Dit weekend was het dan eindelijk tijd voor de Vivarium beurs. Het moment wat ik met mezelf had afgesproken te wachten met het toevoegen van vissen. Dit zodat de bak voldoende tijd heeft gehad om in te draaien en de CR garnalen voldoende tijd hebben gehad om tot een grotere groep te groeien. Beide is gelukt. De bak draait inmiddels sinds 1 mei nu 6 maanden zonder dat ik grote problemen heb ondervonden. De groep van 50 CR garnalen waarmee ik begon is inmiddels uitgegroeid tot ruim over de 120 (valt niet meer goed te tellen).
Via een ander topic en research online wist ik redelijk welke visjes het meest van de garnalen af zouden blijven, uiteraard geen garantie dat er nooit een kleintje opgegeten wordt maar ik hoop dat de groep CR garnalen inmiddels groot genoeg is om niet meer te slinken in aantallen.
Op de Vivariumbeurs heb ik mijn ogen uitgekeken, maar ik was toch nog enigszins teleurgesteld in de hoeveelheid nano visjes die er aanwezig waren. Mijn doel was eigenlijk van 1 soort een grotere groep te kopen en het daarbij voor nu weer even te laten, dat bleek onhaalbaar. Uiteindelijk ben ik alsnog erg tevreden (maar enigszins angstig omdat het toch best wel veel vis is) vertrokken met:
- Een school van 15 Rasbora Kubotai
- Een groep 30 Sundadanio Axelrodi
- Een groepje 10 Rasbora Galaxy
Drie soorten die volgens mij goed bij elkaar passen, van de Axelrodi hoop ik dat ze zich fijn voelen want mijn ph is iets aan de hoge kant voor wat ik op internet lees over deze vis. Tot nu toe zijn ze allemaal levendig en zeer actief. De bak is veranderd van een stilleven met af en toe een drukje door de CR garnalen, tot een continue actief ogende bak. Het is even wennen uiteraard maar ik ben er blij mee.
De Kubotai zwemmen voornamelijk bovenin de stroming in een schooltje bij elkaar.
De Axelrodi zwemmen voornamelijk kris kras door de gehele bak, ik heb tot nu toe 1x een groepje van ong. 10 stuks in een schooltje zien zwemmen
De Galaxy lijken in setjes van 2 te zwemmen, maar die verstoppen zich nog veel tussen de beplanting.
De CR garnalen lijken zich niet te storen aan de vissen, ook die zie je nog overal en zwemmen er ook vrolijk tussendoor.
De Galaxy heb ik nog niet goed op de foto gekregen.
Heb ik direct wat vragen voor de kenners:
1. Ik gaf de garnalen om de dag eten, wat sticks voor op de bodem en wat babypoeder door de bak heen. Voor deze groep vissen heb ik ook voer in poedervorm erbij gehaald, vergelijkbaar in formaat als het babyvoer voor de CR garnalen. Zal ik dit nu dagelijks moeten gaan toevoegen gezien de hoeveelheid vis en garnalen? Of is om de dag nog voldoende?
2. Waar moet ik de komende tijd extra op letten om te beoordelen of er niet teveel vis aanwezig is voor het filter dat ik gebruik? Waar kan ik het snelste aan zien dat de kwaliteit van de bak achteruit gaat?