Juwel Bioflow kwartslag draaien?


J

jlrens

Guest
Ik heb in de garage mijn Rio180 staan en ben al een tijdje aan het droog-scapen.
Nou heb ik enigszins een leuke scape en dan jeukt het wel om er iets meer mee te gaan doen.
Maar.... Het filter lijkt om te bouwen naar links, vanwege de symmetrie en 2 uitstroom gaten maar toch past de pomp niet door het andere gat.

Nu zat ik te denken, wat zou er gebeuren als ik het filter een kwartslag draai?
Dus met de instroom aan de zijkant dus langs de 'lange kant' ipv de vooraan langs de 'korte kant'.
De uitstroom kan mooi gericht maar iemand die er meer over kan vertellen of later in later stadia gevolgen zou kunnen hebben?

IMG_20191012_210311.jpg IMG_20191012_205858.jpg
 
Lijkt mij geen probleem. Al zou het op de 'normale' positie ook gewoon moeten passen. Wellicht moet je het gedeelte waar de pomp in valt ook nog draaien op een of andere manier want normaal gesproken is die natuurlijk zo geplaatst dat de pomp aan de linker kant naar buiten komt. Maar goed, zoals jij het nu gedaan heb kan het ook en lijkt me geen problemen opleveren.
 
heb ik jarenlang in mijn vorige rio 125 zo gehad nooit iets nadeligs aan ontdekt
 
heb ik jarenlang in mijn vorige rio 125 zo gehad nooit iets nadeligs aan ontdekt
Dat lijkt me in verhouding redelijk tot de rio180 te vergelijken denk ik of niet?
Alles is kleiner maar de pomp zal ook minder sterk zijn neem ik aan.
Op die manier is de instroom langs de achterwand zogezegd, het lijkt mij helemaal niet onlogisch.
Jij hebt er goede ervaring mee zo te horen. Kun je er nog wat over vertellen wat het met je stroming deed?
Aangezien die nog meer langs je vooruit kan worden gestuurd ipv langs de achterkant of schuin tegen de voorruit aan.


Lijkt mij geen probleem. Al zou het op de 'normale' positie ook gewoon moeten passen. Wellicht moet je het gedeelte waar de pomp in valt ook nog draaien op een of andere
manier want normaal gesproken is die natuurlijk zo geplaatst dat de pomp aan de linker kant naar buiten komt. Maar goed, zoals jij het nu gedaan heb kan het ook en lijkt me geen problemen opleveren.
Nou ik heb hem op alle manieren gepast, maar hij wil er niet in zodat hij door het rechtergat uitstroomt.
Je kunt dat tussenschot wel draaien, maar door de bolling aan 1 kant krijg je je filtermedia er dan niet meer in.
En volgens mij zit je dan ook te klooien met de verwarmingsstaaf. Maar zover was ik dus niet eens gekomen.
 
Ik heb in de garage mijn Rio180 staan en ben al een tijdje aan het droog-scapen.
Nou heb ik enigszins een leuke scape en dan jeukt het wel om er iets meer mee te gaan doen.
Maar.... Het filter lijkt om te bouwen naar links, vanwege de symmetrie en 2 uitstroom gaten maar toch past de pomp niet door het andere gat.

Nu zat ik te denken, wat zou er gebeuren als ik het filter een kwartslag draai?
Dus met de instroom aan de zijkant dus langs de 'lange kant' ipv de vooraan langs de 'korte kant'.
De uitstroom kan mooi gericht maar iemand die er meer over kan vertellen of later in later stadia gevolgen zou kunnen hebben?

Bekijk bijlage 281691 Bekijk bijlage 281693

Je moet er aan denken dat het Juwel Bioflow systeem een dubbele inlaat en uitlaat heeft. In het onderste biologische deel is een andere, ook wat langzamere, stroming toegepast dan welke je ziet in het bovenste mechanische deel. Wanneer je het filter draait zal dat ook gevolgen hebben, denk ik.

 
Dubbele inlaat klopt wel, via de grote sleuven aan de bovenkant van het filter stroomt water het filter in.
Maar de sleuven die onderin aan de zijkant zitten geleiden het water langs de verwarming naar boven en stroomt dan
net zoals het 'andere' water gewoon van boven naar beneden door de filter media heen.
Dan zitten er eenmaal ''in'' de filtermedia nog op 2 hoogtes uitgangen voor water naar de pomp, deel van het water gaat halverwege al uit de media, terwijl een ander deel tot onder aan toe geraakt.

Vervolgens stroomt, zover ik altijd heb geweten, het water altijd voor 1 punt weer naar buiten. Een 2e uitstroom heb ik nooit iets van gezien in elk geval.
Als ik de behuizing een kwartslag draai is er nog steeds water wat langs beide ingangen kan komen.
Dus zowel boven in de grote sleuven als onder via de kleinere sleuven. Ben alleen benieuwd wat het met de gehele stroming gaat doen.
 
Dubbele inlaat klopt wel, via de grote sleuven aan de bovenkant van het filter stroomt water het filter in. Maar de sleuven die onderin aan de zijkant zitten geleiden het water langs de verwarming naar boven en stroomt dan net zoals het 'andere' water gewoon van boven naar beneden door de filter media heen. Dan zitten er eenmaal ''in'' de filtermedia nog op 2 hoogtes uitgangen voor water naar de pomp, deel van het water gaat halverwege al uit de media, terwijl een ander deel tot onder aan toe geraakt. Vervolgens stroomt, zover ik altijd heb geweten, het water altijd voor 1 punt weer naar buiten. Een 2e uitstroom heb ik nooit iets van gezien in elk geval. Als ik de behuizing een kwartslag draai is er nog steeds water wat langs beide ingangen kan komen. Dus zowel boven in de grote sleuven als onder via de kleinere sleuven. Ben alleen benieuwd wat het met de gehele stroming gaat doen.
 
ergingen een paar dingen fout,ik had de bioflow gewoon verwijdert en een kwartslag gedraaid en tegen de linkerachterzijde gekit.dan zit de uitstroom aan de voorzijde en kun je hem mooi tegen de voorruit richten met het gebogen uitstroom pijpje filterwerking en stroming zijn niet minder
 
ergingen een paar dingen fout,ik had de bioflow gewoon verwijdert en een kwartslag gedraaid en tegen de linkerachterzijde gekit.dan zit de uitstroom aan de voorzijde en kun je hem mooi tegen de voorruit richten met het gebogen uitstroom pijpje filterwerking en stroming zijn niet minder

Fout met bericht posten bedoel je denk ik he :D Fijn te horen dat de stroming gewoon goed was.
Als ik er wat langer over nadenk, klinkt het juist als 'slimmer' door de stroming langs de voorruit te leiden.
Wat was voor jou de reden om hem te verplaatsen eigenlijk?
 
voor mij was de reden puur het aangezicht,.vanaf mijn zitplaats zat ik altijd tegen de zijkant met filter aan te kijken en dan heb je altijd een dode hoek.en toen ik hem verplaatste was dat opgelost.bij mij had het dus niets met stroming te maken.
 
Hier de filters, al waren ze extern, ook altijd op de voorruit gehad. Zie daar dus geen probleem in. Zoals gezegd als de intake maar voldoende ruimte hebben, zeker die kleien sleuven aan de kant voor je verwarming zodat die zn warmte kwijt kan en de bak mooi op temperatuur kan houden
 
''Kwartslag draaien van interne filter-idee v2.0'' :D
Ik heb nog even zitten denken en heb een voorbeeld uitgetekend waarvan ik hoop dat dit een beetje een realistisch beeld is.
Hierin zit een extern filter verwerkt.
Met de scape die ik voor ogen heb is de voorgrond van fijn licht zand voor corydoras achtige.
Omdat ik het fijn zou vinden de zandbodem zo ''schoon'' mogelijk te houden heb ik bedacht dat door het interne filter een kwartslag te draaien deze mooi langs de voorruit uitstroomt.
Iets omlaag gericht zou deze vuil kunnen vervoeren naar de uitgang richting het externe filter aan de andere zijde.
Eigenlijk is het interne filter meer een soort biologische stromingspomp dan.
Door met een spraybar langs de achterzijde te werken moet de uitstroom van het externe filter de rest van de circulatie op zich nemen.
Deze stroom komt naar voren, en buigt mee af door de stroming die vanaf het interne filter komt, zo hoop ik veel vuil mee af te voeren richting het punt waar het weer naar het externe filter gaat.
De Juwel Bioflow heeft bovenin en onderin aan de zijkant zijn eigen toevoer van water.

Het plan werkt in mijn hoofd uitstekend, haha, maar ik hoop eigenlijk op wat mee-denk werk en of ik niks over het hoofd zie.
Of natuurlijk alle andere tips.

Filtratie-Circulatie.jpg
 
je kunt natuurlijk ook een stromingspompje plaatsen naast de uitstroom,dan krijg je ook een betere circulatie en werken de stromingen elkaar niet tegen
 
je kunt natuurlijk ook nog je juwelpomp opwaarderen naar een exemplaar met meer opbrengst,dan heb je geen extra apparaat in je aquarium
 
je kunt natuurlijk ook nog je juwelpomp opwaarderen naar een exemplaar met meer opbrengst,dan heb je geen extra apparaat in je aquarium
Ja klopt dat zou kunnen inderdaad, alleen met het externe filter kan ik vuiltjes vrij laag bij de bodem afzuigen en bij de Juwel moet het altijd net onder de wateroppervlakte, aangezien de hoofdinlaat van de Bioflow helemaal bovenaan zit.
En vuiltjes zakken makkelijker dan dat je ze omhoog brengt dacht ik zo.
 
......... en werken de stromingen elkaar niet tegen

Ik had hierover het volgende bedacht:
De hoofdingang van het Bioflow filter krijgt het misschien een klein beetje moeilijker dan wanneer er geen spraybar naast zit,
echter heeft de Blioflow onderin de zijkant nog een inlaat, hierlangs loopt water langs de heater en vervolgens alsnog via een sleuf naar boven en komt daar op de filtermedia terecht.
En onderin bij de zij-inlaat is geen verstoorde stroming.
De pomp zuigt zo hard als hij voor gemaakt is (toch?) dus als het water er niet langs boven inkomt, gaat er misschien meer water langs onderen het filter in.
 
volgens mij zuigt de bioflow op 3 punten aan,dus het lijkt mij dat als je een pompje op de bodem richt het vuil toch wel opgenomen wordt,zo ze je maar weer dat iedereen zij eigen ideen heeft en dat er meerdere oplossingen zijn
 
''Kwartslag draaien van interne filter-idee v2.0'' :D
Ik heb nog even zitten denken en heb een voorbeeld uitgetekend waarvan ik hoop dat dit een beetje een realistisch beeld is.
Hierin zit een extern filter verwerkt.
Met de scape die ik voor ogen heb is de voorgrond van fijn licht zand voor corydoras achtige.
Omdat ik het fijn zou vinden de zandbodem zo ''schoon'' mogelijk te houden heb ik bedacht dat door het interne filter een kwartslag te draaien deze mooi langs de voorruit uitstroomt.
Iets omlaag gericht zou deze vuil kunnen vervoeren naar de uitgang richting het externe filter aan de andere zijde.
Eigenlijk is het interne filter meer een soort biologische stromingspomp dan.
Door met een spraybar langs de achterzijde te werken moet de uitstroom van het externe filter de rest van de circulatie op zich nemen.
Deze stroom komt naar voren, en buigt mee af door de stroming die vanaf het interne filter komt, zo hoop ik veel vuil mee af te voeren richting het punt waar het weer naar het externe filter gaat.
De Juwel Bioflow heeft bovenin en onderin aan de zijkant zijn eigen toevoer van water.

Het plan werkt in mijn hoofd uitstekend, haha, maar ik hoop eigenlijk op wat mee-denk werk en of ik niks over het hoofd zie.
Of natuurlijk alle andere tips.

Bekijk bijlage 282347
Wanneer je met een extern filter werkt zou ik of het interne filter helemaal verwijderen of het filterhuis, zo deed ik het, gebruiken als extra vóórfilter voor de externe filtratie. Het interne filterhuis heeft dus geen motor meer in zich. De aanzuigbuis van mijn extern filter zit nu in het filterhuis waarin ook sponzen zitten die fungeren als extra voorfilter. De oorspronkelijk moter van het interne filter heeft ook weer een nuttige toepassing gevonden als skimmer, zie foto's:
IMG_20190124_132221.jpg
IMG_20190124_132236.jpg
 
Wanneer je met een extern filter werkt zou ik of het interne filter helemaal verwijderen of het filterhuis, zo deed ik het, gebruiken als extra vóórfilter voor de externe filtratie. Het interne filterhuis heeft dus geen motor meer in zich. De aanzuigbuis van mijn extern filter zit nu in het filterhuis waarin ook sponzen zitten die fungeren als extra voorfilter. De oorspronkelijk moter van het interne filter heeft ook weer een nuttige toepassing gevonden als skimmer, zie foto's:

Dat is ook nog handig een idee, maar zoals jij het doet heeft het geen ruimte besparende werking als je het alsnog gebruikt om een skimmer te maken.
Het gaat mij vooral om dat ik nu de Juwel Bioflow als stromingspomp gebruik om de voorgrond meer vrij van vuiltjes te houden, ik hoop althans dat dat werkt.
Naar mijn idee is de stroming wel goed, alleen je weet het pas als de boel draait, dat is een beetje het jammere haha
 
Dat is ook nog handig een idee, maar zoals jij het doet heeft het geen ruimte besparende werking als je het alsnog gebruikt om een skimmer te maken.
Het gaat mij vooral om dat ik nu de Juwel Bioflow als stromingspomp gebruik om de voorgrond meer vrij van vuiltjes te houden, ik hoop althans dat dat werkt.
Naar mijn idee is de stroming wel goed, alleen je weet het pas als de boel draait, dat is een beetje het jammere haha
Die skimmer gebruik ik alleen wanneer noodzakelijk hetgeen maar zelden het geval is. Die hangt dus eigenlijk nooit in mijn bak. Ik gaf het alleen aan dat alles weer (her-)gebruikt kan worden. Een extra stromingspomp kan ook zorgen voor een botsende waterdistributie. Bij de door mij aangegeven methode is hij bovendien overbodig omdat dit een van de weinige manieren is waar je een goede waterverplaatsing óók over de bodem hebt.
 

Terug
Bovenaan