Wat is er nieuw

Juwel rio 125 van Nickey

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nickey
  • Startdatum Startdatum
N

Nickey

Guest
Hallo allemaal!

Toch maar besloten een foto album te openen, ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk 😀 😀

Dit is inmiddels m'n 4e echte aquarium, tot nu toe heb ik altijd gezelschap bakken gehouden en ik zou toch heel graag naar een biotoop willen.
Eerst maar even de techniek opties die ik heb:
- Ik heb een 600l per uur extern filter die inmiddels al een jaar draaid en dus al niet extreem veel stroming meer geeft. Deze is al ingedraaid
- dan heb ik natuurlijk het intern filter dat erbij zit 500l per uur maar liever sloop ik die eruit want bepaald mooi vind ik hem niet.
- dan heb ik nog een 600l per uur intern filter, maar eigenlijk heb ik geen idee waarom ik dat vertel 😀

Mijn gedachte was om het externe filter op de nieuwe bak te zetten, dan het interne 600l per uur op m'n oude 80cm, alleen dat filter is niet ingedraaid en in de oude 80cm zitten wel vissen. Lastig dus. Ik hoor graag jullie mening erover.

Wat ik graag zou willen als visbestand,
- er moeten wel planten bij kunnen
- actief maar wel rustig
- niet helemaal black water
- niet extreem zuur water want wij hebben enorm hard water uit de kraan dus dat word lastig.

Een biotoop wat me enorm aansprak van dat van New Guinea naast Australië. Met dan Iriatherina werneri als hoofdvis, als bodem vis zou het dan een Chlamydogobius eremius of Tateurndina ocellicauda worden maar heel eerlijk ben ik niet zo weg van ze...

Ik zou heel graag apistogramma houden maar dan kom je weer naar het donker water en nouwlijks planten.

Misschien is een bepaald gedeelte van Azië een idee? Dus iets specifieker dan heel Azië en ook een wat aparte hoofdvis dan een rasbora zegmaar?

Ik hoop dat jullie een beetje een idee hebben waar ik na opzoek ben en ik hoop dat we er wat nooit van kunnen maken met z'n allen.

Natuurlijk komen hier foto's te staan maar ook kan iedereen de stappen volgen op mijn YouTube kanaal
Youtube/Nickey
Hier zal ik ook een reeks video's maken over het goed opstarten van een aquarium trouwens 😉

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Mvg
Nickey

Misschien kun je ook hulp vragen bij samenstelling visbestand Nickey en hier je toekomstige foto s posten😉

Het aquarium staat, morgen ff wat meer zand halen en morgen komen planten, de definitieve inrichting gaat nog wel even duren, ik hoop op vivarium wat mooie stukken hout te vinden voor de bak 🙂

IMG_20171017_215539.jpg

Vol is hij nog niet, komt door de bewoner, een zieke betta.
Op 4 oktober had hij zich vast gezwommen en heeft ie zichzelf behoorlijke wonden gegeven:
Screenshot_20171006-123359.png

Z'n staart stond ook niet recht dus kon hij moeilijk omhoog komen, na een week in 8cm water te hebben gezeten zijn we langzaam weer aan het opbouwen en heeft ie vandaag een mega upgrade gekregen 😀
IMG_20171016_225150.jpg

Dat is z'n wond vandaag

IMG_20171017_215529.jpg

Hij zwemt al mooi rond 🙂

Over nitrietpieken maak ik me niet zo'n zorgen, er staat al een ingedraaid filter op maar zoiezo is die betta super sterk, de eerste week moest ik echt extreem veel voeren voor hij het voer zag en verversen wou ik hem niet aan doen. Dus die zal in een behoorlijke nitriet hebben gezeten zonder problemen 😀

Ik ben iig heel blij dat het zo goed gaat met de betta, hij zwemt nu echt de hele bak door hoewel hij 10dagen terug nouwelijks 5cm omhoog kon zwemmen 🙂

De planten zijn gekomen, er zijn meer dan dat erin staan maar de andere planten dreven 😀 😀 dus die moesten ff in zand
De IFS had niet het zand dat ik wou dus het word toch maar weer filterzand van Wildkamp.

Is de inrichting verder niet een meesterwerk? 😀 net planten, mijn favoriet! 😀 :stars::S

IMG_20171018_193126.jpg

Dat bakje dat erin drijft, zit javamos in, ik ga eens kijken hoe het groeid boven water. En voor nu kan dat op deze manier wel 😉

De anubias die erin drijft was een zeer goede zet, de betta ligt daar meestal op te rusten, ben ik heel blij om, heb liever dat hij op de plant ligt dan op de grond 🙂
IMG_20171018_193157.jpg

De planten staan overeind, kijk,

Gisteravond:
IMG_20171018_233519.jpg

Net:
IMG_20171019_160304.jpg

De planten staan dus al in minder dan een dag overeind! Zegt wat over de kwaliteit van de planten maar ook over de verlichting van de bak, zeer goed dus!

Oja, waarom ik de kwaliteit van de planten zo interessant vind, ik heb ze voor het eerst weg bij een groothandel 🙂 en ik wil evengoede kwaliteit geven als eerder, helpt wel als de planten zelf al goede kwaliteit hebben 😀

De betta doet het geweldig! Ik heb eindelijk weer een vis die niet stil blijft zitten voor de camera 😀
IMG_20171019_160117.jpg
IMG_20171019_160152.jpg

De wond word wat wittig, volgens mij is het de slijmlaag die opbouwd en het laatste stukje heelt maar ik moet wel even opletten dat het geen schimmel is. Anders gooi ik er zo wel even wat zout bij...

Over het verdere visbestand,
Ik denk toch dat het biotoop niks word... Ik zit nu een beetje rond dit bestand te denken:

8/10 Iriatherina werneri
7/8 otocinclus ....
Harem Apistogramma cacatuoides

En als het kan dan de betta die er nu inzit erbij... maar ik weet niet of de werneri's het leuk vinden en al helemaal niet of meneer betta het leuk gaat vinden... Hij lijkt alleen zo blij in z'n grote bak 🙂

Inrichting:
Veel spiderwood met vallisneria erachter, het hout bomvol met flame of javamos 😉 misschien een bodembedekking van blyxa als de verlichting dat kan...

Hebben jullie verder ideeën of input?

De planten staan overeind, kijk,

Gisteravond:
Bekijk bijlage 83783

Net:
Bekijk bijlage 83784

De planten staan dus al in minder dan een dag overeind! Zegt wat over de kwaliteit van de planten maar ook over de verlichting van de bak, zeer goed dus!

Oja, waarom ik de kwaliteit van de planten zo interessant vind, ik heb ze voor het eerst weg bij een groothandel 🙂 en ik wil evengoede kwaliteit geven als eerder, helpt wel als de planten zelf al goede kwaliteit hebben 😀

De betta doet het geweldig! Ik heb eindelijk weer een vis die niet stil blijft zitten voor de camera 😀
Bekijk bijlage 83785 Bekijk bijlage 83786
De wond word wat wittig, volgens mij is het de slijmlaag die opbouwd en het laatste stukje heelt maar ik moet wel even opletten dat het geen schimmel is. Anders gooi ik er zo wel even wat zout bij...

Over het verdere visbestand,
Ik denk toch dat het biotoop niks word... Ik zit nu een beetje rond dit bestand te denken:

8/10 Iriatherina werneri
7/8 otocinclus ....
Harem Apistogramma cacatuoides

En als het kan dan de betta die er nu inzit erbij... maar ik weet niet of de werneri's het leuk vinden en al helemaal niet of meneer betta het leuk gaat vinden... Hij lijkt alleen zo blij in z'n grote bak 🙂

Inrichting:
Veel spiderwood met vallisneria erachter, het hout bomvol met flame of javamos 😉 misschien een bodembedekking van blyxa als de verlichting dat kan...

Hebben jullie verder ideeën of input?
Nou euhh... bodempje erin en plastic potjes met glasvezel eruit?
Plantjes die wel wat hebben met hard water zijn natuurlijk Valisneria's maar ook een Hygrophila corymbosa gedijt in harder alkalisch water. En daar hebben jullie zat van daar in Friesland.

Eindelijk, het zand is gekomen en ligt erin!
IMG_20171026_192009.jpg

Dus kunnen straks ook eindelijk de plantjes uit de potjes 😉

Zo te zien is ook de bak helemaal gevult, meneer betta kan het wel aan. De betta doet het echt geweldig! De wond is 100% geheeld. Het wittige was inderdaad de slijmlaag die bezig was 🙂

Ik heb besloten dat betta lekker de rest van z'n leven in dit aquarium mag leven voor zover hij het leuk vind met de andere bewoners.

De andere bewoners ben ik nog niet over uit. De werneri's laat ik wel reserveren voor me. Daar ben ik wel over uit maar de rest van de vissen moet ik simpelweg voor me zien... Zo zit ik me wat in te lezen over de pangio kuhlli. Bijzonder visje...

Eindelijk, het zand is gekomen en ligt erin!
Bekijk bijlage 84365
Dus kunnen straks ook eindelijk de plantjes uit de potjes 😉

Zo te zien is ook de bak helemaal gevult, meneer betta kan het wel aan. De betta doet het echt geweldig! De wond is 100% geheeld. Het wittige was inderdaad de slijmlaag die bezig was 🙂

Ik heb besloten dat betta lekker de rest van z'n leven in dit aquarium mag leven voor zover hij het leuk vind met de andere bewoners.

De andere bewoners ben ik nog niet over uit. De werneri's laat ik wel reserveren voor me. Daar ben ik wel over uit maar de rest van de vissen moet ik simpelweg voor me zien... Zo zit ik me wat in te lezen over de pangio kuhlli. Bijzonder visje...
Pangio's zijn erg leuk ja, al zul je de echte kuhlii waarschijnlijk niet vinden. Semisincta daarentegen wel, en die lijkt er erg op 🙂

Pangio's zijn erg leuk ja, al zul je de echte kuhlii waarschijnlijk niet vinden. Semisincta daarentegen wel, en die lijkt er erg op 🙂

Ach, de semisincta is ook prima 😉

Wat ik alleen even niet snap, het is een groepsvis, groep van 5 dan ofzo? Want een groep is weer anders dan een school... Dus ik snap hem niet helemaal...

Een groepsvis is inderdaad anders dan een school, gaat niet alleen om de hoeveelheid maar ook om het gedrag. Je kunt een groepsvis ook prima met 10 of meer houden, maar ze zullen niet zo leuk bij elkaar gaan zitten als scholenvisjes.
Pangio's zou ik altijd met meer dan 5 houden, op een meter bak ga je ze anders niet erg veel zien. Er moet een beetje onderlinge concurrentie zijn, zodat ze af en toe naar het oppervlak komen.

Een groepsvis is inderdaad anders dan een school, gaat niet alleen om de hoeveelheid maar ook om het gedrag. Je kunt een groepsvis ook prima met 10 of meer houden, maar ze zullen niet zo leuk bij elkaar gaan zitten als scholenvisjes.
Pangio's zou ik altijd met meer dan 5 houden, op een meter bak ga je ze anders niet erg veel zien. Er moet een beetje onderlinge concurrentie zijn, zodat ze af en toe naar het oppervlak komen.

Aha, op die manier...
Het is een 80cm, wat is een goed aantal?
Mocht ik voor de pangio gaan word het bestand verder rustig, niks op de bodem erbij

Oh, ik dacht een meter... 125, niet 180.... duidelijk.
5, 6 stuks misschien lijkt me een goed aantal voor een 80cm.

Ik ben vanavond bezig geweest met fiddidens Fontanus op mat zetten. Pfoeh wat een werk, ik heb dus een kijker die echt extreem veel weet van mos 😉 dus heeft me aangeraden minder mos te gebruiken en de manier van erop zetten anders te doen. Ben dus een uur bezig geweest met 4 kleine matjes...

IMG_20171031_222456.jpg
IMG_20171031_225019.jpg

Ben opzich wel tevreden dus ben benieuwd of het ook echt werkt 🙂

Deze stukjes mat ga ik laten uitgroeien en bind ik het op de stukken spiderwood die erin komen.

Nou, het aquarium heeft eindelijk een beetje inrichting, nouja, er staan een aantal planten in die er ook in blijven 😀

Betta voelt zich oog helemaal geweldig! Krijgt zelfs een heel klein beetje rode gloed in de vinnen 🙂
IMG_20171103_183725.jpg
IMG_20171103_115835.jpg
IMG_20171103_115759.jpg
IMG_20171103_115803.jpg

In dat bakje dag ronddrijft zit big Willow mos 😉 😀

Ik heb nu dus het beste uitzicht vanuit bed dat je maar kan wensen! 😉
IMG_20171104_134848.jpg

Vandaag druk met deze bak in de weer geweest 🙂

Ik hoop van t weekend op vivarium wat mooie stukken hout te vinden maar die zullen toch nog moeten zinken, dus heb ik de bak even fatsoenlijk ingericht met wat ik nu heb.

Omdat er witte stip is in de 1.20 van m'n vader moet ik ook op 20stuks panda's passen voor m'n vader. Dus daar is de bak een beetje op ingericht.

IMG_20171114_195607.jpg

De vallisneria RED en Braziliaanse klimop zullen over het oppervlakte groeien, voor de betta en toekoemstege vissen. Yep, ik ben erachter welke scholenvis erbij komt. Bodem ben ik nog niet 100% achter maar heb zeker al een vermoeden.

Nouja, dit is iig een leefbaar bakje voor de komende 4 weken ongeveer 🙂 😀

Netjes hoor Nickey!
Misschien staat het wel ergens maar komt er nog iets aan de achterkant zodat de muur en de kabels niet te zien zijn?

Ziet er goed uit hoor! En laat ons niet in spanning, welke scholenvis komt erbij? 😀

Dank!!!!

M'n vader gaat vandaag bij een Aqua zaak langs die zwarte posters wel gehad hebben, hopen dat ze er nu nog zijn. Bij alle pets place hier zijn ze namelijk uit t assortiment....

Het was al mooi hoor maar het ziet er met de zwarte achtergrond heel wat beter uit! Mooi diepte effect.

Veeeeel te lang geen update gehad. De bak is namelijk compleet met vissenbestand!

Ik heb wat lopen spelen (en vooral oefenen) met wat opties op m'n camera. (telefoon eigenlijk) dus dat.

De bak doet het super super goed. Behalve wat simpele bruine opstart alg geen enkel probleem. Behalve dat de javamos heeft besloten een bodembedekker te zijn en vallisneria drijfplant zijn een goede carrière vond. 😀

Het visbestand is op vivarium gehaald:
12 pangio kuhlli
30 vuurtetras (inmiddels nog 26 over)
+
1 betta die ik al had
En inmiddels 2 mollies en 5 japonica garnalen.

Voor iedereen die vind dat kuhliis schuw zijn ben ik het niet mee eens. Vooral met het voeren gaan ze compleet door het lint 😀 😀

Oja, die is nog steeds niet de definitieve inrichting, al vind ik hem wel leuk. Ik heb een nieuw stuk hout gekocht maar vind het voor nu wel even prima.

Hier dan eindelijk de foto's 😉

IMG_20171205_202358.jpg
IMG_20171205_202834.jpg
IMG_20171205_203126.jpg
IMG_20171205_202537.jpg
IMG_20171205_202709.jpg
IMG_20171205_202643.jpg
IMG_20171205_202640.jpg
IMG_20171205_203227.jpg

Haha, foto's worden steeds beter 😀
Die overbelichting krijg ik er alleen niet uit...

Nouja, zoals jullie zien veel drijfplanten, in het echt is de bak nog een Tikkie donkerder (bruiner door de catappa) dan op de foto's.

De vuurtetras zijn mooi dieprood maar ik wil ze nog wat voller hebben. Ze waren behoorlijk mager toen ze hier kwamen. Ook 4 uitval gehad dus. Ook de vuurtetras zijn verschrikkelijk Nieuwschierig. Alles behalve schuw.

Nouja, dat was het voor nu. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan