n standaard verhaal dat kennelijk geldt voor alle filters maar moet laten voor wat hij is. Alle filters vertonen volgens hem wel een gebrek, ze zijn allemaal fout ingericht en behoeven, ook weer en vooral, vulling met producten waar hij een aanzienlijk belang in heeft. Alle producenten van filters hebben geen idee hoe je een zo'n filter zou moeten maken en moeten dus eigenlijk in de leer bij deze man. Volgens mij is dat onzin!

Het principe wat hij aanhoudt is super simpel en verantwoord hij ook prima. Geen idee waarom je zo'n weerstand hebt tegen eerst mechanisch filteren en dan pas biologisch zo is namelijk menig filter vanuit de fabriek ook opgebouwd. Met als klein verschil dat vaak het fijne filterwatten vaak op een makkelijk bereikbaar plek zit en daar is wel wat voor te zeggen. Al doet Juwel het wel extreem door het fijne filter pad als eerste aan te bieden. Dat is vooral goed voor de verkoop van die dingen. Dat biohome verhaal en wat hij vaak afkraakt als 'crap' media zet ik ook mijn vraagtekens bij hoor maar het principe van zijn opbouw is prima.

Als jij zelf een andere manier hebt dan hoor ik dat graag maar wel met onderbouwing, niet 'omdat het werkt' of 'omdat de fabrikant het zo levert' of 'ik mag die man niet zo'. Zo maak jij bijvoorbeeld ook je eigen spraybar, die komt ook niet van de fabrikant zo af en dat doe je - neem ik aan - omdat je dat beter vindt. Of je reactor voor co2 die je zelf hebt gebouwd? Zo doen wij dat met filters ook.

Nog als toevoeging:

Juwel werkt vanuit de fabriek vaak op alleen filterspons en dat is zeker geen verkeerde manier van filteren. Daarom zei ik ook tegen de TS dat indien het nu goed werkt er geen reden voor aanpassing is. Een filter fabrikant zal een filter maken en indelen die simpel is, in de meeste gevallen prima werkt, makkelijk te onderhouden is, het liefst ook een beetje 'fool' proof is, betaalbaar zodat zij het filter voor een schappelijke prijs kunnen aanbieden en ook nog a.d.v. consumables wat geld op de langere termijn oplevert. Dat is het doel van een fabrikant en doen ze vaak ook prima. Wil je echter net wat meer uit het filter halen dan kan dat in de meeste gevallen. Soms door dingen andersom te plaatsen en soms om materiaal helemaal te vervangen door iets anders.

Eheim doet bijvoorbeeld in zijn classic series (maar ook professional series geloof ik?) het fijne filterpad helemaal bovenaan. Praktisch gezien is daar zeker wat voor te zeggen want je kunt die nu heel gemakkelijk vervangen. ideaal gezien zou je die echter toch als laatste fase van je mechanische filter (die ook bij eheim verder helemaal onderaan zit) doen. Daarbij moet je wel rekening houden dat je dus je mandjes of zakjes met biologische media even moet verwijderen voordat je de fijne filterpad kunt vervangen (wellicht een nadeel). Houd je hier geen rekening mee dan zou je wel eens kunnen vergeten die te vervangen en daarom doet Eheim die waarschijnlijk bovenaan. Voor de leek handig, maar wil je echt alles uit het filter halen kun je beter die fijne deeltjes er ook nog uitfilteren voordat het in contact komt met je biologische media.

Als je een nieuwe TV koopt bijvoorbeeld dan kun je die zo neerzetten, stekker er in en kijken maar. Echter zijn er toch nog een aantal dingen die je kunt fine-tunen zoals de kleuren en het geluid. Het hoeft niet, maar om de TV beter bij jou te laten passen is het wel aan te raden om hier nog even naar te kijken. Hetzelfde met filters.
 
Laatst bewerkt:
met producten waar hij een aanzienlijk belang in heeft.

