Juwel Rio 240 en stroming Eheim Pro 4+ 600 (2275)


P

Pmaster

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds begin dit jaar een Juwel Rio 240 en Eheim Pro 4+ 600 (2275) draaien. Sinds het begin ben ik al aan het stoeien met een goede stroming, zodat al het vuil richting filterinlaat wordt gebracht. Nu merk ik dat ik in o.a. de hoeken afval (uitwerpselen van vissen en stukjes afgebladderd hout door Ancistrus).

De spraybar heb ik op verschillende wijze al gemonteerd. Op dit moment hangt deze met een verlenging over bijna de gehele breedte van de bak. Daarnaast heb ik rechts in de hoek een circulatiepomp welke redelijk hard blaast.
De inlaat heb ik de meest linkerhoek van de bak. Echter is de stroming wel zacht nu.

Eerder heb ik de inlaat ook al eens links boven gehad, zodat deze over de breedte van links naar rechts stroomde. Hiervoor werd ook een circulatiepompje gebruikt.

Daarnaast vraag ik me af wat de Extender knop op de Eheim pomp doet, ik heb deze op maximaal, maar ik merk er eigenlijk niets van.

Iemand enig idee?
 
Veel vuil zoals bladeren en poep is gewoon te zwaar om opgezogen te worden. Verwachten dat je filter alles opzuigt is dan ook een utopie en om dit schoon te houden zal je met een slang gewoon af en toe je bodem moeten afzuigen. Een goede C:N verhouding in het water (mineralisatie) zal nog het meeste bijdragen aan een schone bodem. Dit bereik je het beste door voeding te geven die uit weinig koolstof en veel stikstof bestaat, veelal komt dat neer op minder vlokvoer en meer diepvries of levend.

Die extender knop is naar mijn weten (al heb ik het filter zelf niet) een bypass en zou je ideaal gezien dus juist dicht moeten zetten. Als je dan merkt dat de stroming minder wordt en het tijd is om schoon te maken kun je die knop gebruiken om tijdelijk de stroming weer op gang te brengen via die bypass en je het schoonmaken nog even uit kunt stellen. Dit is mijn inziens meer een luiheid functie dan echt nuttig, je kunt beter gewoon het filter schoonmaken als deze verstopt zit.
 
Helder. Bedankt voor je reactie.

Heb je nog wel een tip voor het plaatsen van de in- en uitlaat evt. in combinatie met een circulatiepompje? Hoe langer de spraybar des te zwakker te straal wordt heb ik wel gemerkt.
 
de extender is een bypass,net wat daniel zegt die gebruik je als het filter dichtslipt met vuil en je niet direckt tijd hebt om hem schoon te maken dit staat in de handleiding beschreven
 
Hallo allemaal,

Ik heb sinds begin dit jaar een Juwel Rio 240 en Eheim Pro 4+ 600 (2275) draaien. Sinds het begin ben ik al aan het stoeien met een goede stroming, zodat al het vuil richting filterinlaat wordt gebracht. Nu merk ik dat ik in o.a. de hoeken afval (uitwerpselen van vissen en stukjes afgebladderd hout door Ancistrus).

De spraybar heb ik op verschillende wijze al gemonteerd. Op dit moment hangt deze met een verlenging over bijna de gehele breedte van de bak. Daarnaast heb ik rechts in de hoek een circulatiepomp welke redelijk hard blaast.
De inlaat heb ik de meest linkerhoek van de bak. Echter is de stroming wel zacht nu.

Eerder heb ik de inlaat ook al eens links boven gehad, zodat deze over de breedte van links naar rechts stroomde. Hiervoor werd ook een circulatiepompje gebruikt.

Daarnaast vraag ik me af wat de Extender knop op de Eheim pomp doet, ik heb deze op maximaal, maar ik merk er eigenlijk niets van.

Iemand enig idee?

Zelf zou ik altijd kiezen voor een waterdistributie uitsluitend verzorgt door je filter(s). Circulatie pompjes zorgen eigenlijk altijd voor stromingsbotsingen. Ik heb er een hekel aan. Als zo'n circulatie pomp dan ook nog redelijk hard blaast, zoals je schrijft... Harde, gebundelde stromingen in je bak, niet doen, m.i.
 
Helder. Dan probeer eens zonder een circulatiepomp. Heb je dan nog een tip voor de plaatsing van de spraybar? Via de achterwand of via de zijruit, maar dan gericht richting de filterinlaat? Of juist anders?
 
Ik zie hier vaak op het forum het advies om de spraybar over de gele achterwand te plaatsen en die dan tegen het voorruit aan te laten blazen. Ik heb dit zelf niet omdat ik een achterwand in mijn bak heb en het gewoon niet past. Mijn spray loopt dus via een zijruit naar de andere kant en de inlaat zit onder de spraybar. Zo maakt het water alsnog een rondje door mijn hele bak. Om eerlijk te zijn, ik weet niet zo goed of er een 'beste' manier is. Bij mij werkt dit in ieder geval prima.
 
Ik zie hier vaak op het forum het advies om de spraybar over de gele achterwand te plaatsen en die dan tegen het voorruit aan te laten blazen. Ik heb dit zelf niet omdat ik een achterwand in mijn bak heb en het gewoon niet past. Mijn spray loopt dus via een zijruit naar de andere kant en de inlaat zit onder de spraybar. Zo maakt het water alsnog een rondje door mijn hele bak. Om eerlijk te zijn, ik weet niet zo goed of er een 'beste' manier is. Bij mij werkt dit in ieder geval prima.
Bedankt. Ik heb de circulatiepomp er uitgehaald. Ik heb de spraybar van rechts naar links en de inlaat is alsnog in de linkerhoek. We zullen het eens zien.
 
en anders kun je het ook nog zonder spraybar proberen in mijn 240 heb ik ook de aanzuig links zitten en de uitstroom linksboven schuin op ongeveer 1/3 van de voorruit en dat werkt prima voor mij
 
Helder. Dan probeer eens zonder een circulatiepomp. Heb je dan nog een tip voor de plaatsing van de spraybar? Via de achterwand of via de zijruit, maar dan gericht richting de filterinlaat? Of juist anders?

Een zo lang mogelijke spraybar op de achterwand. Wanneer je een spraybar aan de zijkant aanbrengt moet er een te grote afstand overbrugt worden waardoor er te veel (filter-)kracht verloren gaat. Achterin op gehangen vlak onder het wateroppervlak is die afstand kort, wanneer de gaatjes licht naar onder gericht worden krijg je een prachtige en nuttige rimpeling op het wateroppervlak terwijl de voorruit de stroming naar onder drukt en over de bodem, normaal een moeilijk te bereiken plek, terug laat gaan naar achter waar ze weer boven komt voor de volgende push. Zo ontstaat er een mooie spiraalvormige beweging richting je aanzuiging die ervoor zorgdraagt dat elke plek in je bak bereikt wordt. En dat alleen door de kracht van je filter en zonder hulp van circulatiepompen! Hoe precies te maken én te installeren heb ik beschreven in "Het Handige Tips Topic" Zie mijn handtekening.
 
Laatst bewerkt:
Een zo lang mogelijke spraybar op de achterwand. Hoe precies te maken én te installeren heb ik beschreven in "Het Handige Tips Topic" Zie mijn handtekening.


Benvo....je hebt het over ..zie mijn handtekening.
Maar waar kan ik die zien?
Gebruik andriod telefoon met chrome.

Mvg Ronald
 
Misschien is dit beter, even door scrollen:
 
In portrait mode zie je op mobieltjes geen handtekening. Even draaien naar landscape mode en dan worden ze zichtbaar ;)
 
Benvo....je hebt het over ..zie mijn handtekening.
Maar waar kan ik die zien?
Gebruik andriod telefoon met chrome.

Mvg Ronald
Even je telefoon draaien in "landscape" dan zal je het wel zien :deal: :thumbs:
 
Vroeger had ik een eheim pro2 typexxxx die 950lph gaf op een rio240 staan. Ook met de spraybar dwars op de bak. Als de spraybar boven water zat kletterde het water tegen de andere zijruit.
Nu heb ik dezelfde opstelling als de ts (enkel met de aanzuig onder de spraybar) en het water spuit nog amper 1/3de van de bak ver.
Mijns inziens is die 120lph zeer sterk afgezwakt door een geringe opvoerhoogte, veel meer dan dat het geval was met de pro2
 

Terug
Bovenaan