Wat is er nieuw

Juwel Rio 350 van DaveB86

Vanmorgen was het eindelijk zover, ik heb kleine baby garnalen duidelijk in de bak gevonden :smitten:

Vier op het oog gezien, hier wat foto's, onduidelijk maar scherper krijg ik ze niet met mijn telefoon :sorry:

IMG_20190722_092952.jpg
IMG_20190722_093053.jpg
IMG_20190722_093124.jpg

Verder zie ik kleine slakjes op mijn ramen verschijnen:

IMG_20190722_093340.jpg
IMG_20190722_093404.jpg

Met een internet zoektocht kom ik uit op deze soort: Acroloxus lacustris (kapslakken)
En zo te lezen kunnen deze geen kwaad, los van het feit dat het niet erg mooi op de ruit is..

Verder heb ik dit weekend weer wat zand schoongespoeld, het grind van het strand verwijderd, gaten tussen de stenen opgevuld met grind uit mijn voortuin en het zand aangevuld zodat dat er ook weer uitzien zoals bedoeld.

IMG_20190722_093851.jpg

Hierbij nog twee foto's welke iets duidelijker zijn. De baby's zijn ongeveer 3mm nu en ik heb er 10 geteld tot nu toe 🙂

IMG_20190722_095404.jpg
IMG_20190722_095412.jpg

Bedankt John, ik heb mooi weer besteld voor iedereen :daisy:

Inmiddels een tweede ongenode gast ontdekt in mijn aquarium:
De komkommer zat vol met kleine beestjes.. :br:
Ik ben op internet gaan zoeken en kom uit op mosseldiertjes, herkennen jullie dit ook en klopt mijn conclusie?

De komkommer heb ik weggedaan, ondanks de kleine angst dat dit allemaal ini mini garnalen baby's zouden zijn..

IMG_20190728_200137.jpg

De kapslakken zitten ook nog veel op de ruiten en bladeren, iemand advies hoe ik die kan verminderen? Is dat enkel een kwestie van blijven verwijderen?

Niet heel duidelijk te zien maar door de vorm van sommigen denk ik aan cyclops. Maar er kunnen ook mosseldiertjes tussen zitten.

https://sites.google.com/site/crustahobby/plaagdieren/cyclops
Jonge garnalen zien er gelijk nadat ze uit de eitjes komen uit als garnalen (alleen heel klein😀), duidelijk te herkennen.

Aha dat kan hem ook zeer zeker zijn. De vrouwelijke vorm met twee zakjes erachter heb ik namelijk ook zeker gezien. Goed gevonden!
Zo te lezen kan deze verder geen kwaad.

Net terug van een heerlijke vakantie van twee weken. Aquarium in die tijd in goede handen achtergelaten! Hieronder een foto van hoe het aquarium eruit zag voor de vakantie en daarna een foto van na de vakantie. De planten zijn behoorlijk gegroeid. Vandaag daarom maar direct even een goede schoonmaak, snoeibeurt en waterverversing gedaan.

Helaas zat er wel een dunne kaamlaag op het oppervlak en ziet het water er groener uit dan voor de vakantie 🙁 iemand een idee hoe die kan ontstaan in de twee weken afwezigheid? Het zal in het verschil aan onderhoud liggen tussen mijzelf en degene die de afgelopen weken langs is geweest. Teveel voeren misschien? Verwachten jullie dat deze weg zal blijven als ik mijn eigen routine er weer in heb zitten?

Verder fantastisch veel nieuwe kleine baby garnalen in de bak, ze fokken lekker door 🙂

Voor:
voor.jpg

Na:
na.jpg

Dit weekend weer een goede snoeibeurt uitgevoerd, vooral links even alles achterin eruit en de nieuwe bovenste delen van de stekken teruggeplaatst.
Waar ik nog moeite mee heb is het 'schoon' houden van de soil. Bij het verwijderen van de planten kwam er toch wel wat stof uit de grond, hebben jullie advies hierover? Hoe zou ik dat gezond moeten houden? Het is best wel dicht beplant dus heel makkelijk kom ik er niet tussen/in zonder planten/wortels mogelijk te beschadigen.

IMG_20190909_195528.jpg

Op dit moment heb ik net over de 100 Crystal Red garnalen geteld, hier en daar vast een garnaal dubbel maar het lijkt er toch op dat de populatie in deze 3 maanden is verdubbeld :smitten:

Helaas heb ik dit weekend ook afscheid genomen van de twee stukken Taxiphyllum 'Spiky' mos op de basis van het hout links en rechts. Dit woekerde te snel te groot en begon los te laten van het hout. Was dus niet mooi. Hierdoor heb ik wel twee open stukken op het hout waar ik toch wel iets mee wil. Weet iemand een mooi stukje mos wat minder snel groeit maar wel iets groter wordt dan de fissidens? Daarover gesproken, volgend weekend wordt het weer tijd om die te snoeien 🙂

Dit weekend weer een goede snoeibeurt uitgevoerd, vooral links even alles achterin eruit en de nieuwe bovenste delen van de stekken teruggeplaatst.
Waar ik nog moeite mee heb is het 'schoon' houden van de soil. Bij het verwijderen van de planten kwam er toch wel wat stof uit de grond, hebben jullie advies hierover? Hoe zou ik dat gezond moeten houden? Het is best wel dicht beplant dus heel makkelijk kom ik er niet tussen/in zonder planten/wortels mogelijk te beschadigen.

Dat is niet schoon te houden en dat is ook helemaal niet erg want dat is organisch materiaal en dat is weer voedsel voor je planten

Ah top, dan ga ik me daar vooral niet druk om maken 🙂

Mooi gemaakt, je aquarium

Bedankt voor de complimenten! Hierbij weer even een kleine update.
Dit weekend heb ik de Monte Carlo weer gesnoeid, het is nodig, alleen jammer dat het er daarna altijd weer even niet uit ziet 🙁
Er zaten volgens mij er "beestjes" in want na deze actie zag ik 's avonds heel veel kleine witte beestjes door mijn bak gaan. Hieronder een filmpje:

https://photos.app.goo.gl/zKSNLX6yT4XbJdDJA
Klein lichaam met een staartje eraan. Ja waar kennen we dat toch van.... :juggle:
Iemand een idee wat voor beestjes dit zijn? Vangen met een schepnetje was overigens kansloos 🙂
Volgens mij worden ze ook gegeten door de garnalen kan dat? Want na het snoeien zat de Monte Carlo vol met grazende garnalen..

Verder heb ik dit weekend afscheid moeten nemen van 1 redelijk volwassen CR 🙁 Een van de Japonica garnalen heeft er zo'n kwartier mee door de bak gezwommen. Gemene beestjes 🙁 maar deze zal wel erg zwak geweest zijn. Hopelijk blijft het hierbij en heb ik niet een probleem in de bak...!

IMG_20190920_203404.jpg

Lastig te zien en google eens op mosselkreeftjes. Ik denk dat ze tussen je plantjes gaan grazen om restjes te zoeken en te eten.

😱 dat heb ik nog nooit ergens gelezen :O Dit is ook de eerste keer dat ik het in mijn aquarium zie (maar dat zegt natuurlijk niet zoveel..)

Ik ga daar eens wat over opzoeken op internet, is natuurlijk niet de bedoeling als dat waar is!!

Dit weekend was het dan eindelijk tijd voor de Vivarium beurs. Het moment wat ik met mezelf had afgesproken te wachten met het toevoegen van vissen. Dit zodat de bak voldoende tijd heeft gehad om in te draaien en de CR garnalen voldoende tijd hebben gehad om tot een grotere groep te groeien. Beide is gelukt. De bak draait inmiddels sinds 1 mei nu 6 maanden zonder dat ik grote problemen heb ondervonden. De groep van 50 CR garnalen waarmee ik begon is inmiddels uitgegroeid tot ruim over de 120 (valt niet meer goed te tellen).