Daar ben ik het wel mee eens en een stukje "voorlichting" over hoe het moet gaat gepaard met andere belangen in mijn ogen. Voorlichting en tips zijn natuurlijk nooit verkeerd maar ja ik vindt het jammer dat daar een stukje commercie in verweven zit. Maar ja, gelukkig kan en mag ieder zn eigen invulling geven aan de opbouw van zijn of haar filter ;)
 
Jammer dat jullie dat zo zien. Ik zie iemand die zo gepassioneerd met filters bezig is dat hij zijn eigen media heeft ontworpen en zijn 'visie' nu met ons wil delen. En daarbij ook nog eens duidelijk vermeld dat je elke biomedia kunt gebruiken maar dat hij vindt dat biohome het beste is. Dat vertelt hij elke keer weer juist om te voorkomen dat zijn boodschap als commercieel wordt gezien.

Biohome ja of nee, ik weet het ook niet maar zijn visie is mij wel duidelijk en die deel ik.
 
"Als jij zelf een andere manier hebt dan hoor ik dat graag maar wel met onderbouwing, niet 'omdat het werkt' of 'omdat de fabrikant het zo levert' of 'ik mag die man niet zo'. Zo maak jij bijvoorbeeld ook je eigen spraybar, die komt ook niet van de fabrikant zo af en dat doe je - neem ik aan - omdat je dat beter vindt. Of je reactor voor co2 die je zelf hebt gebouwd? Zo doen wij dat met filters ook."

In mijn reactie gaf ik een hele duidelijke onderbouwing waarom ik hetgeen deze man naar voren brengt niet zo serieus neem. Dat ik hem niet zo mag? Die tekst is niet van mij, die heb je erbij bedacht? Ik schreef ook dat ik meer en meer dit idee heb. Niet dat jij of wie dan ook dat ook moet hebben. En inderdaad maak ik dingen zelf maar niet omdat ik ze beter vind. Wel omdat ik dit gewoon leuk vind. Ook zeg ik niet dat, zo maar een voorbeeld, dat elke ph controller fouten bevat omdat ik er ooit een bouwde. Verder heb ik geen belangen die mij nopen om ergens een kwaliteitslevel aan te hangen. Wel zei ik dat ik het vreemd vind dat er aan elk filter die deze meneer beschouwd fouten bevat die hij alleen ziet en waaraan de producent kennelijk niet heeft gedacht. Wanneer dus jij een andere mening hebt? Niets mis mee. Dat mag, net zoals ik de mijne mag hebben. En voorlopig blijf ik in dit geval bij mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties, maar wat een discussie. ;)
Na alle reacties te hebben gelezen, hierbij even onze bestaande situatie. Deze is al op de bijgaande foto met als aanvulling, dat de onderste houder bestaat uit 2x fijne spons en een bakje cirax.
De bovenste houder is dus zo gevuld als op de foto, met als aanvulling een extra bakje cirax onder de grove spons. Dit bakje zit dus onderin de bovenste houder. Zo hebben we het eigenlijk al een hele tijd. Als gezegd, het water is mooi helder.

Maar wellicht kan het altijd beter. Als ik mijn bestaande spullen gebruik en/of wat aanpas op basis van dat filmpje, dan denk ik aan het volgende:
Onderste houder: 3x bakje cirax
Bovenste houder: van onder naar boven: fijne spons, witte watten, fijne spons, grove spons. De groene nitrax en zwarte koolsponzen zouden dan kunnen verdwijnen.

Wat denken jullie? Zou dit voordelen bieden? Schiet er maar op, want ik sta open voor jullie meningen.
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_126 May. 26 11.22.jpg
    ScreenHunter_126 May. 26 11.22.jpg
    37.5 KB · Weergaven: 108
Maar wellicht kan het altijd beter. Als ik mijn bestaande spullen gebruik en/of wat aanpas op basis van dat filmpje, dan denk ik aan het volgende:
Onderste houder: 3x bakje cirax
Bovenste houder: van onder naar boven: fijne spons, witte watten, fijne spons, grove spons. De groene nitrax en zwarte koolsponzen zouden dan kunnen verdwijnen.

Wat denken jullie? Zou dit voordelen bieden? Schiet er maar op, want ik sta open voor jullie meningen.
Dit lijkt mij een prima plan. Zo maak je in het bovenste gedeelte het mechanische filter wat logischer en hoef je minder vaak die witte watten te spoelen / vervangen en cirax in het onderste gedeelte voor de biologische werking.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pla
Bedankt voor het meedenken, Daniel. Dat gaan we binnenkort zo maar doen dan.
 
Je draaid al 6jaar zo met dit filter naar tevredenheid wat je ook terug vind aan het aquarium dat zonder problemen draaid dan is mijn motto... if it works don't fix it !
Als je al Cirax bakjes gebruikt dan heb je bij een normal tropiche aquarium met planten al genoeg om bacterien te huisvesten omdat namelijk de planten al een groot deel amonium/ammonia opnemen.
Full cycle dus wanneer je ook nitraat gaat omzetten naar stikstof gaat vrijwel niet gebeuren in een intern/extern pot filter al ga je biohome ultra erin doen. en je wil dat ook niet bij een plantenbak !

Heb je een aquarium zonder planten en klein laagje zand of grind met decoratie dan is het wel heel belangrijk dat je filter zoveel mogelijk bacterien kan huisvesten omdat er veel meer ammonia/amonium door het filter gaat wat resulteerd in ook meer nitraat als eindproduct en dan wil je juist dat nitraten omgezet worden omdat je anders veel waterwissels moet doen.
Dan stap men al gauw over op een bioloog om dat te verwezelijken en geen potfilters en internefilters tezij je een dikke laag zand of grind op de bodem hebt liggen dan groeien daar namelijk ook veel bacterien die ammonia/amonium en klein deel van de nitraten gaan omzetten.

Dus als je al Cirax hebt en sponzen en het filter is geheel opgevuld met een normal tropische aquarium heb je genoeg omdat de planten een hoop werk voor het filter al doen..
 
  • Leuk
Waarderingen: Pla
Ik heb die bakjes cirax ook gebruikt en vond ze ook fijn werken in de Jewel.
Nadeel van hun opzet vond ik wel dat die witte filterwatten enorm snel verstopt zitten, ik had er zelf nooit aan gedacht om met verschillende sponzen te experimenteren ipv gelijk te beginnen met de witte.

Ik las net de discussie dat die PondGuru zn eigen rommel probeert te verkopen, dat is ook zo denk ik maar je kan zonder iets te kopen zijn tips gebruiken door je eigen sponzen en medium in een andere volgorde te zetten.
Vergeet ook niet dat Jewel op de doosjes zet dat je de sponzen maandelijks/wekelijks/6 wekelijks moet vervangen, Eheim doet niet anders op hun filter verpakkingen dit zijn ook allemaal leugens, uiteindelijk zijn het allemaal bedrijven met een winstbejag...

Je kan zijn opzet altijd proberen maar dan met de cirax ofSiporax en gewoon is kijken hoe dat bevalt, ik zie er meer voordelen van dan nadelen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allemaal bedankt voor jullie input. Natuurlijk is het zo, dat Pondguru en ook alle andere fabrikanten hun producten en ideeën op zodanige wijze aanprijzen, dat ze een verdienmodel hebben met de verkoop van consumables. Lees: filterwatten, sponzen e.d.

Nu heb ik voordat ik deze discussie ben begonnen, wat nieuwe zaken aangeschaft omdat ze nu echt slecht werden. Maar zal over niet al te lange tijd een derde bakje cirax kopen en dan mijn filter inrichten, zoals hierboven aangegeven. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn.

Natuurlijk zal ik jullie op de hoogte houden.
 

Terug
Bovenaan