Juwel Rio 125 ervaring?


Met onze aquarium Co2 kan je misschien ook een pilsje tappen maar wij werken met compleet andere hoeveelheden en drukniveaus dan pro-horeca hoor.
 
Met onze aquarium Co2 kan je misschien ook een pilsje tappen maar wij werken met compleet andere hoeveelheden en drukniveaus dan pro-horeca hoor.

Jij geeft aan dat co2 altijd ongevaarlijk is, en dat het in het allerergste geval hyperventilatie kan veroorzaken.

Dan is de reactie dat co2 in de horeca iets anders is dan in de aquariumhouderij niet relevant.

Allerergste is allerergste, en blijkbaar kan het in allerergste wel kwaad, en kan het wel dodelijk zijn.
 
Jij geeft aan dat co2 altijd ongevaarlijk is, en dat het in het allerergste geval hyperventilatie kan veroorzaken.

Dan is de reactie dat co2 in de horeca iets anders is dan in de aquariumhouderij niet relevant.

Allerergste is allerergste, en blijkbaar kan het in allerergste wel kwaad, en kan het wel dodelijk zijn.

Bijna alles te veel is schadelijk. Heck zelfs te veel water drinken is gevaarlijk, kan zelfs dodelijk zijn. Waar het mij om gaat hoe gevaarlijk is een worst case scenario met een fles Co2 uit onze hobby... voor een 5 jarige. En ik hou ook alle mogelijke schadelijke chemische stofjes ook nog uit zijn handbereik. Bewaar zelfs de plantenvoeding in een kistje wat ik af kan sluiten. Ik heb dat kistje toch dus waarom niet.
 
Bijna alles te veel is schadelijk. Heck zelfs te veel water drinken is gevaarlijk, kan zelfs dodelijk zijn. Waar het mij om gaat hoe gevaarlijk is een worst case scenario met een fles Co2 uit onze hobby... voor een 5 jarige. En ik hou ook alle mogelijke schadelijke chemische stofjes nog uit zijn handbereik. Bewaar zelfs de plantenvoeding in een kistje wat ik af kan sluiten. Ik heb dat kistje toch dus waarom niet.

Mijn opmerking was niet bedoeld als opmerking /waarschuwing richting jou :)
Ik denk alleen dat je altijd voorzichtig moet zijn met heel vaste beweringen dat iets altijd ongevaarlijk is etc.

Ik had eerder al aangegeven dat wij hier rustig een paar dagen 7 flessen bio-co2 op gang laten komen. Als ik paniekerig was over co2 zou ik dat waarschijnlijk niet doen.

Maar ik heb moeite met valse beweringen over het "allerergste" geval.
 
Er is nog nooit een aquariumhobbyist of een direkt familielid overleden aan een overdosis Co2 hoor. En ik denk dat weinig tot geen mensen een CO²-melder hebben hangen uit angst hiervoor.
De systemen hebben dezelfde inhoud als iedere CO² blusser, zo'n rode fles handbrandblusser die je overal kan zien. Niemand maakt zich zorgen over de CO² die daarin zit. We voelen ons juist veilig als we ze zien.
Er is geen gevaar voor je kind.
 
Bedankt voor het antwoord :) Toch prettig om te weten. Aan die brandblussers had ik nog niet gedacht. Daar zeg je wat :) Inderdaad, daar voelen we ons veilig bij. Er hangt er een 2 meter voor mijn flat voordeur (een op elke verdieping) en dat vind ik ook een fijn gevoel.
 
De record 800 is geen voorloper van de rio maar een goedkopere uitvoering.
De record lijn kan nog steeds verkocht worden net als de rio lijn.

80cm is inderdaad een mooie maat om te starten
zelf voor een gevorderde is dit een mooie maat aangezien de mogelijkheden van vis toch heel groot is

zelf ook begonnen met rekord 800 ( voorloper rio 125) draait al 10 j en werkt prima
 
Co2 ia dodelijk echter bij ons aquarium hebben we niet een grote fles staan.
Ik heb een 2kg fles en als ik die in 1x open zou draaien en leeg laat lopen is dat zo weer vervlogen.
Als je CV ketel niet in orde is en de afvoer co2 lekt dan komt er meer dan 2kg vrij in je huis. 2kg is niets.
 
Het aquarium is het geworden. Staat nu bij me thuis. Goed bijgehouden en krasvrij was niet gelogen. Ziet er echt nog heel goed uit. Met het lampentestje wat me aangeraden was geen enkele kras kunnen vinden behalve op de bodem (was ook gezegd) en alleen op het interne filter behuizing zit kalkaanslag (misschien nog wel schoon te maken. Mag je natuurazijn gebruiken in een nog niet lopend aquarium om dat te verwijderen?) En tussen glas en filterkast ophoping van alg en kalk. Dat is aan een kant volledig zichtbaar en niet mooi. Daar kun je ook niet tussen komen. Maar dat is met zwarte plakfolie op de buitenkant glas wel te verbergen. Onderkast is echt ook als nieuw, geen vlekje, geen krasje.

Alle spullen zagen er overigens goed en erg netjes uit. Ook wat extra dingetjes meegekregen als restjes voer, wat lavasteen ed. Een van de extra dingen was echter schimmel voor visjes behandeling en een nitraatverwijderingsgoedje. Deze zijn echter beide (flink) over de datum. Hoe kan ik deze het best wegdoen? Gewoon vuilnisbak en wegspoelen lijkt me beide een no go ivm natuurbelasting,

Ook is een cyanobacterie/alg middeltje meegegeven. Niet over de datum maar nog maar 20% vol. Deze middeltjes zijn dus in de bak gebruikt. Moet ik hier nog rekening mee houden? Aquarium heeft blijkbaar tot Juli 27e gedraaid. En ging weg ivm twee nieuwe katten en beide tegelijk was te veel werk. En kat en aquaria vonden ze ook minder.
 
Co2 ia dodelijk echter bij ons aquarium hebben we niet een grote fles staan.
Ik heb een 2kg fles en als ik die in 1x open zou draaien en leeg laat lopen is dat zo weer vervlogen.
Als je CV ketel niet in orde is en de afvoer co2 lekt dan komt er meer dan 2kg vrij in je huis. 2kg is niets.
Koolmonoxide (CO - wat bij onjuiste verbranding vrij komt) is veel gevaarlijker dan Koolstofdioxide (CO2) wat wij in onze hobby gebruiken en zijn niet te vergelijken. Behalve dan dat de naampjes wat op elkaar lijken.
Ik zou mij ook niet zo'n zorgen maken om een fles CO2. Een fles CO is andere koek ;)
 
Het aquarium is het geworden. Staat nu bij me thuis. Goed bijgehouden en krasvrij was niet gelogen. Ziet er echt nog heel goed uit. Met het lampentestje wat me aangeraden was geen enkele kras kunnen vinden behalve op de bodem (was ook gezegd) en alleen op het interne filter behuizing zit kalkaanslag (misschien nog wel schoon te maken. Mag je natuurazijn gebruiken in een nog niet lopend aquarium om dat te verwijderen?) En tussen glas en filterkast ophoping van alg en kalk. Dat is aan een kant volledig zichtbaar en niet mooi. Daar kun je ook niet tussen komen. Maar dat is met zwarte plakfolie op de buitenkant glas wel te verbergen. Onderkast is echt ook als nieuw, geen vlekje, geen krasje.

Alle spullen zagen er overigens goed en erg netjes uit. Ook wat extra dingetjes meegekregen als restjes voer, wat lavasteen ed. Een van de extra dingen was echter schimmel voor visjes behandeling en een nitraatverwijderingsgoedje. Deze zijn echter beide (flink) over de datum. Hoe kan ik deze het best wegdoen? Gewoon vuilnisbak en wegspoelen lijkt me beide een no go ivm natuurbelasting,

Ook is een cyanobacterie/alg middeltje meegegeven. Niet over de datum maar nog maar 20% vol. Deze middeltjes zijn dus in de bak gebruikt. Moet ik hier nog rekening mee houden? Aquarium heeft blijkbaar tot Juli 27e gedraaid. En ging weg ivm twee nieuwe katten en beide tegelijk was te veel werk. En kat en aquaria vonden ze ook minder.
Leuk :) Prima bak om mee te beginnen!

Dat spul wat over datum is kan volgens mij gewoon bij het restafval. Mocht dat niet mogen zal er op de verpakking een icoon staan met een vuilnisbak met streep erdoor.

Blauwalgmiddeltje kan handig zijn. Ik zou de bak wel even goed schoon spoelen. Ook de kalkaanslag kun je dan prima verwijderen met azijn en daarna even goed spoelen met alleen water. Succes met je aquarium!
 
Ik zou persoonlijk het binnenfilter er wel gelijk uit halen. Ik heb 6 maanden geleden de rio 125 gekocht en had dezelfde insteek als jij. Echter ondertussen toch uit de draaiende bak het filter eruit gesloopt. Het is best een OK filter qua filter capaciteit, alleen ik had problemen met de stroming (deadspots) en daardoor best wat alg issues. Ik heb op een gegeven moment de pomp zelf geupgrade naar de eccoflow 600, wel betere stroming maar dat verhelpt de deadspots niet.
Daarnaast neemt een intern filter veel ruimte weg EN door de grote openeningen in het filter is het niet echt jonkie en garnalen proof.

En het verwijderen van een intern filter uit een draaidende bak is te doen, maar t blijft wel een klote klus, vandaar mijn advies om het direct te doen. Maar de rio 125 is echt een leuke bak, heb er veel plezier van
 

Terug
Bovenaan