Via een ander topic en research online wist ik redelijk welke visjes het meest van de garnalen af zouden blijven, uiteraard geen garantie dat er nooit een kleintje opgegeten wordt maar ik hoop dat de groep CR garnalen inmiddels groot genoeg is om niet meer te slinken in aantallen.

Op de Vivariumbeurs heb ik mijn ogen uitgekeken, maar ik was toch nog enigszins teleurgesteld in de hoeveelheid nano visjes die er aanwezig waren. Mijn doel was eigenlijk van 1 soort een grotere groep te kopen en het daarbij voor nu weer even te laten, dat bleek onhaalbaar. Uiteindelijk ben ik alsnog erg tevreden (maar enigszins angstig omdat het toch best wel veel vis is) vertrokken met:

- Een school van 15 Rasbora Kubotai
- Een groep 30 Sundadanio Axelrodi
- Een groepje 10 Rasbora Galaxy

Drie soorten die volgens mij goed bij elkaar passen, van de Axelrodi hoop ik dat ze zich fijn voelen want mijn ph is iets aan de hoge kant voor wat ik op internet lees over deze vis. Tot nu toe zijn ze allemaal levendig en zeer actief. De bak is veranderd van een stilleven met af en toe een drukje door de CR garnalen, tot een continue actief ogende bak. Het is even wennen uiteraard maar ik ben er blij mee.

De Kubotai zwemmen voornamelijk bovenin de stroming in een schooltje bij elkaar.
De Axelrodi zwemmen voornamelijk kris kras door de gehele bak, ik heb tot nu toe 1x een groepje van ong. 10 stuks in een schooltje zien zwemmen
De Galaxy lijken in setjes van 2 te zwemmen, maar die verstoppen zich nog veel tussen de beplanting.

De CR garnalen lijken zich niet te storen aan de vissen, ook die zie je nog overal en zwemmen er ook vrolijk tussendoor.

Axelrodi.jpg
Kubotai.jpg

De Galaxy heb ik nog niet goed op de foto gekregen.

Heb ik direct wat vragen voor de kenners:

1. Ik gaf de garnalen om de dag eten, wat sticks voor op de bodem en wat babypoeder door de bak heen. Voor deze groep vissen heb ik ook voer in poedervorm erbij gehaald, vergelijkbaar in formaat als het babyvoer voor de CR garnalen. Zal ik dit nu dagelijks moeten gaan toevoegen gezien de hoeveelheid vis en garnalen? Of is om de dag nog voldoende?

2. Waar moet ik de komende tijd extra op letten om te beoordelen of er niet teveel vis aanwezig is voor het filter dat ik gebruik? Waar kan ik het snelste aan zien dat de kwaliteit van de bak achteruit gaat?

Let op luchthappen van je vissen of ander 'vreemd gedrag'. Vind het ook een fors bestand om mee te beginnen. Zou toch wel om de dag een beetje water verversen om de balans te houden. Niet in 1 keer een hele sloot water eruit.

Ik ben ook op Vivarium geweest maar op 1 of andere manier heb ik toch het 1 en ander gemist aan vissen. Heb eigenlijk vrij weinig zoetwateraanbod gezien.

Bedankt voor de tip, goed plan om even wat vaker water te verversen om de extra belasting te 'neutraliseren'. Hoe lang denk je dat extra vaak water verversen verstandig is? Uiteindelijk wil ik natuurlijk wel weer terug naar 1x per week.

2. Waar moet ik de komende tijd extra op letten om te beoordelen of er niet teveel vis aanwezig is voor het filter dat ik gebruik? Waar kan ik het snelste aan zien dat de kwaliteit van de bak achteruit gaat?
Daar kom je ook achter als je een µS / EC of een PPM meter neemt om de opgeloste zouten en andere stoffen in je bak te meten, zie je daar een sterke verhoging in dan heb je een indicatie of je meer moet wisselen dan normaal.

µS / EC of een PPM meter
Daar heb ik me nog nooit in verdiept, ga ik eens doen. Welke meter raad jij aan voor mijn doel?

µS / EC of een PPM meter
Daar heb ik me nog nooit in verdiept, ga ik eens doen. Welke meter raad jij aan voor mijn doel?
Deze zou al voldoen, een beetje op Google kijken dan vind je er nog veel meer in alle prijsklasse.

Deze zou al voldoen, een beetje op Google kijken dan vind je er nog veel meer in alle prijsklasse.

Ik ben geen scheikundige maar deze meten toch de zouten die opgelost zijn maar niet de organische belasting die nitriet kan veroorzaken?

Ik ben geen scheikundige maar deze meten toch de zouten die opgelost zijn maar niet de organische belasting die nitriet kan veroorzaken?
Dat niet, maar wel vervuiling wat bij een groter visbestand toeneemt en welke de waterwaarden laten zien.

Japonicagarnalen staan erom bekend dat ze dwerggarnalen molesteren (ook de gezonde dwerggarnalen)
Ik googlede mosselkreeftjes en kwam op dit topic uit en zag je comment. Sorry maar dit klopt niet. Ik hou ze gewoon samen en de babygarnalen kruipen gewoon onder de japonica's door. Mocht je ervaring anders zijn dan zou je ze misschien niet genoeg voeren.

Ik googlede mosselkreeftjes en kwam op dit topic uit en zag je comment. Sorry maar dit klopt niet. Ik hou ze gewoon samen en de babygarnalen kruipen gewoon onder de japonica's door. Mocht je ervaring anders zijn dan zou je ze misschien niet genoeg voeren.
Het is niet alleen mijn ervaring, kijk maar eens op het garnalen&kreeftenforum daar zijn er nog veel meer die dezelfde ervaring hebben

Het is niet alleen mijn ervaring, kijk maar eens op het garnalen&kreeftenforum daar zijn er nog veel meer die dezelfde ervaring hebben
Ooh oke, ja wil je niet met corrigeren om het corrigeren hoor. Wat echt toeval. Anyway mochten anderen dit lezen. Ik kweek nu gewoon vuurgarnalen met 8 Japonica garnalen in een 60 cm bak.

Hoe gaat het hier?

Overall gaat het goed in de bak, de garnalen hebben het goed en planten zich gestaag voort. Ook de planten groeien goed, het mos op het hout is inmiddels volledig dekkend en een prachtige haven van voedsel voor de garnalen 🙂 Erg blij mee.

Helaas heb ik wel problemen met het filter gehad, wat inmiddels onder garantie is opgelost maar dit heeft voor een onbalans gezorgd, dat in combinatie met het uitwerken van de aquasoil bodem waar ik te laat op geanticipeerd heb. Ik ben dus zoekende naar een nieuwe stabiele verhouding tussen licht - co2 - voeding. Hierdoor last van algen gekregen.

De meeste vissen hebben het in de periode van slechte filtratie echter niet goed gehad in mijn bak, dus daar heb ik de meeste inmiddels van weggeven voor een fijner bestaan. De CR garnalen hebben het wel goed doorstaan, en sinds een maandje zit er een klein groepje blue dream garnalen bij.

Om een beeld te geven, hier een (slechte) foto van gisterenavond waarbij de verlichting al flink aan het dimmen was, heb zo snel even geen betere foto. Zoals jullie zien, groene alg op het raam en op de stenen heb ik last van baardalg. Ik heb mijn verlichting teruggeschroefd en de co2 periode wat opgehoogd, ook ben ik wat meer voeding gaan geven. Alles in kleine stapjes dus het zal er de komende tijd nog wel zo uit blijven zien. Gek genoeg, ondanks de algen zie ik geen nadelige effecten op de verschillende planten, deze groeien prima.

bak.png

ook ben ik wat meer voeding gaan geven. Gek genoeg, ondanks de algen zie ik geen nadelige effecten op de verschillende planten, deze groeien prima.
Vreemde logica; als je planten het goed doen en ze laten geen tekenen van tekorten zien dan ga je toch geen extra voeding toevoegen?
dat is nu alleen maar extra voeding voor je algen.
Dat je de verlichting hebt teruggeschroeft en de CO2 wat het opgevoerd is feitelijk al een prima strategie opzich :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan