Juwel Lido LED verlichting vervangen voor T5

T

Tjeerdo78

Guest
Ik heb ook een lido en wil dus mijn standaard meegeleverde led even vervangen voor de t5 tl die ik nog heb van mijn oude lido
Past dit er in of is de adapter daar niet geschikt voor
Groet Tjeerdo
 
Zou dan de armaturen van de TL gewoon over zetten naar de nieuwe bak
 
Of je doet ze beiden als het een Lido 200 is en je een plantenbak wilt :ROFLMAO:
 
Goede morgen
Ik wil even minder licht zeg maar want de algen nemen de overhand sinds ik led heb
Tenminste dat idee heb ik

En dacht als de t5 er zo in te zetten dan is het zo gebeurd

Maar dan denk ik de oude er gewoon in hangen
 
Hoe is t met je onderhoud gesteld? Waterwissels, planten voeding en dergelijke???
 
Onderhoud is naar mijn mening goed ik voeg wekelijks flora grow van colombo toe
Waterwissel doe ik eigenlijk niet vaak als mijn waterwaardes goed zijn laatst wel gedaan na een keur bio exit green verder niet
Planten groeien goed
 
Onderhoud is naar mijn mening goed ik voeg wekelijks flora grow van colombo toe
Waterwissel doe ik eigenlijk niet vaak als mijn waterwaardes goed zijn laatst wel gedaan na een keur bio exit green verder niet
Planten groeien goed
Floragrow bevat geen nitraat en fosfaat en kan dus prima algen verklaren bij sterker licht; waarschijnlijk in combi met geen co2?
Wat is 'niet vaak'? Fertilizers en te weinig waterwissels staat bijna garant aan alg. En hoe meet je je waterwaarden?
 
Klopt geen co2 dacht om vloeibare co2 te gaan gebruiken met de led verlichting
Nitraat was idd lang niet te meten met teststrips
Waterwissel eigelijk gewoon nooit naar mijn mening waarom wisselen als je waardes goed zijn
 
Goede morgen
Ik wil even minder licht zeg maar want de algen nemen de overhand sinds ik led heb
Tenminste dat idee heb ik

En dacht als de t5 er zo in te zetten dan is het zo gebeurd

Maar dan denk ik de oude er gewoon in hangen
Nu is het wel zo dat algen hun kansen waarnemen bij tekorten!
Dus wat je eigenlijk het eerst moet doen is bezien of je de belichting heb afgesteld op de lichtvraag van de in je bak aanwezige planten! Dan gaan ze goed groeien en vragen om bemesting waaronder dus ook CO2. Wanneer er dan algen opduiken weet je, door de soort alg, waar en welke tekorten er zijn.
 
Onderhoud is naar mijn mening goed ik voeg wekelijks flora grow van colombo toe
Waterwissel doe ik eigenlijk niet vaak als mijn waterwaardes goed zijn laatst wel gedaan na een keur bio exit green verder niet
Planten groeien goed
Waterwissels zijn nodig en zinvol. Dat zou ik zeker wekelijks aanraden!
 
Co2 tekort denk ik wel idd want ze groeien als kool de led geeft ook een bak licht dat is niet normaal
 
Waterwissels zijn nodig en zinvol. Dat zou ik zeker wekelijks aanraden!
Ik lees zoveel verschillende meningen hierover en weet eigelijk niet goed wat de juiste is want als je wiselt haal je ook weer de voeding uit je water
 
Ik lees zoveel verschillende meningen hierover en weet eigelijk niet goed wat de juiste is want als je wiselt haal je ook weer de voeding uit je water
Scroll dit even door?

 
Klopt geen co2 dacht om vloeibare co2 te gaan gebruiken met de led verlichting
Nitraat was idd lang niet te meten met teststrips
Waterwissel eigelijk gewoon nooit naar mijn mening waarom wisselen als je waardes goed zijn
Vloeibare co2 bestaat niet echt; da's meer een stootkuur dan dat je hier op lange termijn je planten een plezier mee gaat doen. Hervulbare of weggooi drukflessen is een voedingsbron voor planten, dat vloeibare spul niet.
Strips meten sowieso niet zoveel; die zijn harstikke onbetrouwbaar.
Waterwissels zijn essentieel voor een gezonde bak, je haalt afvalstoffen en teveel aan voedingsstoffen eruit. Wekelijks 30-50% afhankelijk van hoe zwaar je ferts doseert is aan te raden. Na een waterwissel hoor je weer op je ijkpunt te zitten en voeg je dus weer voedingsstoffen toe.
 
Vloeibare co2 bestaat niet echt; da's meer een stootkuur dan dat je hier op lange termijn je planten een plezier mee gaat doen. Hervulbare of weggooi drukflessen is een voedingsbron voor planten, dat vloeibare spul niet.
Strips meten sowieso niet zoveel; die zijn harstikke onbetrouwbaar.
Waterwissels zijn essentieel voor een gezonde bak, je haalt afvalstoffen en teveel aan voedingsstoffen eruit. Wekelijks 30-50% afhankelijk van hoe zwaar je ferts doseert is aan te raden. Na een waterwissel hoor je weer op je ijkpunt te zitten en voeg je dus weer voedingsstoffen toe.

Maar je ziet desondanks nog niet het nut van water verversen?
Nou zie wel nut maar daar schrijft hij bij matig licht en geen co2 eens om de 3 maand en niet wekelijks vandaar dat ik dacht dat de led teveel licht geeft samen met de voeding kom ik dan co2 tekort en waarschijnlijk dus gevolg alg
Vandaar dat ik dacht om de t5 er weer in te doen
 
De LED's zijn inderdaad best fel maar als ik zo lees wissel je dan toch te weinig water. Toevallig deed ik het wekelijks en ben afgelopen maand naar om de week gegaan waarbij ik wel evenveel volume in een maand wissel maar heb gelijk een zieke vis. Ik had er inderdaad even dom niet genoeg bij nagedacht dat er ook stoffen en micro-organismen ophopen die we niet meten. Maar goed zou gewoon wekelijks wisselen, ga ik ok weer doen. Er is inderdaad een balans tussen licht en voeding. Co2 heb je niet dus mogelijk een tekort dus als je dan veel licht heb zou dat ook algen kunnen bevorderen. Ik zelf ga misschien ook wat aan m'n licht doen. Heb sowieso veel drijvers erin, deze dempen het licht ook en trekken veel nitraat weg. Andere optie is die ik heb gelezen je TL deels afschermen, dit kan met bakpapier maar nog beter zo ik heb gelezen hier ook met stukjes PVC. Wil je toch echt kunnen dimmen dan moet je of handig zijn en zin hebben de balk open te maken om de starters te vervangen of je balk in z'n geheel vervangen wat weer een duit in de portemonnee kost.
 
Nou zie wel nut maar daar schrijft hij bij matig licht en geen co2 eens om de 3 maand en niet wekelijks vandaar dat ik dacht dat de led teveel licht geeft samen met de voeding kom ik dan co2 tekort en waarschijnlijk dus gevolg alg
Vandaar dat ik dacht om de t5 er weer in te doen
LED+dimmer of co2 is goedkoper dan TL buizen op de lange termijn. Maar joh, als jij maar 1x in de 3 maanden water wil wisselen hou ik je niet tegen. Verstandig is anders mijn inziens maar goed.
 
Nou zie wel nut maar daar schrijft hij bij matig licht en geen co2 eens om de 3 maand en niet wekelijks vandaar dat ik dacht dat de led teveel licht geeft samen met de voeding kom ik dan co2 tekort en waarschijnlijk dus gevolg alg
Vandaar dat ik dacht om de t5 er weer in te doen
Die 3 maandelijkse waterverversing doe je bij een Low-tech aquarium zoals wij die vroeger kenden. Dan spreek je over een zeer zwakke verlichting en een aangepast plantenbestand. Jij moet zeker wekelijks verversen! Mijn raad naar jou toe is; kijk in je bak en ga even googelen wat de planten in jouw bak vragen qua belichting. En dan pas bekijk je of het nodig is om je verlichting aan te passen. Dat kan je gemakkelijk doen door naar de online plantenaanbieders te gaan hier op internet en de planten op te zoeken die jij hebt. Daar staat dan meestal bij wat de plant vraagt, ook qua belichting. En aan die vraag ga je voldoen. Als dit klaar is moet je niets meer aan die verlichting doen. Er volgt dan vanzelf een vraag van je planten naar CO2 en bemesting.
 
De LED's zijn inderdaad best fel maar als ik zo lees wissel je dan toch te weinig water. Toevallig deed ik het wekelijks en ben afgelopen maand naar om de week gegaan waarbij ik wel evenveel volume in een maand wissel maar heb gelijk een zieke vis. Ik had er inderdaad even dom niet genoeg bij nagedacht dat er ook stoffen en micro-organismen ophopen die we niet meten. Maar goed zou gewoon wekelijks wisselen, ga ik ok weer doen. Er is inderdaad een balans tussen licht en voeding. Co2 heb je niet dus mogelijk een tekort dus als je dan veel licht heb zou dat ook algen kunnen bevorderen. Ik zelf ga misschien ook wat aan m'n licht doen. Heb sowieso veel drijvers erin, deze dempen het licht ook en trekken veel nitraat weg. Andere optie is die ik heb gelezen je TL deels afschermen, dit kan met bakpapier maar nog beter zo ik heb gelezen hier ook met stukjes PVC. Wil je toch echt kunnen dimmen dan moet je of handig zijn en zin hebben de balk open te maken om de starters te vervangen of je balk in z'n geheel vervangen wat weer een duit in de portemonnee kost.
Begin altijd bij je verlichting! (Gouden driehoek!) Zet die vast op de juiste waarde. De rest is een afgeleide van dat vaste punt.
 

Bijlagen

  • gouden_driehoek-600x600.jpg
    gouden_driehoek-600x600.jpg
    54.1 KB · Weergaven: 74
LED+dimmer of co2 is goedkoper dan TL buizen op de lange termijn. Maar joh, als jij maar 1x in de 3 maanden water wil wisselen hou ik je niet tegen. Verstandig is anders mijn inziens maar goed.
Niet dat ik dat wil ik zoek een balans
En als je googled vindt je heel veel over water wisselen de een doet het nooit en de ander weer 2 keer in de week
En met de led lamp denk ik dat ik co2 te kort kom omdat ik te veel licht heb
Maar om nu een co2 installatie te kopen vindt ik een beetje duur en gedoe maar dat is misschien omdat ik daar geen ervaring in heb
 
Die 3 maandelijkse waterverversing doe je bij een Low-tech aquarium zoals wij die vroeger kenden. Dan spreek je over een zeer zwakke verlichting en een aangepast plantenbestand. Jij moet zeker wekelijks verversen! Mijn raad naar jou toe is; kijk in je bak en ga even googelen wat de planten in jouw bak vragen qua belichting. En dan pas bekijk je of het nodig is om je verlichting aan te passen. Dat kan je gemakkelijk doen door naar de online plantenaanbieders te gaan hier op internet en de planten op te zoeken die jij hebt. Daar staat dan meestal bij wat de plant vraagt, ook qua belichting. En aan die vraag ga je voldoen. Als dit klaar is moet je niets meer aan die verlichting doen. Er volgt dan vanzelf een vraag van je planten naar CO2 en bemesting.
Maar als ik dus de led er boven hang heb ik veel licht en mijn planten groeien daar op verder super met de toevoeging van voeding maar groeien ze dan zo goed dat je dus co2 tekort hebt en dus alg krijgt
Of omdat ik te wijnig water wissel doe en de alg groeit door de afvalstoffen
 
Co2 installatie kost wel wat maar wellicht is dit ook goedkoper te krijgen op MP. Het in elkaar zetten valt reuze mee. Bij mij was de installatie binnen een kwartier gedaan. Alleen het afstellen ben je wat langer mee bezig maar das ook een kwestie van bellen tellen, checker in de gaten houden en aan een knop draaien. En anders kan altijd iemand hier op het forum daar hulp bij geven. Maar begin gewoon is met wat meer water wisselen. Het een kan het ander versterken.

Gr
Stefan
 
Terug
Bovenaan