Juwel rio 125 van Coolbreeze


C

Coolbreeze

Guest
Ik ben net nieuw op dit forum (lees mijn introductie) en zal de komende tijd bijhouden hoe ik als starter mijn aquarium inricht en bijwerk. Startdatum 19 december 2013
Hoe is een en ander begonnen? Een jaar of 15 geleden heb ik mijn eerste aquarium aangeschaft. Dit was een Juwel hoekbak. Echter toen we gingen verhuizen had ik voor de bak geen plek meer. Het aquarium is verkocht en nooit meer aandacht

aan geschonken. Een aantal vrienden van mij hebben een aquarium en sinds die tijd is het toch weer gaan kriebelen om toch weer te starten met een aquarium.
Omdat ik in de woonkamer beperkte ruimte om een aquarium neer te zetten ben ik genoodzaakt om een bak te nemen die niet groter is dan 80 cm.
Ik ben dus begin december gaan zoeken op marktplaats naar een tweedehands aquarium.
De keuze was al snel gevallen op een Juwel Rio 125

353923coolbr33ze_0_82_aquarium000a.jpg


Hier zat geen orginele onderkast bij maar een Ikea kastje. Het aquarium is net 2 jaar oud. Dus mijn interesse was gewekt.
Bod gedaan op het aquarium en deze bij de verkoper opgehaald. Het aquarium was erg smerig.
De achterwand was niet verklijmd en kon ik er zo uit krijgen. Deze zat vol met aanslag en boven bij de verlichting groeide het mos de lampen tegemoet. Het grind was dusdanig vervuild dat ik alles eruit wilde hebben.

687464coolbr33ze_0_82_aquarium0001.jpg


969251coolbr33ze_0_82_aquarium0002.jpg


337573coolbr33ze_0_82_aquarium0003.jpg


Toen moest natuurlijk de schoonmaak beginnen. Eerst de achterwand en het grind er voorzichtig uitgehaald. Toe het Juwel filter (de binnenkant) helemaal eruit gehaald.
Het filter tijdens het schoonmaken onder stromend water gelegd in de keuken en de rest helemaal gepoetst. Koste me een hele avond om het goed schoon te krijgen.
Hierna het oude filter er weer in gedaan en de bak gevuld met koud water. Dit om de kitnaden te testen of de bak wel waterdicht is. Het is tenslotte wel een tweedehands bak!
En de pomp lekker aangezet om zo al het vuil los te weken en op te nemen in de oude filters.

566465coolbr33ze_0_82_aquarium0004.jpg


847716coolbr33ze_0_82_aquarium0008.jpg


Tijdens dit schoondraaien had ik inmiddels de tijd om te denken op wat voor een meubel het kastje moest komen en nieuwe filters on line te bestellen.

268555coolbr33ze_0_82_aquarium0009.jpg


De standaard kastjes vonden mijn vrouw en ik niet mooi en ik besloot zelf een frame te maken en deze af te timmeren met steigerhout.
Het moest een kastje worden wat stevig was en waar wel wat mogelijkheden zouden zijn voor wat opbergruimte voor de aquarium spullen. Dus of een lade, deurtje of iets anders. Ik heb besloten om 2 planken los te monteren met magneten

waardoor je deze makkelijk eronder vandaan kunt halen. Nadat het kastje klaar was kon na een week met alleen koud water gedraait te hebben het aquarium leeggepompt worden en deze op het kastje geplaatst worden. Hieronder een aantal

foto`s van de werkzaamheden van het maken van de onderkast.


479373coolbr33ze_0_82_aquarium0010.jpg


262841coolbr33ze_0_82_aquarium0013.jpg


861829coolbr33ze_0_82_aquarium0014.jpg


844843coolbr33ze_0_82_aquarium0015.jpg


169719coolbr33ze_0_82_aquarium0016.jpg
 
165733coolbr33ze_0_82_aquarium0017.jpg


Nadat alles goed was kon het meubel met aquarium op zijn plek gezet worden. Ik heb wel een achterwand poster gebruikt maar weet niet of die straks nog zichtbaar is want ik wil graag veel planten erin maar nu kon ik er nog bij. DUs het

zekere voor het onzekere genomen en een poster gebruikt.
Tevens een slangetje gelegd die ik voor mijn luchtpompje kan gebruiken (indien nodig). Deze heb ik gelijk achter in het filter weggewerkt zodat deze niet zichtbaar is. Nieuwe filter geplaatst en bacterien toegevoegd

725486coolbr33ze_0_82_aquarium0019.jpg


Hierna kon er een dun laagje substraat erin en daaroverheen het fijne aquariumgrind.
Een bord er tijdelijk even in gezet zodat het vullen van het aquarium het grind en het substraat niet wegspoeld.
Deze met lauw water uit de kraan gevuld en safe start toegevoegd.

658889coolbr33ze_0_82_aquarium0020.jpg


658889coolbr33ze_0_82_aquarium0021.jpg


Aquarium staat nu een week te draaien en ziet er dus nu zo uit. Het mangroove hout heb ik uitgekookt en de spullen die er nu in staan zijn kunst/nep
Ik wil nog een ander stuk hout/tak en of wat stenen erbij

975892coolbr33ze_0_82_aquarium0022.jpg


324746coolbr33ze_0_82_aquarium0024.jpg


Ik ga aanstaande zaterdag het water voor de eerste keer laten testen en tot de aanschaf van planten over.
Als de plantjes aangeschaft zijn en in het aquarium staan zal ik deze topic bij blijven werken.
Wanneer jullie nog tips en trucs hebben verneem ik die graag.
De bedoeling is dus een gezellige plantenbak met visjes om het zo maar te omschrijven.
Ik heb nog geen idee wat het vissenbestand gaat worden. Hij moet toch eerst nog 3 a 4 weken indraaien voordat ik er vissen in doe.
Alleen lees ik wel dat er eigenlijk niet heel veel vissen in een 80 cm bak kunnen. Dus hierover zijn natuurlijk vele voorstellen van harte welkom.

Gr,
Eric
 
Leuk gedaan zo!

Hier op het forum is een afdeling met voorbeelden van mogelijke bestanden.
Heb die voor 80 cm even neergezet hier voor je, maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden hoor in 80cm.



Visbestanden 80 cm (vanaf 100 liter):

Zuid-Amerika:
10x Moenkhausia pittieri
6x Otocinclus vittatus
3x Apistogramma hongsloi

12x Nannostomus beckfordi
8x Corydoras panda
1x Ancistrus cf. cirrhosus

12x Paracheirodon innesi
8x Carnegiella strigata
2x Mikrogeophagus ramirezi

2x Apistogramma borelli
12x Paracheirodon innesi
6x Otocinclus/ 1x L-nummer tot maximaal 12 cm

Azi�:
2x Colisa lalia
15x Puntius pentazona
3x Rhinogobius duospilus
12x Caridina multidentata

3x Trichopsis vittata
12x Puntius titteya
8x Hara jerdoni
6x Neritina zebra

6x Dermogenys pusillus
20x Boraras brigittae
6x Pangio kuhlii

12x Tanichthys albonubes
2x Stiphodon atropurpureus
6x Atyopsis moluccensis

Afrika:
6x Lamprologus multifasciatus
2x Julidochromis transcriptus

3x Epiplatys dageti
12x Bathyaethiops caudomaculatus

Australi�:
15x Pseudomugil furcata
3x Tateurndina occelicauda

Gezelschap:
8x Corydoras panda
8x Pseudepiplatys annulatus
12x Hyphessobrycon amandae
 
Peterdenhaag53
Bedankt! deze kwam ik ook tegen toen ik door het forum heen aan het snuffelen was.
Ik hou dit even in mijn achterhoofd. Zit gelijk ff bij jouw bak te kijken maar is ook mooi. ook wat inrichting betreft!

Ik kwam ook een soort vuistregel tegen op het internet van 1cm vis = 1 liter water
Klopt dit een beetje?

Zelf vind ik de kleuren van discusvissen erg mooi maar kunnen deze dan in een plantenbak? en klopt het dat er dan maar 2 in kunnen?
Zijn er geen discusvissen die klein blijven waardoor er meer in zouden kunnen?
En stel dat ik er alleen maanvissen in zou willen is dat aan te bevelen in een bak van 80cm?

Maar goed het is al leuk om dit uit te zoeken!
 
Er kunnen geen discus vissen in een 80 cm bak worden ze veel te groot voor
Veder ziet je bakje er al goed uit hoor
 
Ja, zo'n vuistregel is in het begin wel handig om te volgen. Het geeft voor beginners aardig aan wat je aan vis kwijt kan. Hangt natuurlijk ook af van de mate van vervuiling die een vissoort met zich meebrengt.

Discusvissen en maanvissen kunnen niet in een 80 cm bak. Worden te groot en moeten in een groep gehouden worden.

Succes met het uitzoeken.
 
Zo gisteren op zoek gegaan naar plantje en lekker geslaagd.
Ook nog een stuk extra mangroove hout gekocht en daar een javavaren op vastgebonden. KIjken of hij zichzelf daaraan vasthoud.
Nu laat ik het drie weken zo draaien en dan heb ik intussen de tijd om me te verdiepen in het vissenbestand.

Er staan nu 2 bosjes met zuurstofplanten tussen maar die gaan er tzt uit.
Hieronder de foto`s zoals het er nu bij staat.

132333coolbr33ze_0_82_img_5197.jpg


362386coolbr33ze_0_82_img_5200.jpg


791849coolbr33ze_0_82_img_5201.jpg


619636coolbr33ze_0_82_img_5202.jpg


341929coolbr33ze_0_82_img_5203.jpg
 
Ziet er al goed uit zo!

Heb je wel even getest met wat azijn of die witte stenen geen kalk bevatten, anders wordt je water te hard.
 
Nee dat heb ik niet gedaan. Dit zijn stenen die geschikt zijn voor aquarium en heb ze eerst uitgekookt.
Kan ik dat alsnog testen? en zo ja hoe doe ik dat dan?
 
Als je niet zeker bent of een steen kalk gaat afgeven, kan je dit eenvoudig testen. Neem wat azijn of citroensap en doe enkele druppels op de steen. Zorg dat er een (klein) plasje opligt. Na enkele minuten weet je het al: als er bellen in het plasje verschijnen houdt dit in dat de steen kalk afgeeft en is daarmee niet geschikt voor je aquarium.
 
Weer een gouden tip! Die was ik nog niet tegengekomen.
Ik ga het morgen testen!
 
Dat je in een aquariumzaak ook (kalkhoudende) stenen kan kopen Is omdat dat voor veel chichliden juist weer wel prettig is. Maar voor jij voor ogen heb dus niet.

Succes.
 
Even een update.
Het aquarium staat nu anderhalve week in draaien met plantjes. Stenen geven geen kalk af.
Had nog wat snelgroeiers erbij geplaatst en 20 liter water ververst.
Gisteren via marktplaats een watertestsetje (druppels) gekocht en het water getest en dat is prima.
Lijkt of de vissen erin kunnen maar wacht voor de zekerheid nog anderhalve week zodat ik weet dat alles stabiel is en de plantjes lekker geworteld zijn.
Op ebay een blauwe led verlichting gekocht welke zaterdag binnenkwam en deze in de bak geplaatst.
Alleen met een mobieltje maak je daar niet zulke mooie foto`s mee. Zal eens kijken of deze mooier worden met een spiegelreflex maar zal ik nog experimenteren.
2 mosballen erbij en de waterpest verwijderd en plantje verplaatst
Ik wil alleen nog wat drijfplanten erin.

totaal overzicht
141188coolbr33ze_0_82_foto4.jpg


Linkerkant
299782coolbr33ze_0_82_foto5.jpg


rechterkant
491984coolbr33ze_0_82_foto7.jpg


Moonlight vooraanzicht
259562coolbr33ze_0_82_foto2.jpg


Moonlight zijaanzicht
647273coolobr33ze_0_82_foto1.jpg
 
Ziet er mooi uit. Ik vind die kast die je ervoor gemaakt hebt ook erg mooi! Niet zo standaard.
 
Mooi hoor, die bak krijgt een nieuw leven! :D
Dat kastje wat je hebt gemaakt vind ik ook erg mooi, was zelf ook zoiets van plan voor mijn nieuwe bak, alleen wordt de kast waar mijn bak opstaat ook voor andere prullen gebruikt en heeft schuiven die mijn vrouw wil behouden dus heb ik wel wat meer werk :stom:

Maar als ik het resultaat van jou opstelling zie krijg ik toch weer zin om er wel aan te beginnen! Mooi strak :thumbs:
 
En nog goedkoper dan een originele kast. Alleen deze vond ik niet mooi. Het koste 3 hele planken steigerhout en dan het hout voor het frame. Als je wacht totdat een bouwmarkt weer 25% korting doet verdien je veel op de steigerhoutplanken. Ik heb bewust gebruikte genomen omdat ik die mooier vind maar zijn iets duurder
 
Afgelopen vrijdag deel water ververst en getest na ruim 4 weken leeg staan indraaien. Waterwaardes zijn perfect dus is het eindelijk tijd om vissen aan te schaffen:

Het visbestand wat ik afgelopen zaterdag gekocht heb is:
- een 5 tal Coradory Julii
- een paartje diamant Goerami
- een L-144, Ancistrus

Tevens nog een paar drijfplantjes in de bak gedaan.
Nu weer even een week wachten en dan kijk ik nog naar wat bijlzalmpjes en nog iets voor in de middenlaag.
Hier vast wat foto`s van de nieuwe bewoners

Corydora Julii
432182coolbr33ze_0_82_foto_1.jpg


Diamant Goerami
654374coolbr33ze_0_82_foto_2.jpg


L144-Ancistrus
115544coolbr33ze_0_82_foto_3.jpg


473525coolbr33ze_0_82_foto_5.jpg


Drijfplantjes
913728coolbr33ze_0_82_foto_4.jpg
 
Ziet er goed uit je bak, ook leuke vissen,
alleen je corydorasjes hebben liever wat zand op de bodem ipv grind (ivm beschadigen)
 
Ziet er leuk uit!

Ik vraag me wel sterk af of het wijs is om naast de gourami die het oppervlak als uitvalsbasis hanteert nog een andere soort te nemen voor het oppervlak.
Dan kun je beter de Corydoras (welke trouwens trilineatus is, niet julii) wat uitreiden of een net wat groter groepje voor de middenlaag nemen.

~ Ivo
 
Bedankt voor jullie antwoorden.

Alleen raak ik het spoor bijster mbt de namen
Ik heb deze in de LFS gekocht onder de naam Julii. Als ik daar op google en dan op afbeeldingen klik zie ik inderdaad de vis die ik heb. Maar.... als ik hetzelfde doe met de trilineatus zie ik ook dezelfde foto`s ertussen staan. Is dit dezelfde soort? Waar zit het verschil. Ik zie het verschil niet. En hoe zie je bij de coradory het verschil tussen een man en een vrouwtje? Van de gourami werd me verteld dat de man een lange rugvin heeft en het vrouwtje een korte.
 
Van de gouramis kan het niet simpeler. De mannetjes zijn prachtig van kleur en de vrouwtjes vrijwel allemaal sober of grijzig van kleur met een streep over de lengte van t visje. Kijk maar is bij mij foto's van de laatste tijd ;)
 
Coolbreeze zei:
Alleen raak ik het spoor bijster mbt de namen
Ik heb deze in de LFS gekocht onder de naam Julii. Als ik daar op google en dan op afbeeldingen klik zie ik inderdaad de vis die ik heb. Maar.... als ik hetzelfde doe met de trilineatus zie ik ook dezelfde foto`s ertussen staan. Is dit dezelfde soort? Waar zit het verschil. Ik zie het verschil niet. En hoe zie je bij de coradory het verschil tussen een man en een vrouwtje?
Julii = stipjes
Trili = vlekjes

http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=508
http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=378

Ik heb wel eens een statement gelezen dat wetenschappers er nog over zouden bakkeleien of het daadwerkelijk twee verschillende soorten zijn, maar een bron daarvoor werd niet gegeven, dus het fijne weet ik er ook niet van.

Vrouwtjes worden over het algemeen iets groter en 'voller'.

~ Ivo
 
Zo als je deze 2 naast elkaar zet ziet je het verschil inderdaad goed. En ja dan klopt het dan het ik niet de Julii ;-)
Dan heb ik in dit setje van 5 wel mannetjes en vrouwtjes zitten.
Leuk! Leer er een boel bij!
 
Heb ongeveer 1 week last gehad van bruinalg. Ikzelf vond het erg vreemd want heb de bak ruim in laten draaien.
Net voor de periode had ik wel regelmatig al water ververst. Dus nadat ik dit niet meer elke week doe maar eens in de 2 weken gaat het vele malen beter.
De bruinalg is nagenoeg helemaal verdwenen en de plantjes trekken ook weer bij.

Over 1 plant heb ik wel een vraag. Zie ook onderstaande foto.
Toen ik het plantje kocht had het plantje ronde bladeren zoals aan de onderkant te zien is. Nu hebben de uitlopers, hetgene wat bij mij in de bak gegroeit is niet meer deze ronde vorm. maar een totaal ander blad. Ik stoor me daar niet aan en het totaalzicht is prachtig maar mijn vraag hoort dit of juist niet dat je dit eruit moet snoeien?

Ik voeg als plantenvoeding easy carbo toe en alle planten doen het perfect.

174343_0_82_foto.jpg
 
Ziet er goed uit allemaal.
Een hoop planten worden bovenwater gekweekt en veranderen dan in het aquarium vaak totaal van vorm zoals je al opgevallen is maar dat is dus normaal.
 
Wat voor hout is er gebruikt bij het frame
 
Zoey het frame is van geschaafd vuren houten balken gemaakt.
Wanneer noodzakelijk kan je bij de doe het zelf zaak nog verstelbare poten eronder maken om het frame 100 % waterpas te zetten.
Ik zal zo weer even een foto update gaan doen hoe de bak er bij staat.
Ik heb inmiddels CO2 aangeschaft en hier en daar de indeling verandert.
Door de co2 merk je duidelijk verschil met de groei van de planten
 
693763coolbreeze_0_82_foto_1.jpg


237138coolbreeze_0_82_foto_2.jpg


177791coolbreeze_0_82_foto_3.jpg


216611coolbreeze_0_82_foto_4.jpg


886959coolbreeze_0_82_foto_5.jpg
 
Ok� ben van plan van de week ook te beginnen met de onderkast
Heb je een interne pomp
Of een buitenpomp
Zie graag een foto hoe het er nu uit ziet
Welk merk CO2 heb je
Kan ik ook ff kijken voor een CO2 installatie
 
Ziet er mooi uit!!
 
Ben ook erg tevreden. Co2 is wel een investering maar ik vind het het zeker waard.
Het javamos begint ook zeer mooi te groeien.
 
Ja ik zie het
Hoelang laat jij lamp aan
Soms denk ik dat ik me lamp veel te lang aan houdt
 
Mijn lampen branden 10 uur per dag. Daarna 2 uur moonlight verlichting en dan uit
 
En nog even terug te komen op je andere vragen.
Ik gebruik de standaard pomp die bij de juwel zat. Dus intern
Ik spoel wekelijks bij de waterverversing de watten uit en eens in de drie weken nieuwe watten er in
De CO2 heb ik van Dennerle met navulbare fles. Ook altijd een tweede volle fles op voorraad
Als je alles in een keer moet kopen is het een behoorlijke uitgave, zeker CO2.
Je kan ook eerst bio CO2 proberen en kijken hoe dat gaat. Hierover staat veel op het forum en ook op internet hoe je dit zelf kunt maken.
 
Vervang je je complete filterinhoud? Alle sponzen? Als je dit nml doet, haal je al je bacteri�n weg. Je kunt alles even uitspoelen onder de kraan, hetliefst in gebruikt aquawater. Maak de sponzen niet grondig schoon, ook dit haalt de bacteriecultuur weg. De witte fijne spons kun je wel zo nu en dan vervangen, doe ik bij mijn externe pomp ook. Deze maak ik eigenlijk nooit schoon, ik doe er altijd een nieuwe in

edit: je hoeft je filter eigenlijk alleen schoon te maken als de uitstroom minder wordt. Dit is het beste
 

Terug
Bovenaan