Juwel Vision 180 van Dangermind


Zo, hier de beloofde foto update! :)

IMG_20140209_144233_zpsiwvmm5wh.jpg


IMG_20140209_144225_zpsf9klurjj.jpg


IMG_20140209_144209_zps9mlru28s.jpg


IMG_20140209_144154_zpsxrjspzck.jpg
 
Hc heeft inderdaad bijna altijd extra co2 voeding nodig.
En Hc verslijmt 9 van de 10 keer ook weg doordat er nog steenwol bij de wortels zit.
Verstandigst is om het meeste te verwijderen met behulp van een pincet.

Verder langzaam de voedingstoffen verhogen, en dat moet alles goed komen.
 
deScape zei:
Hc heeft inderdaad bijna altijd extra co2 voeding nodig.
En Hc verslijmt 9 van de 10 keer ook weg doordat er nog steenwol bij de wortels zit.
Verstandigst is om het meeste te verwijderen met behulp van een pincet.

Verder langzaam de voedingstoffen verhogen, en dat moet alles goed komen.

Het wol is helemaal tussen de wortels weg :)
De HC zit niet met de wortels in de bodem, maakt dit uit?
 
Zoo, ik heb 2 bosjes snelgroeiers gehaald en er in gedaan. Dacht dat het 2 voor de prijs van 3 is maar die actie was helaas al afgelopen. Nouja 2 zullen wel genoeg zijn :) Ik ga er vanuit dat het volgende week toch allemaal verdubbeld is haha

IMG_20140210_162923_zpsabrsgeo5.jpg
 
Toch slim dat je er geen 2 voor de prijs van 3 hebt meegenomen :p
 
3 voor de prijs van 2 bedoel ik haha!
 
Hoe is het met de alg nu?
En goede beslissing om er wat snelgroeiers in te planten.

Gr,
 
De algen waren weg, er komen wel weer nieuwe nu. Maar geen blauwalg ofzo.
Deze groene alg zit vooral aan de voorruit.
 
Heb vandaag de waterwaardes weer even opgemeten.
Ik zet alle 3 metingen onder elkaar zodat je het verschil een beetje kan zien.

waterwaardes 01-02-14

No3 10
No2 0
GH 10
KH 3
PH 7

waterwaardes 07-02-14

No3 15
No2 0
GH 10
KH 6
PH 7.5

waterwaardes 12-02-14

No3 0
No2 0
GH 12
KH 7
PH 7.5

Hieruit blijkt dat mijn no3 wat omhoog is gegaan en nu helemaal weg is.
Mijn KH word steeds hoger. En de GH ook een klein beetje.

No3 is nitraat, en dat zijn mijn planten nodig. En als je te weinig no3 hebt groeien er sneller algen. Wat nu dus ook het geval is (Op de ruiten groeit groene alg). Wat kan ik hier aan doen?
 
De alg die op mijn ruiten zitten zijn kleine lichtgroene draadjes.
Ik heb het geprobeerd op een foto te zetten. zie hier het resultaat :p
IMG_20140212_155216_zps46uor0lq.jpg


kan dit komen door mijn no3 tekort?
 
Het kan inderdaad komen door te weinig nitraat maar dit komt ook voor bij een goed draaiende bak.
Je kan je Nitraat verhogen door bvb Nitro van Easylife.

Of je kan gebruik gaan maken van de Estimative Index(EI). En dan kan je kiezen om zelf je plantenvoeding te maken doormiddel van poeders(wat ook veel goedkoper in op langer termijn).

Hier een linkje voor meer duidelijkheid over de Estimative index (EI)

En hier een site waar ze alle benodigdheden verkopen (aquariumbemesting.nl)
 
Het probleem was dat mijn po4 te laag was. Ik had nog wat liggen in de kast en heb dit aan het water toegevoegd. Ik hoop dat het spul nog goed is, want het ligt al een tijdje in de kast haha. Ik heb voor de zekerheid wat minder toegevoegd dan dat op het pakje staat. just to be sure
 
Ja ik heb geluk gehad, bij mijn eerste bak was al het naaldgras dood, en de valisneria ook.
Doe ik blijkbaar toch iets beter als toen haha :D
 
Sera Aqua-Test Box is besteld :)
 
En hij is binnen :)
Snelle levering :D

IMG_20140215_131132_zpstlxefjkk.jpg


Straks krijg ik bezoek. Daarna ga ik een kleine waterwissel doen, en dan ga ik het water maar eens testen :)
 
Wat een gedoe zeg dat water testen. Ben er 45 min. zoet mee geweest. Waarschijnlijk omdat ik dat voor het eerst doe! Stuk lastiger als test-strips haha.

Dit zijn mijn waterwaardes:
test15-2-14_zpsa7d67500.png


Is dit goed zo? Kan er iets beter?

Ik hoor het graag :)
 
De afbeelding is wat klein dus ik typ het even over.

pH 7 gH 15 kH 6 NH3/NH4 0 NO2 0 NO3 5 PO4 0.25 FE 0.25 CU 0

Wat vinden jullie van de waardes? Iets wat de algengroei kan veroorzaken?
 
Zoo, de eerste bewoners zitten in het aquarium! En mooi dat ze het vinden!
Hier wat fotootjes!

IMG_20140216_131657_zps64rcsule.jpg

De Helena's zijn gelijk op zoek naar slakjes!

IMG_20140216_133031_zps63ilv4ui.jpg

De blauwe appelslak klimt de verwarming omhoog. Hopen dat die niet aanspringt nu haha.

IMG_20140216_133203_zps9aaehpi6.jpg

De cherry garnaaltjes zijn de bak ook aan het verkennen (Wat zijn die lastig op foto te zetten zeg :eek: )

IMG_20140216_133337_zpsvgdhnbvw.jpg

De Galaxy Rasbora's vindne het nog ene beetje eng zoveel ruimte ineens.

IMG_20140216_132758_zpsnintv270.jpg

Ze lijken zo klein in deze bak! (En stilzitten willen ze ook niet haha :p )


Wat er nu in zit:
5 cherry garnalen
1 blauwe appelslak
2 anatome helena's
5 Galaxy Rasbora's

Er komen nog een stuk of 20 Galaxy's bij. En ik wil nog een leuke eyecatcher die hier bij in kan.
 
dangermind zei:
De afbeelding is wat klein dus ik typ het even over.

pH 7 gH 15 kH 6 NH3/NH4 0 NO2 0 NO3 5 PO4 0.25 FE 0.25 CU 0

Wat vinden jullie van de waardes? Iets wat de algengroei kan veroorzaken?

Lijkt me van niet.
 
Ziet er leuk uit, en leuke nieuwe bewoners.
Misschien het enige wat je nu kan verbeteren is je no3 en po4 iets te verhogen. Maar dit is alleen voor je planten.
Denk aan 25mg/l no3 en 1.0po4. Verder petje af :D .
 
Het ziet er allemaal erg leuk en gezellig uit..
Vind wel de stenen wat kaal ogen... Ik zou er wat plantjes bij zetten of mos erop laten groeien. Dan wordt het allemaal wat natuurlijker en wat meer aangekleed.

Daarnaast een opmerking over de keuze van je bestand.
Ik ben ook gek op appelslakken.. Ze hadden mij ooit verteld dat Anatome Helena's geen appelslakken eten en dat die best samen kunnen. De praktijk heeft uitgewezen dat dit niet waar was..
Mijn appelslakken zijn opgegeten door de anatome Helena's die ik in de bak had. Ze vallen gewoon met zijn twee�n zo'n appelslak aan en eten hem langzaam uit zijn huisje.
Geen leuke dood...

Ik geef als advies mee om te kiezen tussen de appelslak of de anatome helena.
Waarbij mijn persoonlijke keuze de appelslak zou zijn. Helena's zijn leuk en lijken nuttig, maar ook zij kunnen een ware plaag gaan worden in de bak. Ik heb er toen een heleboel weg gebracht naar de LFS om overbevolking te voorkomen. Vond het destijds wel erg jammer dat mijn appelslakje Eppo al was overleden...
 
MsFelix zei:
Het ziet er allemaal erg leuk en gezellig uit..
Vind wel de stenen wat kaal ogen... Ik zou er wat plantjes bij zetten of mos erop laten groeien. Dan wordt het allemaal wat natuurlijker en wat meer aangekleed.

Daarnaast een opmerking over de keuze van je bestand.
Ik ben ook gek op appelslakken.. Ze hadden mij ooit verteld dat Anatome Helena's geen appelslakken eten en dat die best samen kunnen. De praktijk heeft uitgewezen dat dit niet waar was..
Mijn appelslakken zijn opgegeten door de anatome Helena's die ik in de bak had. Ze vallen gewoon met zijn twee�n zo'n appelslak aan en eten hem langzaam uit zijn huisje.
Geen leuke dood...

Ik geef als advies mee om te kiezen tussen de appelslak of de anatome helena.
Waarbij mijn persoonlijke keuze de appelslak zou zijn. Helena's zijn leuk en lijken nuttig, maar ook zij kunnen een ware plaag gaan worden in de bak. Ik heb er toen een heleboel weg gebracht naar de LFS om overbevolking te voorkomen. Vond het destijds wel erg jammer dat mijn appelslakje Eppo al was overleden...

Wow heftig. arme appelslak! Dat zou het zelfde zijn als 2 katten die een olifant op zouden eten :eek:

Maar deze appelslak en helena's zijn al ruim een jaar samen. En ze zijn nu naar een grotere bak verplaatst. En de appelslak is veeeel sneller als de helena's. Dus ik denk dat in mijn geval de appelslak veilig is. Er is een appelslak een keer dood gegaan (5 maand terug) En de helena's moesten er niets van hebben. Misschien de kleur?
 
deScape zei:
Ziet er leuk uit, en leuke nieuwe bewoners.
Misschien het enige wat je nu kan verbeteren is je no3 en po4 iets te verhogen. Maar dit is alleen voor je planten.
Denk aan 25mg/l no3 en 1.0po4. Verder petje af :D .

Ik was een dag vergeten profito toe tevoegen. Kan het daar aan liggen? :$
 
deScape zei:
Misschien het enige wat je nu kan verbeteren is je no3 en po4 iets te verhogen. Maar dit is alleen voor je planten.
Denk aan 25mg/l no3 en 1.0po4. Verder petje af :D .
'iets' verhogen en dan ineens naar 25 mg/L NO3? Als die huidige 5 mg/L te weinig blijkt te zijn zou ik eerst eens beginnen met naar 10 te gaan. Later naar 15 als het nodig is, etc.

Daarnaast:
dangermind zei:
Er komen nog een stuk of 20 Galaxy's bij. En ik wil nog een leuke eyecatcher die hier bij in kan.
Dat zijn heel wat visjes erbij, dus zul je toch ook meer gaan voeren, wat weer kan resulteren in een hoger NO3 niveau 'van nature' (lees: zonder toevoegingen). Misschien is extra doseren wel overbodig.

dangermind zei:
Ik was een dag vergeten profito toe tevoegen. Kan het daar aan liggen? :$
Nee, in profito zit geen NO3 en PO4.

dangermind zei:
En ik wil nog een leuke eyecatcher die hier bij in kan.
Al een idee wat je wilt?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Al een idee wat je wilt?

~ Ivo

Nee nog niet, zit geen haast bij, eerst wat meer galaxy's erbij :)
 
Even een filmpje gemaakt :)
Hij is net geupload dus het kan zijn dat HD nog niet zo goed werkt.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=E8gmWO-rQG4&hd=1[/video]
 
Het ziet er goed uit, nu nog alles laten groeien, een mooie rustige bak!
 
Heb helemaal geen algengroei meer dus iets gaat goed :)
 
Even een foto voor jullie.

Heb net wat plantjes verplaatst en vastgezet vandaat dat er wat zweefvuil is.
IMG_20140221_142525_zpsamsysflh.jpg
 
Ik zat te denken om een soort mos op de stenen te laten groeien. Maar wat voor soort weet ik nog niet.
 
Staat er goed bij maar zou wel een korfje op de inlaat van het filter doen anders heb je kans dat er een keer visjes verdwijnen.
 
Seabait zei:
Staat er goed bij maar zou wel een korfje op de inlaat van het filter doen anders heb je kans dat er een keer visjes verdwijnen.

Er zit een eheim korfje op. Maar daar ga ik nog een stukje panty overheen doen aangzien ik hoop dat ik babyvisjes krijg.
 
Ik zat naar dat pijpje rechts te kijken maar zie nu links idd een buis met korfje,sorry ;)
 
Seabait zei:
Ik zat naar dat pijpje rechts te kijken maar zie nu links idd een buis met korfje,sorry ;)

pijpje is de uitstroom haha :)
 

Terug
Bovenaan