Juwel Rio 180 inrichten help


Drunick

Member
Lid geworden
5 juni 2022
Berichten
20
Leeftijd
53
Goedemorgen All

Wij hebben een Juwel Rio 180 met een Oase Biomaster Thermo 350 filter

We hebben wat ornamenten (Piraten boot/Kasteel/Tonnetjes/Kruik/Steen/Boomtak(kienhout)

we willen de volgende vissen nemen

3x cordydoras julii

2x borstel harnasmeerval (M/V)

2x orange dwerg kreeft cambarellus

10x blauwe garnalen

2x goudgourami (M/V)

2x honing gourami gold

2x bengaalsvuurtje (M/V)

2x antennebaarsje (M/V)

10x kardinaal tetra

10x galaxy rasbora/celestichthys mararitatus

2x dwerg gourami (M/V)

2x diamand gourami (M/V)

5x Gestreepte bijlzam

Ik begreep al dat we iets te enthousiast waren door deze vissen op onze wensen lijst te zetten :)

mijn vraag is kunnen de garnalen en kreeften samen ?

en kunnen de 2 scholen (kardinaal tetra en galaxy rasbora) samen ?

waarschijnlijk hebben we ook te veel gourami's moeten we minderen , en welke zouden jullie dan adviseren ?

Ik vind de Borstel Harnasmeerval erg cool , ik begreep dat ik er 2 van moest nemen M/V geeft dat problemen met andere bodem bezoekers ?

zijn 3 cordydoras julii te weinig , daar ze liever in scholen zwemmen ?

Als bodem wilde we Oase ScaperLine Soil en dennerlegrind , of raad jullie andere bodem aan.

Mos vinden we mooi om er in te hebben waarschijnlijk Javamos en Javavarens

hebben jullie nog adviezen van andere planten die de vissen kunnen waarderen ?

Ik weet het zijn een hoop vragen maar we zijn nog echt noobs wat betreft een aquarium inrichten en we willen geen beginners fouten maken :).

alvast bedankt voor jullie tips en tricks.
Met vriendelijke groet
Fam van Drunick
 
Je corydoras is te weinig, het is een echte groepsvis die zich heel eenzaam voelt als je ze met te weinig houdt, in jouw formaat aquarium kun je er met gemak 15 stuks indoen.
Borstelneusmeerval (beter bekend als de ancistrus cf cirrhosus) kun je beter solitair houden want ze kweken enorm makkelijk en iedere 3 maanden 80-150 jonkies zit je ook niet op te wachten en je raakt ze ook niet tot nauwelijks kwijt.
Corydoras hebben absoluut een zandbodem nodig dus dat grind is geen optie.
Garnalen worden opgevroten door je gouramies en kardinaaltetra's
 
Zelf zou ik gaan kijken naar minder soorten in je aquarium en grotere groepen van bv of tetra's of rasbora's. Idd cory groep groter maken en bv 1 soort Gourami nemen. Probeer er dan ook voor te zorgen dat alle water lagen (bodem, midden en boven) bezet zijn. Je krijgt zo een veel evenwichtiger natuurlijk bestand. Een veel gemaakte fout in de hobby is allerlei soorten aanschaffen en in het aquarium doen op basis dat ze er leuk uitzien, maar vaak niet genoeg bij elkaar passen. Verder de vraag ga je planten in je bodem neerzetten? De planten die jij opnoemt zijn geen planten die hier gebruik van maken namelijk. Ik zou je zeker hier meer in gaan verdiepen.

Verder heel veel succes met uitzoeken en plannen om uiteindelijk lekker te kunnen genieten van je aquarium 😉.

Gr. Ed
 
Update:
be3dankt voor jullie adviezen
oke we denken dan aan het volgende
7x Corydoras
1x Borstel Harnas Meerval
15 x Galaxy Rosbora
2 x Dwerg Gourami (M/V)
2x Belgaalsvuurtje (M/V)
Als we genoeg bescherm plekjes maken (halve kokusnoot met javamos) en andere verstop plekjes en planten waar ze kunnen verstoppen.
- Zouden we dan wel Garnalen en kreeftjes kunnen nemen en zoja welke dan ( garnalen Blauw/Rood/of crystal red) ?

- of moeten de aantallen van Corydoras en Galaxy Rosbora verder omhoog ?

of moet de belgaalsvuurtje er ook uit ?

het is zeker leuk ok al jullie ideeën en adviesen te zien
Groetjes fam van Drunick
 
Cory's kan nog wel groter hoor 😊. Bengaals vuurtje zou ik persoonlijk niet doen. Kan een lastige eter zijn en met drukkere medebewoners kan het zo zijn dat hij niet eens de kans krijgt om te eten. De rasbora's zouden ook nog wel iets groter kunnen qua groep.

Gr. Ed
 
Wat heb je aan garnalen als ze de hele dag verstopt zitten omdat alles wat rondzwemt op ze jaagt? weggegooid geld en duur voer, niet aan beginnen.
Dwergkreeftjes kan prima heb ze zelf ook een lange tijd in een gezeldschapsbak gehad met bodemvissen
 
Als het maar geen cpo s zijn want die knabbelen soms graag aan de vinnen.
 
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties.
kunnen er 2 groepen samen Galaxy Rosbora en Kardinaal Tetra's ?
Hebben jullie nog tips voor vissen in water lagen waar we geen vissen hebben?
met vriendelijke groet
fam van Drunick
 
Veel mensen hier zijn voorstander van één school vissen voor de middenlaag, maar ben zelf altijd fan van twee scholen geweest. In het verleden ook galaxy's gehad met tetra's en dat ging prima. Twee groepen van 15 stuks zouden denk ik wel moeten passen. De cory's zou ik uitbreiden tot minimaal 10. CPO's geen ervaring mee, maar wel met garnalen en een soortgelijk bestand. In het begin (had er 50 in gedaan) zag ik ze niet, maar uiteindelijk kwamen de volwassenen wel te voorschijn. Heb daarnaast wel altijd ook waaierhandgarnalen gehouden, omdat die wat groter zijn. De blauwe waaierhand is prachtig, maar ik geef eerlijk toe dat ik die soms weken niet zag in mijn vision 180.

Bengaals vuurtje ook gehad en met diepvriesvoer deed mijn harem (1m, 2v) het prima. Alleen doordat ze zo klein waren vielen ze eigenlijk helemaal weg in mijn vision 180. Ze vielen totaal niet op en ze komen dus ook beter tot hun recht in een kleinere bak. Mogelijk dat een dwerg cichlide als apistrogramma koppeltje of 1m met 2v een leuker alternatief is. Je kan ook eens in mijn fotoalbum kijken (link hieronder). Veel succes in elk geval en goed dat je je inleest!
 
Vaak een veel nagepraat misverstand, cpo's doen dat helemaal niet
Ho ho ho, ik heb ze zelf gehad en ze klommen hier op een hoog stuk hout en vandaar uit pakten ze de vissen of in elk geval de staart dus het gebeurt wel. Zoals zovaak zul je afhankelijk zijn van het karakter van de kreeft maar ze doen het echt wel @Nicolientje-W .
 
@ Maliejane . bedankt voor je tip, leuk om te zien hoe je je aquarium heb in gericht van begin tot dat de vissen er in zijn echt super mooi gedaan, je heb ons op iedeeen gebracht.
groetjes fam van Drunick
 
@ Maliejane . bedankt voor je tip, leuk om te zien hoe je je aquarium heb in gericht van begin tot dat de vissen er in zijn echt super mooi gedaan, je heb ons op iedeeen gebracht.
groetjes fam van Drunick
Graag gedaan, ben benieuwd wat jullie ervan maken!
 
Goedemorgen, met de school vakantie gaan we eindelijk beginnen met het optuigen van de aquarium, onze dochter kijkt er al naar uit, we zijn nu spullen aan het aanschaffen.
We hebben de de Juwel Rio 180 met een oase biomaster thermo 350 fiter, en een Helialux led 1000 daylight verlichting

Vissen samenstelling: (wens)
15 cordydoras julii
2 borstel harnasmeerval (M/M)
15 galaxy rasbora
15 Kardinaal Tetra's
3 dwerg gourami(M/V/V)
4 Atya Gabonensis

Ik weet dat ik niet alle vissen in 1x kan toevoegen en dat ik de aquarium eerst 3 weken moet laten draaien.
maar in welke volgorde kan ik de vissen toevoegen ?
en moeten ze eerst in quarantaine worden geplaatst ?


Bodem:
JBL sansibar black zand 10 KG
JBL AquaaBasis plus 5 liter
(hoeveel kg hebben we nodig voor een aquarium van (101x41) en hoe dik moet de bodem zijn.


Planten:
2 x Microsorum Pteropus 5,49
1x vallisneria asiatica 2,75
2x Helanthium Bolivianum
2x pogostemon helferi 4,59
6x mosbol chladoflora M 3-4 cm
1x Bamboo stok met javamos XL 30 cm
1x driegaats kokusnoot met javamos
zijn dit genoeg planten ?


We dachten ook aan een Circulatiepomp Wavemaker duo met zuignap 5000l/u 6W om water te circuleren beter voor de planten dacht ik
maar kunnen de bovenstaande vissen er tegen ?

moeten we nog iets anders kopen ?
Ik zie bij sommige aquariums een glazebolletje met kleurstof erin ? waar dient dat voor.

groetjes
Fam van Drunick
 
Ik weet dat ik niet alle vissen in 1x kan toevoegen en dat ik de aquarium eerst 3 weken moet laten draaien.
maar in welke volgorde kan ik de vissen toevoegen ?
en moeten ze eerst in quarantaine worden geplaatst ?

We dachten ook aan een Circulatiepomp Wavemaker duo met zuignap 5000l/u 6W om water te circuleren beter voor de planten dacht ik
maar kunnen de bovenstaande vissen er tegen ?

moeten we nog iets anders kopen ?
Ik zie bij sommige aquariums een glazebolletje met kleurstof erin ? waar dient dat voor.

groetjes
Fam van Drunick
Pas vissen toevoegen als je met druppeltest (Bijv Colombo) meerdere dagen achter elkaar goede waarden meet. Drie weken kan te kort zijn.
Quarantaine kan nuttig zijn: als de vissen een sluimerende infectie onder de leden hebben, kan die er door de stress van de verhuizing uitkomen. Over het algemeen gesproken heb je daar weinig tot geen last van als je je plantjes en je vissen bij dezelfde aquariumzaak haalt. Dat water kennen ze allemaal en hebben er weerstand tegen opgebouwd (of niet, maar dan zou je -normaal gesproken- ergens wel zieke vissen in de winkel moeten kunnen zien).
Vanwege de belasting van het fliter kun je ze beter niet allemaal tegelijk toevoegen: begin met een schooltje, kijk na enkele dagen wat dat met de waterwaarden doet en voeg pas weer toe als de waterwaarden stabiel blijven.

Een circulatiepomp kun je altijd achteraf toevoegen als je denkt/ vindt/ merkt dat de stroming uit het filter onvoldoende in het hele aquarium komt. Op zich zal het de vissen niet uitmaken als ze tenminste niet uit hun vinnen worden geblazen.

Zo'n glazen bolletje met kleurstof erin is een CO2 meter. Die heb je alleen nodig als je met CO2 installaties gaat werken. CO2 is goed voor je planten, maar als er teveel in het water opgelost zit, gaan je vissen dood. Als je dus actief toevoegt, moet je een vorm van bewaking van het CO2gehalte hebben.

Om te beginnen zijn het genoeg planten. Als het goed is, worden het er vanzelf meer. Bovendien merk je dan ook wel welke planten het wel goed doen in je aquarium en welke niet.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan