Juwel Rio 180: op zoek naar jullie ervaringen!


J

Jordi ter Horst

Guest
Dit voorjaar wil ik een Juwel Rio 180 aanschaffen, echter zou ik graag eerst willen inventariseren wat jullie ervaringen zijn met dit aquarium. Ik ben van plan het gehele pakket te kopen (https://petsplace.nl/juwel-aquarium-rio-180-led-aquaria-4022573043501-pps.html), dus inclusief Bioflow M filtersystem, Ecoflow 600 circulatiepomp, AquaHeat 200 W verwarmer en MultiLux LED 2x23 W verlichting. Kunnen jullie deze dingen aanraden, of is het beter sommige elementen los te kopen?

Ter informatie: ik heb nu bijna twee jaar een 45 L aquarium met 8 kardinaal tetra's, 3 siamese algeneters en ongeveer 50 neocaridina garnalen (gestart met 10 stuks), dus ik heb al enige ervaring met het onderhouden van een tropisch aquarium. Zie foto hieronder voor een impressie.
Aquarium.jpeg
 
Zelf heb ik een Rio 180. Op zich is dit een goed aquarium met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar de eerlijkheid gebiedt om ook de nadelen te benoemen. Men plakt er een binnenfilter in die bijna iedereen na verloop van tijd vervangt met een extern exemplaar. Je kan het interne filter trouwens wel verwijderen met enige moeite. Meer problemen heb ik met het feit dat men een geheel eigen regeling heeft qua verlichting. Iets wat trouwens een euvel is waar alle merkfabrikanten naar neigen. Alles past alleen maar op iets van Juwel. Lichtcontrollers kunnen zo lekker duur gemaakt worden want andere controllers werken niet zomaar. Men heeft tamelijk eenvoudige ledverlichting in de huidige bakken gezet die niet kunnen dimmen dus wil je al snel andere verlichting. Weer hetzelfde probleem, je moet bij Juwel blijven en dus kost het wat. Het kan wel anders maar dan moet je zelf aan het werk. Ik heb boven mijn bak JMB balken, een volgens mij, aanzienlijk betere kwaliteit. Maar daar moest ik dus wel een ophangsysteem voor bedenken. Verder bouwde ik een eigen Aquarium computer die deze verlichting, pH en temperatuur aanstuurt. Maar er moet nogmaals herhaald worden, ook andere producenten hebben er een handje van om op deze manier te werken. Tenslotte nog een tip: Bij Hornbach kost zo'n bak € 199,-

 
Rio 180 heb ik hier ook staan. De nadelen die hierboven genoemd zijn beaam ik. Ik zou sws gaan voor een extern filter die kan moooi in het kastje worden weg gewerkt.
 
Ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaring met de rio 180. Het ziet er allemaal keurig uit en als je het binnenfilter direct verwijdert, kan je deze makkelijk weer voor €25-30 verkopen op Marktplaats. Leg nog een paar tientjes bij en je hebt een prima extern filter.

kleine opmerking: je geeft aan dat je al ervaring hebt met de hobby, maar als je 3 Siamese algeneters in een 45L bak houdt, betekent die ervaring niet zo veel. Probeer je altijd goed in te lezen als je een visbestand uitzoekt, en laat je niets wijsmaken door verkopers.
 
Ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaring met de rio 180. Het ziet er allemaal keurig uit en als je het binnenfilter direct verwijdert, kan je deze makkelijk weer voor €25-30 verkopen op Marktplaats. Leg nog een paar tientjes bij en je hebt een prima extern filter.

kleine opmerking: je geeft aan dat je al ervaring hebt met de hobby, maar als je 3 Siamese algeneters in een 45L bak houdt, betekent die ervaring niet zo veel. Probeer je altijd goed in te lezen als je een visbestand uitzoekt, en laat je niets wijsmaken door verkopers.

Die drie Siamese algeneters waren inderdaad niet een super goed idee, ik kocht ze toen ik net begon. Tot nog toe geen problemen mee gehad maar ze gaan sowieso naar het grotere aquarium als die gereed is. Ervaring van 2 jaar kun je ook zeker geen ervaring noemen, ik wilde alleen even aangeven dat ik niet nog geen aquarium bezit. Wat betreft het binnenfilter, wat was voor jou onvoldoende aan het bijgeleverde binnenfilter?
 
Rio 180 heb ik hier ook staan. De nadelen die hierboven genoemd zijn beaam ik. Ik zou sws gaan voor een extern filter die kan moooi in het kastje worden weg gewerkt.

Wat was er voor jou niet goed aan het binnenfilter?
 
Zelf heb ik een Rio 180. Op zich is dit een goed aquarium met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar de eerlijkheid gebiedt om ook de nadelen te benoemen. Men plakt er een binnenfilter in die bijna iedereen na verloop van tijd vervangt met een extern exemplaar. Je kan het interne filter trouwens wel verwijderen met enige moeite. Meer problemen heb ik met het feit dat men een geheel eigen regeling heeft qua verlichting. Iets wat trouwens een euvel is waar alle merkfabrikanten naar neigen. Alles past alleen maar op iets van Juwel. Lichtcontrollers kunnen zo lekker duur gemaakt worden want andere controllers werken niet zomaar. Men heeft tamelijk eenvoudige ledverlichting in de huidige bakken gezet die niet kunnen dimmen dus wil je al snel andere verlichting. Weer hetzelfde probleem, je moet bij Juwel blijven en dus kost het wat. Het kan wel anders maar dan moet je zelf aan het werk. Ik heb boven mijn bak JMB balken, een volgens mij, aanzienlijk betere kwaliteit. Maar daar moest ik dus wel een ophangsysteem voor bedenken. Verder bouwde ik een eigen Aquarium computer die deze verlichting, pH en temperatuur aanstuurt. Maar er moet nogmaals herhaald worden, ook andere producenten hebben er een handje van om op deze manier te werken. Tenslotte nog een tip: Bij Hornbach kost zo'n bak € 199,-


Dank voor de uitleg! Waarom wordt het binnenfilter meestal vervangen met een extern filter? Het liefst heb ik zoveel mogelijk apparatuur binnen de bak, of zijn interne filters meestal van mindere kwaliteit voor dergelijke aquaria? En wat betreft verlichting, wat valt er wel te regelen? Enkel of de lamp aan of uit staat? En kun je er wel gewoon een tijdschakelaar tussen zetten?
 
Dank voor de uitleg! Waarom wordt het binnenfilter meestal vervangen met een extern filter? Het liefst heb ik zoveel mogelijk apparatuur binnen de bak, of zijn interne filters meestal van mindere kwaliteit voor dergelijke aquaria? En wat betreft verlichting, wat valt er wel te regelen? Enkel of de lamp aan of uit staat? En kun je er wel gewoon een tijdschakelaar tussen zetten?

Een intern filter hoeft niet noodzakelijkerwijs van een mindere kwaliteit te zijn. Een extern filter geeft wel meerdere en ook betere filtermogelijkheden bijvoorbeeld door gebruik van spraybars. En ook bij een latere CO2 toevoeging is het vaak beter om een extern filter te hebben. De verlichting die standaard in een Juwel aquarium zit kan aan en uit. Dat is het. Uiteraard kan je er wel een Timer tussen zetten.
 
Mijn Rio is van 2013 en draaid met het orginele interne filter en de oude T5 Tl-buizen.
Kan niet anders zeggen kwaliteit voor een l;euke prijs als je een normal Tropishe aquarium gaat houden.
Internefilter heft voordelen maar ook nadelen.

Voordelen is dat de kans op lekage door slangen uitgesloten is
Verwarming zit erin wegegewerkt
Filtercapaciteit en filtervolume is goed bemeten voor het aantal liters van het aquarium (andere merken met een internfilter zijn vaak ondermaats en onhandig)
Tip vul het onderste filterhouder vol met Siporax of bactorings in nylon kousen voor biologische filtering.. werkt beter en goedkoper als bakjes Cirax van juwel.

Nadelen zijn er ook,

Neemt ruimte in van het aquarium en is zichtbaar… tip javavaren er tegen plakken en dicht laten groeien of achterwand stukken halen en op maat maken en op het filter plakken (Juwel heeft achterwanden met speciaal filter stukken)
Na maanden gebruik hoop molm en vuil zich op op de bodem van het filter en komt gedeeltelijk weer vrij na reinigen zo het aquarium in bij aanzetten van de pomp.
(oplossing elke 6maanden onderste houder verwijderen met uitgeschakeld pomp, met een slang tot op de bodem van het internfilter afhevelen van vuil in een emmer)
Internfilter is beperkt geschikt voor Sluiers, Chicliden o.a maliwi etc etc die grote vervuilers zijn dan is lage besetting aan vis aan te bevelen of een extern filter bij plaatsen.
De uitlaadmond ofwel het pijpje wat je kan draaien om de stroom richting in te stellen van het water kan even zoeken zijn om gewenste doorstroming te krijgen door het aquarium.

Verder is het een goed meubel en Aquarium voor het geld en al Jaren plezier van net als de Rio450 prima Aquarium voor het geld.



..
 
Die drie Siamese algeneters waren inderdaad niet een super goed idee, ik kocht ze toen ik net begon. Tot nog toe geen problemen mee gehad maar ze gaan sowieso naar het grotere aquarium als die gereed is. Ervaring van 2 jaar kun je ook zeker geen ervaring noemen, ik wilde alleen even aangeven dat ik niet nog geen aquarium bezit. Wat betreft het binnenfilter, wat was voor jou onvoldoende aan het bijgeleverde binnenfilter?
Ik vond de capaciteit van het binnenfilter erg tegenvallen, ik vond de behuizing die in de hoek hangt een doorn in het oog, maar bovenal is het onderhoud van een extern filter gewoon veel makkelijker. Elke keer dat je het binnenfilter van een Juwel bak schoon moet maken trek je een mandje met filtermateriaal omhoog, waardoor je bak gelijk troebel is van al het afval wat je meetrekt. Ik gebruik zelf Oase filters met een voorfilter, dat is nog makkelijker, omdat je het filter zelf niet helemaal open hoeft te maken om het voorfilter even te spoelen.
 
Dank allemaal voor de uitleg! Uiteindelijk besloten deze Juwel Rio 180 aan te schaffen, maar er wel zelf een kast bij te maken. Ik gebruik het interne filter, omdat ik niet van plan ben zware vervuilers in de bak te doen zoals edje555 benoemde. Het staat nu bijna 2 maand in te draaien, en afgelopen week heb ik de eerste vissen (3 Siamese algeneters) verhuisd van mijn 45L naar deze nieuwe grotere bak die ze echt nodig hebben. Een aantal weken terug, toen de waterwaardes het toelieten, heb ik ook 15 neocaridina garnalen (wildtypes) toegevoegd, komend uit de fok in de 45L. Later vandaag kan ik wel wat foto's uploaden om de huidige staat te laten zien!
 
Deze foto's een paar weken geleden gemaakt. Helaas is het javamos inmiddels wel behoorlijk kaal gegeten door de drie Siamese algeneters, dus ik moet nog op zoek naar een alternatief mos dat makkelijk groeit maar niet gegeten wordt door die vissen.
 
Ziet er mooi groen uit. Jammer dat je vissen het mos kaal eten.
 

Terug
Bovenaan