Juwel Multilux Led buizen


Dat zou helemaal super zijn als het met een TC420 te doen is. Ik heb zelf niet heel veel verstand van deze zaken maar zie zojuist in de Data-sheet dat er drie manieren van dimmen zijn. Zie hierop pagina 2: https://win.tcisaronno.com/downloads/?IDnode=835&field=docs

Ze hebben het over een push dimfunctie, 1-10v dimfunctie en DALI dimfunctie.
Als een TC420 niet teveel verbruikt zou het zelfs op de AUX kunnen van de driver, anders zelf wat bouwen met een arduino en transistoren of mosfets
 
Dat zou helemaal super zijn als het met een TC420 te doen is. Ik heb zelf niet heel veel verstand van deze zaken maar zie zojuist in de Data-sheet dat er drie manieren van dimmen zijn. Zie hierop pagina 2: https://win.tcisaronno.com/downloads/?IDnode=835&field=docs

Ze hebben het over een push dimfunctie, 1-10v dimfunctie en DALI dimfunctie.
Ok, dat zou dus kunnen werken maar volgens mij zijn de Multilux buizen zelf niet dimbaar?

https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Verlichting/LED/MultiLux-LED/MultiLux-LED-lamp/
 
Ligt vaak aan de driver die niet dimbaar is.
Of als de lamp is uitgevoerd met een interne niet dimbare driver, maar in dit geval lijkt het erop dat de driver enkel extern zit
Ok, dat heel goed zijn. Ik ken deze verlichting van Juwel niet maar las dat ze niet dimbaar zijn waarbij opvalt dat dit ook niet kan met hun eigen controller.
 
Ok, dat heel goed zijn. Ik ken deze verlichting van Juwel niet maar las dat ze niet dimbaar zijn waarbij opvalt dat dit ook niet kan met hun eigen controller.
En dat is marketing :p
Wil je iets dimbaar koop dan de helialux :p
 
Het dimverhaal ga ik zeker nog testen. Zodra ik meer weet laat ik het weten.:petjeaf:
 
Zoals beloofd een update wat betreft het dimmen van de multilux lampen. Ik kan jullie mededelen dat het niet dimbaar zijn, wat juwel aangeeft, zeker niet zit in de lampen. Heb momenteel een raspberry pi, met een bordje uit china wat een pwm signaal vertaald naar 0-10v, geprogrammeerd om een volledig automatisch lichtprogramma weer te geven met zonsopkomst en zonsondergang.

Zo ziet de opstelling er uit:

IMG-20190328-WA0010.jpg


Voor degene die handig en geïnteresseerd zijn, ik heb gebruik gemaakt van een raspberry pi 3 met Android Things als OS. Daarvoor heb ik een programmaatje geschreven waarin twee keer per dag een zonsopkomst en zonsondergang verwerkt zit. Dit kan relatief eenvoudig aangepast worden naar andere tijden of één enkele lichtperiode.

De broncode is hier terug te vinden: https://github.com/Rwae/AquariumPWMSunControl
 
Laatst bewerkt:
Zo moest het ff 3x lezen..
Maar als ik het goed begrijp heb jij nu dus een dimbare juwel lamp omdat je een dimbare voeding hebt
 
Haha excuses voor het cryptische taalgebruik. Ja dat is de conclusie die je hieruit kunt trekken :D.
 
Haha wel vet dat het is gelukt

Maar met een tc420 durfde je niet aan?
 
Haha wel vet dat het is gelukt

Maar met een tc420 durfde je niet aan?

Over de tc420 heb ik niet nagedacht eigenlijk, heb zo'n ding niet voor handen. Deze raspberry pi diende voor dit project als boekenlegger dus kon deze wel een andere functie geven. :cool:
 
Deze raspberry pi diende voor dit project als boekenlegger dus kon deze wel een andere functie geven. :cool:
:D:D
leuk maar hoe heb je dit gedaan via de originele voorschakel van juwel of anders
 
:D:D
leuk maar hoe heb je dit gedaan via de originele voorschakel van juwel of anders

Het is inderdaad niet gebeurd met de standaard voorschakelapparatuur. Dat staat beschreven op pagina 1 van deze thread, daar staat ook bij welke voeding je nodig hebt voor het aansturen van de juwel led buizen.
 
Het is inderdaad niet gebeurd met de standaard voorschakelapparatuur. Dat staat beschreven op pagina 1 van deze thread, daar staat ook bij welke voeding je nodig hebt voor het aansturen van de juwel led buizen.
Zag het nu ook was de voor geschiedenis even vergeten:sorry: :D:D
Nou zie ik de mensen met een originele led balk dit niet zo snel doen maar leuk om te weten dat het kan bedankt voor het delen:thumbs::D
 
Zag het nu ook was de voor geschiedenis even vergeten:sorry: :D:D
Nou zie ik de mensen met een originele led balk dit niet zo snel doen maar leuk om te weten dat het kan bedankt voor het delen:thumbs::D

Dat denk ik ook niet nee, is vooral interessant voor mensen die een oude T5 bak willen ombouwen :).
 
Zoals beloofd een update wat betreft het dimmen van de multilux lampen. Ik kan jullie mededelen dat het niet dimbaar zijn, wat juwel aangeeft, zeker niet zit in de lampen. Heb momenteel een raspberry pi, met een bordje uit china wat een pwm signaal vertaald naar 0-10v, geprogrammeerd om een volledig automatisch lichtprogramma weer te geven met zonsopkomst en zonsondergang.

Zo ziet de opstelling er uit:

Bekijk bijlage 270561

Voor degene die handig en geïnteresseerd zijn, ik heb gebruik gemaakt van een raspberry pi 3 met Android Things als OS. Daarvoor heb ik een programmaatje geschreven waarin twee keer per dag een zonsopkomst en zonsondergang verwerkt zit. Dit kan relatief eenvoudig aangepast worden naar andere tijden of één enkele lichtperiode.

De broncode is hier terug te vinden: https://github.com/Rwae/AquariumPWMSunControl
Een Rasberry pi is feitelijk een computer, je had eigenlijk behoorlijk voordeliger kunnen werken met een Arduino wat een controller is. Zelf deed ik dit ook met een Mega waar ik een volledige Aquarium controller van gebouwd heb. Naast de verlichting stuur ik daar ook de temperatuur en CO2 mee aan. Mijn code heb ik zelf geschreven omdat ik ook gewerkt heb met een gekoppeld Nextion scherm. Maar dit is natuurlijk ook leuk.
 
Een Rasberry pi is feitelijk een computer, je had eigenlijk behoorlijk voordeliger kunnen werken met een Arduino wat een controller is. Zelf deed ik dit ook met een Mega waar ik een volledige Aquarium controller van gebouwd heb. Naast de verlichting stuur ik daar ook de temperatuur en CO2 mee aan. Mijn code heb ik zelf geschreven omdat ik ook gewerkt heb met een gekoppeld Nextion scherm. Maar dit is natuurlijk ook leuk.

Ja daar ben ik me bewust van, ga dit ook nog wel converteren naar een simpeler systeem denk ik (volgens mij heb ik nog een Atmega88 liggen ergens op zolder) maar zoals ik al zei had ik een raspberry pi zo nog liggen, dan is dat voor mij dus het voordeligste systeem ;).

Bedankt voor de verdere tips, wellicht ga ik het ding in de toekomst nog verder uitbreiden, voor nu is dit vooral een proof-of-concept geweest om de verlichting te kunnen dimmen.
 
Voor degene die handig en geïnteresseerd zijn, ik heb gebruik gemaakt van een raspberry pi 3 met Android Things als OS. Daarvoor heb ik een programmaatje geschreven waarin twee keer per dag een zonsopkomst en zonsondergang verwerkt zit. Dit kan relatief eenvoudig aangepast worden naar andere tijden of één enkele lichtperiode.

De broncode is hier terug te vinden: https://github.com/Rwae/AquariumPWMSunControl
@Rwae , helaas werkt de link naar de broncode niet meer. Zou je die nog eens willen delen?
 
Ik wilde toevallig een post plaatsen betreft deze lampen. Gelijk staat dit bovenaan! Mag ik zo brutaal zijn mijn eigen vraag te stellen daar veel electro techneuten deze thread volgen? Ik heb dus de originele led unit van juwel met 2 day balken. Veel te fel natuurlijk, ik weet dat ivm led ik ze maar op 1 manier er in kan doen. Maar kan ik ze wel zonder problemen ondersteboven in de unit plaatsen zodat ze iets gedempt zijn? Ik ben zelf niet technisch genoeg om dit mooie dimbare idee na te bootsen. 😅
 
Ik zou denken van wel. Ander zou het ook uitmaken welke kant je links en welke rechts doet
 
Je kan ze dus ook maar op 1 manier er in doen. Ze zijn gemarkeerd met een rode stip.
 
Met dank aan dit en andere draadjes een ombouw van multilex led naar een gedimmed systeem gemaakt. Context, heb een rio180 met multllex op MP gekocht met de (afgrijselijke) day led en een nature. Al snel door dat dit niet gaat werken zonder dimmen. Dus ombouwen.

Kap open gemaakt, het lijkt alsof deze met een snellijm achtige lijm is verkleefd. De inhoud is een trafo en wat draden, alles verwijderd en een 4-aderige draad aangelegd (hornbach) en dichtgezet met een goede siliconen. Verder 2 meanwell trafos constant current bij conrad gekocht (350mA)want ik wil de buizen los schakelen. Verder een TC420 en 2 kleine printes voor PWM naar voltage voor het dimmen (had eerst voltage naar PWM maar dat werkt echt niet. TC420 wordt met een 12/10v adapter gevoed, de pwm printjes ook met een 12 adapter. Aan elkaar zetten, TC420 programmeren voor 2 kanalen en klaar (wat een brak interface….). Bak is nog niet ingericht maar zal na inrichting nog wat fito’s maken met inmiddels een nature en day (rode) led. Grappige was dat ik een colour led haalde bij de lokale juwel leverancier en die maar bleef beweren dat dimmen niet kan, die begrijpt echt de basis van ledverlichting niet…
 

Bijlagen

  • B9D70D0B-9B36-4045-8254-4704B4D5622A.jpeg
    B9D70D0B-9B36-4045-8254-4704B4D5622A.jpeg
    344.3 KB · Weergaven: 132
  • 6E0E249A-1D1C-43C2-85D5-09686711C600.jpeg
    6E0E249A-1D1C-43C2-85D5-09686711C600.jpeg
    301.9 KB · Weergaven: 132
Laatst bewerkt:
Een hele klus, maar niets is onmogelijk. Goed werk!
 
T viel eigenlijk best mee, ongeveer 2 uurtjes, na het uitzoeken hoe ik t wilde hebben
 
Voor mij als elektronica ontwerper is dit ook goed te overzien. Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit best lastig vinden. Ik denk dat een stap voor stap handleiding erg gewaardeerd zou worden, mocht je daar zin in hebben. Het is een veel gehoorde klacht dat die Juwel systemen niet zomaar dimbaar zijn.
Ik ben vooral ook benieuwd wat dat voor converter moduletjes zijn die je gebruikt hebt voor PWM naar 0-10v.
 
Voor mij als elektronica ontwerper is dit ook goed te overzien. Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit best lastig vinden. Ik denk dat een stap voor stap handleiding erg gewaardeerd zou worden, mocht je daar zin in hebben. Het is een veel gehoorde klacht dat die Juwel systemen niet zomaar dimbaar zijn.
Ik ben vooral ook benieuwd wat dat voor converter moduletjes zijn die je gebruikt hebt voor PWM naar 0-10v.
Fet of NPN achter een 10v voeding is mijn gok, maar ben benieuwd
 
Misschien leuk om te weten:
Om een led dimprincipe wat duidelijker te maken. Feitelijk kan een led niet dimmen zoals bijvoorbeeld wel kan met een gloeilamp. Je kan een led alleen aan of uit zetten. Om een led te dimmen, of in ieder geval een dimeffect te geven, word een led razendsnel aan dan wel uit gezet. Dat knipperen gaat zo snel dat wij, door oogtraagheid, het niet als knipperen zien. Op de plaatje zie op de nullijn de tijden dat de led uit is en op V+ de lijd dat de led brand.
PWM_gemiddelde_waarde.gif
Bovenaan het plaatje zie je dat de tijd dat de led aan is heel kort duurt t.o.v. de tijd dat de led uit is, in verhouding veel langer uit dan aan, sterk gedimd dus. Helemaal onderaan zie dat de tijd op de nul lijn kort duurt t.o.v. de V+ lijn m.a.w. de led staat langer aan t.o.v. de uit tijd. De led brand in die situatie voor onze ogen feller. Dat sterke knipperen kan je in principe bereiken met het hierboven ook al genoemde PWM wat dan weer staat voor Puls Width Modulation.
 
Laatst bewerkt:
Dat is feitelijk onwaar. Je kunt LEDs wel degelijk dimmen door ze minder stroom te geven. Zelf nog beter dan gloeilampen. De meanwell voedingen die TS gebruikt doen dit ook zo.

PWM is wel de meest gebruikte methode, maar zeker niet de enige.
 
Klopt wat Ronald zegt, recentelijk heeft mijn partner een dimmer ingebouwd die de stroom knijpt waardoor de leds minder fel branden
 
Hoewel het een minder gangbare methode is, is het eigenlijk wel beter. LEDs zijn efficiënter bij lagere stromen. Je houd dus meer licht per Watt over.
 
Hoewel het een minder gangbare methode is, is het eigenlijk wel beter. LEDs zijn efficiënter bij lagere stromen. Je houd dus meer licht per Watt over.
Wij hebben 20 ledlampen in gebruik als alles aanstaat en als ze alle 20 aanstaan verbruiken ze 70 watt en gedimd 60 watt
 
Dat is toch mooi in deze tijden waarin energie niet meer zo goedkoop is!
 
Klopt wat Ronald zegt, recentelijk heeft mijn partner een dimmer ingebouwd die de stroom knijpt waardoor de leds minder fel branden
Dat is feitelijk onwaar. Je kunt LEDs wel degelijk dimmen door ze minder stroom te geven. Zelf nog beter dan gloeilampen. De meanwell voedingen die TS gebruikt doen dit ook zo.

PWM is wel de meest gebruikte methode, maar zeker niet de enige.

Misschien leuk om te weten:
Om een led dimprincipe wat duidelijker te maken. Feitelijk kan een led niet dimmen zoals bijvoorbeeld wel kan met een gloeilamp. Je kan een led alleen aan of uit zetten. Om een led te dimmen, of in ieder geval een dimeffect te geven, word een led razendsnel aan dan wel uit gezet. Dat knipperen gaat zo snel dat wij, door oogtraagheid, het niet als knipperen zien. Op de plaatje zie op de nullijn de tijden dat de led uit is en op V+ de lijd dat de led brand.
Bekijk bijlage 348220
Bovenaan het plaatje zie je dat de tijd dat de led aan is heel kort duurt t.o.v. de tijd dat de led uit is, in verhouding veel langer uit dan aan, sterk gedimd dus. Helemaal onderaan zie dat de tijd op de nul lijn kort duurt t.o.v. de V+ lijn m.a.w. de led staat langer aan t.o.v. de uit tijd. De led brand in die situatie voor onze ogen feller. Dat sterke knipperen kan je in principe bereiken met het hierboven ook al genoemde PWM wat dan weer staat voor Puls Width Modulation.
Jullie hebben beide gelijk. Ik heb een zin niet juist afgemaakt: Je kan een led alleen aan of uit zetten of door de stroomsterkte (mA) te wijzigen. En dat laatste gebeurd dan bijvoorbeeld in een 1 tot 10 volt situatie. Wanneer je namelijk spanning (V) wijzigt verandert ook de stroomsterkte of anders om. (U=I x R wet van Ohm) Maar mijn eigenlijke bedoeling in mijn post was eigenlijk om de PWM werking op een eenvoudige manier uit te leggen. Maar als gezegd de fout was daar.
 
Kan gebeuren. Ik als vakneuroot als nogal snel aan als ik enthousiast word. Ook excuses daarvoor. 😉
 

Terug
Bovenaan