Juwel Rio 180 van Hoogheid


Erg mooi!
Ik hou van de symmetrie en de aangelegde paadjes, samen met nu meer diepte maken het echt af. Complimenten.
 
Heel erg bedankt voor je compliment! Dan ben ik toch heel benieuwd wat je er nu van gaat vinden. De aangelegde paden zijn natuurlijk super kunstmatig en hierdoor is de bak wel meer in hokjes verdeelt. Ieder hokje bevat een mix aan planten waardoor ik zelf denk dat de wilde en natuurlijke look enigszins behouden is gebleven maar ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt!
Ik vind het nog steeds geslaagd. Planten zijn er gezond en fris uit :thumbs:
Misschien een mooie gelegenheid om nu vorm te creëren dmv een vormsnoei ..? Voorbeeldje:
qwe.png
 
Erg leuke bak,

Ik ben het met Cornelius eens dat iets vorm in de achtergrond planten mooi zou staan, persoonlijk zou ik een kleine v ter hoogte van het centrale pad doen.
Dan zou ik nog middengrond beplanting toevoegen. De Javavaren hier en daar is nu eigenlijk de enige middenplant, door bijvoorbeeld wat cryptocorynes toe te voegen Creëer je diepte op twee manieren:
1 je voegt een extra laag toe van voor naar achter, (voorgrondplanten-stengelplanten >> voorgrondplanten-middengrondplanten-stengelplanten) meer lagen is meer diepte. en 2 je hebt een wat grovere bladvorm voor je stengelplanten staan wat diepte effect versterkt.

Ik zou de symetrie iets opheffen, door het rechter paadje te vervangen voor een grote plant. (echinodorus, lotus, etc) het paadje links is negatieve ruimte/leegte/geen planten, door rechts juist een krachtige plant te zetten blijft er en balans met links en rechts een scape-element, maar is er ook een sterk contrast wat het geheel wat spannender maakt.

door het middelste paadje diagonaler te leggen krijg je een langere lijn en dat oogt ruimtelijker.

ff ruw geknipt en geplakt om aanschouwelijk te maken wat ik bedoel:
daan.png
 
Het is weer tijd voor een update!
Allereerst heel erg bedankt voor alle lovende reacties en de tips die ik heb mogen ontvangen, dit doet mij erg goed! :iloveyou:


Bekijk bijlage 285715
Bovenstaande foto is gemaakt op: 5-12-2019
Naar aanleiding van de tip die ik kreeg van Ton ben ik aan de slag gegaan en heb ik flink wat grind achterin de bak bijgestort om een verhoging naar achteren te maken. Terwijl ik dit aan het doen was zag ik het pad in het midden op de foto in mijn gedachten ontstaan en ben die dan ook direct gaan aanleggen. Na het aanleggen van dit pad heb ik dit een paar weken aangekeken en begon toen met het idee te spelen om wat extra paden aan te gaan leggen. Ik kreeg het plaatje in mijn hoofd om op 1/3 vanaf links en op 1/3 vanaf rechts ook twee paden aan te gaan leggen naar achteren toe om op die manier meer dieptewerking en speelsheid in de bak te weeg te brengen. Hier ben ik de afgelopen week mee aan de slag geweest en daarvan is hier onder het resultaat te bewonderen. De paden zijn zeker nog niet af, maar het begin is gemaakt. Ook hier ontvang ik graag weer reacties op van jullie! Tips en/of ideeën zijn van harte welkom.
Ik ben momenteel nog een beetje aan het zoeken naar de juiste balans tussen voeding, licht en CO2 maar dat is momenteel een kwestie van fine-tuning dus we zijn aardig op weg heb ik het idee.

mvimg_20191222_190040-01-jpeg.285716



Bedankt voor deze tip Ton, zoals je kunt zien ben ik begonnen met het aanbrengen van wat meer hoogte in de achtergrond en heb toen even een tijdje aangekeken wat dit deed met het totale aanzicht. Het was een ware verbetering en enkele weken later heb ik de verhoging nog hoger gemaakt en verder uitgewerkt de breedte in.


Heel erg bedankt voor je compliment! Dan ben ik toch heel benieuwd wat je er nu van gaat vinden. De aangelegde paden zijn natuurlijk super kunstmatig en hierdoor is de bak wel meer in hokjes verdeelt. Ieder hokje bevat een mix aan planten waardoor ik zelf denk dat de wilde en natuurlijke look enigszins behouden is gebleven maar ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt!


Ik ben vrij snel na het lezen van jouw reactie aan de slag gegaan met de spraybar. Ik heb de spraybar zoals jij ook schrijft ongeveer 30 graden naar beneden gericht en wat hoger geprobeerd op te hangen. Het vervangen van de spraybar is iets dat ik in overweging neem samen met het herplaatsen langs de achterzijde. Dit omdat ik dan de spraybar en de bochten wil/moet vervangen. Het is nu niet mogelijk om de spraybar langs de achterzijde vast te maken. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit wel een verschil zal maken in het verspreiden van het water/voedingsstoffen voor de planten.


Ik heb nu een groene spraybar. Aan de rechterkant is uitstroom van de tweede pomp. De pomp met spraybar maakt nu een mooie stroming en een betere CO2 oplossing onderwater langs de voorruit en de andere pomp zorgt voor een mooie lichte rimpeling op het water en een hele lichte stroming aan het wateroppervlak.


Bedankt voor de tips voor de installatieset 1 en 2. Dat het groene minder fraai staat ben ik helemaal met je eens. Wie weet gaan we dat dus vervangen in de toekomst.

Dit ziet er prima uit, mooie bak!
 
Ziet er mooi (en gezond) uit Zijne Hoogheid!

Het knip en plakwerk van Akwarium vind ik overigens een geslaagd idee
 
wat Akwarium doet met crypto's en voorgrond :thumbs: lijken me een goed gedacht.
Maar ik zou er een strake grote bol in scheren in de midden tot een 5 tal cm onder water oppervlak en naar de zijkanten laten aflopen tot onder je co2 continu test zo komen die uiteindes hout boven die bol .
In die bol scheer je een doorgaan op je paadjes tot langs achter en plaats je eventueel donker stuk karton achter je aquarium.
 
Jeetje wat heb je een mooi plaatje gecreëerd! :petjeaf:Ik heb lang gestaard naar je eerste foto met het gemaakte pad naar achteren, erg goed gedaan. Ik vind die overigens beter gelukt dan met drie paden. Geeft meer rust en ik zag er meer/beter diepte naar achteren in dan met drie paden.

Verder ben ik het met Benco eens dat een spraybar (transparant) over de gehele achterwand beter zal zijn voor de verdeling en stroming van bijvoorbeeld je plantenvoeding. Op die manier zal het ook als eerste je monte carlo tapijt bereiken.
Een grote plant ter vervanging van het rechter pad zou ik niet doen, ik denk dat het mooier is om kleinere bladeren (niet groter dan wat je nu al hebt) te gebruiken.

Om de beplanting, garnalen en in de toekomst je vissen beter uit te laten komen kun je ervoor kiezen om je achterwand zwart te maken. Probeer het eens uit door wat foto's te maken met wat zwart papier erachter geplakt ofzo.

Qua vis vraagt je bak wat mij betreft om een grote school van een kleinere vissoort en als je dat doet is het inderdaad wat Cornelius adviseert (naast dat het er goed uit ziet) goed om achterin wat extra 'zwem' en kijkruimte in de hoogte te creëren door je planten daar te snoeien zodat je de vissen ook meer ziet.

Succes, ben heel benieuwd hoe het er verder uit gaat zien :)
 
Het is weer tijd voor een update!
Allereerst heel erg bedankt voor alle lovende reacties en de tips die ik heb mogen ontvangen, dit doet mij erg goed! :iloveyou:


Bekijk bijlage 285715
Bovenstaande foto is gemaakt op: 5-12-2019
Naar aanleiding van de tip die ik kreeg van Ton ben ik aan de slag gegaan en heb ik flink wat grind achterin de bak bijgestort om een verhoging naar achteren te maken. Terwijl ik dit aan het doen was zag ik het pad in het midden op de foto in mijn gedachten ontstaan en ben die dan ook direct gaan aanleggen. Na het aanleggen van dit pad heb ik dit een paar weken aangekeken en begon toen met het idee te spelen om wat extra paden aan te gaan leggen. Ik kreeg het plaatje in mijn hoofd om op 1/3 vanaf links en op 1/3 vanaf rechts ook twee paden aan te gaan leggen naar achteren toe om op die manier meer dieptewerking en speelsheid in de bak te weeg te brengen. Hier ben ik de afgelopen week mee aan de slag geweest en daarvan is hier onder het resultaat te bewonderen. De paden zijn zeker nog niet af, maar het begin is gemaakt. Ook hier ontvang ik graag weer reacties op van jullie! Tips en/of ideeën zijn van harte welkom.
Ik ben momenteel nog een beetje aan het zoeken naar de juiste balans tussen voeding, licht en CO2 maar dat is momenteel een kwestie van fine-tuning dus we zijn aardig op weg heb ik het idee.

mvimg_20191222_190040-01-jpeg.285716



Bedankt voor deze tip Ton, zoals je kunt zien ben ik begonnen met het aanbrengen van wat meer hoogte in de achtergrond en heb toen even een tijdje aangekeken wat dit deed met het totale aanzicht. Het was een ware verbetering en enkele weken later heb ik de verhoging nog hoger gemaakt en verder uitgewerkt de breedte in.


Heel erg bedankt voor je compliment! Dan ben ik toch heel benieuwd wat je er nu van gaat vinden. De aangelegde paden zijn natuurlijk super kunstmatig en hierdoor is de bak wel meer in hokjes verdeelt. Ieder hokje bevat een mix aan planten waardoor ik zelf denk dat de wilde en natuurlijke look enigszins behouden is gebleven maar ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt!


Ik ben vrij snel na het lezen van jouw reactie aan de slag gegaan met de spraybar. Ik heb de spraybar zoals jij ook schrijft ongeveer 30 graden naar beneden gericht en wat hoger geprobeerd op te hangen. Het vervangen van de spraybar is iets dat ik in overweging neem samen met het herplaatsen langs de achterzijde. Dit omdat ik dan de spraybar en de bochten wil/moet vervangen. Het is nu niet mogelijk om de spraybar langs de achterzijde vast te maken. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit wel een verschil zal maken in het verspreiden van het water/voedingsstoffen voor de planten.


Ik heb nu een groene spraybar. Aan de rechterkant is uitstroom van de tweede pomp. De pomp met spraybar maakt nu een mooie stroming en een betere CO2 oplossing onderwater langs de voorruit en de andere pomp zorgt voor een mooie lichte rimpeling op het water en een hele lichte stroming aan het wateroppervlak.


Bedankt voor de tips voor de installatieset 1 en 2. Dat het groene minder fraai staat ben ik helemaal met je eens. Wie weet gaan we dat dus vervangen in de toekomst.
Wauw!!! Volgens mij had ik een droom van deze tank vanaxht
 
IMG_20191231_205027-01.jpeg

Deze foto is zojuist genomen op 31 december 2019 rond 21.00 uur.

Ik wil iedereen graag weer heel erg bedanken voor de vele reacties met tips, kritiek, meningen en prachtige complimenten. Ik leef hier telkens weer van op en ben er echt heel erg blij mee. Ik waardeer alle reacties die ik mag ontvangen echt enorm! :iloveyou:

Zoals duidelijk te zien is heb ik de eerste vorm-snoei toegepast. Het leek mij ook een goed idee om er eens wat vorm in te gaan snoeien en hier eens wat mee te experimenteren. Ik merkte dat de onderste delen van sommige planten wat alg-groei begon te krijgen en ik vermoed dat dit komt omdat de voeding moeite heeft om op alle plekken in de bak te komen. Door flink te snoeien hoop ik dat de voeding beter op alle plekken kan komen en voor de toekomst ga ik zeker iets met de spraybar doen. Ik geloof er sterk in dat dit een wereld van verschil kan maken.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Hieronder zal ik proberen de meeste reacties even te beantwoorden.

Daar maak ik even een kniebuiging voor ;)k
Dat is nergens voor nodig hoor. Maar ik ben wel enorm blij met je compliment!

"Ik vind het nog steeds geslaagd. Planten zijn er gezond en fris uit :thumbs:
Misschien een mooie gelegenheid om nu vorm te creëren dmv een vormsnoei ..?"
Dit was een prachtig plan van je en het was een hele mooie gelegenheid. Ik ben voor een V-vorm gegaan naar het pad in het midden toe. Ik moet er nog een beetje aan wennen maar ik merk vandaag dat ik het al een stuk meer kan waarderen dan gisteren toen ik net aan de slag was geweest.

"Erg leuke bak,

Ik ben het met Cornelius eens dat iets vorm in de achtergrond planten mooi zou staan, persoonlijk zou ik een kleine v ter hoogte van het centrale pad doen.
Dan zou ik nog middengrond beplanting toevoegen."

"Ik zou de symetrie iets opheffen, door het rechter paadje te vervangen voor een grote plant."

"door het middelste paadje diagonaler te leggen krijg je een langere lijn en dat oogt ruimtelijker."
Bedankt voor je uitgebreide reactie Akwa en het knip-en-plak werk! Ik ben dus ook voor de V-vorm gegaan met het snoeien. Het toevoegen van middengrond beplanting is inderdaad een goed idee. Eerder kwam Nicolientje-W ook al met die tip. Ik ga dat zeker doen. Het rechterpad opheffen ga ik voorlopig nog even niet doen. Ik heb de twee buitenste paden nog niet afgewerkt en dat wil ik eerst doen. Dan bekijk ik het resultaat en besluit ik mogelijk alsnog om een van de twee, of ze beide, dicht te gooien. Het middelste pad diagonaler trekken ziet er mooi uit zeg. Dat onthoud ik zeker!

Ik vraag me alleen af wat er in de nacht wanneer het donker is daar in die bak gebeurt.
Volgens mij rennen de kabouters over die paden heen en weer terwijl ze het gazon snoeien.
Hahaha! Bij deze: een Lego poppetje met een grasmaaier gezocht!

Ziet er mooi (en gezond) uit Zijne Hoogheid!

Het knip en plakwerk van Akwarium vind ik overigens een geslaagd idee
Dat vond ik ook aardig gedaan. Het dichtgooien van de paden ga ik voorlopig niet doen omdat ik deze simpelweg nog af moet maken.

Jeetje wat heb je een mooi plaatje gecreëerd! :petjeaf:Ik heb lang gestaard naar je eerste foto met het gemaakte pad naar achteren, erg goed gedaan. Ik vind die overigens beter gelukt dan met drie paden. Geeft meer rust en ik zag er meer/beter diepte naar achteren in dan met drie paden.

Verder ben ik het met Benco eens dat een spraybar (transparant) over de gehele achterwand beter zal zijn voor de verdeling en stroming van bijvoorbeeld je plantenvoeding. Op die manier zal het ook als eerste je monte carlo tapijt bereiken.
Een grote plant ter vervanging van het rechter pad zou ik niet doen, ik denk dat het mooier is om kleinere bladeren (niet groter dan wat je nu al hebt) te gebruiken.

Om de beplanting, garnalen en in de toekomst je vissen beter uit te laten komen kun je ervoor kiezen om je achterwand zwart te maken. Probeer het eens uit door wat foto's te maken met wat zwart papier erachter geplakt ofzo.

Qua vis vraagt je bak wat mij betreft om een grote school van een kleinere vissoort en als je dat doet is het inderdaad wat Cornelius adviseert (naast dat het er goed uit ziet) goed om achterin wat extra 'zwem' en kijkruimte in de hoogte te creëren door je planten daar te snoeien zodat je de vissen ook meer ziet.

Succes, ben heel benieuwd hoe het er verder uit gaat zien :)
Bedankt voor je mooie compliment! Ik snap dat je het eerste pad het mooiste vind. Daar zit ook veel meer tijd en aandacht in dan in de overige paden, die zijn nog niet af. En mooi opgemerkt om die grotere bladeren niet te doen. Ik vond dat ook niet heel mooi staan. Maar dat is misschien een kwestie van smaak.
Het verplaatsen van de spraybar ga ik zeker doen. Dat staat op het to-do lijstje. Het uitproberen van zwart papier tegen de achterwand is een goed idee. Ik heb ook gedacht om zelf een backlight te maken met een groot vel papier en een led strip onderin. Maar het idee om er zwart papier tegenaan te plakken ga ik ook zeker eens proberen. Het creëren van zwemruimte heb ik inmiddels gedaan. Het kiezen van een mooie school vissen nog niet. :)

Wauw!!! Volgens mij had ik een droom van deze tank vanaxht
Haha, ik hoop dat het geen nachtmerrie geweest is dan. Bedankt hoor, doet me erg goed! :)

Ik mis alleen in het midden die koi-vijver
Ik ben eerder opzoek naar een stel kabouters die een kampvuurtje aan het maken zijn. Net als wij hier in het weiland tijdens oud en nieuw dit jaar!

ik zeg :petjeaf::thumbs::thumbs: zo mooi
Heel erg bedankt voor je compliment, doet me erg goed!
 
Dit was een prachtig plan van je en het was een hele mooie gelegenheid. Ik ben voor een V-vorm gegaan naar het pad in het midden toe. Ik moet er nog een beetje aan wennen maar ik merk vandaag dat ik het al een stuk meer kan waarderen dan gisteren toen ik net aan de slag was geweest.
Ik vind het goed geslaagd en naar mate de baak 'matured' word het alleen maar mooier als je de vorm aanhoud. Moet je eens opletten als ie volgroeid is :smitten:
Een bak met planten oplaten groeien is niet echt een kunst. De bak niet laten 'verwilderen' is weer een ander verhaal.
Nu bereik je 2 belangrijke aspecten: met zorgvuldige snoei krijg je visueel veel mooiere resultaten. en je houd het gewas sterk en vitaal.
 
Je bak is prachtig, mooie lay out. Al is er wel veel techniek zichtbaar wat je scape eigenlijk tekort doet!
 
Tijd voor een update!
Het is vandaag precies een maand geleden dat de bak is gestart. Ik ben er zelf erg tevreden over. De planten doen het erg goed en de CO2 lijkt inmiddels ook goed afgesteld te zijn. Ik heb na twee weken voorin de bak monte carlo geplant en op 1/3 vanaf de voorkant tot achterin heb ik naaldgras gemengd met monte carlo geplant. Dit is ondertussen al aardig aangeslagen en heb ik vorige week voor het eerst gesnoeid. De groei in de breedte lijkt hierdoor aardig gestimuleerd te zijn en het begint de bodem nu aardig te bedekken. Ook heb ik de overige planten in het aquarium al een keer flink mogen snoeien.

Tips of vragen? Laat het me vooral horen. Samen komen we verder!

Bekijk bijlage 284345


Het was de bedoeling dat de planten de gehele achterkant gaan bedekken. Zoals je op de foto kunt zien begint dit ook al aardig te lukken. Al is de spraybar links bovenin natuurlijk moeilijk weg te werken lijkt mij.


Goed dat je het zegt hoor. Ik hik hier al een paar dagen tegenaan maar jouw idee om het weer ouderwets uit te besteden kwam als geroepen. Ik heb direct de laatste lakei op pad gestuurd en zojuist een foto laten maken!


Dankjewel. Als je tips of suggesties hebt hoor ik het natuurlijk graag!


Bezuinigen, bezuinigen. Maar never change a winning team. Het blijven lastige dilemma's.
Wow....wat een progressie als je kijkt naar de 1e foto. Qua tuintje ziet het er veel leuker uit dan bij mij! Prachtige zelfde soort bak als dat ik heb, leuk ingericht!
 
Een nieuwe update zou leuk zijn Daan ;)
Ik durf niet..!
De afgelopen maanden heb ik veel last gehad van algen. Veel nieuwe ervaringen opgedaan en veel geleerd. Ik zal binnenkort een update plaatsen en alle spannende verhalen uit de doeken doen. :petjeaf:
 
Je hebt flink grind toegevoegd aan de achterkant voor het creeeren van diepte, heb je nog iets gedaan om te voorkomen dat dit naar voren zakt?
 
Het is weer tijd voor een update en wat antwoorden op vragen! :petjeaf:

IMG_20200608_194713_edited.jpeg




Ik heb de afgelopen maanden enorm veel last van algen gehad, inmiddels begin ik ze weer onder controle te krijgen. Ook is er voor het oog een hoop veranderd in de bak de afgelopen tijd.

Het begon met baardalg waar ik eindeloos tegen bleef stoeien. Ik las ergens op het forum dat het niet goed is om langdurig op dagelijkse basis Easycarbo toe te voegen aan het aquarium omdat (volgens mij) de werking dan zou wegvallen en het zinloos wordt. Na het lezen van dit bericht ben ik gestopt met het toevoegen van Easycarbo op dagelijkse basis en ben het na drie weken middels de spot-on methode op de baardalgen gaan spuiten. Dit keer werkte het wel en al snel kwam ik van de baardalgen af. Momenteel geef ik sporadisch easycarbo en doe dit enkel tijdens een waterwissel. Dus ik laat de bak leeglopen en spuit als hij leeg staat wat easycarbo op het hout bovenwater en op wat aantastte delen onder het water en vul dan de bak weer met vers water uit de kraan. Momenteel heb ik nog maar heeeeeel weinig baardalg in mijn bak.

Terwijl ik de strijd tegen baardalg aan het winnen was begonnen verschillende groene algen de kop op te steken en de overhand te nemen. Ik heb enorm veel stukken monte carlo moeten weghalen omdat deze volledig bedekt waren onder de draadalgen. Ik heb het aantal uren licht en CO2 teruggeschroefd naar 8 uur per dag. De hoeveelheid CO2 die ik toevoeg ietsjes verhoogt. Ik gaf altijd Easy-Life Profito dat ik aanvulde met nitraat en fosfaat. Echter begon de hoeveelheid Profito die ik toevoegde enorm uit de hand te lopen en ben ik over gegaan op de poeders van Aquarium-Bemesting.nl. Hiermee ben ik nu nog steeds (2-3 maanden later) de juiste hoeveelheid aan het zoeken. Ik bleef wat last hebben van groene algen maar heb inmiddels de juiste dosering bijna te pakken.

Veel last van draadalgen gehad, nu op zijn retour. Aanpassingen die ik heb gedaan om dit te bereiken: aantal uren licht en CO2 terug naar 8 uur. CO2 ietsjes verder open gedraaid. Eerst meer profito toegevoegd en nitraat en fosfaat op 20:2 gehouden. De hoeveelheid Profito liep de spuigaten uit, toen overgegaan op poeders van Aquarium-Bemesting.nl middels EI-methode. De hoeveelheid algen nam toen enorm toe. Contact opgenomen met Gilles van Aquarium-Bemesting.nl en het advies gekregen de hoeveelheid micro voeding te verhogen x1,5 in de EI-calculator. En af te stappen van EI-methode en terug te gaan naar de verhouding 10:1 tot 20:2 mg/l nitraat en fosfaat. Dit doe ik nu twee weken met aanzienlijke verbetering. De algen lijken minder hard te groeien en de plantengroei begint langzaam weer de overhand te nemen. Echter blijf ik nog steeds last houden van algen en heb inmiddels weer een nieuwe oplossing micro voeding aangemaakt. Ik begon met een berekening voor een aquarium van 150 liter netto maar heb inmiddels een oplossing aangemaakt voor een aquarium van 300 liter. Ik gebruik dus nu twee keer zo veel micro voeding en houd het nitraat en fosfaat niveau op peil.

Toevallig heb ik vorige week het kraanwater eens gemeten met wat druppeltesten en zag tot mijn verbazing dat het nitraat gehalte in ons kraanwater op 20 mg/l ligt. Dit verklaart meteen waarom het niet lijkt te zakken tot onder de 20 mg/l na een waterwissel.

Ook heb ik in de tussentijd flink wat techniek weggewerkt door de spraybar te vervangen door een doe het zelf project en door zwarte vellen papier tegen de achterkant van het aquarium te plakken. Ook heb ik de kleine pomp die aan de rechterzijde instroomde weggehaald omdat een vriend van mij deze goed kon gebruiken. Hij heeft namelijk ook mijn 60 cm bakje overgenomen. Het aquarium draait momenteel op 1 pomp en dit is de Eheim Professionel 3 (2071).

Tot slot heb ik flink wat rode planten aan het aquarium toe kunnen voegen en deze lijken het ook erg mooi te doen!

Is het een optie de spraybar te vervangen door een Lily pipe?
Henk
De nieuwe spraybar zit er nu iets meer dan twee maanden in als ik mij niet vergis. Buiten het feit dat het een leuk project was werkt hij tot nu toe prima en overweeg ik de grijze buis te vervangen voor een transparante buis. Ik ga deze niet vervangen voor een lily pipe. Dit zal simpelweg ook niet kunnen door de behuizing van mijn aquarium.

Je bak is prachtig, mooie lay out. Al is er wel veel techniek zichtbaar wat je scape eigenlijk tekort doet!
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heb ik die inmiddels aardig weg gewerkt. Hoe vind je het er nu uitzien? Ik ben erg benieuwd! :petjeaf:

wat een mooie bak, tof gedaan met die monte carlo en lekker veel planten daar hou ik van.
Dankjewel zeg! Ik ben ook erg benieuwd naar jouw bak natuurlijk. Heb je daar al een topic voor geopend?

Dankjewel hoor Jan! :petjeaf:

Wow....wat een progressie als je kijkt naar de 1e foto. Qua tuintje ziet het er veel leuker uit dan bij mij! Prachtige zelfde soort bak als dat ik heb, leuk ingericht!
Dat is gaaf om te zien hé André? Ik verbaas mijzelf ook hoor. Ik had nooit gedacht dat ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen toen ik op mijn 16e begon aan deze prachtige hobby. Ik vind het ook altijd erg leuk om te zien wat anderen voor elkaar krijgen met dezelfde bak als ik heb. Jouw bak mag er ook wezen hoor!

Je hebt flink grind toegevoegd aan de achterkant voor het creeeren van diepte, heb je nog iets gedaan om te voorkomen dat dit naar voren zakt?
Om te voorkomen dat het naar voren zakt lopen de stukken hout die je ziet eigenlijk over gehele breedte van het aquarium door het grind heen. Dus er ligt een laag grind over het hout heen. Vermoedelijk schuift het hierdoor niet naar beneden toe. Nu moet ik zeggen dat het ook niet erg de neiging heeft om naar beneden te verschuiven op de delen waar geen hout ligt. Echter, als ik de planten uit de bodem trek wil er wel eens wat grind verschuiven. Ik schuif dit weer terug met een oud klantenpasje van een kledingwinkel. Ik hoop dat je iets met dit antwoord kunt.

Dankjewel! :petjeaf:

Super mooi aquarium. Leuk dat je dit met ons deelt.
Bedankt voor je mooie compliment. Ik deel mijn ervaringen graag. Buiten het feit dat de complimentjes leuk zijn denk ik ook dat de ervaringen die ik opdoe ook leerzaam voor anderen kunnen zijn. Of althans, dat hoop ik. :DD
 
ziet er zeker netjes uit, al vind ik de lichte spraybar persoonlijk minder mooi ( ik weet dat ik mijn zwarte nog beter wil weg werken door een zwarte achtergrond, maar dat is nog even een projectje voor de toekomst )
 
We hebben natuurlijk op de Whatsapp al dingen besproken, maar heel mooi op weg weer! De aanhouder wint! ???
 
ziet er zeker netjes uit, al vind ik de lichte spraybar persoonlijk minder mooi ( ik weet dat ik mijn zwarte nog beter wil weg werken door een zwarte achtergrond, maar dat is nog even een projectje voor de toekomst )
Bedankt voor je compliment! :petjeaf:
Ik kan mij er ook helemaal in vinden dat de grijze spraybar minder mooi is dan een transparante buis. Ik wilde een transparante buis gaan maken maar het leek mij slim om eerst eens te oefenen met een goedkopere grijze buis. Dit project is geslaagd dus als ik nu weer eens zin heb in een DIY-projectje ga ik aan de slag met een transparante buis. Deze was ook niet verkrijgbaar bij de lokale bouwmarkt.

We hebben natuurlijk op de Whatsapp al dingen besproken, maar heel mooi op weg weer! De aanhouder wint! ???
Thanks, het is inderdaad echt een vermoeiende strijd geweest. Ik heb tot drie keer toe bijna de handdoek in de ring gegooid en gespeeld met de gedachte om op te geven en te stoppen met deze hobby. Maar nee, ik heb gestreden en blijf strijden. Zoals je zegt: "De aanhouder wint!". :DD
 
Thx.
Heb je de GH voor en na de dosis gemeten?
Zit namelijk calcium in.
Ik ben ook op zoek naar goede micro want de planten hier zijn drama.
Ik zal het eens proberen
 
Ik was even bang dat je nu ging zeggen dat ik nu twee dingen tekort kom omdat ik ze dus niet toevoeg en dat zijn magnesiumsulfaat en kaliumsulfaat samen met de tenso cocktail.
 
Thx.
Heb je de GH voor en na de dosis gemeten?
Zit namelijk calcium in.
Ik ben ook op zoek naar goede micro want de planten hier zijn drama.
Ik zal het eens proberen
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Ik wil dat morgen wel voor je doen. Ik voeg morgen namelijk weer 60 ml toe van dat spul. Ik verdeel het toevoegen zo veel mogelijk verspreid over de week.
 
Neuh voor mij hoef je niet bang te zijn hoor, ben maar een klein manneke.
Je bent goed bezig waarom zou ik je afkraken, je bak ziet er toppie uit.

Dat sulfaat heb ik nooit begrepen.
Kalium voeg ik toe met KaliumNitraat.
Ik zie de toegevoegde waarde van Sulfaat niet echt, hebben de planten dat nodig?

Magnesium en Calcium ben ik altijd een beetje huiverig voor het verhoogt de GH.
En als je GH meet met een druppie waarom zou je ze dan toevoegen?
 

Terug
Bovenaan