Wat is er nieuw

Juwel Vision 180 van Dangermind

• Onderwerp starter Onderwerp starter dangermind
  • Startdatum Startdatum
D

dangermind

Guest
Goedenmiddag! 🙂
Ik heb zojuist mijn Juwel Vision 180 binnen gekregen! 😀
Hij was nog best vies, dus ik moest hem eerst even schoonmaken 😛

Ik ga de Akadama extra hard 1-5mm bodem testen, die eigenlijk voor Bonsai boompjes is bedoeld.
Ik ga de bodem beplanten met Micranthemum micranthemoides en ik zet in een hoekje wat Vallisneria asiatica. Verder wil ik midden in wat stenen hebben, welk soort weet ik nog niet.
De achterwand word beplakt met zwart plastic.

Als pomp gebruik ik een Eheim 2213 classic externe filterpompen als verwarming een Eheim J�ger 100 watt.

Wat ik er in ga doen qua vissen weet ik nog niet, ik wil eerst de bak inclusief planten goed in balans hebben voor ik hier over na ga denken.

Hier wat fotootjes 🙂

2oqu.jpg

2bgs.jpg

Ik heb een betere oplossing gevonden dan de Akadama bodem. Na even googlen kwam ik JBL MANADO BODEMGROND [ 25 LTR ] tegen. Kost 28 euro en is dus nog goedkoper dan de Akadama bodem. En volgens vele reviews ook nog beter 🙂

Zaterdag heb ik vervoer en ga ik shoppen!
Dan haal ik de bodem, stenen, planten, achterwand (waarschijnlijk zwart plastic. 3d is me veel te duur), navulling voor de bio co2 en filters voor de pomp. 😀

Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Mijn ervaring is trouwens dat de 2213 net wat aan de krappe kant is voor de vision,zelfs met een mager visbestand.

Seabait zei:
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Mijn ervaring is trouwens dat de 2213 net wat aan de krappe kant is voor de vision,zelfs met een mager visbestand.

Mocht dat zo zijn heb ik nog een Superfish Aqua-Pro 400 achter de hand 🙂 Deze draait nu op een 60literbak op halve kracht.

wout8345 zei:
Zelf heb ik akadama niets mis mee tot nu toe.

De Akadama bodem valt uit elkaar na een jaar gebruik las ik op diverse reviews. Daarom heb ik besloten om JBL Manado te gebruiken.

Vandaag heb ik maar even de techniek in het aquarium gedaan. Zo kan ik zaterdag rekening houden met het scapen van de bak. Helaas blijven de zuignapjes niet zo goed zitten om een droog aquarium 😛

Fotootje 🙂

17757ce7-0516-4582-966d-6f3a0b5debac_zpsc36c2b2d.jpg

Vandaag even geshopped en een bodem gehaald, stenen, planten, bio-co2 refill en filters voor in mijn externe filterpomp.

IMG_20140125_201946_zps7kgtvyp5.jpg

De bodem: JBL Manado

IMG_20140125_202039_zpswv0ojay7.jpg

Een paar leuke stenen

IMG_20140125_202015_zpssk9lxws6.jpg

Planten: 2 bosjes Vallisneria Asiatica, potje cuba en 4 potjes Eleocharis acicularis (+ een matje)

IMG_20140125_202004_zpswcpolhfd.jpg

De bio-co2 refill

IMG_20140125_201955_zpsp2pt7eio.jpg

En een filter setje

Morgen weer een update. Vandaag ga ik de boel niet meer inrichten, vandaar dat de planten in mijn oude aquarium zitten.

Ik ben maar vast begonnen met het substraat uit te spoelen. Wat een spul zeg! haha 😀
Het is een mooie bodem, maar wat een modderboel in mijn badkamer. Het is heel klein substraat en er komt zooveeel stof vanaf!

Alles 4 keer uitgespoeld. en nog troebel water 😱

IMG_20140125_212152_zpsouxrovyc.jpg

Ik kon toch niet wachten tot morgen, haha

IMG_20140125_212152_zpsouxrovyc.jpg

IMG_20140125_230250_zpsjiqhehat.jpg

IMG_20140125_230955_zpsy9d2bkbk.jpg

IMG_20140125_232025_zpsmaxx7zvk.jpg

Helaas kon ik het naaldgras niet in kleinere bosjes maken want dan bleef het niet zitten in de bodem 🙁
Morgen doe ik de 4 andere potjes naaldgras die ik nog heb. Eerst mag het water wat ophelderen 🙂

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken 🙂 En ook hoe dat naaldgras zich gaat ontwikkelen 😀

Vandaag niet veel tijd gehad om met de bak bezig te gaan. Maar het water word al wat helderder!

IMG_20140126_133005_zpsk6ijqobb.jpg

Vanochtend

IMG_20140126_171820_zpssushl9ni.jpg

Nu

Er komt nog steeds zooveel lucht uit de bodem!
Een tikkie tegen het glas zorgt dat er een dikke zee aan bellen oomhoog vliegt. En ik heb al wel een paar honderd tikkies tegen het glas gegeven haha.

Ziet er leuk uit! Maar ik zou bij de voorruit de laag substraat iets dunner maken

Volgens mij heb je dezelfde bodem als ik, van hornbach? Bij mij hebben de belletjes ook zeker 'n weekje in de bodem gezeten maar het komt goed hoor haha.

Bbbart zei:
Ziet er leuk uit! Maar ik zou bij de voorruit de laag substraat iets dunner maken

de bodem is zo licht dat het gewoon weer terug glijd in een paar uur 🙁 Ik heb al wat support strips besteld, kijken of dat werkt 🙂

NikkiG zei:
Volgens mij heb je dezelfde bodem als ik, van hornbach? Bij mij hebben de belletjes ook zeker 'n weekje in de bodem gezeten maar het komt goed hoor haha.

Nee, ik gebruik JBL MANADO substraat. Ik zie nu ook al verschil hoor 🙂 Dus het komt vast wel goed 😀

Oke, ik heb nagedacht en heb ene leuk bestandje verzonnen voor in mijn bak.

Een koppel maanvissen.
Een schooltje bijlzalmpjes voor bovenin
Zalmpjes voor het midden. (Roodkopjes oid.)
Een ancristus soort voor de algen
en botia's voor op op de bodem.

Wat vinden jullie van deze setup? Ik ontvang graag jullie meningen 🙂

En het bovengenoemde bestand komt dus hier in te zwemmen.

IMG_20140130_194111_zps7cmdeid7.jpg

Al denk ik dat maanvisjes graag wat meer valisneria willen hebben. Misschien dat ik binnenkort nog wat toevoeg.

Ziet er al goed uit maar wat meer beschutting van planten zullen de vissen wel waarderen idd.
Ga je kijken voor een bewezen koppel maanvissen?

Zou wel het mooiste zijn. Maar ik zit nog wel te twijfelen over de maanvissen aangezien deze bak maar 90cm breed is. En bewezen koppels kosten meestal de hoofdprijs.

De maanvissen zitten inderdaag nogal krap op 90cm en is een scholenvis.
Wat hier veel aangeraden wordt is maanvissen pas vanaf 1.20m (liefst 1.50m)en met toch al snel een stuk of 8

De vallisneria word ene beetje glazig, mij lijkt dat dit te wijten is aan een co2 te kort, dus ik heb de jbl proflora bio 80 uit mijn 60L bak gehaald en hem in deze bak gezet. Nu zit er dus ene jbl proflora bio 80 en 160 in. Als dat niet goed is weet ik het ook niet meer haha 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan