Juwel Rio 450 led


Davido

Active member
Lid geworden
11 oktober 2013
Berichten
32
Hallo allemaal

Gisteren na lang wikken en wegen een nieuw aquarium besteld, waar ik voorheen een Rio 240 had, heb ik nu een Rio 450 led besteld.
De grootste vraag die ik heb is over de interne filter: in mijn rio 240 heb ik vrij snel de interne filter gesloopt, omdat ik mijn water niet helder wit kreeg. heb toen een externe filter genomen maar het water bleef geelbruin, uiteindelijk bleek dit aan het hout te liggen dat bleef afgeven.
Nu vraag ik mij af: ik wil graag de nieuwe rio 450 gebruiken met maanvissen als hoofdbestand. zou de interne bioflow XL filter dit aankunnen?
Inhoud is 450 liter, trek daar nog wat af voor het zand, filter zelf en aankleding. hij trekt zo'n 1000 liter per uur.
roduct Nee.87070
ProductBioflow Filter XL – Filter System
Grootte22,5 x 15,5 x 53,2 cm
Filtervolume11 Liter
FiltermediaPoly Pad XL, Carbon XL, Nitrax XL, 2x Filter sponge fine XL, Sponge Coarse XL
Inclusief pomp
Product Nee.85756
ProductPump Juwel ECCOFLOW 1000 l/h Int.
Max. pompcapaciteit1000 l/h
Stroomverbruik8 W
Kabellengte238 cm

Zou de interne filter dit aan kunnen? een groep maanvissen + wat bijvissen in alle lagen?
iemand ervaring mee?

bedankt!

grtz,
Davy
 
Antwoord is nee. Maanvissen zijn nogal vervuilers en hebben een sterk filter nodig.

Bij dit formaat heeft extern filter of bioloog eigenlijk altijd de voorkeur.
 
Zou persoonlijk ook voor extern gaan, al is het enkel omdat het makkelijker schoon te houden is en je er meer media in kwijt kan.

Intern filter slokt ook een hoop zwemruimte al op helaas.
 
Bedankt voor de feedback, dan ga ik eens kijken voor een jbl e1502 denk ik
 
Ik ben zelf wat positiever ingesteld over de interne Juwel BioFlow filters maar dan wel met Biohome tuning. Dit filmpje geeft mooi aan hoe je het interne Juwel filter optimaal kan inrichten.

 
Ik ben zelf wat positiever ingesteld over de interne Juwel BioFlow filters maar dan wel met Biohome tuning. Dit filmpje geeft mooi aan hoe je het interne Juwel filter optimaal kan inrichten.

Leuk maar het grootste probleem is de veel te lage pomp capaciteit van 1000l per uur. Gevuld met media is dit meestal maar de helft en dan is de filtering net 1x per uur. Mijns inziens veel te weinig, zeker met maanvissen.
 
Heb in mijn vorige bak(rio 240) een eheim professional 3 gehad, na iets meer dan 2 jaar stuk en jbl e902 gekocht. Qua opbouw intern en bijgeleverde kabels,korfjes, spray bars vond ik die jbl toch meer waar voor je geld...

Dus 2 kleinere filters is beter dan 1 grote?
 
Jaja sorry heren is was ff niet scherp en gaf een beroerd advies

Fijn dat je het zelf toegeeft :D

Dus 2 kleinere filters is beter dan 1 grote?

Beter.... voor een bak van dit formaat zou ik zeggen ja!

Je kan de filters om en om "reinigen", en je hebt meteen 2 stromingspunten in de bak. Aanzuig aan weerszijde van de bak en de uitstromende op t begin en rond 2/3 van de bak. Stroming elkaar laten versterken.

Stroming tekening.png


Dat heeft mijn voorkeur althans :)
 
Ik gebruik al een 1000L/u pomp(in een bioflow M) in mijn vision 180. Kan mij niet voorstellen dat het voldoende is voor rio 450.
 
Ik heb een 1201e en een 901 op mijn 450led staat en da5 bevalt mij prima
 
En een bak meer herrie!
Maakt die e1902 zoveel lawaai dan? ik lees hier en daar dat die toch vrij normaal is qua geluid?

Fijn dat je het zelf toegeeft :D



Beter.... voor een bak van dit formaat zou ik zeggen ja!

Je kan de filters om en om "reinigen", en je hebt meteen 2 stromingspunten in de bak. Aanzuig aan weerszijde van de bak en de uitstromende op t begin en rond 2/3 van de bak. Stroming elkaar laten versterken.

Bekijk bijlage 274972

Dat heeft mijn voorkeur althans :)


ik heb wil niet te veel techniek in mijn bak zichtbaar hebben, 2 spraybars of uitlopen, 2 aanzuigers, je moet het ook deftig weg krijgen in de bak.
de rio heeft bijvoorbeeld enkel links en rechts vanachter een inkapping om buizen weg te krijgen.

mijn voorkeur zou dan naar die e1902 gaan, tenzij die het geluid van een legertank produceert, maar dat lijkt me niet?
mijn e902 was zeer stil
 
Maakt die e1902 zoveel lawaai dan? ik lees hier en daar dat die toch vrij normaal is qua geluid?




ik heb wil niet te veel techniek in mijn bak zichtbaar hebben, 2 spraybars of uitlopen, 2 aanzuigers, je moet het ook deftig weg krijgen in de bak.
de rio heeft bijvoorbeeld enkel links en rechts vanachter een inkapping om buizen weg te krijgen.

mijn voorkeur zou dan naar die e1902 gaan, tenzij die het geluid van een legertank produceert, maar dat lijkt me niet?
mijn e902 was zeer stil

Ik heb een 1502 gehad. Veel teveel herrie.

De kleinere pompen zijn stiller.

Met pvc kun je een deftige op maat gemaakte in en uit stroom maken.
 
Maakt die e1902 zoveel lawaai dan? ik lees hier en daar dat die toch vrij normaal is qua geluid?

Nee hoor, muisstil. Ik had er hier eentje draaien op een meter van m'n bed. Stond in een kastje, op een opgevouwen handdoek, een of twee handdoeken eromheen, theedoekje tussen de slangen zodat de vibraties eruit gaan en je hoort enkel het water stromen.

Natuurlijk verschilt het per filter. Misschien heb ik geluk.

Qua filters heb ik goede ervaringen met Eheim en JBL. Oase zou ook wel prima moeten zijn.
 
Ik overweeg ook de fluval 406. Komt bij reviews vaak naar boven als een van de betere filters.
 
ondertussen staat de aqua, zit hij vol en heb ik uiteindelijk de jbl e1502 gekozen.
nu denk ik dat dit uiteindelijk niet genoeg zal zijn, best nog een e902 of een e1502 erbij?
 
Mijn inziens is 12 liter aan filtermedia voor een bruto 450L bak meer dan voldoende. Indien je meer stroming nodig hebt zou ik voor een stromingspompje kijken, bijvoorbeeld de eheim STREAM ON+ 3500.
 
Flow links
275587


Flow rechts
275588
275589


als ik de spray op de achterruit plak dan gaat deze maar tot de helft van het aqua, linkerkant water staat zo goed als stil, idem met de opstelling nu die een uitlaat heeft rechts.
misschien eens proberen om de spraybar te verlengen over heel de achterruit?
wat ik ook heb links is een 'laagje' op het water, waarschijnlijk nog wat stof van het grind. rechts is dit helemaal weg.
 
misschien eens proberen om de spraybar te verlengen over heel de achterruit?
wat ik ook heb links is een 'laagje' op het water, waarschijnlijk nog wat stof van het grind. rechts is dit helemaal weg.
De spraybar over de hele achterwand vind ik een prima optie, het "laagje" zou ik mij nog niets van aantrekken, je hebt nog geen planten en de bacteriecultuur is nog niet opgang gekomen, dus komt wel goed.
 
momenteel zit ook nog het standaard filter materiaal er in. Siporax en fijne sponsen zijn besteld en komen normaal morgen toe.
Planten hebben al wat vertraging opgelopen
 
Ik heb ook een jbl450led en ook de 1502e erop samen met een 901e ik zit er ook aan te denken om een 1502 eerbij te doen ipv de 901e
 
Toch maar een e1502 bijbesteld, goeie prijs via bol. Kan ik er 1 aan elke kant zetten en achteraan nog 1 lange spraybar. Filtratie genoeg. vol gooien met paar sponzen en de rest siporax.
 

Terug
Bovenaan