Wat is er nieuw

Juwel rio van eburon

Je hebt volop de ruimte om een mooie scape te maken met hoogte en diepte verschillen om zo de bak wat interessanter te maken. Hoewel de bak er nu prachtig bij staat is het een vrij uniform geheel waar weinig gebeurt.

Je hebt volop de ruimte om een mooie scape te maken met hoogte en diepte verschillen om zo de bak wat interessanter te maken. Hoewel de bak er nu prachtig bij staat is het een vrij uniform geheel waar weinig gebeurt.
Het probleem is dat planten groeien en zelfs behoorlijk - komt er nog eens bij dat de leverancier de planten van dezelfde familie niet benoemd heeft waardoor je niet weet hoe hoog ze worden. Er is wel degelijk gedacht aan hoogte verschillen maar die zie je gewoonweg niet meer omdat de planten te groot zijn geworden. Voorlopig ga ik de planten in het middengedeelte en de voorgrond wel niet vervangen maar misschien in de toekomst.
Moet wel zeggen dat het aquarium goed onder controle blijft - bijna geen problemen enkel de CO2 prijs rijst echt de pan uit - dit is niet meer normaal meer als de prijs plots met 50 % omhoog gaat van 21 euro naar 32 euro voor 2 kg. Ik verbruik dan ook nog bijna 2 kg op een dikke maand.

Moet wel zeggen dat het aquarium goed onder controle blijft - bijna geen problemen enkel de CO2 prijs rijst echt de pan uit - dit is niet meer normaal meer als de prijs plots met 50 % omhoog gaat van 21 euro naar 32 euro voor 2 kg. Ik verbruik dan ook nog bijna 2 kg op een dikke maand.
Ik laat vullen bij een gasleverancier en betaal voor 4 flessen met samen 7,5 kilo rond de 21 kilo en kom dan uit op nog geen 3 euro per kilo. Misschien toch eens om je heen kijken voor een ander vulstation.

Update van het zoetwateraquarium :
Schermafbeelding 2025-04-23 163025.jpg
IMG_20250423_162930 1.jpg

Ziet er fraai uit 👍.

Je gebruikt dit voor co2
CO2 installatie van JBL - JBL Proflo

Gebruik je een ladder om co2 toe te voegen?

Mvg ronald

Ik gebruik die cilinders van jbl de taifun die je zo hoog als je zelf wil laat worden, werkt 10 keer beter als de ladder van dennerle. Ik gebruik wel de controller van dennerle maar niet de ontspanner die gebruik ik van co2 art. Ik combineer de taifun met de inline co2 dispenser van plantedbox. Deze staat inline met mijn extra jbl buitenfilter die ik volledig gebruik als bacterie reservoir met gexpandeerde glaskorrels van Sera geloof ik. Uw stroming maakt wel dag en nacht verschil in het verspreiden doorheen het aquarium. Indien dit slecht afgesteld is dan krijg je sowieso problemen. Een goeie aanduiding als je een volledig beplant aquarium hebt, is dat alle planten stilletjes bewegen in de stroming dan zit je normaal gezien goed. Weet ook dat een normaal aquarium een beetje algen MOET hebben anders scheelt er echt iets volgens mij.
Ik ga wel extra filtering moeten gaan toepassen want er zijn 5 discussen in gehuisd sinds vorige week.

Men zegt altijd dat je planten lichtjes met bewegen om een goede stroming te hebben. Mijn planten staan zo goed als stil, maar ik heb wel goede doorstroming. Dit kun je controleren met bijv een ontdooid blokje diepvriescyclops (een scheut bacteriestarter is ook een optie, maar die heb ik niet standaard in huis). Als die braaf van de instroomkant naar de uitstroomkant bewegen, is er niets mis met je stroming.

Ik gebruik die cilinders van jbl de taifun die je zo hoog als je zelf wil laat worden, werkt 10 keer beter als de ladder van dennerle.
Nou ik heb beide gehad en beide werken wel goed maar vaak moet je wat spelen met de druk en het aantal bellen want dan is je verlies minder. Ik heb nu weer de flipper van Dennerle maar dat werkt weer goed.

Nou ik heb beide gehad en beide werken wel goed maar vaak moet je wat spelen met de druk en het aantal bellen want dan is je verlies minder. Ik heb nu weer de flipper van Dennerle maar dat werkt weer goed.
Er is een truc met de taifoen : die heeft een uitgang bovenaan daar heb ik een co2 darmpje op geplaatst en op de uitgang van de binnen bioflow filter heb ik de Juwel o2 diffuser geplaatst en de uitgang van de taifoen op de ingang bovenaan van de diffuser verbonden. Wanneer er dan een co 2 belletje langs boven aan de taifoen ontsnapt dan wordt die via de diffuser gemengd met het water en in het aquarium geblazen kwestie van co2 optimalisatie toe te passen.
De o2 diffuser voor menging van O2 is enkel zinvol indien te weinig planten in het aquarium en bij het toedienen van medicatie.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan