Juwel helialux spectrum 1000 instellen

H

Huipie

Guest
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een Juwel helialux spectrum 1000 boven m'n nieuwe rio 180 gelegd. Ik ben gewend van m'n nano bakje om de verlichting 8 uur per dag aan te hebben, dat werkt voor dat bakje uitstekend.
Nu wil ik voor de Rio 180 ook zo'n 8 uur licht hebben, maar ik wil ook gebruik maken van zonsopgang en ondergang en een half uurtje maanlicht. Moet ik zonsopgang en ondergang ook bij de effectieve branduren rekenen? Ik las dat onder de 50% lichtsterkte je die tijd niet hoeft mee te rekenen.

Ik heb al een schema gemaakt,maar ik weet niet zeker wat de juiste verhouding is van rood - groen - wit tijdens zonsopgang. Ik dacht dat dat rood en groen iets minder fel moeten branden dan wit, maar weet het niet zeker. Ook ben ik van plan om in het begin (bak gaat zaterdag beplant en gevuld worden) de verlichtingsterkte niet hoger dan 60% te hebben, en dit in een week of 2 A3 op te bouwen naar 80%. Ik ga vooral veel anubias, bucephalandra, cryptocoryne, microsorum, echinodorus, staurogyne en heterophylla gebruiken, dus de verlichting hoeft niet perse op 100 % te branden.

Heeft iemand tips voor me? Ik zal mn huidige verlichtingsschema ook nog posten, maar dat doe ik even wanneer ik weer op de laptop zit en niet op de iPad :)
 
Is het niet eenvoudiger gebruik te maken van een BiotoopProfiel en de uren hiervan aan te passen?

BiotoopProfielen
Vijf standaard profielen om te downloaden. Kies uit de profielen Standaard, Standaard zonder middagpauze, Biotoop Malawi/Tanganjika, Biotoop Amazonas en Aquascape.

Mss heb je onderstaande gemist!?
 
Ik kan prima een eigen profiel maken, maar tips voor de kleur verhouding en sterkte / duur mbt zonsopgang en ondergang zijn welkom. er staat 1 standaard profiel met middagpauze in de controller , de overige profielen zouden downloadbaar zijn, maar ik heb ze nog niet kunnen vinden.
 
Juwel gebruikt voor z'n ledverlichting een m.i. veel te hoge Kelvin waarde. Dus wit hoger instellen als rood lijkt me niet goed. Ik zou rood juist zo hoog mogelijk houden, groen is minder interessant, om de Kelvinwaarde te drukken. Voor je planten een voordeel. De acht uur instelling met de hoogst gekozen intensiteitswaarde is altijd zonder de dimwaardes. Mijn bak staat aan van 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Een druk bezette plantenbak, zie eventueel fotoboek, overigens. De regel van tijd onder 50% niet meerekenen ken ik niet maar ik kijk heel sterk naar mijn planten en geef zo de beste licht instelling. Mijn bak heeft veel licht dat 8 uur lang op 95% aan staat. En dit zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Ben, waardevolle info! Wat doe ik met blauw licht ? Ik was in de veronderstelling dat blauw licht s'ochtends en s'avonds "actief" is en overdag laag is. Klopt dat?
 
Bedankt Ben, waardevolle info! Wat doe ik met blauw licht ? Ik was in de veronderstelling dat blauw licht s'ochtends en s'avonds "actief" is en overdag laag is. Klopt dat?
In principe zit in wit licht het volledige kleuren gamma en versterk je door een bepaalde kleur toe te voegen juist dat deel van het witte licht. Blauw licht dringt dieper door in water als rood licht. Wit licht met een hoge Kelvinwaarde, koelwit genoemd, heeft meer blauw in zich dan licht met een lagere waarde, warmwit dus, waar juist rood hoger is vertegenwoordigd. Blauw licht en dus ook rood licht, eigenlijk het hele spectrum zit de hele dag door in het licht. Wij voegen extra kleuren toe om onze planten te stimuleren. 's Morgens zit er wat meer rood in het licht en 's avonds wat meer blauw in mijn bak omdat ik de achterbalk 's morgens laat opstarten maar in de avond de voorste balk het laatst uitdoe. . Bovendien heb ik rode en warmwitte leds achterin mijn bak zitten omdat daar gemiddeld het merendeel én de hogere planten staan. Helemaal voorin voer ik dan koelwit en blauw, daar zie je de lagere planten staan. mijn middenbalk heeft alleen witte leds.
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
zo ziet mijn dag er nu uit qua licht:

belichtingsprofiel.JPG


Rood, groen en wit hebben allemaal dezelfde waarde. Ik zou hier dus rood moeten verhogen? Kunnen wit en groen dan gelijk blijven of moet ik groen verlagen?
Voor nu houd ik even max 60% lichtsterkte aan, maar dat ga ik dus langzaam aan verhogen tijdens het indraaien.

