Juwel RIO 450 (20 jaar)


Jasper_Hattink

Well-known member
Lid geworden
7 augustus 2004
Berichten
260
Locatie
Didcot, Engeland
Tja, dat is dus dan eigenlijk een leugentje, Maar goed, bijna 20 jaar dan (ok 18 jaar, 4 maanden). O ja, als ik ergens een fotootje van moet maken, laat maar even weten. Het aquarium staat nu even leeg (grote schoonmaak en verplaatsing in huiskamer).

Wat ik eigenlijk wil doen is mijn ervaringen met mijn Juwel RIO 450 delen. Even vooraf, 20 jaar is een lange tijd, dus deze beoordeling kan op een grote klachtenlijst lijken. Maar dat is het dus niet. Ik heb, en heb nogsteeds, plezier van mijn Juwel RIO 450. Even een overzichtje:

Nieuw gekocht in februarie 2002 om mijn maanvissen te huisvesten (wellicht nog een foto te vinden op het forum uit die tijd). De bak is toen eigenlijk verder uitgegroeid tot gezeldschapsbak. In 2005 verhuisd en in 2007 weer verhuisd, en toen moest ik de (overgebleven) vissen ergens anders huisvesten. Een nieuwe gezeldschapsbak tot 2009 met kleinere scholenvisjes. Doordat ik een niet te onderdrukken ziekteplaag in de bak kreeg na de verhuizing in 2009 en het stabilisatieframe het begaf in 2010 even niks, In 2011 verhuisd en er een malawi cicliden bak van gemaakt, In 2013 en 2014 weer eens verhuisd met de Malawi cicliden, die er in 2020 nog steeds zijn. Dus let wel, mijn Rio is 7 keer verhuisd.

Na al die verhuizingen lekt het aquarium nog niet en staat het meubel er nog.

Het meest jammere is dat het stabilisatie frame het begaf na 8 jaar (gemaakt van plastic). Dit dus gerepareerd met 4 dwarse glaslatten. Dat was niet sterk genoeg dus heb nogeens 2 lengte latten erin gelijmd. Het aquarium is gemaakt van 9 mm (10 mm?) glas, en ik zou wellicht 12 mm of zelfs 15 mm hebben willen zien op de lengte van 1.5 m. Er is altijd een kleine bolling, die dus is verholpen met de lengte latten.

De filter is goed, en ik vond het ook mooi dat de verwarming erin zat. Na ongeveer 3 jaar draaien was de pomp kapot. Deze vervangen, en de tweede pomp hield het ongeveer 4 jaar uit. het nadeel vond ik dat de filter niet voor voldoende stroming in de hele bak kon zorgen, en ik heb altijd een extra dompel-pompje gebruikt om een goed stroming te handhaven. De laatste 9 jaar draait er een Eiheim-2217 en een Eiheim 1046 circulatiepomp (Ik heb nog een tweede Eiheim-2217, maar dat is iets te veel).

De verwarming zelf heeft het lang gedaan, ik geloof zelfs tot 2015, dus 13 jaar.

Morgen maar verder over het licht, de lichtkap en het meubel
 
Vind het een mooie omschrijving van een bak die al jaren meegaat!
denk dat menig aquarium dan toch al wel afgeschreven is, of in ieder geval als zo bestempeld.

Enige puntje van aandacht: die glasdikte is ruim genoeg, die 1,5m lengte doet daar niks in.
het is vooral de hoogte van de bak die bepaald welke dikte er gebruikt dient te worden, daarnaast zijn zowel stabilisatie als trekstrips (dus horizontale en verticale strips) bepalend voor uitbolling van glas (maar glas kan op dat vlak ook nog wel wat hebben hoor :))) vooral met die stabilisatie en trekstrips gaat Juwel de mist in... maar dat heb je zelf ook al ondervonden :deal:

om een voorbeeld te geven: mijn bak van 230x70x70 (waterhoogte van 60) heeft ook 10mm glas maar bolt absoluut niet uit!
 
RichD1011, interessante informatie van de glasdikte, dus de hoogte en niet de lengte bepaald de dikte! Dat wist ik niet. En trouwens, het aquarium is ook wel afgeschreven, dwz het loopt op z'n eind. Ik ga verder met m'n verhaal.
 
Goed, toch nog even terugkomen op het aquarium zelf. Wat mij opvalt is dat de (zwarte) kit die gebruikt is nog helemaal goed is. Nouja, het vertoont "bobbeltje", alsof er luchtbelletjes in zijn ontstaan. Maar dan allen op de bodemplaat. Maar de kit voelt nog goed aan. ter vergelijking, het aquarium van mijn vader (nu glasplaten voor de koude kas!) heeft gedraaid van 1973 tot ongeveer 1994. Die laatste 5 jaar begaf de kit; het kwam los, was poreus en tussen de kit en het ruit groeiden de algen... Dat is dus niet zo bij de kit die Juwel heeft gebruikt.

De lichtkap. Vanaf het begin vond ik dat hier veel meer ontwerp en stevigheid in had moeten zitten. Een gemiste kans en relatief duur voor wat het is. Het profiel van de kap zelf is goed; alle verbindingen zijn met plastic cement aan elkaar gelast (voor zover ik dat heb kunnen beoordelen). Er zijn twee (omgekeerde) driehoekjes uitgesneden om snoeren en pijpjes door te laten. En daar zit dus een fout, want de zijkanten van het van de driehoeken zijn open. Condens loopt zodoende in de kap waar het ophoopt. Over de jaren veroudert de plastic lijm en de kap gaat lekken (ook ergens een topic op dit forum). Dit viel mij op in 2016/2017. En toen hield het op, omdat calcium neerslag de gaten gedicht had. Dit had dus simpel verholpen kunnen worden door het profiel af te dichten. Nu ik het aquarium van de muur heb gehaald, werd dit heel duidelijk door de neerslag over heel de lengte van de zwarte onderrand van het aquarium (en ook de zijkanten) Nu ik weet dat dit de oorzaak is, heb ik de openkanten afgedicht met een schuimrubberen stukje (beetje gefrobel, het schuimrubber gaat dus ongeveer 1 cm het profiel in en overlapt ook
.
1592422312610.png
1592422340596.png.

De afdekplaten zijn vrij dun en wobbelig, dus als je de plaat open doet, moet je eigenljk met twee handen de kap voorzichtig weer dichtdoen. De plaat is domweg te lang/te dun. Dat had wel verstevigd mogen worden met een aluminium of glas stripje. Al heel snel brak de "schanier" af (binnen 1 jaar). Het is dan ook eigenlijk geen schanier, maar een klein pootje. De afdekplaat "draait" in een klein gootje van de lichtbalk. Groot nadeel is dat daar dus al het condens inloopt als je het aquarium opent, maar condens verzameld daar ook. leg je een boek of tekening op het aquarium, dan leer je snel dat nooit te doen: kleddernat!

1592424057530.png
1592424116082.png
1592424162375.png


Om het meegeleverde interne filter te bereiken moeten alle platen eraf, en dat is onhandig. Je wilt eigenlijk de bovenste wattenlaag elke dag even uitwassen, maar dat is zo'n gedoe, want die lichtbalk moet erook af, en dan heb je het snoer dat net achter het meubel blijft hanngen, condens water overal, niet echt geweldig dus. Dus ik haalde de afdekplaten eraf en schoof de lichtbak naar voren om bij de interne filter te kunnen, en naar achteren om de rest van het aquarium schoon te maken. Het filter was net aan genoeg, maar ik had er graag nog eentje bij gehad. Voor de ciclidenbak heb ik het interne filter eruit gegooid (was toch kapot) en ben weer gaan werken met buitenfilters.

De lichtkap is al met al niet echt flexibel. Ik heb de extra twee lichtbalken erbij gekocht, maar dan blijf je vastzitten aan juwel, standaard. Over de jaren kon ik niet overschakelen op T5 of LED, anders dan bij Juwel te blijven. Ik heb er later 4 extra T5 buizen van arcade ingezet op een los frame-tje. Juwel was (is?) laat om de lampen te verandren, en dan denk je, is het echt nodig bij dit oude aquarium.....Mijn probleem was voornamelijk dat ik niet echt andere afdekplaten kon vinden, maar wellicht was ik niet inventief genoeg. Er nu over nadenken kan je dat oplossen met losse platen glas/frosted glas/PVC/ aluminium platen, iets in die richting.

Ondertussen ook een lichtbalk open gemaakt, dus morgen maar een verslagje over de lichtbalken.
 
Mooi verhaal heb er hier nog een staan rio450 van 2004 als nood opvang als tweede/derde hans gekocht maar doet het nog prima
Wat betreft de afdek platen das eigenlijk te slap wat je zoou kunnen doen is een stukje watervast triplesx nemen wit verven en een paar keer met epoxy in smeren zo heb ik het bij de 250 ook gedaan
1592568420561.png

Of dit spul wordt ook wel gebruikt https://kunststofplatenshop.nl/alupanel-platen/kleuren/
 
Flipper34: dat is inderdaad een idee Triplex of aluminium. Ik denk dat aluminium strip ook zouden moeten werken. Wellicht voer ik zoiets nog wel uit om er nog een paar extra jaartjes van te genieten. Maar het wordt allemaal wel oud....
 
Jasper volgens mij moet je je geweldige survivalbak een mooie plek geven, half ingegraven in de tuin met mooie planten erin en nog één keer helemaal opnieuw beginnen met een andere bak helemaal nieuw en uptodate?
 
De lichtbalken.
De lichtbalken zijn redelijk goed. Ze zijn verlijmd met plastic cement, nouja, dat denk ik. Na 18 jaar is het best moeilijk om ze open te maken, dus degelijk is het zeker. Het plastic verouderd wel, zeker ook door de warmte. Na een tijdje komt er water in. Ik heb na ongeveer 10 jaar 1 lichtbalk weggedaan want die deed het niet meer, maar er kwam water uit. De lichtbalk die er nu opzat heb ik open gemaakt om te zien of dat kon, hoe het gebouwd was en of ik een T5 kon inbouwen. Het is nog een heel werk om de zijkantjes en dan de bovenkant eraf te halen. Hierdoor merkte ik wel dat het plastic was verouderd (als ik niet oplette begon het te scheuren, terwijl niew plastic krakt). Deze balk zal ook 8 tot 10 jaar boven het aquarium hebben gehangen. (Ik heb nog 1 reserve die misschien 5 jaren is gebruikt, die heb ik nu boven het aquarium gezet en ziet er beter uit)

Zo ziet het er dus van binnen uit (ik heb al de snoeren en lamphouders weggehaald, en toen dacht ik: o ja een fotootje......):
1592602061565.png
1592602361658.png

De balk is dus verstevigd met een aluminiumprofiel dat ook als koeling dient. Ook in deze balk bevatte redelijk veel water, je kan dat zien aan de verkleuring van het aluminium. Wat mij opviel is dat deze T8 lichtbalken niet geaard zijn en dat de uiteinden van het snoer gesoldeerd is. Allemaal volgens de regels van rond 2000 neem ik aan, maar ik dacht dat solderen van soepele draden niet aan te raden was vanweg krimp van het tin, waardoor de draden toch los kunnen komen door de tijd. Maar ik ben geen electricien en de draden zaten nogsteeds erg goed vast. Het grootste nadeel is dus dat ze gaan lekken en dan uiteindelijk het niet meer doen. Deze observatie neigt mij naar het op z'n minst geheel aarden van de lichtbalk, en misschien wordt dat nu ook wel gedaan (of misschien kan dat niet). Van de buitenkant is het moeilijk te zien of er water inzit, om dat in de schanier-gootjes eigenlijk altijd water staat (bij mij thuis in ieder geval)..
.
 
Joff:
een nieuwe bak staat inderdaad in de planning. helaas kleiner (nu heb ik geen groot huis). Maar de groep van 8 Labidochromis Caeruleus moeten toch nog ergens wonen (o ja en ook nog 3 princessen van Burundi, nageslacht/inteelt, het originele vrouwtje is recentelijk na 8 jaar overleden). Meeste zijn tussen de 5 en 9 jaar oud. Die kan ik dus niet zomaar wegdoen. Met de ukkipukies heb ik niet zoveel op, die gaan er dus uit, maar die volgroeide beesten.....nah, die mogen hun oude dag nog bij mij uitzwemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De lichtbalken.
De lichtbalken zijn redelijk goed. Ze zijn verlijmd met plastic cement, nouja, dat denk ik. Na 18 jaar is het best moeilijk om ze open te maken, dus degelijk is het zeker. Het plastic verouderd wel, zeker ook door de warmte. Na een tijdje komt er water in. Ik heb na ongeveer 10 jaar 1 lichtbalk weggedaan want die deed het niet meer, maar er kwam water uit. De lichtbalk die er nu opzat heb ik open gemaakt om te zien of dat kon, hoe het gebouwd was en of ik een T5 kon inbouwen. Het is nog een heel werk om de zijkantjes en dan de bovenkant eraf te halen. Hierdoor merkte ik wel dat het plastic was verouderd (als ik niet oplette begon het te scheuren, terwijl niew plastic krakt). Deze balk zal ook 8 tot 10 jaar boven het aquarium hebben gehangen. (Ik heb nog 1 reserve die misschien 5 jaren is gebruikt, die heb ik nu boven het aquarium gezet en ziet er beter uit)

Zo ziet het er dus van binnen uit (ik heb al de snoeren en lamphouders weggehaald, en toen dacht ik: o ja een fotootje......):
Bekijk bijlage 301416Bekijk bijlage 301417
De balk is dus verstevigd met een aluminiumprofiel dat ook als koeling dient. Ook in deze balk bevatte redelijk veel water, je kan dat zien aan de verkleuring van het aluminium. Wat mij opviel is dat deze T8 lichtbalken niet geaard zijn en dat de uiteinden van het snoer gesoldeerd is. Allemaal volgens de regels van rond 2000 neem ik aan, maar ik dacht dat solderen van soepele draden niet aan te raden was vanweg krimp van het tin, waardoor de draden toch los kunnen komen door de tijd. Maar ik ben geen electricien en de draden zaten nogsteeds erg goed vast. Het grootste nadeel is dus dat ze gaan lekken en dan uiteindelijk het niet meer doen. Deze observatie neigt mij naar het op z'n minst geheel aarden van de lichtbalk, en misschien wordt dat nu ook wel gedaan (of misschien kan dat niet). Van de buitenkant is het moeilijk te zien of er water inzit, om dat in de schanier-gootjes eigenlijk altijd water staat (bij mij thuis in ieder geval)..
.
Verbaast me niets dat water zal wel via de buishouders binnen komen zijn.
De rubber afdichting zal wel verhard/poreus zijn geworden met zon leeftijd.
De moderne t5 juwel balken worden nog steeds zonder aarde stekker uitgevoerd kan ik je melden heb er nog nooit hinder van ondervonden trouwens. ;)
Het ombouwen van t8 naar t5 is best te doen kwestie van andere buishouders er in vsa vervangen en klaar.
Is natuurlijk wel de vraag is dat nog zinvol qua leeftijd en de beschikbaarheid van led verlichting wat meer mogelijkheden bied.
 
Leuk om gelezen te hebben dit!
 
Ja ik wacht ook trouw en in spanning op de update??. Bij jasper kan dat gerust een paar jaar duren btw.
 

Terug
Bovenaan