Wat is er nieuw

Juwel rio 350 of Aquatlantis volga 240/splendid120

Woutervg

Member
Lid geworden
4 januari 2025
Leeftijd
47
Hey iedereen,

nIeuw on het vak. Ik moet mijn aquarium zelfs nog aanschaffen 😉. Nu heb ik me wel zwaar ingelezen, dus ben al heel veel wijzer geworden. Extern filter en CO2 installatie worden zeker aangeschaft.

Maar... Hoe meer ik lees, hoe harder ik twijfel over het aan te kopen aquarium. Er zijn een paar zaken die vast staan.

Max prijs aquarium met meubel = 800 euro (12 euro extra voor de splendid moet nog net lukken)
Max breedte is 125 cm

Ik was er eigenlijk uit en wilde juwel rio 350 aanschaffen, maar lees overal negatieve verhalen over te dun glas, doorbuigend glas, stabilisatoren die het bijeen moeten houden, maar die toch breken, slechte verlichting die niet dimbaar is, lossende kitnaden met lekken tot gevolg, weg te gooien na jaar of 10,...

Dus ben ik eens gaan kijken naar de aquatlantis volga 240/splendid120
Is ongeveer zelfde prijs, maar uiteraard wel stuk kleiner. Kost natuurlijk wel minder water bij wekelijkse wissel van 30%. Lijkt betere verlichting, dimmer wel apart bij te kopen ( iets voor op kerstlijstje), 10mm dik glas,...

Is de commentaar op de juwel tetecht? Voor welk aquarium zouden jullie gaan in mijn plaats?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen ervaring met aqualantis maar heb de laatste 5 jaar wel 15 x een juwel bak aangeschaft en heb met geen één problemen gehad. Ook in het verleden vele juwels gehad en altijd goed bevallen. Prijs technisch lijkt me dat prima in orde.

Aqualantis is natuurlijk ook niks mis mee want er zijn vele hier op het forum die daar bakken van hebben wat hun goed bevalt maar die zullen ook nog wel reageren.

Ik heb met mijn Juwel rio180 nooit problemen gehad. 2dehands gekocht en was toen naar zeggen 4 jaar, denk zelf dat die ouder was maar de bak zag er prima uit. Deze heb ik zelf ook 4 jaar gehad en recent verkocht. Dus was minimaal 8 jaar oud. Kitnaad was prima. Plastic delen in de bak zaten ook nog goed vast en het filter zat er nog stevig in. Met mijn relatief oude Juwel was dus niks mis.

Hey iedereen,

nIeuw on het vak. Ik moet mijn aquarium zelfs nog aanschaffen 😉. Nu heb ik me wel zwaar ingelezen, dus ben al heel veel wijzer geworden. Extern filter en CO2 installatie worden zeker aangeschaft.

Maar... Hoe meer ik lees, hoe harder ik twijfel over het aan te kopen aquarium. Er zijn een paar zaken die vast staan.

Max prijs aquarium met meubel = 800 euro (12 euro extra voor de splendid moet nog net lukken)
Max breedte is 125 cm

Ik was er eigenlijk uit en wilde juwel rio 350 aanschaffen, maar lees overal negatieve verhalen over te dun glas, doorbuigend glas, stabilisatoren die het bijeen moeten houden, maar die toch breken, slechte verlichting die niet dimbaar is, lossende kitnaden met lekken tot gevolg, weg te gooien na jaar of 10,...

Dus ben ik eens gaan kijken naar de aquatlantis volga 240/splendid120
Is ongeveer zelfde prijs, maar uiteraard wel stuk kleiner. Kost natuurlijk wel minder water bij wekelijkse wissel van 30%. Lijkt betere verlichting, dimmer wel apart bij te kopen ( iets voor op kerstlijstje), 10mm dik glas,...

Is de commentaar op de juwel tetecht? Voor welk aquarium zouden jullie gaan in mijn plaats?
Probeer te bepalen welke planten je wil gaan houden en zorg voor een bijpassende verlichting. Je hebt het over een CO2 installatie, dus ik ga er vanuit dat je planten wil gaan houden die lichtminnend zijn. De bijgeleverde verlichting volstaat bijna nooit. Ga je eerst goed verdiepen in de verlichting die je nodig hebt, en bespaar daar niet op!
Vind je de juiste verlichting te duur, dan zal je je wensen moeten bijstellen. Je kan dan kiezen voor planten die minder licht nodig heɓben, en dus ook geen CO2

Ik heb zelf in het verleden meerdere juwel aquariums gehad en daar nooit problemen mee ervaren. Nu ben ik in het bezit van een aquatlantis splendid 100 en als ik heel eerlijk ben is deze wel van betere kwaliteit.
De verlichting is standaard dimbaar en met de standaard verlichting kom je al een heel eind volgens mij(wel ff een contoler aanschaffen)
Het glas is dikker en naar mijn idee helderder (geen idee of dat ook echt zo is)
De kitnaden vind ik wat netter
En omdat je een buitenfilter wilt gaan gebruiken is een aquatlantis ook fijner omdat je de interne filter niet los hoeft te snijden wat bij een juwel een lastige klus kan zijn.
Een aquatlantis is wat duurder maar voor mij is het dat zeker waard. Maar zoals ik al zei heb ik met een juwel ook nooit problemen ervaren.

Zou ze gewoon eens beide in het echt gaan bekijken maar misschien heb je dat al wel gedaan ?

De verlichting is standaard dimbaar en met de standaard verlichting kom je al een heel eind volgens mij(wel ff een contoler aanschaffen)

De Splendid (oud) is tegenwoordig de Splendid-Ultra (new), deze heeft (net zoals alle andere Ultra versies) RGBW verlichting inclusief een controller (ORI-smart) met een lichtsterkte rond de 25 lm/L (iets afhankelijk van grootte model)

https://www.aquatlantis.com/en/products/aquariums/excellence-lines/splendid-ultra-120-001

Oude versies zijn overigens nog steeds prima.

Alleen de Sublime serie is standaard voorzien van dubbele LED lampen en gaat (iets afhankelijk van grootte model) rond de 40 lm/L

20 - 40 lm/L medium planten
Bron (met dank aan): https://www.tspt.nl/planten/ID_ema.html

Laatst bewerkt:
En omdat je een buitenfilter wilt gaan gebruiken is een aquatlantis ook fijner omdat je de interne filter niet los hoeft te snijden wat bij een juwel een lastige klus kan zijn.
Dat is verleden tijd want ik heb de Splendid Ultra gekocht en nu zitten de filters erin gekit. Bij de oudere modellen zat die er wel los bij.

Eigenlijk zou je moeten kunnen kiezen of je hem met of zonder filter geleverd krijgt. De meeste mensen kiezen uiteindelijk toch voor een externe filter.
Een beetje goede lfs kan de interne filter overigens netjes voor je eruit halen.
De lfs waar ik naartoe ga gaf destijds nog een leuke korting op een jbl 1501e in ruil voor de interne filter dus wellicht kun je daar nog iets mee.

Ja de lfs hier begreep er ook niks van want die wist niet dat ze opeens gekit waren. De lfs hier wilde destijds de losse interne van de Fusion nog niet eens gratis hebben en zei gooi maar in de kliko. Denk ook niet dat ze die bakbeesten snel slijten.

Probeer te bepalen welke planten je wil gaan houden en zorg voor een bijpassende verlichting. Je hebt het over een CO2 installatie, dus ik ga er vanuit dat je planten wil gaan houden die lichtminnend zijn. De bijgeleverde verlichting volstaat bijna nooit. Ga je eerst goed verdiepen in de verlichting die je nodig hebt, en bespaar daar niet op!
Vind je de juiste verlichting te duur, dan zal je je wensen moeten bijstellen. Je kan dan kiezen voor planten die minder licht nodig heɓben, en dus ook geen CO2
Plantenbestand is al uitgetekend. Ben nu op m'n werk, dus heb de lijst hier niet voorhanden. Zouden niet de moeilijkste planten zijn, maar er zijn er wel enkele bij waar expliciet bijgezegd werd dat een CO2 installatie dan toch wel nodig is... Ik zal het plantenbestand hier vanavond even bijzetten. Dan kunnen jullie je licht daar even over laten schijnen...

Ok. Hier gaan we. Plantenbestand werd opgemaakt, samen met de zaakvoerder van AquastoreXL. Ik geef enkel de namen. De aantallen ga ik achterwege laten...

- Cryptocoryne nevelli
- hygrophilla thailand
- hygrophilla rosae australis
- cryptocoryne spiralis tiger (extra CO2 en ijzer) = probeersel. Lukt het top, lukt het niet, dan zet ik iets anders
- staurogyne repens
- cryptocoryne wendti flamingo
- Bucephalandra needle leaf (extra CO2)
- Bucephalandra ulu kapus
- microsorum pteropus
- phylanthus fluitans drijfplant (extra CO2) (met het oog op het houden van 2 diamant OF honing gourami's)

Wat het licht van de verschillende bakken betreft, voor zover ik er iets van snap dan toch:

Rio 350komt op 19 lumen/liter met lampen van 9000K/6500K. ik zou precies die 9000K vervangen door een Colour van Juwel met 4425K. Lijkt me aangenamer voor mijn ogen. Ik meen te begrijpen dat deze ook aangenamer is voor de plantengroei dan die straffe 9000K, maar dat kan ik ook volledig fout zien. Het aantal lumen per liter blijft hetzelfde.

Rio 290, vandaag nog antwoord gekregen, zou er nu effectief begin maart zijn volgens juwel zelf. Deze komt op 18 lumen per liter (met zelfde wissel als hierboven)

de Volga 240 komt op 13 lumen per liter (wel gek weinig vind ik, maar vind enkel dat er een 28Watt easy led 2.0 op staat van 3120 lumen)

de splendid 240 komt op 27 lumen per liter (zit dimmer bij)

Ik zou, als ik een Juwel neem, op termijn (ga er geen termijn opkleven) mogelijks overstappen op de Helialux spectrum met dimmer. Die zou komen op 24 lumen per liter op de 350 en op 23 lumen per liter op de 290. Gaat niet onmiddellijk daar ik moeder de vrouw ook nog moet meekrijgen 😉

Is bovenstaande bestand haalbaar. Met welke bak zeker wel/niet en waarom. Heb trouwens de Oase Biomaster2 thermo 600 aangeschaft, dus daar kan je ook rekening mee houden in de antwoorden. CO2 is een installatie voor max 400 liter met magneetventiel en Diffuser maat L erop. Fles van 2 kilo

Als ik het goed begrijp zitten alle planten op mijn lijst, die ik terug kan vinen in het makkelijke en gemiddelde segment. Gemiddeld is minstens 20 lum/lit

Ik had ergens gelezen dat die lumen per liter uitgerekend zijn op een afstand van 75 cm van de lichtkap. Dat zou willen zeggen dat die 18 of 19 lum/lit genoeg zou kunnen zijn. Beste zou uiteraard de splendid 120 zijn met zijn 28 lum/lit op 75 cm, of een snelle omschakeling naar de Helialux voor zekerheid.

Klopt mijn redenering of verkoop ik onzin nu...

Als ik het goed begrijp zitten alle planten op mijn lijst, die ik terug kan vinen in het makkelijke en gemiddelde segment. Gemiddeld is minstens 20 lum/lit

Ik had ergens gelezen dat die lumen per liter uitgerekend zijn op een afstand van 75 cm van de lichtkap. Dat zou willen zeggen dat die 18 of 19 lum/lit genoeg zou kunnen zijn. Beste zou uiteraard de splendid 120 zijn met zijn 28 lum/lit op 75 cm, of een snelle omschakeling naar de Helialux voor zekerheid.

Klopt mijn redenering of verkoop ik onzin nu...
Het lumen verhaal is een richtlijn en is dus geen exacte wetenschap.
De meeste aquarianen kiezen voor verlichting met een overcapaciteit, en dimmen het licht (indien nodig) om hun plantenbestand optimaal licht te geven.
Met de over capaciteit kan je in de toekomst ook planten gaan houden die wat meer licht vragen.

En vanaf wanneer spreek je van overcapaciteit? Ik veronderstel dat we dan niet spreken over het verschil tussen 19 en 24 l/l? Hoe kan je dan in godsnaam overcapaciteit creëren in een juwel bak, rekening houdend dat mijn rechter hand linkser is dan mijn linker? 😎

Met de standaard geleverde verlichting wordt het idd moeilijk om een overcapaciteit aan te schaffen. Alleen de Subliem serie levert 40 lumen per liter zoals @Tutorial aangeeft.
Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor de Daytime matrix verlichting gekozen. Bij deze verlichting kan je eenvoudig een extra module plaatsen en waardeert je verlichting op met ongeveer 1700 lumen (afhankelijk van welke module je kiest).

Ik concludeer hier wel uit dat de twee aquatlantissen, qua licht, beiden de voorkeur hebben op de juwels?

Maar, als leek gezien, is het dan ook effectief aangeraden om een vd aquatlantissen te nemen, of is het verschil verwaarloosbaar en lukt het, met bovenstaand bestand, ook best met een juwel?

Ik denk dat het niet veel uit maakt. Met een ledverlichting van 19-24 lumen kan je ook een prachtig aquarium maken.
Maar kies dan wel planten uit die ongeveer voldoen aan deze lichtopbrengst zodat je teleurstellingen voorkomt.

Begin gewoon met makkelijke planten. En als je aquarium straks goed draait, dan kan je altijd nog eens een plant proberen die op of over het randje zit van je lichtaanbod.

Ik denk ook dat je met 25 lumen goed uit de voeten kan met gemiddelde planten. Ik heb 3 bakken en zit op slechts 20 lumen per bak. Ik dim namelijk de led nog wat.

Bedankt voor jullie uitleg. Denk niet dat er bij mij echt moeilijke, veeleisende planten tussen staan, op ee rode probeerplant na. De zaakvoerder van AquastoreXL heeft speciaal mee gekeken en deze als eenvoudig aangeraden. Ik ga er van uit dat hij er toch ook iets van kent...

Neemt echter de twijfel en keuzestress niet weg over welke bak ik nu uiteindelijk ga aankopen... Heb al 4 keer met overtuiging beslist, deze wordt het, en evenveel keer begin ik weer te twijfelen. Ik ben teveel aan het lezen en opzoeken denk ik...

Ik voel me precies weer een 6 jarige in een snoepjesdoos. Helemaal vol lekkers en mag er maar 1 kiezen... Heerlijk 🤣🤣🤣... Soit. Nog 3 weken voor de aankoop... Ik kom er wel uit... 😉

Ja de keuze is reuze maar Aquatlantis is een prima bak en ik heb er 3 staan. Juwel heb ik ook gehad en opzich zijn die voor het geld ook ok maar qua afwerking en kast is de Aquatlantis net wat beter en mooier vindt ik.

Ik heb zelf al meerdere Juwels gehad en het enige minpunt wat ik kan noemen is de afwerking van de ruiten en kitnaden. Je kunt een keer de pech hebben dat één of meerdere ruiten behoorlijk scheef gekit zijn. Het zal allemaal wel binnen de marges zijn, anders wordt een bak niet goedgekeurd, maar kwaliteit is anders.
Verder wel te spreken over de verlichting, heb wel de Day vervangen voor Colour. Ik dim ze met PVC buisjes. Beetje primitief maar wel functioneel. Daarnaast heb ik een dimbare ledstrip erbij geplakt voor de sfeerverichting savonds.
De kleppendeksels en goede interne filter vind ik ook erg prettig.

Ik lees nu net dat de aquatlantis onderkast voor de splendid 120 een max draagkracht heeft van 345 kilo. Is dat niet heel weinig? Grof gerekend, 57 kilo voor het aquarium zelf, 240 kilo water en pakweg 40 kilo grind. Dat geeft al 237 kilo zonder stenen, hout, vissen , planten,... Dat lijkt me nu wel heel krap gerekend. Of moet ik die 345 kilo met een korrel nemen. Kan me toch echt niet voorstellen dat ze een kast maken voor een aquarium, dat standaard niet stevig genoeg is om het aquarium vol te dragen...

Ik heb dat nog nergens gelezen maar heb er geen problemen mee en neem aan dat ze wel veilige kasten afleveren.

Het is gemaakt van 16mm dacht ik net als bij Juwel volgens mij.

Daar ga ik ook van uit. Dacht ergens gelezen te hebben 19mm, maar kan fout zijn hoor...

Ik weet niet waar u vandaan komt maar de lfs waar ik naartoe ga heeft ook vaak show/ jongebruikte bakken.
Zo heb ik mijn aquatlantis splendid 100 44w ( model met oude verlichting) inclusief JBL902e en meubel kunnen kopen voor €300.
Omdat ik het aquarium zo goedkoop heb kunnen kopen heb ik meteen alle andere dingen kunnen aanschaffen die ik wilde. Co2, externe, verwarming, led controller etc.....
Wellicht zit er bij u ook zo'n lfs in de buurt.

Olibetta heeft ook vaak goede prijzen voor nieuwe bakken. Olibetta.nl. Maar je kan ook kijken op olibetta.de en daar zit soms ook weer prijsverschil tussen 👌🏼

Of moet ik die 345 kilo met een korrel nemen.
Jazeker, ik denk dat fabrikant het draagvermogen bewust zo specificeert dat deze overeenkomt met een gevulde bak.

De Aquatlantis Sublime 100 (246L) heeft een onderkast met een draagkracht van 350 kilogram terwijl deze uit 40mm panelen is opgebouwd, dan zou je verwachten dat (16mm vs 40mm) draagvermogen hoger gespecificeerd is, maar dat doen ze niet.

1000019597.jpg

Ik weet niet waar u vandaan komt maar de lfs waar ik naartoe ga heeft ook vaak show/ jongebruikte bakken.
Zo heb ik mijn aquatlantis splendid 100 44w ( model met oude verlichting) inclusief JBL902e en meubel kunnen kopen voor €300.
Omdat ik het aquarium zo goedkoop heb kunnen kopen heb ik meteen alle andere dingen kunnen aanschaffen die ik wilde. Co2, externe, verwarming, led controller etc.....
Wellicht zit er bij u ook zo'n lfs in de buurt.
Ik heb alle lfs in de buurt hier bezocht. Zijn er niet zoveel vrees ik. Een van deze had idd wat tweedehands bakken staan, maar daar was het beste echt wel zichtbaar af...

Externe filter en co2 stan al thuis te blinken. Moet enkel nog aquarium en meubel kopen... Zoals het er nu naae uitziet, wil vrouwlief helemaal meegaan tot de aquatlantis splendid 120 ultra.

Aquariumhuis Romberg in Delft verkoopt deze voor 815 euro + 46 euro leverkost... Ik woon in Belgie, aan de grens met Woensdrecht. Is dus 1.15 enkel rijden voor mij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan