Wat is er nieuw

Juwel Rekord 600 van JensDB

• Onderwerp starter Onderwerp starter JensDB
  • Startdatum Startdatum
Bedankt!!

Onder het motto beter voorkomen dan genezen: een aantal van mijn vissen zwemmen vanaf het licht uitgaat nogal aan het wateroppervlak. Ze zwemmen er echter niet constant, gewoon af en toe. Denk niet dat ze echt happen maar toch... Water waardes vandaag nog getest (pH, nitraat, nitriet, chloor, gh en dh), deze zijn allemaal normaal. Vandaag ook weer een wekelijkse verversing gedaan van zo'n 20%. Wat zou dit gedrag kunnen betekenen? Als ik er naartoe ga, schieten ze wel direct weg van het oppervlak...

Moet wel zeggen dat er sinds het toevoegen van de garnalen er een geurtje hangt aan m'n bakkie, niet echt sterk maar als je der boven hangt ruik je het wel. Ook precies een witte laag op de bodem, die de geur veroorzaakt denk ik. Heb het deze week al twee keer opgezogen met een stofzuigertje... Dacht aan hun vervellingen? Zou het geurtje aan m'n actieve kool kunnen liggen? Hoe vaak moet ik die vervangen? Zit er nu een maand en half in ongeveer. Filterwatten al vervangen anderhalve week geleden...

Dat doen ze dus in het donker begrijp ik. Ik zie dat hier ook wel en enkele gaan juist liever naar de bodem. Als ze overdag normaal zwemmen dab zou ik me daar niet druk om maken hoor.
kool kun je als je wil laten zitten want als het is uitgewerkt dan fungeert het als gewoon substraat.
Is het een rottingsgeur of...??
ik heb ook garnalen maar daar reuk ik niks bij en als ze vervellen dan zie je alleen dat velletje op de bodem liggen.

Kun je anders eens een foto posten van die witte laag?

Ok�, gelukkig. Misschien viel het me vandaag meer op omdat ik voor de eerste keer een dag niet voeder. Las ergens dat zes dagen per week voederen volstaat. Klopt dit?

Betreft de geur, ja moeilijk te zeggen... Heb er weinig ervaring mee. Stinkt alleszins wat en komt 100% zeker voort uit die witte zaken die rechts op de bodem liggen (dus niet de volledige bodem). Wanneer je er met de stofzuiger doorgaat en je het omwoelt, ontstaat er een gigantisch grote witte waas, beetje te vergelijken met de rook die je krijgt wanneer je wat stenen slijpt o.i.d. Dit bezinkt uiteindelijk wel weer... Maar dit cre�ert heel zeker de geur. Dus wil graag te weten komen wat het zou kunnen zijn...

Hoef ik verder de actieve kool niet/nooit te vervangen?

Je mag best een dag overslaan ja. Ook in de natuur vinden ze niet dagelijks eten.
Aktieve kool hoef je alleen maar te gebruiken als je stoffen of medicatie uit het water wil hebben. op zich werkt het na het uitwerken net als anders substraat en zal daar ook een bacteriecultuur in gaan nestelen. Dus je behandelt het dan net als de rest in je filter maar je kan als je dat wil ook vervangen door een spons of ander filtermateriaal.

Ik zou die witte bodem weleens op een foto willen zien.

jessicapilon zei:
Kun je anders eens een foto posten van die witte laag?

Nou momenteel niet John. Zoals ik zei heb ik de grote delen ervan opgezogen met een stofzuiger, vermoed dat ik het binnen enkele dagen wel terug zal hebben...

Edit: verkeerd topic

Geen idee of het echt duidelijk is, John, maar het begint weer op te duiken. Je ziet witte stipjes, zeer duidelijk op mijn kokosnoot. Verder aan de voet van de Vallisneria zie je het ook heel erg goed...

945193jensdb_0_85_download.jpg

339788jensdb_0_85_download.jpg

Vandaag nogmaals gestofzuigd en foto's genomen van de witte waas die dit cre�ert... Gaat na tijdje wel weer liggen. Ik heb een voedingsbodem, maar zou die nu al kunnen rotten?

454176jensdb_0_85_download.jpg

181873jensdb_0_85_download.jpg

Ik heb sinds kort ook last van groene puntjes op m'n voorruit en zwarte draadjes op m'n planten, zouden deze drie vormen van algen kunnen zijn? Of wat zou er aan de basis hiervan liggen? Ik heb hulp nodig! 😱

Is jouw naam ,Truus de mier?
Waarom stofzuig je zoveel?

Die witte waas is van bacterie. uit je filter.
Zou uit zichzelf weg moeten gaan, als je filter goed werkt.

Groene puntjes, kan penseelalg zijn.

Meet je water waarden eens.

Nou omdat er steeds een witte laag ontstaat na een aantal dagen, die ik dan probeer weg te halen door te stofzuigen... Als ik dat doe, stinkt mijn water ook een korte periode. Samen met de waas gaat de geur ook weer weg. Je ziet allerlei witte puntjes op de kokosnoot, aan de wortel van de vallisneria etc. Daarbovenop nu ook die groene puntjes op de voorruit, maar die heb ik al weg kunnen halen met een sponsje. Tot slot zie ik nu ook precies 'zwarte haartjes' die groeien op de bladeren van mijn plantjes.

Denk dus dat ik met bepaald soort(en) alg(en) zit, maar weet niet goed wat er aan te doen. Kan dit door de voedingsbodem komen? Of het vervangen van de filterwatten twee weken geleden? Waterwaardes zijn allemaal perfect...

Nogmaals wat foto's...
555146jensdb_0_85_download.jpg

714984jensdb_0_85_download.jpg

784768jensdb_0_85_download.jpg

255916jensdb_0_85_download.jpg

Op de laatste foto zie je trouwens dat mijn grind vooral zwart-witte tinten heeft, terwijl die eigenlijk bruin hoort te zijn?

Echt niemand die me hiermee kan helpen? Vandaag had ik namelijk drie dode vuurgarnaaltjes... Waterwaardes zijn nochtans nog altijd ok�...

Waar test je de waterwaardes mee?

Nou, gewone teststrips maar die geven al een goeie indicatie als er een teveel aan nitriet of nitraat zou zijn... En dat is er niet. Van andere waardes weet ik weinig af, geen idee of daar een oorzaak kan bij te vinden zijn.

Je kan veel beter een druppeltest gebruiken, die stripjes zijn niet betrouwbaar.

Druppeltesten zijn wel beter, dat klopt. Ik zou bijna denken dat je een vorm van schimmel in je bak hebt. Ik zou anders niet zo weten wat die witte laag kan zijn.
Kun je niet een close up foto daarvan maken??

Ja hoor, bij deze...

v77a50.jpg

16k87jb.jpg

6i6xed.jpg

Nog een visje dood 🙁

Hoewel ik de oorzaak van de dood van die twee visjes niet ken, heb ik wel mijn uitstroom wat kunnen verbeteren door het filter wat te spoelen en beter te installeren. Hopelijk gaat nu alles weer beter, de bodem ziet er alvast stukken beter uit en de algen zijn momenteel ook verdwenen. Bakje nu.

o6fMgvlLYRGKwB_wS5bynr003MH06kZU.jpeg

o6fMgvlLYRGKwB_wS5bynr003MH06kZU.jpeg

Bodem eruit gegooid, druppeltestset besteld, buizen van de filter schoongemaakt (doorstroming is stukken beter nu) en zieke visjes in quarantaine geplaatst. Verder mijn koppel Ancistrussen weg gedaan (waren eigenlijk te groot voor de bak), babytjes staan te koop. Misschien dat ik ze naar de LFS doe, geen idee of ik er dan nog wat voor krijg? Geen ervaring mee.

Momenteel dus een bakje met x aantal vuurgarnaaltjes, 6 kardinaaltetra's en 1 apistogramma agassizii. Onderstaand een beeldje van hoe het er nu uitziet.

772677jensdb_0_85_download.jpg

Heb er net nog de tijgerlotus bijgestoken, ben benieuwd wat dat gaat geven! 🙂

JensDB zei:
Heb er net nog de tijgerlotus bijgestoken, ben benieuwd wat dat gaat geven! 🙂

Vast in het open veldje voor de kokosnoot 😉

Klopt ja, ben wel niet zeker de welke de verkoper me heeft meegegeven. Er zouden namelijk twee soorten bestaan? Een met hartvormige en een met ronde bladeren? 🙂

Bij deze nog eens update, bakje doet het heel erg goed, ondanks de hoge pH. Heb besloten er vanaf te blijven, gezien ik niet genoeg kennis heb om te sjoemelen met de waterwaarden. Enkele fotootjes hieronder.

Bakoverzichtje!
197518jensdb_0_85_download.jpg

De nieuwe rode tijgerlotus begint al nieuwe blaadjes aan te maken!
112864jensdb_0_85_download.jpg

De zes bewoners 😀 en nog wat vuurtjes ofcourse maar die zie ik momenteel niet 😛
287265jensdb_0_85_download.jpg

Wat vinden jullie ervan? En zou ik nog wat visjes toevoegen? Kennen jullie visjes die graag een hogere pH (8) hebben?

Mooi dat het goed gaat Rens. Ik verlaag de ph met een klein beetje turf in een pantykous maar daardoor zakt ook de kh weer natuurlijk.
Als alles zo goed gaat dan snap ik dat je niks wil veranderen 😉

Ja toch? Visjes, garnaaltjes en planten doen het prima. Sinds ik de voedingsbodem eruit gehaald heb, doet de Cabomba het wel minder vind ik. Maar niet dat ze afsterft o.i.d.

En ken je visjes die graag een hogere pH hebben? 😛

Cabomba is een echte water en dus stengelplant en die haalt meeste voeding uit het water met de "bladeren" .
De Pauwooggrondel en de Panda s en 1 betta heb ik hier in de 60cm op een ph van tegen de 8 aan.
De Dageti kan ook dacht ik wel.

Heb er vuurtjes in zitten dus denk niet dat een betta en de pauwooggrondel een goed idee zijn dan? Wel twee prachtige vissen!
De panda is ook leuk, maar deze heeft zand nodig zeker? Ik heb nl. fijn grind.

Hee Jens! Mooie bak heb je. Vind je planten er erg mooi bij staan.

Zou graag even gebruik willen maken van je topic om te vragen hoe de planten"in je bak heten die ik op onderstaande foto heb gemarkeerd:
863718chellet_0_82_naamloos.jpg

Zou deze ook graag in mijn bak zien dus vandaar!

JensDB zei:
Heb er vuurtjes in zitten dus denk niet dat een betta en de pauwooggrondel een goed idee zijn dan? Wel twee prachtige vissen!
De panda is ook leuk, maar deze heeft zand nodig zeker? Ik heb nl. fijn grind.

Als het maar niet scherp is voor de Cory s. Rond/fijn grind kan zolang het niet scherp is dus.
Nee ik denk dat die vissen af en toe wel een garnaal lusten als je pech hebt. Alles hangt weer vaak af van het karakter. Ik had een Betta die ook gek was op mn Citroengarnalen bleek me achteraf. Daarbij komt dat ze het merendeel van de jongen zullen wegsnoepen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan