Wat is er nieuw

Juwel vision 180 van Maudje123

• Onderwerp starter Onderwerp starter maudje123
  • Startdatum Startdatum
M

maudje123

Guest
Hallo allemaal,

Heb nu iets meer dan een jaar mijn aquarium. 4 December 2015 heb ik dit aquarium gekocht met alles erbij. Ook de vissen en de planten. Eigelijk had ik al een heel idee wat ik qua bestand wilde maar toen bleek dat we de vissen er ook bij kregen. We zijn er toch maar voor gegaan.

Na nog wat lezen op dit forum kwam ik erachter dat het eigelijk meer een bij elkaar geraapt zooitje vissen was dan dat het echt bij elkaar pastte. Van elke soort waren drie tot vijf vissen en de bak was te vol. Desondanks hebben we het zo een tijdje gelaten omdat we net het geld voor het aquarium hadden uitgegeven en het liep allemaal. Dit was misschien niet heel verstandig maar op dat moment deden we dat.

Na een paar maanden hebben we wat vissen weg gedaan en wat schooltjes aangevuld tot echte schooltjes. Het was alleen nog steeds niet zoals ik het graag zou zien. Maar mijn vader (met wie ik dit project een beetje doe, hoewel ik het meeste doe en alles opzoek. Hij is meer degene die er voor betaalt) vond het wel prima zo.

Ik heb hem uiteindelijk toch over kunnen halen om het helemaal te veranderen. Dus.... vissen weg en het hele aquarium veranderen. We hadden heel veel last van alg, voornamelijk op de achterwand, dus die hebben we eruit gehaald. Misschien zonde maar hij nam ook meer dan vier centimeter van de achterkant in en op sommige plekken wel zes of zeven centimeter. Dat vonden we ook een beetje zonde.

Dit is dus even ons begin verhaal over het aquarium en nu wil ik eigelijk een foto album bij gaan houden. Dat wilde ik in eerste instantie doen met mijn 60x30x30 aquarium maar een groot aquarium is natuurlijk iets leuker om een album over te maken. Misschien maak ik er ook wel eentje over mij kleinere maar het gaat nu even over de grote.

Hier dan wat foto's:

Foto 1: dit was twee maanden terug en er is goed te zien wat ik bedoel met algenprobleem..
IMG_0869.JPG

Foto 2 en 3: het aquarium helemaal leeg met alleen de achterwand er nog in.

89569F90-C6DD-4A01-BFB4-987DEFCD2DF1.JPG
29B873D5-EFF1-4EC3-AA36-C0634835CF76.JPG

Foto 4 en 5: zo ziet het aquarium er nu uit. De stukken hout heb ik gister binnen gekregen en ik ben er erg blij mee.

28896AAA-E96F-4925-90F8-A44451C33067.JPG

FC8A95C7-B2B8-42D0-9204-772EADFEAD70.JPG

Foto 6: zo zag het er een half jaar geleden uit. Nog bijna geen algen en veel groen

C7C1AEE3-D6BB-4099-9798-ACF49E756C8C.JPG

Foto 7: de tweede dag van het aquarium bij ons thuis.

7C6226EA-E679-4298-A4E4-9AFBB05EF931.JPG

Misschien ook wel leuk om te vertellen wat ik van plan ben. Ik wil een Zuid-Amerikaans biotoop maken met hetvolgende visbestand:

10x Paracheirodon axelrodi
10x Carnegiella strigata
8x corydoras panda
Harem Apistogramma boreilli
Groep met vuurgarnalen

Qua planten zat ik te denken aan Anubias en Echinodorus soorten.

Ik ga proberen dit foto albumzo goed mogelijk bij te houden en als jullie tips hebben hoor ik ze graag!

(Sorry voor de lange tekst )

IMG_0831.JPG

IMG_0874.JPG

Leuk! Ik hoop dat alles goed lukt met je nieuwe inrichting!
Dankje, ik hoop het ook. Ik zit nog een beetje te twijfelen welke planten ik het best kan kopen en dan wil ik van het weekend beginnen met het water en de planten erin.

Zelf kies ik in de regel niet te veeleisende planten maar goed smaken verschillen ook en het zal dan ook afhangen van wat je mooi vindt🙂

Zuid-Amerikaans biotoop is vooral echinodorussen meestal, Braziliaanse klimop en amazone kikkerbeet passen daar ook in. Misschien dat je qua planten ook wijzer kan worden via bakken van andere forumleden.

Ik heb net een bestelling geplaatst voor de planten.

1x Echinodorus ozelot
1x Echinodorus barthii, double red
1x Alternanthera rosaefolia
1x Echinodorus argentinensis
1x Echinodorus latifolius

Volgens de site worden ze of maandag of woensdag verzonden dus dan kan ik volgende week beginnen met het opstarten.

Ik heb net een bestelling geplaatst voor de planten.

1x Echinodorus ozelot
1x Echinodorus barthii, double red
1x Alternanthera rosaefolia
1x Echinodorus argentinensis
1x Echinodorus latifolius

Volgens de site worden ze of maandag of woensdag verzonden dus dan kan ik volgende week beginnen met het opstarten.

Leuke planten en alvast veel plezier hiermee🙂

IMG_0919.JPG

De bodem zit erin. Ik heb er deze keer geen voedingsbodem in gedaan. Dat gaf me de vorige keer veel werk en viezigheid (misschien deed ik het fout maar dat wilde ik in ieder geval niet meer). Ik heb nu wortelbemesting gekocht, van die bolletjes. Hopelijk is dat genoeg. Daarnaast ga ik Easycarbo gebruiken voor de planten.

Heb je al een idee wat je gaat gebruiken als bodem?

Ik heb een filterzand bodem met een korrel van 0,2-0,6 mm.

Voedingsbodems geven inderdaad meestal narigheid. Kleibolletjes zijn minstens zo efficiënt en geven minder vuiligheid af.

De planten zijn dinsdag binnen gekomen. Ze zagen er goed uit, erg blij mee. Maandag hadden we het aquarium alvast gevuld met wat water en het hout, zodat dat ook nog even meer kon volzuigen met water.
Toen we de planten erin hadden gezet wilden we de pomp aanzetten alleen die begon na 5 minuten te lekker. Daar de hele avond mee bezig geweest en uiteindelijk hadden we besloten om die een nachtje uit te laten. Vervolgens hebben we het de volgende dag weer geprobeerd en nu doet het filter het zonder te lekken. De hele dag al.

Even nog wat foto's, het is niets voor niets een fotoalbum.
IMG_20170321_153022.jpg

IMG_20170321_164259.jpg

IMG_20170321_165717.jpg

IMG_20170322_135030.jpg

IMG_20170323_184852.jpg

IMG_20170323_184904.jpg

IMG_20170323_184901.jpg

Nu alles lekker laten groeien en elke dag Easycarbo toevoegen. Er komt nog een zwarte achterwand in, maar dat heeft nu nog geen haast.
Ik ben ook van plan om drijfplanten toe te voegen maar dat doe ik pas over twee/drie weken zodat de planten die er nu in staan genoeg licht krijgen om goed te groeien.
Tegen de tijd dat ik vissen ga toevoegen zal ik ook nog wat catappa bladeren kopen, dat geeft altijd wel ene natuurlijk effect vind ik.

Als jullie iets zien wat misschien verbetert kan worden of gewoon tips in het algemeen hoor ik het graag.

Nog even een vraagje. Is er een garnalensoort die bij mijn biotoop past? Of iets anders niet-vis? Ik vond de vuurgarnalen die ik had altijd super leuk in mijn bak maar ik weet niet of die hier wel goed bij passen.
Of misschien een leuke slak die hier bij zou kunnen (en niet al mn planten opeet)🙂

1490295892988-1755461905.jpg

Ook nog even een foto van het aquarium met alleen het roze licht aan.
In de lichtkap zitten twee ledlichten. 1 witte en 1 roze. De witte gaat rond 8 uur uit en dan blijft de roze nog tot half 10 aan.
(Zag nu pas dat de tv te zien is in het scherm )

Vandaag wat waardes gecheckt met de volgende uitkomsten:
NO3- 10 mg/l
NO2- 1 mg/l
GH- 6
KH- 5
ph- 7,2

De pH wil ik nog lager proberen te krijgen. Ik laat het hout eerst nog even zijn werk doen en dan blijf ik checken wat de pH gaat doen. Als het dan niet verlaagd probeer ik misschien pH verlagende bladeren en anders pH verlager van Sera wat ik blijkbaar nog heb liggen.

Ook nog wat foto's. Dit zijn de vissen die ik op dit moment in een 60 liter aquarium heb zitten. Ik weet daf ze geoter moeten zitten maar door de verandering in het grote aquarium moesten ze even tijdelijk naar boven. Wat ik nog heb gehouden:

5 kardinaal tetra
8 corydoras (3 panda en 5 andere waarvan ik de naam niet weet)
1 algeneter (hiervan weet ik ook niet welke het is, ben het vergeten)
3 helena slakken

Dit wordt allemaal aangevuld tot mooie schooltjes wat ik ook in mijn eerste post heb verteld.
IMG_20170324_081209_265.jpg
IMG_20170324_081209_267.jpg
IMG_20170324_081209_268.jpg

IMG_20170324_081209_266.jpg

Die algeneter is waarschijnlijk een Ancistrus cf. cirrhosus, die corydora's lijken mij corydoras paleatus 'longfin'.

Na een week weer een update. Ik was een week weg en in die tijd is één van mijn cory's doodgegaan.. Helaas.. Gelukkig is de rest wel nog levendig en hij zag er niet raar uit dus hopelijk was het niks. Ik heb wel goed gekeken maar ze gaan over twee dagen toch naar het nieuwe aquarium dus dat redden ze nog wel even.

Zo ziet het aquarium er nu uit
IMG_20170331_173409.jpg

Ik heb alleen wel rare plekken op het hout gevonden. Weten jullue misschien wat het is en of het schadelijk is voor de vissen. Ik zou namelijk niet echt kunnen bedenken wat het is..

IMG_20170331_181141.jpg

IMG_20170331_181127.jpg

IMG_20170331_181118.jpg

Het zit ook maar op 1 stuk hout, het grote stuk. Het kleine stuk lijkt helemaal goed te zijn

Lijkt mij gewoon opstartschimmel. Komt wel vaker voor als je hout in je bak zet. Trekt vanzelf wel weg en is onschadelijk voor je vissen.

Jammer van je corydora, heb je de gemeten of er geen nitriet/nitraatpiek is, dat kan wel eens voorkomen in een tijdelijke bak hoewel als je geen andere doden hebt dit redelijk onwaarschijnlijk is.

Je bak ziet er mooi uit. Ben benieuwd hoe het wordt als je planten beginnen te groeien.

Zou wat mos op de stukken hout niet mooi staan?
Mooie planten keuze, gaat iig een mooi aquarium worden

Lijkt mij gewoon opstartschimmel. Komt wel vaker voor als je hout in je bak zet. Trekt vanzelf wel weg en is onschadelijk voor je vissen.

Jammer van je corydora, heb je de gemeten of er geen nitriet/nitraatpiek is, dat kan wel eens voorkomen in een tijdelijke bak hoewel als je geen andere doden hebt dit redelijk onwaarschijnlijk is.

Je bak ziet er mooi uit. Ben benieuwd hoe het wordt als je planten beginnen te groeien.

Gelukkig maar, dan kunnen ze morgen veilig worden overgeplaatst. Ik heb idd metingen gedaan maar daar was niks raars op te zien.
De metingen van de nieuwe bak zijn ook al goed. Misschien is het een beetje aan de vroege kant maar de vissen zijn echt niet happy in de tijdelijke bak. Ze hangen een beetje stil op de bodem waar ze eerst veel door de bak heen zwommen.

Zou wat mos op de stukken hout niet mooi staan?
Mooie planten keuze, gaat iig een mooi aquarium worden

Ja daar zit ik wel aan te denken. Of iets van javavaren. Er komen ook nog drijfplanten en ik denk dat ik dan tegelijkertijd nog wat mos haal.

Als je Javavaren en drijfplantjes wil ik heb wat ( kleine) stekjes Javavaren en drijfplantjes.
Dan stuur je maar een pb

De vissen zijn overgeplaatst en ze doen het super! Dit is een fotoalbum maar de camera van mijn telefoon maakt zulke slechte foto's dat ik het morgen even met mijn andere camera probeer. Vandaar hier alvast een filmpje van de visjes.
Woensdag ga ik naar de winkel om tetra's te halen en voor mijn andere bak een Betta. Maar daar gaat dit album niet over dus daar zullen niet echt foto's van komen 😀. Ook haal ik een zwarte achterwand want zoals jullie waarschijnlijk ook al zien is die witte muur met die draden ook niet echt de bedoeling. Het is nog niet zoals ik wil maar de vissen zijn in ieder geval weer veel actiever en daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

(En ja, ik heb een insta voor mijn vissen )

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag voor de eerste keer met de 'echte' camera foto's proberen te maken. Het is een probeersel maar ik vind ze nog aardig gelukt. Dit ga ik zeker vaker proberen.

Wat leuke kiekjes van de bewoners
IMG_0928.JPG

Hassan de Ancistrus
IMG_0930.JPG
IMG_0932.JPG
IMG_0933.JPG
IMG_0934.JPG
IMG_0935.JPG
IMG_0940.JPG

Diep gesprek tussen slak en garnaal
IMG_0941.JPG
IMG_0943.JPG