Wat is er nieuw

Juwel Rio 180 dry start method door Rick85

Rick85

Well-known member
Lid geworden
4 augustus 2014
Goedeavond ,

Aangezien ik ben begonnen met caviar grind dat kalk blijkt te bevatten ben ik helemaal overnieuw begonnen (had toch nog geen vissen).

Aangezien ik een beplante bak wil cre�ren probeer ik de dry start method uit, lijkt me trouwens de enige mogelijke methode voor dit.

Allereerst heb ik een laag Aquariumgrind 3-6 mm ingelegd, dun aan voorkant en hoger naar achterkant.
Toen Ebi Gold Waterplant Soil Brown aan de achterkant en Ebi Gold Shrimp Soil aan de voorkant(heb nog halve zak over). De rest is natuurlijk rivierzand.

Dit zijn de planten:
5x Hemianthus callitrichoides
5x Lobelia car dinalis Mini
5x Micranthemum sp. Monte Carlo 3 Per stuk
1x Cladophora aegagropila/ Mosbal Nano 1-3cm (2 stuks)
2x Pogostemon helferi
1x Fissidens fox
1x Monosolenium tenerum cup 50cc
1x Hydrocotyle verticillata/waternavel

De Fissidens fox en Monosolenium tenerum heb ik op de steen en op het hout gelegd en niet vast gebonden ofzo, zal dit vanzelf vastgroeien voordat de bak helemaal wordt gevuld?

Na een aantal weken zal ik de bak verder vullen en dan de achtergrond planten plaatsen, graag hoor ik nog tips aangezien ik nog niet weet welke.

Aangezien ik een beginner ben zal ik niet alles perfect hebben gedaan, hoor graag tips enzo.

Oh ja de ph waarde in de bak is 7.5 en wil dit wel graag iets naar beneden hebben.

cXkdYYFMr5w1fXh3akYNLfOzxVgdUNG4.jpeg

Vind het super!!! En ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden... Ik weet niet of je nog wat aan kan passen? Misschien zou je ander kunnen proberen om het middenpad iets meer met een bocht naar rechts richting de achterwand te laten lopen. Als je dan dadelijk de achterwand bekleed met planten lijkt het net of het pad door blijft lopen in het onzichtbare.
Maar ik ben erg benieuwd.
Ik vind dat de opzet verder echt wel heel goed geslaagd is :thumbs: :thumbs:

Dat is wel een goed idee Cala thanks 🙂 Heb nog zand over dus waarom niet

Aangezien ik een beplante bak wil cre�ren probeer ik de dry start method uit, lijkt me trouwens de enige mogelijke methode voor dit.
Lijkt me niet. Waarom zou dat zo zijn?

Heb je op de een of andere manier scheidingswandjes tussen de verschillende soorten bodem geplaatst? Zo niet, dan is het misschien slim dat alsnog te doen met stukjes plastic, anders is alles binnen de kortste keren met elkaar vermengd.

Jadel zei:
Lijkt me niet. Waarom zou dat zo zijn?

Hoe krijg je dan die voorgrond plantjes erin als de bak vol met water staat?

Rick85 zei:
Net als met een lege bak 1 voor 1 planten. 🙂

Ziet er trouwens goed uit, ben benieuwd wat het wordt als alles wat gegroeid is en er vol met water is.

Monosolenium tenerum groeit nergens aan vast.

Crash zei:
Rick85 zei:
Net als met een lege bak 1 voor 1 planten. 🙂
Inderdaad 🙂
Er zitten wel enige voordelen aan dry-start, maar het lijkt mij toch maar een hoop gedoe. Als je enige reden voor dry-start het makkelijke planten is, zou ik de bak na het planten gewoon vullen, de plantjes heb je toch al geplant 😉

Mijn andere vraag blijft nog onbeantwoord, maar als ik jou was zou ik dat (wanneer je dat dus nog niet gedaan hebt) regelen voordat je er water in doet.

In ieder geval respect dat je er zoveel moeite voor doet!

Door de dry start methode hoef je je geen zorgen te maken in ieder geval over algen toestanden. CO2 is voldoende voor handen om de planten te laten groeien. Wordt veel gedaan bij aqua scapen,. denk wel aan je belichting dat die niet te sterk is zodat je planten niet verbanden.
Als de bak straks vol is en je wil toch voorgrond plantjes erbij doen of vervangen s dat heel makkelijk te doen met een lang pincet. Ik heb die van fluval. Dat werkt super. Zo heb ik mijn naaldgras makkelijk kunnen planten. Inderdaad wel kijken dat je verschillende soorten substraat nu nog doet scheiden met plastic stukjes. Kun je eventueel knippen van een pet fles, maar je kunt ze volgens mij ook kopen.

Een week later 🙂
Zie toch wel duidelijke groei aan de voorkant, alleen die ene hemianthus begint wat te verkleuren 🙁

Die Pogostemon helferi ziet er echt geweldig uit hoor 🙂

Oh ja heb geen plastic afscheiding in aangezien mij dat echt niks lijkt. Als alternatief heb ik splitsteen 6-8mm als scheiding.

Cala zei:
denk wel aan je belichting dat die niet te sterk is zodat je planten niet verbanden.
Heb 2x45w die 6 uur per dag aanstaat, lijkt me niet dat ze hierdoor verbranden toch?

Cala zei:
Misschien zou je ander kunnen proberen om het middenpad iets meer met een bocht naar rechts richting de achterwand te laten lopen. Als je dan dadelijk de achterwand bekleed met planten lijkt het net of het pad door blijft lopen in het onzichtbare.
Dit ga ik verder veranderen als ik later de achtergrondplanten heb zodat ik het inderdaad kan laten verdwijnen in de planten. Lekker geduldig klusje met mn pincet 😛

nbl6hRZd5QRwGkxzaZzOxqmJZ6x69POZ.jpeg

Heb nog inspiratie nodig voor de achterzijde. Misschien ook helemaal volplanten met grotere plantjes of wat decoratie erbij of wat lege plekken houden, ik weet het nog niet.

Paadje ziet er goed uit! Kun je inderdaad achter iets (plant of deco) laten weglopen. De achterkant vind ik ook erg moeilijk. Maar als je flink gaat googelen is er genoeg inspiratie.

Misschien nog bordje vondelpark plaatsen haha

Er is niet veel van dat paadje overgebleven maar who cares 😛
img_4117.jpg

img_4118.jpg

img_4119.jpg

Jh7AtHCfZLXLyPiU7A_l8FkIDd_JwrbD.jpeg

plantje rechtsonder is er weer uit, miskoop 😛

Feit blijft dat het een leuke bak is om te zien. Je bent lekker aan het experimenteren en aan het proberen.
Ik ken het!
Dat plantje rechtsonder is geschikt voor paludarium, maar dat zeggen ze er niet altijd bij,...nooit eigenlijk
Leuk bakkie!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan