Wat is er nieuw

Juwel Rio 450 van VissieVissie (Esther)

VissieVissie

Member
Lid geworden
15 februari 2026
Leeftijd
46
Ik had de moed een beetje opgegeven om een geschikt 2e hands aquarium te vinden op MP en zou eigenlijk voor een nieuwe gaan, tot ik deze beauty tegen kwam <3 Het geheel is 3e hands en 2/3 jaar oud.

Dus afgelopen donderdag wezen kijken en besloten om de bak gelijk mee te nemen!

Zoals de titel al zegt het is een Juwel Rio 450, verder zit aan techniek het volgende er bij:
- Juwel Helialux Spectrum - na een beetje worstelen gevonden hoe ik er via het IP adres bij kan komen. Ik moet nog opzoek naar de ideale lichtverhouding.
- Biomaster thermo 600 - draait, maar zuigt nog wel lucht aan en maakt nog een hoop lawaai. Siliconen slangen besteld en ga de pomp nog een keer helemaal nalopen.
- Een co2 installatie - staat nog te staan, want ik vind het nog een beetje eng😉

Aan planten zat er ook genoeg bij, helaas heb ik de emmer buiten in de zon laten staan en zijn de mooiste planten uitgedroogd. Maar het belgisch groen en een ander plantje doen het voorlopig prima. Nieuwe planten zijn besteld en verwacht ik in de loop van komende week.

De bodem is zand, zo te zien het filterzand van de wildkamp. Op sommige plekken was de bodem wel 10/15 dik, dus ik heb nu nog een volle emmer over omdat ik de voorkeur geef aan een wat minder dikke laag.

Aan vissen zaten er clowbotia's, 2 soort corydora, 2 L333, 1 siamese algeneter en verdwaalde japonica garnaal en een 10 tal otocinclus bij. De eerste 3 soorten hebben een nieuw huis gevonden in een andere juwel rio 450 en de laatste twee zijn bij mij gebleven.
Omdat de bak helemaal leeg moest en ontzettend smerig was heb ik de keuze gemaakt om helemaal opnieuw te beginnen en eigenlijk start ik de bak nu op via de fish-in-cycle methode. Tijdens het schoonmaken heb ik geprobeerd om ook algen te bewaren voor de oto's en de siamees. Zelfs het filter was zo smerig dat ik geen keuze had dan goed uitspoelen en gezien het naast mijn werk moest gebeuren heeft het ruim 1,5 dag geduurd voor de bak weer gevuld kon worden.

Ook zitten er allerlei tooltjes bij zoals pincetten, scharen, colombo test kit, verschillende soorten voer, bemesting voor de planten enz. enz.

Het eerste wat ik heb gedaan is de achterkant zwart maken. Op het forum las ik over schoolbordverf en dat werkte prima. 4 lagen en een beetje vertrouwen op het proces 🙂 De eerste laag zag er echt vreselijk uit. Maar nu ben ik er erg blij mee. Tussen het schilderen door moest het glas schoongemaakt worden, ik heb er uiteindelijk voor gekozen om dit met schoonmaak azijn te doen, want het was lekker ingedroogd en ik kwam er niet meer doorheen.

Daarna ging het zand erin, de overgebleven planten en wat stenen om toch ietwat aan schuilmogelijkheden te maken, is de bak gevuld met water en kon ik wat filtermateriaal van een andere bak erin uitknijpen en zijn de vissen erin gegaan. Het is niet ideaal, maar het lijkt allemaal goed uit te pakken.

Voor de toekomst denk ik op dit moment aan een vissenbestand als onderstaande, maar ik moet nog uitgebreider onderzoek doen, ook aantallen heb ik nog niet scherp. Sowieso wil ik nadat de planten erin zitten de bak eerst eens een paar weken met rust laten.

- Bestaande 10 oto's uitbreiden
- siamese algeneter, maar die mag ook herplaatst worden want ik vind hem/haar toch wat te groot
- japonica garnaal (niet mijn keuze, maar misschien toch wat meer erbij zodat hij/zij niet alleen is)
- School citroentetra's ( 30 stuks?)
- Corrydora Panda (15 stuks?)
- Naaldmeerval (1-3)
- Bijlzalmen (10-15)
- diverse slakken ( ook om de bodem luchtig te houden) Posthoornslakken? Ze kunnen een plaag worden, maar ik was er altijd wel blij mee en een paar slakken omdat ze er mooi uitzien)
- garnaaltjes (kleur niet van belang, een vriend houdt ze en misschien dat ik dan "mislukte/onverkoopbare" garnaaltjes overneem)

Bijgevoegd foto's van het proces.

Bijlagen

• Juwel1.jpg
    Juwel1.jpg
    439.1 KB · Weergaven: 13
  • Juwel2.jpg
    Juwel2.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 12
  • Juwel3.jpg
    Juwel3.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 12
  • Juwel4.jpg
    Juwel4.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 12
  • Juwel5.jpg
    Juwel5.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 12
Als die siamees een Gyrinocheilus is, zou ik 'm snel herplaatsen. Op hogere leeftijd kunnen dat echte rotzakken worden.....Als het de andere is, (crossocheilus) haal je er een beter nog een paar bij, dat zijn groepsvissen.
In plaats van posthoornslakken neem je beter punthoornslakken. Posthoorns kunnen zich inderdaad enthousiast vermeerderen, maar ruimen wel een voerteveel op. Maar daar heb je ook je cory's en garnalen voor.
Heb je al aan appelslakken gedacht? Zijn er in veel mooie kleurtjes. Ik heb zelf de gele ( ook wel jonkies als je interesse hebt), en die zijn goed in toom te houden en houden ook andere slakken onder de duim (mocht je toch voor posthoorns gaan).

En als je posthoorn wil, kun je die hier wel komen halen. Heb er genoeg...

Mijn japonica doet het trouwens al een hele tijd alleen ook heel goed, al zie ik hem nu wel vaker nu ik er vuurgarnalen bij heb.

Als die siamees een Gyrinocheilus is, zou ik 'm snel herplaatsen. Op hogere leeftijd kunnen dat echte rotzakken worden.....Als het de andere is, (crossocheilus) haal je er een beter nog een paar bij, dat zijn groepsvissen.
In plaats van posthoornslakken neem je beter punthoornslakken. Posthoorns kunnen zich inderdaad enthousiast vermeerderen, maar ruimen wel een voerteveel op. Maar daar heb je ook je cory's en garnalen voor.
Heb je al aan appelslakken gedacht? Zijn er in veel mooie kleurtjes. Ik heb zelf de gele ( ook wel jonkies als je interesse hebt), en die zijn goed in toom te houden en houden ook andere slakken onder de duim (mocht je toch voor posthoorns gaan).
Ik ben er nog niet uit welke siamees het is. Elke keer als ik wat lees begin ik te twijfelen. De tekst op aquainfo is ook een beetje onduidelijk: https://aquainfo.nl/artikel/crossocheilus-oblongus-siamese-algeneter/ De siamees in mijn bak heeft 2 baardharen. Als het wel een groepsvis is dan zal hij/zij toch moeten verhuizen. Ik vind 1 al groot, laat staan 4/5 van deze joekels in de bak.

Appelslakken zijn toch verboden om te houden en in te handelen? Ik zag ze gisteren dat ze bij de lfs werden verkocht. Ik probeer mij altijd wel aan dat soort regels te houden. Maar zal het nog even googlen.

En als je posthoorn wil, kun je die hier wel komen halen. Heb er genoeg...

Mijn japonica doet het trouwens al een hele tijd alleen ook heel goed, al zie ik hem nu wel vaker nu ik er vuurgarnalen bij heb.
Hahaha bedankt alvast! Mijn buurman heeft er ook genoeg...

Goed om te weten dat het goed gaat bij jou. Het is ook niet bekend hoe lang de japonica al alleen zit, de vorige eigenaar was ook zeer verbaasd dat deze nog in de bak zat. Ik moet nog verder verdiepen in de soort. Maar voor nu ben ik blij dat de bak draait.

Het is ook niet bekend hoe lang de japonica al alleen zit, de vorige eigenaar was ook zeer verbaasd dat deze nog in de bak zat.
Dat is niet heel gek. Bij mij liet hij zich ook maar weinig zien toen hij alleen zat. Zeker met een goed beplante of grote bak.

Appelslakken zijn in Europa verboden, omdat ze in het (verre) zuiden (spanje, Italie) kunnen overleven. In Nederland/ Belgie is dat niet het geval vanwege de koudere winters. Ik ben van mening dat als je er goed op let, dat je geen jonkies in je vijver buiten doet, maar ze alleen in je aquarium houdt, je alle voorzorgsmaatregelen neemt, die je kunt nemen. Af en toe een beetje burgerlijk ongehoorzaam zijn moet kunnen....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan