Juwel Primo 110 Verlichting


Plaatje van de Novolux adapter:
4B6E8560-851C-4A27-A91F-C03F59DE196B.jpeg
 

Ik heb een LED lamp/ dimbaar, 60cm en in verschillende kleuren aangeschaft (met afstandsbediening) via AliExpress voor nog geen tien euro. Inmiddels in mijn bak hangen en ben er zeer tevreden mee!
 
Ja is gwn een 24v voeding dus theorie zou een tc420 gewoon moeten kunnen.

Alleen ff opletten als je gaat uitbreiden dat het dan ook 24v is
 
Dank voor de bevestiging, tuinkabouter! Ledstripxl heeft 24V, iemand ervaring met hun spullenboel?
 
Dank voor de bevestiging, tuinkabouter! Ledstripxl heeft 24V, iemand ervaring met hun spullenboel?
Voor plantengroei worden de goedkopere strips vaak afgeraden omdat het gewoon knudde kwaliteit is.

Maar een simpel rgb stripje voor de vissendisco of om en klein beetje meer kleur te geven aan de bak kan niet veel mis gaan
 
Dat laatste. Hoofdverlichting blijft de Novolux, rgb is puur voor wat kleureffect. Dank voor het meedenken!
 
Nu nog een kwalitatief goede 24v voeding die ik met een gerust hart 24/7 aan kan laten staan. Suggesties?
 
Meanwell is een breed gebruikt merk wat vaak goed werkt.
Hebben ook ingebouwde veiligheden als kortsluiting en overspanning.

Je hebt ze met stekker en als inbouw voeding.
Enige waar je op moet letten is dat sommige modellen een aarde nodig hebben om te kunnen starten.
Maar Sws is alles aansluiten op een geaard stopcontact wel een goed plan als het gaat om aquaria
 
Mocht iemand nog twijfelen: ja, de Juwel Novolux led is gewoon te dimmen met de TC420! Het bewijs staat op dit moment voor me te pronken. Samen met een 24V RGB stripje en een iets zwaardere voeding heb ik nu een geweldige combi. Naast de gekleurde zonsopgang en zonsondergang meng ik de hele dag door wat rood erbij, om de toch wat kille Novolux te verzachten. Die Novolux schroef ik bovendien wat terug, zodat ik ook de duur van de verlichting wat kan verlengen. De komende dagen natuurlijk nog een beetje finetunen, maar we zijn al een heel eind!
 
Nog even een snelle check: met zo’n extra rgb-stripje vergroot je de beschikbare hoeveelheid licht. Die heb je niet allemaal nodig, sterker nog, dat wordt teveel. Wat is dan beter om de totale hoeveelheid licht binnen de perken te houden: dimmen of verkorten? Voor het oog is 60% licht zat, maar heeft het dimmen van led ook invloed op de diepte tot waar het licht komt? Of op wat de plantjes er mee kunnen?
 
Nog even een snelle check: met zo’n extra rgb-stripje vergroot je de beschikbare hoeveelheid licht. Die heb je niet allemaal nodig, sterker nog, dat wordt teveel. Wat is dan beter om de totale hoeveelheid licht binnen de perken te houden: dimmen of verkorten? Voor het oog is 60% licht zat, maar heeft het dimmen van led ook invloed op de diepte tot waar het licht komt? Of op wat de plantjes er mee kunnen?
Rgb voegt uiterst weinig toe.

Dimmen zelf (op basis van PWM) veranderd ook weinig aan de worp van de verlichting (schijnt)
Het idee van dimmen via PWM is dat de lamp gaat pulseren, waardoor het minder fel lijkt voor ons maar de pulsen zijn wel gewoon 100% lichtsterkte.

Wat de planten ermee kunnen hangt af van de lamp zelf in mijn optiek.
 
Dus als ik het goed begrijp, dan kun je met het dimmen van led de hoeveelheid licht verminderen zonder de mate waarin het tot de bodem doordringt te veranderen? Kun je dan in principe je hoeveelheid halveren en je duur verdubbelen en hetzelfde effect op je plantengroei houden? Beetje extreem voorbeeld natuurlijk, maar je snapt welk principe ik bedoel.
 
Dus als ik het goed begrijp, dan kun je met het dimmen van led de hoeveelheid licht verminderen zonder de mate waarin het tot de bodem doordringt te veranderen? Kun je dan in principe je hoeveelheid halveren en je duur verdubbelen en hetzelfde effect op je plantengroei houden? Beetje extreem voorbeeld natuurlijk, maar je snapt welk principe ik bedoel.
Ja en nee.
Je hebt wel een bepaalde “drempelwaarde” nodig om de fotosynthese op gang te brengen en te houden.
De periode boven die grens zou ik niet langer volhouden dan 8-10 uren.

Beetje vaag antwoord maar alles hangt af van de daadwerkelijke output van je lampen en de lichtbehoefte van je planten
 

Terug
Bovenaan