Wat is er nieuw

Juwel lido 120 Zuid Amerika - Cory panda

Cory panda

Member
Lid geworden
26 maart 2026
Leeftijd
42
Ik ben nieuw in de aquariumwereld en ben gestart met een Juwel Lido 120.
Ik ga aan de slag met een Zuid Amerikaans aquarium, met in ieder geval Corydora panda’s.

De eerste planten zijn binnen (30/04) en het aquarium draait nu bijna een week.

Binnenkort volgt nog een drijfplant (Amazone kikkerbeet), en worden catappa bladeren en elzenproppen toegevoegd.

Bijlagen

• IMG_6312.jpeg
    IMG_6312.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 56
  • IMG_6357.jpeg
    IMG_6357.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 54
Inmiddels (een weekje geleden) ook de kikkerbeet toegevoegd. Vandaag voor het eerst de waterwaarden getest. CO2 mag iets omhoog (alvast 1 groot catappa blad toegevoegd om pH iets te verlagen) en nitraat is vrij laag, maar de planten gaan als een speer. De echinodorus begint te bloeien, dus nu staat de klep open.
Nitriet is nog heel laag. Het spiderwood en het andere hout reageert wel en heeft een laag haartjes gekregen. Nu maar wachten tot het verdwijnt.

de eerste foto is van vorige week, de tweede en derde van vandaag :daisy:

Bijlagen

• IMG_6416.jpeg
    IMG_6416.jpeg
    3.4 MB · Weergaven: 45
  • IMG_6417.jpeg
    IMG_6417.jpeg
    3.6 MB · Weergaven: 47
  • IMG_6418.jpeg
    IMG_6418.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 49
Nadat onze garnaaltjes (neocaridina) een maandje in het aquarium zaten hebben we afgelopen weekend 1 ancistrus sp (man) en 10 corydoras toegevoegd.
Ik hoop dat de ancistrus van onze algenvoorraad gaat genieten.
Aan de cory’s gaat het niet liggen. Ze vallen aan op al het eten, de garnalen en de ancistrus hebben geen schijn van kans. De voedertijd maakt niks uit, ze lijken altijd honger te hebben.

De garnalen vinden we nog wel eens terug in het filter, ondanks een garnalenrooster. We missen wel een paar garnalen, ik hoop dat ze zich goed verstopt hebben en op een gegeven moment weer tevoorschijn komen.

Over een maandje komt er nog een scholenvis bij. We moeten nog kiezen, wordt het een nannostomus, een hockeystick, of een rode rio? Tips en adviezen zijn welkom :S

Bijlagen

• IMG_6466.jpeg
    IMG_6466.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 20
Ik zou toch eens gaan poetsen om de alg te verwijderen, want echt algen eten doet een Anciatrus niet. En de Panda is een gevoelige Corydoras soort dus toch een beetje op de waterwaardes letten en regelmatig onderhoud plegen.

Misschien dat je planten ook wat beter gaan groeien als je wat alg weghaalt. Wellicht een aantal planten eens uit het aquarium halen, schoonmaken en terugzetten. Wat scholenvissen betreft zijn er talloze mogelijkheden...

Laatst bewerkt:
:oopss:Per ongeluk dubbel gepost….

Dank jullie voor de tips.

De algen worden wekelijks waar mogelijk losgehaald en afgezogen, net als de bodem. De waterwaarden zijn stabiel sinds april (met druppeltest, JBL ). Fosfaat, Nitraat, nitriet en NH4 zitten beneden de detectielimiet. Nu de vissen erin zitten testen we elke dag.
Als ze een beetje gesetteld zijn zal ik het hout afborstelen.

Ik ben benieuwd welk visje je gaat kiezen.

Fosfaat, Nitraat …………. zitten beneden de detectielimiet
Ik veronderstel niet meetbaar met druppeltesten, dus PO4/NO3 zijn beiden 0, er zijn ook geen voedingsstoffen voor de planten die hun voeding uit waterkolom halen en dan gaan verslijmen, met als gevolg algen omdat deze met weinig goed groeien, dweilen met de kraan open.

Laatst bewerkt:
Klopt. Tot nu toe moest ik de planten regelmatig uitdunnen om ruimte te houden voor de vissen. Ik ben voorzichtig met het toevoegen van nutriënten. Voor de grote planten heb ik kleisticks toegevoegd. Voor de planten die voedingstoffen uit het water opnemen voeg ik wekelijks een halve dosis sporenelementen toe (easylife profito). Voorheen (voor de garnalen) voegde ik ook colombo carbo toe. Ik heb begrepen dat het slecht is voor de garnalen, dus daar ben ik mee gestopt. Een andere (garnaal-veilige) vloeibare C-bron heb ik nog niet gevonden.
Voor de N en P verwacht ik dat de vissen op termijn voor een toename gaan zorgen.
Ik veronderstel niet meetbaar met druppeltesten, dus PO4/NO3 zijn beiden 0, er zijn dan ook geen voedingsstoffen voor de planten die hun voeding uit waterkolom halen met als gevolg algen omdat deze aan zeer weinig voldoende hebben, dweilen met de kraan open.

misschien een domme vraag, maar zou zoiets werken als CO2 bron voor de planten:

Dennerle Carbo Bio Style 120 CO₂ Bemestingssysteem voor 120L​

Is dat veilig voor de vissen en de garnalen? Ik wil ook niet de zuurstof uitdrijven door het ingassen van CO2.
Verder zie ik het nog niet zitten om grote gasinstallaties aan te schaffen. Mogelijk in de verre toekomst als er grotere aquaria komen.

.

Nadat onze garnaaltjes (neocaridina) een maandje in het aquarium zaten hebben we afgelopen weekend 1 ancistrus sp (man) en 10 corydoras toegevoegd.
Ik hoop dat de ancistrus van onze algenvoorraad gaat genieten.
Aan de cory’s gaat het niet liggen. Ze vallen aan op al het eten, de garnalen en de ancistrus hebben geen schijn van kans. De voedertijd maakt niks uit, ze lijken altijd honger te hebben.

De garnalen vinden we nog wel eens terug in het filter, ondanks een garnalenrooster. We missen wel een paar garnalen, ik hoop dat ze zich goed verstopt hebben en op een gegeven moment weer tevoorschijn komen.

Over een maandje komt er nog een scholenvis bij. We moeten nog kiezen, wordt het een nannostomus, een hockeystick, of een rode rio? Tips en adviezen zijn welkom :S
Ik heb ervaring met Nannostomus eques en Nannostomus marginatus. Equus zijn ontzettend leuk maar 60 cm is te klein. De marginatus zijn ook heel leuk en passen denk ik wel in je bak maar van wat ik van ze zie hier bij mij in de bak, hebben ze bij jou wel echt meer verstopplekjes nodig. Je bak is vlak onder het wateroppervlak nog behoorlijk kaal. Dat zal je wel echt even dicht moeten laten groeien voor de nannostomussoorten, in ieder geval voor de 2 waar ik ervaring mee heb.
Wellicht dat een donkerdere achtergrond alles wat natuurlijker en rustiger gaat laten lijken.

Ik wil ook niet de zuurstof uitdrijven door het ingassen van CO2.
Het is niet zo dat het toevoegen van CO2 de reeds aanwezige O2 (zuurstof) geforceerd verdrijft uit het water, echter……..

Ter verduidelijking:
Stel je hebt een potje met knikkers die tot de rand vol zit met de juiste verhouding van CO2-knikkers en O2-knikkers …….
Als je een aantal zuurstof-knikkers verwijderd dan moet je deze wel weer aanvullen met dezelfde hoeveelheid zuurstof-knikkers anders wordt de vrijgekomen ruimte ingenomen door CO2-knikkers die staan te popelen om een plekje te vinden.

Dus (24/7) continu CO2 toevoegen (dus ook gedurende de nacht) is niet verstandig omdat planten dan geen zuurstof leveren terwijl vissen deze wel verbruiken en ook weer CO2 “uitademen” , uiteraard speelt dan ook nog een gebrek aan oppervlakte beweging een grote rol.

Het is niet anders dan goed ventileren in een huis waar veel mensen aanwezig zijn

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan