Juwel Vision 180 van trotsemammie


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
En ja hoor daar is hij dan: de juwel vision 180.

Een aantal weken geleden had ik in mijn topic van mijn Lido 120 verteld dat ik zeer waarschijnlijk een juwel Vision 180 kon overnemen van een goede vriend van mij.

Maar ik had mijn twijfels....

- Het bedrag wat hij er voor vroeg stond mij niet aan
- Er waren behoorlijk wat krassen te zien
- Ik dacht de onderkast niet te gebruiken omdat we geen plek hadden (dacht ik) en de bak werd alleen met meubel geleverd.
- mijn man wilde de bak niet op de dressoir kast hebben ivm gewicht
En zo sloeg steeds meer de twijfel toe....

Maar ik heb kunnen onderhandelen met die vriend.
We hebben toch een plek kunnen vinden waar de bak met meubel kan staan
De krassen neem ik voor lief.

Toen ik besloten had 100% voor deze bak te gaan werd hij door die vriend helemaal schoon gemaakt. Ook de pomp.
Ik vind dit zeer attent van hem er zijn niet veel verkopers die een bak zo grondig schoon maken voor hun kopers.

Vanmorgen hebben we de bak opgehaald en die vriend reed gewoon mee om samen met mijn man de bak te versjouwen zodat ik dat niet hoefde te doen.

Het was voor mij alleen nog maar plug and play...
Ik kon meteen beginnen....
Tenminste dat dacht ik.

Ik wilde graag zwart grind of zand.
Gisteren zwart grind gekocht maar dit bleek te scherp voor corydoras (heb ik me door de kenners hier laten vertellen) dus vandaag het grind weer terug gebracht.
Stad en land afgereisd om zwart zand en uiteindelijk bij Intratuin gevonden.
Het was nog wel wat te weinig en ze krijgen pas einde vd week nieuwe binnen.
maar morgen gaan we richting hornbach dus halen we daar nog een paar zakken zwart zand.
We hebben ook zuurstof planten gehaald.

Maar ik kon niet wachten dus met het zand wat ik had en de zuurstof planten de bak ingericht en gevuld.
Electra aangesloten en nu staat hij in te draaien.

Uiteraard nog niet de vaste scape dit zijn alleen de zuurstof planten deze gaan er naar verloop van tijd weer uit.

En de kristal profi pomp draait als een tierelier!!

Ik ben als een kind zo blij:

Hier wat foto's vanaf het begin:


Foto 1 is de bak bij ons thuis toen we hem net hadden opgehaald

Foto 2 t/m 6

Zand gespoeld en in de bak gedaan, water in de bak gedaan, zuurstof planten er in.
Electronika aangesloten en nu staat hij in te draaien.

20180401_105555.jpg
20180401_200637.jpg
20180401_200709.jpg
20180401_200707.jpg
20180401_200712.jpg
20180401_200459.jpg
 
Leuk Thea, veel succes met de bak, ik volg.
 
Begin is er. :) Het plantje rechts zat zeker bij het bosje zuurstof plantjes? Is volgens mij penningkruid en kun je mooi uit elkaar zetten of een straatje van maken. Heb deze ook ees bij zo'n bosje gehad en staat nog steeds in mijn grote bak.
 
Begin is er. :) Het plantje rechts zat zeker bij het bosje zuurstof plantjes? Is volgens mij penningkruid en kun je mooi uit elkaar zetten of een straatje van maken. Heb deze ook ees bij zo'n bosje gehad en staat nog steeds in mijn grote bak.

Klopt. Alle 3 de bosjes die je ziet zaten gemengd.
Ik heb ze gescheiden en even snel er in gezet.
Omdat we vandaag nog meer zand gaan halen ga ik daarna verder met de inrichting.
 
Het begin is er :D nu showtime veel plezier vandaag
 
Mooi dat je bak er eindelijk is! De aanhouder wint :D
Heel veel plezier alvast.
 
Leuk Thea, veel succes met de bak, ik volg.

Dank je Ton.
Je mag ook altijd komen kijken.
Jouw bak vind ik echt supermooi.
Ik heb nog geen idee hoe ik de vision ga inrichten maar komt vast wel goed.

Het begin is er :D nu showtime veel plezier vandaag

Dank je gaat lukken.
Manlief is nu formule 1 café aan het terug kijken en daarna gaan we naar hornbach voor meer zwart zand en wie weet zie ik meer leuks om de bak in te richten.

Mooi dat je bak er eindelijk is! De aanhouder wint :D
Heel veel plezier alvast.

Yesss ben er ook heel blij mee!!
 
Nou mensen ik ben geslaagd hoor bij de Hornbach en 3 zakken zwart zand er bij gekocht.
Ook een verwarmingselement omdat degene die bij de vision zat niks meer deed.

Vanmiddag flink aan de gang geweest met zand spoelen en in de bak doen, planten en kienhout uit de Lido en Vision er in gedaan en het verwarmingselement aangesloten.

Helaas is de bak nog te troebel om foto's te maken dus die houden jullie nog te goed.

Verder zit ik nog wel met 1 ding:
Op dit moment draaien er dus 2 bakken bij mij.
De Lido en de vision.
Uiteraard is het de bedoeling dat de Lido langzaamaan leeg gaat en alles over naar de vision.
Maar wekenlang indraaien is te lang omdat de Lido echt zsm leeg moet.
Ik heb aardig wat water uit de Lido in de vision gedaan.
Nu zat ik met een idee:

De paar visjes die in de vision zaten voordat ik die ophaalde zwemmen nu tijdelijk in de Lido.
O.a. een black molly.
Nu ik zelf geen black mollys zou kopen blijft deze dus alleen (word daarom later nieuw huis voor gezocht)
En ik heb nog 1 eenzame danio achtige die ik ook niet ga aanvullen.
Nu zat ik dus te denken om deze week de danio en black molly in de vision te doen zodat de opstart wat sneller gaat.
Misschien wat lullig gedacht maar gebruik deze 2 dus als proefkonijn om de bak te testen.
En omdat ik deze 2 toch niet ga aanvullen zou ik er niet heel rouwig om zijn mochten ze het niet halen :oops:

Hoewel black mollys volgens mij best sterke visjes zijn.
Zijn er meer mensen die dit doen?
En is dit überhaupt een goed idee?
 
Ik heb toch wat foto's kunnen maken.
De bak is nog wel troebelig en je ziet ook weerspiegeling vd tv maar voorlopig laat ik het zo.
Dit is nog niet de definitieve inrichting:

Totaaltje: Links het stuk kienhout uit de Lido, rechts het kienhout wat meegegeven was uit de vision.
20180402_192109.jpg



De crypto komt uit de lido
20180402_192118.jpg


Ook de valisneria uit de Lido in de vision gezet
20180402_192130.jpg


20180402_192123.jpg


De planten laten hun koppies nog hangen maar dit komt vast goed.
 
Met vissen opstarten duurt langer omdat je de schadelijke waarden minder hoog kunt laten oplopen. Daardoor moet je meer waterwissels doen en daardoor vertraag je de bacteriegroei.

Je zou een deel van de filtermedia uit je oude filter in de nieuwe bak kunnen leggen (b.v. in een panty) of in je nieuwe filter kunnen stoppen.
 
Met vissen opstarten duurt langer omdat je de schadelijke waarden minder hoog kunt laten oplopen. Daardoor moet je meer waterwissels doen en daardoor vertraag je de bacteriegroei.

Je zou een deel van de filtermedia uit je oude filter in de nieuwe bak kunnen leggen (b.v. in een panty) of in je nieuwe filter kunnen stoppen.

Okee ik dacht juist dat het sneller zou gaan met vissen.
Maar idd de filterinhoud legen in de vision is ook een goeie. Dat ga ik deze week ook wel doen.

Hoe lang zou het dan duren voordat de vissen er in kunnen?
 
Als je meer ammonium in je water wilt kun je een kleine hoeveelheid (0,5x wat je normaal voert) voer vermalen en in je nieuwe bak doen. Dat gaat een beetje rotten en dat voedt de bacteriën.

Hoe lang.. dat hangt puur af van hoeveel vissen. Maar als je al je filtermedia overzet of je zet je huidige filter over compleet, dan zou je IN THEORIE je huidige bestand direct kunnen overzetten. Je huidige filter onderhoudt immers ook je visbestand in de andere bak. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen als beginner.
 
Prachtig nieuw aquarium en met TV beeld erin zeker luxe uitvoering :D
 
Als je meer ammonium in je water wilt kun je een kleine hoeveelheid (0,5x wat je normaal voert) voer vermalen en in je nieuwe bak doen. Dat gaat een beetje rotten en dat voedt de bacteriën.

Hoe lang.. dat hangt puur af van hoeveel vissen. Maar als je al je filtermedia overzet of je zet je huidige filter over compleet, dan zou je IN THEORIE je huidige bestand direct kunnen overzetten. Je huidige filter onderhoudt immers ook je visbestand in de andere bak. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen als beginner.

Ik zag net dat het filter van de Lido niet zo optimaal meer draaide dus gelijk het water uit het filter in de vision gedaan en de filtersponzen uitgeknepen in een filtersok en deze hangt nu in de vision.

Prachtig nieuw aquarium en met TV beeld erin zeker luxe uitvoering :D

Ja leuk he? Was de nieuwste uitvoering.
Tv en aquarium in 1
 
De cryptocoryne en de Cypres helferii staan wat te diep.

Verder leuk begin.
 
Bekende zand bolletjes met lucht. :) Ziet er leuk uit om te beginnen. Crypto wil ook graag wat voeding bij de wortels, dus als je een definitieve plek heb zou je die nog bij de wortels kunnen doen. Vallisneria moet ook niet zo diep staan. Zo te zien heb je deze geknipt, wat niet goed is voor Vallisneria, deze moet je bij de wortel afpellen. Eventueel de grotere verwijderen en de jonge uitlopers terug plaatsen.
 
Bekende zand bolletjes met lucht. :) Ziet er leuk uit om te beginnen. Crypto wil ook graag wat voeding bij de wortels, dus als je een definitieve plek heb zou je die nog bij de wortels kunnen doen. Vallisneria moet ook niet zo diep staan. Zo te zien heb je deze geknipt, wat niet goed is voor Vallisneria, deze moet je bij de wortel afpellen. Eventueel de grotere verwijderen en de jonge uitlopers terug plaatsen.

Klopt ik knip ze vaak rigoureus af.
In de Lido groeide ze als kool en een dag na het afknippen zag je al weer uitschieters.
Ik weet dat het niet goed is maar zo doe ik het al heel lang.

Ja er zitten nog best veel zandbolletjes in.
Heb al zo veel mogelijk door gewoeld
Gaan deze bolletjes vanzelf weer weg?

Ik ga nog kleibolletjes toevoegen aan de cryto's
 
Ja er zitten nog best veel zandbolletjes in.
Heb al zo veel mogelijk door gewoeld
Gaan deze bolletjes vanzelf weer weg?
Je kan ze met de platte hand wegdrukken, maar na een paar dagen zijn ze ook weg.
 
Een nieuwe start, altijd leuk! Maak er wat moois van en suces met de "snelle overstap"
 
Een nieuwe start, altijd leuk! Maak er wat moois van en suces met de "snelle overstap"

Dank je gaat lukken.
Het is dat de Lido zsm leeg moet anders had ik de vision heeeel (on)geduldig laten indraaien
 
Ik heb nog even wat dingetjes:

De achterste tl buis is een felblauwe. De blauwe gloed is ook terug te zien als het deksel dicht is.
Er staat op de buis ook Marine Bleu.
Die is toch voor zeewater?
Moet ik deze buis binnenkort vervangen?

20180402_221347.jpg
20180403_094904.jpg




En hoe weet ik welke kristal profi pomp ik heb?
20180403_091316.jpg
20180403_091325.jpg
 
Staat op de blauwe balk iets over watt en over kelvin?
 
zou de buis vervangen is inderdaad voor het zee water gebeuren
Planten hebben hier niet zo veel aan mist de kleur rood
Vervagen voor een warmlite of colerlite bij t8 dikke buis of bij t 5 dunne buis voor een hilite natuur of colour
wat het indraaien betreft kan gewoon met een paar vissen gebeuren geeft de bacteriën wat te eten en werkt sneller als de voor gestelde voer methode
 
Ik heb de 901 hier ook en dat is een goede filter Thea. Ziet er al leuk uit zo hoor.
 
Ik heb de 901 hier ook en dat is een goede filter Thea. Ziet er al leuk uit zo hoor.

Dank je John. Maar ben nog zeker niet tevreden.
Ik wilde echinodorus uit de Lido er nog in hebben en misschien een leuk voorgrond plantje. Daar is het nog erg kaal.

De bak is nog wel wat melkachtig (foto gemaakt van de zijkant)
Hoe lang duurt het voordat dat weg trekt?
En zo'n digitale thermometer is dat betrouwbaar?

20180403_111447.jpg
 
Dat kan door het inrichten komen of wat bacteriebloei zijn. Trekt denk ik wel vrij snel weg.
 
Mooie overstap.

Bacteriebloei. Gaat doorgaans vanzelf over. Veel organische vervuiling. Dus heterotrofe hebben een feestje.
 
Lekker bezig allemaal Thea,mooi hoor!
 
De nieuwe bak draait al:thumbs: Veel plezier ermee.
 

Terug
Bovenaan