Wat is er nieuw

Juwel rio van eburon

eburon

Well-known member
Lid geworden
2 april 2022
Leeftijd
67
Na 2 jaar terug begonnen met een zoetwateraquarium. Het blijft toch een mooie hobby die je niet zomaar kan loslaten.
Wel een andere gebruikersnaam en wachtwoord omdat ik het slachtoffer geworden ben van een identiteitsdiefstal. Dus compleet alles moeten vernieuwen : telefoonnummers - emailadressen.
Nog steeds hetzelfde aquarium van vorige keer :

- Juwel Rio led 450
- Juwel Helialux spectrum (dit is wel een andere verlichting als vorige keer)
- Naast de Juwel Bioflow 8.0 filter gebruik ik nu ook nog een JBL cristalprofi greenline e702. In de Juwel gebruik de normale filter samenstelling maar wel met een extra bakje JBL Micromec om extra bacteriegroei mogelijk te maken. Daarnaast gebruik ik ook altijd een bakje met actieve kool. In de JBL filter heb ik enkel de filtersponzen in het bovenste bakje gelaten en de overige 2 bakjes zijn volledig gevuld met JBL Micromec. De JBL heeft een doorstroming van 700 liter welke dan weer wordt gebruikt om het water door de koeling te sturen.
- CO2 installatie van JBL - JBL Proflora
- koeling TECO TK500
- ATO AutoAqua Smart ATO micro
Hieronder de hardscape. Woensdag komen de planten binnen.

Bijlagen

• 1649313465242.jpg
    1649313465242.jpg
    314.3 KB · Weergaven: 164
Ondertussen het aquarium beplant. Ga proberen gebruik te maken van de lean dosing methode. Bij de hardscape had ik hier al rekening mee gehouden en een goede vruchtbare soil gebruikt van Dennerle. Voor de voeding gebruik ik een all in one product welke ik automatisch toedien. Dit wordt per uur toegediend zodat ik een mooie spreiding krijg van de voeding (net zoals in de natuur).
Het aquarium is wel nog wat mistig maar het is al een verademing dat de Juwel terug in dienst is genomen.

Bijlagen

• 1649314318111.jpg
    1649314318111.jpg
    562.8 KB · Weergaven: 182
Welkom terug. Maar die actieve kool zou ik eruit laten. Is alleen nodig als ndat je (te veel) medicijnen toevoegt of andere speciale gebeurtenissen hebt.

Welkom terug. Maar die actieve kool zou ik eruit laten. Is alleen nodig als ndat je (te veel) medicijnen toevoegt of andere speciale gebeurtenissen hebt.
Beetje ontkleuring van het water + wij hebben zeeeer slecht drinkwater - heb wel osmose toegepast maar dan nog heb ik een waterverbeteraar toegevoegd. Er is kienhout toegevoegd en ook natuurstenen. Nu wil ik alles eruit halen wat er nog van "slechte" elementen erin zit. Men zegt ook wel dat de actieve kool kan dienen als huisvesting voor de goede bacteriën. Dus dat kan naast de zuiverende werking ook nog bijdragen tot de stabiliteit van het aquarium. Ik heb daarrond wel geen bewijzen gezien maar het zou kunnen vanwege de structuur van het materiaal. Voordeel is als je het erin hebt zitten, kan je niet verrast worden door een plotselinge "vervuiling". Ik denk in dit geval baat het niet dan zal het ook niet schaden.

Na een 4 tal dagen begint het aquarium al goed op te klaren.
De gebruikte beplanting :
Vesicularia dubyana/Javamos
Microsorum pteropus
Kienhout met Anubias barteri
Cryptocoryne Petchii Pink
Cryptocoryne becketii
Cryptocoryne purpurea
Echinodorus radicans/cordifolius
Echinodorus ozelot/ green
Hygrophila angustifolia rubra
Hygrophila siamensis
Hydrocotyle leucocephala
Vallisneria spiralis/recht
Echinodorus harbig
Alternanthera cardinalis
Heteranthera zosterfolia
Hygrophila polysperma
Echinodorus paniculatus/bleheri
Pogostemon stellatus Broad Leaf
Rotala indica/rotundifolia
Cryptocoryne wendtii 'Tropica'
Cryptocoryne wendtii /groen
Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus)
Ranalisma rostratum
Cryptocoryne costata
Lobelia cardinalis Mini
Lobelia cardinalis
Cryptocoryne parva
Staurogyne repens
Ludwigia sp. Mini Super Red
Ranunculus inundatus
Enige probleem bij de bestelling Het grootste gedeelte van de planten droeg geen naam tag. Ik hoop dat ik niet teveel planten moet gaan verhuizen.
DSC00161.JPG

Mooie start. Misschien een idee om dit topic over te zetten naar de sectie foto-album?

Laat maar even weten,

Gr. Ed

Ik dacht dat dit slechts een zeer beperkte invloed had op de toegevoegde elementen. Als het inderdaad invloed heeft, moet ik gaan oppassen want ik gebruik de lean dosing methode en dan ga ik al vlug geconfronteerd worden met tekorten.
Ik doe zelf niet aan planten en voeding en heb er ook geen verstand van. Ik gebruik af en toe zeoliet in het kader van NO2 en NH3. Even google gebruiken voor kool wat deze doet met wat jouw planten nodig hebben. Er zijn mooie overzichtjes die aangeven wat welk soort absorbeert. Er groeien wel bacties op en kool is op een moment uitgewerkt dus ook weer met beleid er uit halen want dan haal je hiervan wat weg.

Heb nog eens opgezocht wat en wat niet door actieve kool geabsorbeerd wordt :
Stoffen die WEL door actieve kool verwijderd wordenStoffen die NIET door actieve kool verwijderd worden
Organische stoffen die het water geel kleuren (Gilvin)Ammonia(k)
Organische zurenNitriet
HormonenNitraat
Proteïnen, VitaminenKale sporenelementen als Ca2+, Mg2+, K+, Cl- enz.
Phenolen
Pesticiden
Nicotine
Antibiotica (medicijnen!)
Chelaten (evt. met de hieraan gebonden sporenelementen)
Het is dus duidelijk dat voedingsstoffen helemaal niet opgenomen worden door actieve kool. Dus ik moet me geen zorgen maken voor risico's ivm de voedingsstoffen in de waterkolom.

Btw, het neemt wel chelaten op zoals je kan lezen en daaraan zitten vaak voedingsstoffe gebonden/in dus in zoverre kan het wel voeding aan je bak onttrekken volgens mij.

Btw, het neemt wel chelaten op zoals je kan lezen en daaraan zitten vaak voedingsstoffe gebonden/in dus in zoverre kan het wel voeding aan je bak onttrekken volgens mij.
Dat is een goede opmerking - ik moet eens nakijken wat de samenstelling van mijn voeding is. Eventueel navragen bij de producent.

Er was niet zo lang geleden een aflevering bij de keuringsdienst van waarde (NPO) over actieve kool. Wellicht die even kijken voor wat verheldering 🙂 (iets met kool in tandpasta), maar de effecten blijven hetzelfde bij andere toepassingen was de conclusie.

Heb ondertussen volgend antwoord gekregen van de producent :
***********************************************************************************
Dag Herman

Wij gebruiken inderdaad chelaten in onze meststoffen om bepaalde elementen te stabiliseren (voornamelijk de sporenelementen). De actieve kool zal dus effect hebben op de stabiliteit en dus de beschikbaarheid voor de planten van de meststof. Ik raad aan om de actieve kool niet continu te gebruiken maar eerder sporadisch, bijv. na gebruik van medicatie.

--------

Groetjes,
Gilles van PlantedBox
*************************************************************************************
Bij deze de actieve kool verwijderd - water is trouwens helemaal helder geworden.

Stenen passen mooi bij de achterwand en maken het een gaaf geheel
Serieus moeten achter zoeken - uiteindelijk in een groot tuincentrum (Pelckmans in Lommel) gevonden. Was in dezelfde tinten als de achterwand en de terrassen van Juwel. Goedkoop zijn ze niet - toch al vlug 60 euro voor 3 zakken, en heb er maar 1 over die ik voorlopig niet gebruikt heb.

Zou dit kunnen wijzen op tekorten in voeding. De bladvorm staat me niet aan. Het is alleszins nog geen algemeen verschijnsel. Ik heb wel mijn
1649926328684.jpg
CO2 volume aangepast omdat mijn co2 checker te geel aan het worden was.
Waterwaarden meten heeft op dit moment nog maar weinig zin omdat ik nog maar 1 week ver ben.

Als ik zo naar de inrichting en beplanting kijk, dan heb ik het vermoeden dat je een tropisch zoetwater aquarium aan het opstarten bent.

Alleen als ik dan in je start post de techniek even doorneem, dan kan ik dat niet rijmen met een tropisch zoetwater aquarium.

Ik vind de vermelding van een Teco koeling wel bijzonder. Dus vraag mij dan ook af waarom je deze hebt aangeschaft.

Als ik zo naar de inrichting en beplanting kijk, dan heb ik het vermoeden dat je een tropisch zoetwater aquarium aan het opstarten bent.

Alleen als ik dan in je start post de techniek even doorneem, dan kan ik dat niet rijmen met een tropisch zoetwater aquarium.

Ik vind de vermelding van een Teco koeling wel bijzonder. Dus vraag mij dan ook af waarom je deze hebt aangeschaft.
Uw vermoeden klopt - ik verwacht mogelijk nog een extra herstart te doen met een zeeaquarium (heb nog al de techniek liggen - ben echt moeten stoppen wegens een vervelende rode korte alg die niet meer verwijderbaar was - en een zoetwateraquarium is echt niet geschikt om om te bouwen tot zeewateraquarium - echt een geknoei om de techniek eronder te krijgen) De koeler was nu werkloos dus heb ik hem er maar tussengeplaatst. Kan misschien in de zomermaanden toch van pas komen. Op dit moment is hij niet echt nodig. Ik denk ook dat het beter is de techniek verder te blijven gebruiken dan te laten verkommeren in een kast. De ato is eigenlijk wel al van pas gekomen - die heeft netjes het water al een paar keer bijgevuld. (vnl veroorzaakt door het aanpassen van de scape en verwijderen van filtermateriaal.)

Laatst bewerkt:
Mooie bak! Boesemani's blijven toch wel een vis die ik ooit zou willen houden wat zijn ze prachtig!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan