Wat is er nieuw

Juwel Rio van Bor

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bor
  • Startdatum Startdatum
Mooi!
Ben je er al uit wat de middenschool gaat worden?

Middenschool, twijfel twijfel 🙂. Nee, ik ben er nog niet over uit.

Vandaag de waterwaardes gemeten. Alleen fosfaat was wat gestegen naar 1 mg per L, nog niets aan de hand.
Morgen weer meten.

Ik zou als ik jou was gewoon een mooie kleur uitzoeken!
En op basis van de kleur gewoon een leuk schooltje uit gaan zoeken.

Ik blijf zelf van mening dat de Espei of Hengeli een super visje is!
Leuk gedrag en als je veel mannetjes hebt zie je ze echt pronken met de vinnetjes omhoog.

Maar dat is uiteraard aan jou.
Tetra's zijn ook mooi alleen vind ik die zo standaard.

Vandaag 5 nieuwe bewoners gekocht, namelijk:Vittina semiconica "red onion slak". Deze planten zich niet voort als het goed is en ze zijn goed in opruimen 🙂 .

PH blijft nog iets aan de hoge kant, de KH is wel laag, binnenkort denk ik toch kijken voor een CO2 setje. Ik wil de KH niet verder laten zakken, deze is nu 4, mijn PH blijft 7,5. Deze zou ik onder de 7 willen hebben.

Voor kleur in de bak, ga ik denk ik toch een schooltje kardinaal tetra's aanschaffen, qua aantal zit ik te denken aan 15 en dan zit er denk ik genoeg vis in mijn aquarium.

Ik zou nog een "eye-catcher" nemen.
Een leuk koppeltje goeramis op betta

Betta vind ik zelf niet mooi om te zien, dus die gaat het niet worden.
Goeramis, gaat het denk ik ook niet worden

Bovenin houd ik het even leeg, 1 L199 is vrij actief en laat zich regelmatig voor aan de ruit zien en de ancistrus is de hele dag door de bak aan het crossen.

Is natuurlijk helemaal aan jou!
Maar het maakt het geheel wel mooi af.

Ik houd het in mijn achterhoofd GewoonJoey, iedere tip is welkom. Voor nu vind ik het goed zo, over een tijdje kan dat veranderd zijn en zwemt er misschien wel iets bovenin.

Hehe je ziet pas wat je al die tijd hebt gemist als je er een koppeltje aan toevoegt.

Ik dacht na mijn 20 Espei's ook dat die Goerami's totaal weg zouden vallen tussen al die visjes.
Maar het verschil in grote en vorm laat ze er echt wel uit springen!

Maar goed als je je schooltje voor het midden hebt ben ik toch wel benieuwd naar wat nieuwe fotootjes🙂

Mooi hoor. En lekker veel Cabomba, ben er ook gek op.

Kardinalen horen warmer gehouden te worden dan Gourami's dus die combi word hem al niet denk ik zomaar 🙂

GewoonJoey zei:
Hehe je ziet pas wat je al die tijd hebt gemist als je er een koppeltje aan toevoegt.

Ik dacht na mijn 20 Espei's ook dat die Goerami's totaal weg zouden vallen tussen al die visjes.
Maar het verschil in grote en vorm laat ze er echt wel uit springen!

Maar goed als je je schooltje voor het midden hebt ben ik toch wel benieuwd naar wat nieuwe fotootjes🙂

Geloof mij, een heleboel kleine visjes samen kunnen echt wel een 'eye catcher' zijn. Een eye catcher hoeft toch niet altijd een koppel te zijn?

Zijn bak draait (als dit nog zo is) op 23,5-24,5 graden.
Als kardinalen warmer mogen is de goerami geen goed idee.
Op die 23,5-24,5 redden ze zich best.
Heb mijn bak op 23-24 graden draaien en de dwerg goerami's doen het prima.

Veel visjes kunnen zeker ook wel een ''Eye-Catcher'' zijn.
Heb zelf 20 Espei's in mijn bak zwemmen en dit zag er goed uit.
Na het toevoegen van mijn koppeltje Colisa Lalia was dit toch net even anders.
Dit (vond ik zelf) stukken beter kijken.

Maar goed gelukkig heeft ieder zijn eigen mening!
En je moet toch gaan doen wat je uiteindelijk zelf het beste lijkt.
Ik geef alleen mijn mening over hoe ik het zou doen.

Je hebt je dwerggourami's toch nog maar een paar dagen? Dat is te kort om te kunnen zeggen dat ze het prima doen.

Heb ze nu zon 3 weken.
Met die warme dagen de afgelopen tijd is de temperatuur wat opgelopen en werden ze wat actiever.
De rest van de tijd als de temperatuur gewoon de 23-24 graden is doen ze het gewoon goed.
Kan dus alleen spreken van die 3 weken.
Maar laat ik het dan zo zeggen, tot nu toen doen ze het gewoon goed.

De temperatuur is iets omhoog gegaan na diverse info te hebben doorgenomen, het varieert nu tussen de 25 en 26 graden.

Het is inderdaad keuzes maken, de ene keus sluit de andere uit. Lekker veel uitzoek werk.

Als ik de kardinalen heb, zal ik binnenkort een aantal foto's posten.

De slakken zitten nu lekker op het kienhout, waterslakken zijn volgens mij een stuk sneller dan landslakken. Leuk om te te zien klimmen over diverse obstakels.

Hoe staat het ervoor?
Ben wel benieuwd naar een aantal nieuwe foto's.

En al in gedachten wanneer je je schooltje gaat toevoegen ?

@GewoonJoey: De Kardinalen zijn toegevoegd, de school bestaat uit 16 stuks. Foto's volgen binnenkort.

Foto's van vanavond (avond verlichting)

totaaltje:

p7060041.jpg

Slakken op hout:

p7060044.jpg

p7060046.jpg

Het bestand:

15x Kardinaal tetra: (1 was de dag na toevoegen overleden), de rest zwemt vrolijk rond
2 x L199 (die zitten allebei op het kienhout, zodat je ze net wel net niet kunt zien). Ik voer ze net nadat de lampen uit zien en dat weten ze nu, want dan liggen ze al klaar.
1 x Ancistrus (die zie ik de hele dag poetsen en hij of zij heeft de bijnaam: Mientje (naar Mien Dobbelsteen)
5 x Vittina semiconica
5 x Neritina turrita

Het bestand blijft zo er komt niks bij en ik hoop dat er voorlopig ook niks verdwijnt. De kardinalen zwemmen de hele bak door en sommige vinden ze saai. Ze zijn hier altijd wel "bezig" als de lampen aan zijn. Met de avondverlichting vind ik ze erg mooi, het blauw en de ogen springen er dan echt uit, en vanaf de keukentafel kan ik ze dan goed zien zwemmen.
De slakken, crossen de hele dag de bak door, ze zitten overal. Het is altijd een uitdaging om de slakken te tellen. Af en toe hangt er een zelfs ondersteboven aan de kikkerbeet.

Erg mooi aquarium hoor :thumbs:

Leuk bakkie hoor!

Dank jullie wel Khoppie en Astrid J.

Hee een plaatsgenoot 😀
Bak ziet er super goed uit! Mooi ingericht, geeft lekker rust zo.

Allereerst wil ik je complimenteren met het maken van zo'n fantastische bak! Simpel kan mooi zijn en dit is heel mooi. Het donkere van de linkerhoek en het lichte van de open plek daarnaast is prachtig.

Over de kardinaaltetra's - vele vissen worden te warm gehouden. Warmere temperaturen zorgen ervoor dat ze hun mooiste kleuren laten zien en constant in 'de stemming' zijn. Mooi om te zien, maar minder voor de vissen. Nu ontkom je er niet aan. Zelfs al zet je je thermostaat uit, dan nog tik je de 25/26 graden aan. Kardinaaltetra's kunnen echter ook temperaturen aan onder de 23 graden. Een constant hoge temperatuur zorgt ook voor een versneld metabolisme, wat een verkorte levensduur ten gevolge heeft. SF geeft bijvoorbeeld 20 tot 29 graden celsius aan voor kardinaaltetra's. Grote kans dat je het gehele jaar niet eens een thermostaat nodig hebt.

Ik heb mijn vissen (let op: zijn niet kardinaaltetra's) op 16 graden gehouden toen het nog koud was. Nu zitten ze op 26 graden. Komt geen verwarmingselement aan te pas. Geen enkele uitval gehad. Het enige verschil is dat de vissen nu drukker zijn en aan het voortplanten zijn.

Lees dit artikel anders eens een keer door: http://www.seriouslyfish.com/whaddaya-mean-too-hot/

Ja, het zit diep, haha. Misschien maar eens een discussie over starten.

Nogmaals, super bak! Ga zo door!

Jeppo zei:
Kardinaaltetra's kunnen echter ook temperaturen aan onder de 23 graden.
Nu ben ik het heel vaak met je eens en ook deze keer zeker weer met de algemene tendens van je bericht, maar het gequote stukje heb ik toch mijn twijfels bij:

9ftnyBfGxBodbwGNq0ranwx_jvuFc8Kt.gif

http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S00 ... ci_arttext

Met die informatie zou ik kardinaaltetra's niet zo graag al te koel houden.
Verder gaat ook seriouslyfish vast wel eens de mist in 😉

~ Ivo

@Maxxxxx: Dankjewel stadsgenoot 🙂. Het geeft inderdaad rust.

@Jeppo: Dankjewel. Ik ben een starter, dus er valt nog veel te leren. Verschillende bronnen geven verschillende informatie, daar ben ik al achter gekomen. Ik ben begonnen met de L199 en deze zitten hoog qua temperatuur, daar heb ik dus een bijpassende scholenvis bij gezocht. De meeste bronnen zeggen dat kardinalen tussen de 23 en 27 graden celcius worden gehouden. Mijn insteek was dat de L199 zit qua temperatuur tussen de 25 en 29 graden, dus voor die vis ben ik aan de ondergrens gaan zitten en voor de kardinalen aan de bovenkant van de temperatuurgrens maar nog niet tegen de max aan 26-27.

Zit ik hier fout qua denkwijze?

De temperatuur in mijn aquarium is op dit moment 26.3, daar de temperatuur in mijn woonkamer en de verlichting die de bak ook opwarmt.

Wat jij dus zegt is dat daar de hoge temperatuur de kardinalen eerder dood zullen gaan. Het is voor mij zeker de moeite waard om hier over na te denken en te kijken hoe ik hier mee om ga.
Mijn vissen zijn volgens mij zeker mooi van kleur, het rood en blauw knalt er aardig uit.

Onder de 23 graden gaat het denk ik niet worden ivm met mijn L-nummers.

Bedankt voor de Tip

@Ivo: Dank voor info.

Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het eruit ziet zodra de planten verder zijn doorgegroeid (hou wel van een goed beplante bak).

Mascha&Ivo zei:
Jeppo zei:
Kardinaaltetra's kunnen echter ook temperaturen aan onder de 23 graden.
Nu ben ik het heel vaak met je eens en ook deze keer zeker weer met de algemene tendens van je bericht, maar het gequote stukje heb ik toch mijn twijfels bij:

7dPcN_yyUV162qOw9-DbE-vO_iaFKR9K.gif

http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S00 ... ci_arttext

Met die informatie zou ik kardinaaltetra's niet zo graag al te koel houden.
Verder gaat ook seriouslyfish vast wel eens de mist in 😉

~ Ivo

Wat zijn jullie/ben jij toch verdraaid goed in het vinden van artikelen! Mooie bron!

Jammer dat ze niet vertellen over de validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek. Zo staat er niet in hoe snel ze een bepaalde temperatuur bereiken, tenzij ik erover heen lees. Ik lees enkel dat de gewenste temperatuur geleidelijk aan wordt bereikt.

Hebben ze trouwens de kardinalen van ��n vindplek? Vraag me af of kardinalen die in een kouder gebied gevonden worden, hier beter tegen opgewassen zijn.

Maar goed, het resultaat zegt boekdelen, dus ik geef mijn fout toe. Zal gelijk even SF contacten dat ze het wellicht aan moeten passen. 🙂

Bor zei:
@Jeppo: Dankjewel. Ik ben een starter, dus er valt nog veel te leren. Verschillende bronnen geven verschillende informatie, daar ben ik al achter gekomen. Ik ben begonnen met de L199 en deze zitten hoog qua temperatuur, daar heb ik dus een bijpassende scholenvis bij gezocht. De meeste bronnen zeggen dat kardinalen tussen de 23 en 27 graden celcius worden gehouden. Mijn insteek was dat de L199 zit qua temperatuur tussen de 25 en 29 graden, dus voor die vis ben ik aan de ondergrens gaan zitten en voor de kardinalen aan de bovenkant van de temperatuurgrens maar nog niet tegen de max aan 26-27.

Zit ik hier fout qua denkwijze?

De temperatuur in mijn aquarium is op dit moment 26.3, daar de temperatuur in mijn woonkamer en de verlichting die de bak ook opwarmt.

Wat jij dus zegt is dat daar de hoge temperatuur de kardinalen eerder dood zullen gaan. Het is voor mij zeker de moeite waard om hier over na te denken en te kijken hoe ik hier mee om ga.
Mijn vissen zijn volgens mij zeker mooi van kleur, het rood en blauw knalt er aardig uit.

Onder de 23 graden gaat het denk ik niet worden ivm met mijn L-nummers.

Bedankt voor de Tip

Eerder doodgaan klinkt vrij dramatisch, maar aangezien het koudbloedige dieren zijn, versnelt hun metabolisme bij een hogere temperatuur. Daarom zijn ze ook actiever bij hogere temperaturen. Hierdoor raken ze echter sneller "op". Daarnaast weet ik ook niet of het raadzaam is om vissen hun hele leven op dezelfde temperatuur te laten zitten, omdat ze in de natuur ook koelere en warmere periodes mee maken.

Ik ben dus meer van mening dat ze een warmere en een koelere periode moeten hebben, om de natuur op die wijze na te bootsen.

Mooi gedaan, ben benieuwd naar de huidige status? 😉

Heel mooi ingericht zo

@RonaldV: De huidige staat 🙂 , werk in uitvoering. Als het goed is ligt er morgen iets bij mij in de brievenbus.

@PeterHuppertz1982: Dankjewel.

Het aquarium is nog niet helemaal naar mijn zin qua verlichting (te sterk belicht) en qua planten.
Ga binnenkort wat planten toevoegen en weghalen.

Planten info vind ik moeilijk uit een boekje te halen, ga rustig aan kijken wat er gebeurt. Ervaring opdoen 🙂 .

De cabomba gaat binnenkort verdwijnen, deze heeft goed geholpen met de opstart. Maar met de huidige waterwaarde, blijft de cambomba niet mooi.

En ik heb last van alg op het bovenste gedeelte van de bladeren van mijn blehiri, dit is voor mij een teken dat de belichting te sterk is. De onderste bladeren blijven wel algvrij.
Qua licht duur zit ik nog aan de lage kant van 8,5 uur, dus dat zou niet het probleem moeten zijn.

De sterke belichting, zal straks voor een deel zijn opgelost met de nieuwe plantjes.

Bij mij brand de verlichting ook slechts 8 uuur en heb soms ook wat algjes, terwijl mijn rode planten om meer licht vragen. Voorals nog, denk ik de goede balans te hebben gevonden.

Nog even geen foto's, sommige planten hebben last van alg en dat is niet naar mijn zin. Het zijn de planten waar direct TL licht op schijnt. Heel het oppervlakte bedekken met kikker beet wil en kan niet, door de stroming van de interne juwel pomp en doordat de wortels van de kikkerbeet ieder 20 cm groeien. Dat wordt me een beetje teveel van het goede.

Ik heb al een mooie HN van Ronald V binnen gekregen en deze slaat goed aan. 2 bladeren hebben al de oppervlakte bereikt en de derde komt eraan en dat binnen een week 🙂.

De volgende stap is de orginele Juwel verlichting vervangen door 2 JMB ledbalken, een balk had ik al als nachtverlichting en de 2e staat in bestelling. De juwel lichtkap gaat helemaal eruit en wordt vervangen de opaal plexiglas met daarop de ledbalken. De ledbalken worden aangestuurd door een controller, dus ik heb zonsopgang en zonsondergang en daartussen kan ik vari�ren qua lichtsterkte.

Het plexiglas heb ik al binnen, zie foto:

p8270336.jpg

Dus eerst wachten op lichtbalk nummer 2 en dan boren en nog wat aanpassingen doen.

De juwel lichtbalk houd ik nog wel even achter de hand, totdat het draait zoals ik het wil.

Dan kijken welke planten het gaan reden, op den duur wil ik toch een blackwater sfeertje gaan cre�ren.

Had ondertussen de cambomba vervangen door waterpest, maar die heb ik na 3 dagen eruit gegooid, deze was aan het verslijmen.

Heb op dit moment wel 8 nieuwe plantje van mijn blehiri, dus zitten nog vast aan de moederplant en zijn nu wortels aan het maken in de bodem.

Zo de 2 zijstrips zijn klaar, vanmiddag kan ik de 2e ledbalk ophalen en dan kan ik verder met de middenstrip.

p8300339.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan