Juwel Rio 240 extern filter i.c.m. stromingspomp

P

Pmaster

Guest
Hallo,

Ik heb een Juwel Rio 240 i.c.m. een Eheim Pro 4 2275. Ik heb de uitstroming aan de linkerzijde van de bak. Deze zorgt ervoor dat het water van links naar rechts over de hele lengte wordt gevoerd.
De afzuiging vindt aan dezelfde zijde, dus links, plaats. Echter vond ik dat de afzuiging te langzaam/traag ging en heb ik vandaag aan de rechterzijde van mijn aquarium een stromingspomp geplaatst.

Maar nu twijfel ik wat de beste positie is voor alles.
iemand raad?
 
Flow 1 richting op laten gaan.

Stroming tekening.png


dit is een tekening van 2 filters, dus de intake aan de rechterkant moet je even wegdenken.
je stromingspomp zet je dan op 1/2 a 2/3 van de bak en laat je de andere stroming versterken.
 
Dank voor je reactie.

Ik heb een bijlage bijgevoerd. Foto 1 het bovenaanzicht. Foto 2 is hoe de stroming nu loopt gezien vanaf de zijkant. Foto 3 is hoe de stroming loopt m.b.v. een stromingspomp.
Maar klopt dit wel? Daarnaast heb ik een stromingspomp welke 3000l/u blaast.
 

Bijlagen

  • Stroming.jpg
    Stroming.jpg
    28.2 KB · Weergaven: 95
Zat zojuist te denken of het wellicht een optie is om de huidige outlet buis (https://www.eheim-aquarium-parts.co...005750-external-filter-outlet-pipe-pro-4-16mm) te vervangen door een stuk 16/22 mm aquarium slang, eheim 1m buis van 16/22 mm gekoppeld door middel van een eheim afsluitkraan 16/22 mm? Deze buis kan ik dan over de volledige breedte aan de achterzijde van de bak monteren. Het water stroomt dan van achter tegen de vooruit en vervolgens wordt dit omlaag getrokken richting de outlet?
 
Kwestie van een stuk pvc buis nemen om paar cm gaatjes er in boren op rij en klaar is je spraybar
 
Dat klopt inderdaad, als ik de huidige outlet pijp wegneem moet er iets tussen de slang en slang dus dan wil ik gebruik maken van een eheim afsluitkraan 16/22.
Daar kan ik vervolgens een stuk slang naar spraybar op vast maken. Of kan ik het anders aanpakken/monteren?
 
Naar mijn mening zou optimalisering van je stroming veel eenvoudiger moeten zijn. Het eerste wat ik zou wijzigen is de richting Je filter stroming is van links tot links. Dat is een veel te grote afstand voor filterstroming om te overbruggen. Als extra heb je een stromingspomp die mogelijk gaat zorgen voor botsingen in je waterdistributie. Voor filterstroming kies je m.i. altijd de kortste route, namelijk van achter naar voor! Laat ik aangeven hoe het in mijn bak verloopt: Vlak onder het wateroppervlak heb ik een spraybar over de volle achter breedte van mijn bak met de gaatjes licht naar onder gericht. De stroming wordt op deze manier met een redelijke kracht, door de korte afstand (!), naar de voorruit gestuurd waar ze door kaatsing naar onder geduwd wordt en over de bodem terugkeert naar achter en weer bovenkomt voor de volgende push! Dat de stroming telkens terugkeert over de bodem is ook van belang want dat is een plek die vaak moeilijk te realiseren is qua stroming. Omdat mijn aanzuiging rechts zit is er dus een voordurende spiraalvormige beweging in de bak richting die aanzuiging. Bovendien is hiervoor geen stromingspomp met het gevaar van stromingsbotsingen nodig.
 
Super. Dank voor je uitleg. En heb je het koppelstuk gelijmd met de pvc buis?
 
Dat klopt inderdaad, als ik de huidige outlet pijp wegneem moet er iets tussen de slang en slang dus dan wil ik gebruik maken van een eheim afsluitkraan 16/22.
Daar kan ik vervolgens een stuk slang naar spraybar op vast maken. Of kan ik het anders aanpakken/monteren?
Ik heb deze er voor gebruikt
Schermafdruk op 2020-01-24 18-12-29.png
samen met een paar pvc bochtjes/verloop stukjes
Voordeel geen slangen in bak die altijd een andere kant op willen als ze moeten :D
 
Waarom zoveel stroming? Tenzij je een hillstream hebt, lijkt mij een stromingspomp niet nodig in een Rio 240.
 
Super. Dank voor je uitleg. En heb je het koppelstuk gelijmd met de pvc buis?

Alles wat boven in de bak hangt lijm ik nooit. Je wilt tenslotte ook wel eens iets reinigen. Ik tromp de pvc pijp dat op totdat het klem zit in bochtjes of wat dan ook. Wanneer je dat optrompen precies doet blijkt het zelfs waterdicht. Alles wat buiten de bak komt tromp ik ook op maar lijm ik daarnaast met PVC lijm. IJzersterke verbindingen zo!
 
Terug
Bovenaan