update: ik heb er nu dit van gemaakt, volgens mij meer in de juiste richting:
belichting2.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is er nog iemand die kan aangeven of ik op de juiste koers zit qua licht nav de laatste grafiek hierboven? Mijn dank is groot :)
 
hallo mensen,

ik ben nog steeds aan het klooien met de instelling van de led kleuren, en ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Kan iemand me helpen? Benvo had aangeven om meer rood licht dan wit te geven, maar als ik kijk naar de schema's van Juwel zelf dan adviseren zij om rood en wit gelijk te houden of rood iets minder dan wit. Ook twijfel ik over de hoeveelheid blauw gedurende de dag. Op sommige schema's van juwel is blauw laag (zo'n 15 a 20%) maar op andere schema's houden ze blauw op 50%.

kortom, ik heb geen idee meer wat nu de juiste verdeling van kleuren is. Mijn bak draait nu 3 weken, en er is de afgelopen dagen wat kiezelalg onstaan, maar nog niks wereldschokkends. De limnophila groeide heel hard de eerste 2 weken, maar na de eerste snoei lijkt de groei nu een beetje te stagneren. De stengels ogen ook een stuk dunner dan in het begin. Mijn rode lotus groeit goed, en ook de echinodorussen maken nieuw blad aan. Eea is wel nog aan het aanpassen naar de onderwatervorm.

Dit is het schema wat ik nu gebruik:
lighting schedule.JPG


wie kan me helpen, want ik ben enorm aan het twijfelen wat nu de juiste verdeling is.
 
Ik weet niet in hoeverre je er iets aan hebt, maar zo ziet mijn schema er uit. Als je het grafiekje bekijkt zie je dat ik 's morgens wat meer rood heb en 's avonds wat meer blauw.

Omdat mijn planten niet erg veel licht nodig hebben draai ik maar op 60%max voor wit, 50% rood en 40% voor groen en blauw.

Screenshot_20200220-122242_Chrome.jpg
 
Ik weet niet in hoeverre je er iets aan hebt, maar zo ziet mijn schema er uit. Als je het grafiekje bekijkt zie je dat ik 's morgens wat meer rood heb en 's avonds wat meer blauw.

Omdat mijn planten niet erg veel licht nodig hebben draai ik maar op 60%max voor wit, 50% rood en 40% voor groen en blauw.

Bekijk bijlage 289967
bedankt! en groeien je planten goed met dit schema?
 
bedankt! en groeien je planten goed met dit schema?

Mijn beplanting hoofdzakelijk uit anubias, welke niet veel licht vraagt. Dus die doen het goed voorlopig.

Wat de beste verhoudingen zijn voor jou aquarium weet ik niet. Dat hangt af van jou planten en wat je zelf mooi vind om naar te kijken, het oog wil ook wat...

Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het licht visueel te rood worden waneer ik de rode leds hoger zet dan de witte. Dit kan je dan weer compenseren door groen te verhogen. Groen + rood geeft een wat gelig licht visueel gezien.
 
Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het licht visueel te rood worden waneer ik de rode leds hoger zet dan de witte. Dit kan je dan weer compenseren door groen te verhogen. Groen + rood geeft een wat gelig licht visueel gezien.

Dat heb ik ook, teveel rood licht geeft een beetje een gelige waas. Het blijft zoeken naar de juiste balans.
 
Momenteel eea aangepast naar dit:
lighting schedule.JPG


Ik ga dit voorlopig aanhouden, en kijken hoe de planten er op gaan. Dit ziet er ook gewoon prima uit.
 
ik heb rood en wit op 80% groen op 55% en blauw op 10%.dat werkt prima voor mij
 

Bijlagen

  • 001.jpg
    001.jpg
    110 KB · Weergaven: 605
hallo mensen,

ik ben nog steeds aan het klooien met de instelling van de led kleuren, en ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Kan iemand me helpen? Benvo had aangeven om meer rood licht dan wit te geven, maar als ik kijk naar de schema's van Juwel zelf dan adviseren zij om rood en wit gelijk te houden of rood iets minder dan wit. Ook twijfel ik over de hoeveelheid blauw gedurende de dag. Op sommige schema's van juwel is blauw laag (zo'n 15 a 20%) maar op andere schema's houden ze blauw op 50%.

kortom, ik heb geen idee meer wat nu de juiste verdeling van kleuren is. Mijn bak draait nu 3 weken, en er is de afgelopen dagen wat kiezelalg onstaan, maar nog niks wereldschokkends. De limnophila groeide heel hard de eerste 2 weken, maar na de eerste snoei lijkt de groei nu een beetje te stagneren. De stengels ogen ook een stuk dunner dan in het begin. Mijn rode lotus groeit goed, en ook de echinodorussen maken nieuw blad aan. Eea is wel nog aan het aanpassen naar de onderwatervorm.

Dit is het schema wat ik nu gebruik:
Bekijk bijlage 289957

wie kan me helpen, want ik ben enorm aan het twijfelen wat nu de juiste verdeling is.
Momenteel eea aangepast naar dit:
Bekijk bijlage 289972

Ik ga dit voorlopig aanhouden, en kijken hoe de planten er op gaan. Dit ziet er ook gewoon prima uit.

Met je laatste zin sla je de spijker op z'n kop. Instellingen vragen aan anderen is altijd moeilijk, interne omstandigheden in bakken en planten verschillen nu eenmaal. Kijken hoe je planten reageren is dus de enige juiste methode.
 
Terug
Bovenaan