Juwel Vision 260 intern filter/pomp


VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Deze bak net aangeschaft, en het valt me op dat het pomp volume behoorlijk groot is.
Daarom wilde ik eigenlijk gedurende de avond/nacht de capaciteit eigenlijk wat terug schroeven.
Als je dat constant wilt doen, dan is de voor de hand liggende optie natuurlijk om een restrictie in de uitgaande kant in te bouwen, maar als dit variabel moet zijn, dan gaat dat dus niet.
Kan je een dergelijk pomp ook op een "dimmer" aansluiten, zonder dat dit een negatief effect heeft op het leven van de pomp, of is het helemaal niet mogelijk, zoals bij een synchroon motor, die op de net frequentie draait.
Zijn er hier 'ervarings deskundigen' of techneuten die hierover iets zinnigs kunnen zeggen?
Mijn dank is groot!
Cor
 
Zou ik mogen vragen wat de reden is dat u alleen gedurende de avond/nacht de capaciteit wilt terugschroeven?
 
Dat mag u best vragen:
Ik denk dat die vissen ook wel een beetje willen slapen, dus niet constant tegen de stroom op moeten zwemmen
Rust dus!
Maar heeft U ook een antwoord op mijn vraag?
Cor
 
pomp volume groot? in welke zin merk je dat die te groot is?

gewoon lekker laten lopen zoals die loopt :) je vissen zullen er echt geen last van hebben, zowel dan zoeken ze wel een plekje op met minder stroming.

(tevens word de stroming vanzelf minder als het filter meer verzadigd raakt)
 
's nachts zachter zodat de vissen kunnen slapen. Dan zou ik zeggen dat hij overdag te hard staat. De vissen moeten overdag niet de hele dag in (sterke) stroming zwemmen, bij 9 van de 10 vissen.

Je kan de pomp zachter zetten, misschien (ik weet niet hoe).
Je kan ook de uitlaat splitsen. Door PVC, of buisjes, of verzien iets :).

Op die manier splits je de stroming naar 2-3 of 4 uitlaten en dat scheelt vaak veel qua snelheid van je stroming.
 
zorgen dat de stroming breekt op bv de achterwand.
of een sproeibuis maken /aankopen die van jbl komt redelijk met de maten van de uitstroombuis overeen.
je zou kunnen proberen om er een dimmer tussen de 220 volt te plaatsen (https://www.allekabels.nl/dimmer/4489/1077487/dimmer-stekkerdimmer.html)
geen idee of dit werkt en of de levensduur van de pomp er door beïnvloed wordt.

groet
jaap
 
Idd spraybar neemt een deel weg van de stroming. Of een dubbele uitlaat (heb je geen op je corvette staan ? LOL ) effe serieus de uitlaat splitsen dus
 
Bedankt voor de reacties: geen antwoord op mijn vraag, maar wel aanbevelingen.

Grappig nu elders te lezen dat je de (dure) Eheim Pro electronic buitenfilter zo kunt instellen dat hij 's nachts minder hard pompt, misschien heeft die mogelijkheid dan toch een reden?
Cor
 
In de natuur gaat de stroming 's nachts niet ineens minder hard. Ik denk dat de vissen zowel 's nachts als overdag soms rustige plekken opzoeken om 'uit te rusten'.

In je aquarium zou ik dus aanraden om ook plekken te hebben waar de stroming minder hard is, om evt. wat uit te rusten. (niet dat het daar helemaal niet stroomt natuurlijk).
Volgens mij heeft dat van Eheim er hoofdzakelijk mee te maken dat het geluid dan minder is. Prettig op je slaapkamer bijvoorbeeld. Maar dat weet ik niet zeker.
 
In de natuur gaat de stroming 's nachts niet ineens minder hard. Ik denk dat de vissen zowel 's nachts als overdag soms rustige plekken opzoeken om 'uit te rusten'.

In je aquarium zou ik dus aanraden om ook plekken te hebben waar de stroming minder hard is, om evt. wat uit te rusten. (niet dat het daar helemaal niet stroomt natuurlijk).
Volgens mij heeft dat van Eheim er hoofdzakelijk mee te maken dat het geluid dan minder is. Prettig op je slaapkamer bijvoorbeeld. Maar dat weet ik niet zeker.
dat laatste is een broodje aap verhaal Canon
als de pomp geluid begint te maken meer als voor heen wordt het tijd om het filter schoon te maken (witte watten vlies te spoelen of te vervangen en laaste spons te reinigen)

groet
jaap
 
dat laatste is een broodje aap verhaal Canon
als de pomp geluid begint te maken meer als voor heen wordt het tijd om het filter schoon te maken (witte watten vlies te spoelen of te vervangen en laaste spons te reinigen)

groet
jaap

Ja, als hij meer geluid maakt dan voorheen wel, maar dat is wat anders. Ik heb het bijvoorbeeld over die lompe Eheim apparaten die in hun eentje een 700L aquarium draaiende kunnen houden.
Die maken volgens mij altijd geluid. En als die dan 's nachts op 50% kan draaien, maken ze misschien ook 50% minder geluid.

Mijn verstelbare opvoerpomp maakt duidelijk veel minder geluid als hij op stand 1/10 staat dan op 10/10. Deze draait dus in een vak zonder watten of wat dan ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
das natuurlijk logies al je roter van de pomp op minder toeren draait dan maakt hij ook minder geluid
het is niet zo dat de pompen van Eheim overdreven veel herrie maken als ze op vol vermogen draaien heb er hier 1 staan op ga 2 meter van mijn bed (EHEIM PROFESSIONEL 3e. 700 - 2078) ja de op 1 na grootse :D:D
en het best te doen wat geluid betreft (iedere pomp maakt nu eenmaal geluid)
als je wel herrie hoort is het over het algemeen het mee resoneren van iets
vaak is het een helle toer uit te vinden wat

Bedankt voor de reacties: geen antwoord op mijn vraag, maar wel aanbevelingen.

Grappig nu elders te lezen dat je de (dure) Eheim Pro electronic buitenfilter zo kunt instellen dat hij 's nachts minder hard pompt, misschien heeft die mogelijkheid dan toch een reden?
Cor
heeft te maken met het zee water gebeuren cor die regeling

groet
jaap
 
das natuurlijk logies al je roter van de pomp op minder toeren draait dan maakt hij ook minder geluid
het is niet zo dat de pompen van Eheim overdreven veel herrie maken als ze op vol vermogen draaien heb er hier 1 staan op ga 2 meter van mijn bed (EHEIM PROFESSIONEL 3e. 700 - 2078) ja de op 1 na grootse :D:D
en het best te doen wat geluid betreft (iedere pomp maakt nu eenmaal geluid)
als je wel herrie hoort is het over het algemeen het mee resoneren van iets
vaak is het een helle toer uit te vinden wat

Over dat roteren betreft klopt het. Opzich gaan we een nieuwe discussie in. Ik had de Eheim 2080, ongeveer vergelijkbaar als de 2078. Vond hem te veel geluid maken en heb hem weggedaan.

Dat iedere pomp geluid maakt ben ik niet met je eens. Heb nog altijd 3 eheim 2224's draaien op mijn slaapkamer. Als ik mijn oor er naast leg, wat ik bijna letterlijk doe als ik slaap (1m afstand, met een open kast) hoor ik hem niet.
En ben er redelijk gevoelig voor.

Maar misschien sla ik de plank wel mis hoor, ik weet niet eens over welke pomp het gaat :).
Ben wel benieuwd. Hebben zee water aquariums dat nodig?

Als die 2080 nou 's nachts minder hard kon, had ik misschien geen eens een bioloog gehad nu.
 
met de 2080 had je nu net de verkeerde te pakken staan inderdaad bekend als herrie filters
denk zelf dat het komt door de constructie van de pomp kop maar das mij idee kan het mis hebben natuurlijk

wat zeewater betreft heb begrepen dat het te maken heeft met de eb en vloed beweging bij bepaalde vis en koraal soorten

groet
jaap
 

Terug
Bovenaan