Wat is er nieuw

Juwel Rio 300 van Geert1996

• Onderwerp starter Onderwerp starter Geert1996
  • Startdatum Startdatum
G

Geert1996

Guest
Mede Forumleden,

Een aantal weken geleden heb ik besloten om te gaan beginnen met het houden van een Aquarium.
Vroeger weleens een goudvissenkom gehad en altijd erg geboeid geweest door aquariums.

Ik ben gaan zoeken op marktplaats of er toevallig een leuk beginners aquarium te vinden was. En kwam een advertentie tegen van iemand in Veenendaal een dorp verder van mijn woonplaats Ederveen. Deze persoon ging over op een ander soort aquarium en wilde er dus vanaf.

Voor mij was dit ideaal omdat ik op deze manier alle materialen in ��n keer kon kopen. Het aquarium was alleen wel erg groot om mee te beginnen 🙂 120x50x60. Maar ik dacht ik probeer het en zie het als een uitdaging.

Zodoende heb ik het aquarium opgehaald en een laagje water erin gelaten zodat de aanwezige vissen er in konden blijven en zoveel mogelijk water in losse emmers en dergelijke mee genomen.

368111geert1996_0_85_aquariu.jpg

914439geert1996_0_85_aquariu.jpg

Dit zijn de foto's van hoe het aquarium hier aan kwam en helemaal leeg

Ik ben begonnen met het aquarium helemaal leeg te halen en grondig schoon te maken. ook heb ik een stevige eikenhouten tafel gekocht om het aquarium op te zetten omdat de kast waar het aquarium op stond niet super meer was.
Een paar zaken wit aquarium grind gekocht. en vervolgens het oude zwarte grind er eerst in gedaan samen met de bodemverwarming en daarna een laag wit grind eroverheen gelegd.

738886geert1996_0_85_aquariu.jpg

134621geert1996_0_85_aquariu.jpg

149172geert1996_0_85_aquariu.jpg

614255geert1996_0_85_aquariu.jpg

378798geert1996_0_85_aquariu.jpg

Wat bewoners die al in het aquarium zaten.

813682geert1996_0_85_aquariu.jpg

Na heel veel uren werken is dit het aquarium geworden om mee te beginnen en rustig verder uit te bouwen en meer vissen aan te schaffen. deze foto is inmiddels van vier weken geleden

841656geert1996_0_85_aquariu.jpg

Het aquarium twee weken geleden. Belletjes apparaat erbij ge�nstalleerd

993488geert1996_0_85_aquariu.jpg

Foto's van het aquarium van vandaag. inmiddels is er ook een achterwand bij.

Netjes! Wat voor vissen heb je in gedachten?

Mooi hoor, welke vissen zwemmen inmiddels in je aquarium, ik zag al kleine maanvissen en kardinaal tetra,s en op je derde foto is dat een soort meerval?

groeten Albert

Opzich ziet het er goed uit hoor, maar op de laatste foto zie ik ook een corydora en die houden liever van zand dan van grind. Daar gaan hun baarddraden van kapot.

O ja, Gaat meer om de kieuwen te spoelen.
Bij mij zitten ze ook op grint en hebben de baardharen nog.
Ligt er aan ,rond is scherp
.

Hallo Geert96, hier Geert80!

Mooie bak om mee te beginnen zeg. En wat een verschil met die achterwand erin, ziet er goed uit. Ik moest trouwens erg lachen om je kerstballen. Dat vind ik een leuk idee. Misschien doe ik dat volgend jaar ook wel!

KGR zei:
Netjes! Wat voor vissen heb je in gedachten?

Inmiddels al meerdere vissen aangeschaft.

Onder andere wat vuurgarnaaltjes, kleine witte maanvissen, marmer botia. er zaten ook al drie mooie waaierhand garnalen in en wat japonica garnalen

Ik heb als grind speciaal aquarium grind gekocht. Nog niet kunnen waarnemen dat ze het net fijn vinden.

Geert80 zei:
Hallo Geert96, hier Geert80!

Mooie bak om mee te beginnen zeg. En wat een verschil met die achterwand erin, ziet er goed uit. Ik moest trouwens erg lachen om je kerstballen. Dat vind ik een leuk idee. Misschien doe ik dat volgend jaar ook wel!

Dank u! 😎 die kerstballen waren een idee van mijn zus voor rond de kerst en vond het ook wel leuk staan. heb ze gewoon vol met water laten lopen zodat ze zinken en met dunne draadjes aan een plastic frame vastgemaakt wat boven water hing. na iets meer dan een week heb ik ze er wel weer ui gehaald omdat ik dacht dat ze een soort van roest kregen en was bang dat het anders giftig kon worden voor de vissen.

Ziet er al mooi uit. En inderdaad een hele mooie achterwand. Wat voor achterwand is het?

Helaas heb ik (wat op de foto's niet echt goed te zien is) veel last van verschillende algen. dus ik zit nu hard dit forum af te speuren naar mogelijke oorzaken en wat ik er aan kan doen. nu probeer ik het steeds zoveel mogelijk handmatig te verwijderen. misschien heeft iemand een tip? De waterwaardes zal ik er morgen eens op zetten. ik ben nog totaal onervaren dus tips zijn altijd welkom!

Amarantha zei:
Ziet er al mooi uit. En inderdaad een hele mooie achterwand. Wat voor achterwand is het?

Dank u, de achterwand is van piepschuim. gekocht voor 20,- bij het guppy in ede. waren twee losse stukken dus heb ze aan elkaar gelijmd. ook waren ze niet hoog genoeg dus heb er een stuk van 12 cm onder aan vast gelijmd en in dezelfde kleur geverfd en vervolgens buiten het aquarium ertegenaan gezet

De huidige waterwaarden van mijn aquarium zijn nu:

pH 7,5
gH 7,0
kH 5,0
NH4 0,0 mg/l
NO2 0,0 mg/l
NO3 10,0 mg/l
PO4 0,0 mg/l

Als iemand tips of opmerkingen heeft. altijd welkom

Heb je bewust de achterwand niet in het aquarium gedaan? Wel zonde vind ik...

Wel een leuk begin hoor, ben benieuwd hoe het er over een aantal weken uit ziet. Vind alleen de steen(?) aan de linkerkant niet mooi, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak en je moet natuurlijk doen wat jij mooi vindt!

Weet je al welke vissen je wilt?

Je waterwaarden lijken me prima. Algen kan je verhelpen met vloeibare co2, easy life carbo. Nu de volle dosis gebruiken en als de algen weg zijn over gaan op de halve dosis. Planten als vallesneria en waterpest worden wel minder van de co2, maar die herstellen daarna wel weer en anders koop je vast liever wat nieuwe plantjes dan dat je een bak vol algen hebt. 🙂 Succes!

Ik heb de achterwand inderdaad bewust erachter gedaan omdat deze geheel uit piepschuim is gemaakt en verder alleen geverfd.

ik ben van plan om nog meer planten toe te voegen. die steen ben ik ook nog niet zo weg van hoe die nu is inderdaad.

ik zal eens kijken of ik iets met die easy life carbo kan doen.

Dank voor je reactie!

Vandaag de waterwaarden weer getest.

pH: 7,5
gH: 8
kH: 7
NH4: 0 mg/l
NO2: 0 mg/l
NO3: 10mg/l
PO4: 0,25mg/l
Fe: 0 mg/l

Ook heb ik nog steeds erg veel algengroei in het aquarium.

Ik wil deze week plantenvoeding aan gaan schaffen.
Heeft iemand tips welke te doen en waarom?
En helpt dit eventueel ook tegen alg?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan