Wat is er nieuw

Juwel Vision 260 van Tharealmb

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Naar aanleiding van de hulp bij het vinden van een geschikt aquarium, heb ik een aquarium op de kop getikt. Het is een echte Work in Progress bak. Het vissenbestand is niet optimaal (zat bij de bak), de inrichting is niet naar mijn smaak en er zit geen achterwand in. Nauwelijks plantjes etc etc.

[size]Over het aquarium:[/size]
Juwel Vision 260
Juwel BioFlow 6.0 intern filter
300w thermostaat

[size]Start[/size]
De bak heb ik overgenomen zoals die was, en langzaam maar zeker zal ik visjes wegdoen en toevoegen, omdat het bestand niet optimaal is, mede als het uiterlijk van de bak aanpassen. Het eerste doel was een Mbuna bak, maar eerst wil ik toch een tijdje wat visjes houden om te kijken waar onze voorkeur ligt, en om lekker rond te kijken. Zelf heb ik me al verdiept in de visjes, maar mijn vriendin heeft buiten de LFS nog geen winkel gezien, en de LFS is niet echt groot.... Maar de interesse groeit nu ook bij haar nu we het aquarium hebben

hier de eerste foto van hoe de bak was toen ik hem had verhuisd.
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg

Nog geen onderkast, maar die is onderweg. hopelijk kan die het dragen! dus hij staat nog op de grond.
http://www.zen-lifestyle.nl/media/c...d27136e95/3/7/374832-02_vs_raval_dressoir.jpg

[size]Huidige visbestand:[/size]
Alle foto�s zijn aan te klikken voor de volledige grootte. Foto�s van mijn eigen vissen
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 1x Blauwe spat
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 1x Goud Goerami (familie van de blauwe spat)
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 4x Clown Botia (zodra deze te groot worden, gaan die naar een nieuw huis)
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 3x Hoogvinkarper (2x vrouw, 1x man)
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 4x Zwaarddrager
1x Corydoras Aeneus (eenzaam) (foto volgt)
1x Corydoras Aeneus Albino (eenzaam) (nog geen foto, erg klein en wit dus lastig op de foto zetten met wit grind)
2x Marmerbijlzalm (eenzaam) (foto volgt)
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 1x Black Molly Balloon
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 2x Pristella maxillaris (eenzaam) 2e van links
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 2x Keizertetra (eenzaam)
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 1x Roze Tetra (eenzaam)
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 2x Messingbarbeel (eenzaam)
NVDxkWaUwUcOWxBeCEIvb6YtJY3ehJqv.jpeg 1x Ancistrus cf. cirrhosus

Heel wat eenzame visjes dus... kijken wat er gaat verhuizen en wat in eerste instantie blijft! (na enkele dagen blijken de tetra-achtigen elkaar op te zoeken, dus al minder eenzaam maar niet ideaal)

[size]Planning:[/size]
Korte termijn
- Meer plantjes! (gehaald, al mag er nog meer in)
- Zwarte achterwandposter erachter.
- Repareren Tl balk. 1 TL balk is een aansluting half gebroken (plastic) dus ga kijken of ik deze kan lijmen/intapen zodat deze weer correct blijft functioneren. (1 secondelijm tot ik een nieuwe aansluiting kan halen)
- Piepschuim(?) op de bodem, zodat er niet "door" het zand tot op de bodem gegraven kan worden.
- Grind vervangen door zand. Zullen de bodembewoners op prijs stellen.
- Stenen plaatsen, schuilplekjes maken.
- Minst favoriete visjes verhuizen naar een andere liefhebber, en vervangen door nieuwe favorieten. Momenteel zit er veel verschillende soorten vis in.
- Vis-telling en uitvogelen wat er exact in zit.

Lange termijn:
- Goed bestand opzetten. nu veel scholenvissen eenzaam. en druk met soorten in het midden-gebied en rustig bovenin.
- Eigen achterwand maken
- plan nu: uiteindelijk een Mbuna bak, maar dit kan nog alle kanten op....
- Eigen "holensysteem" maken waar de vissen doorheen kunnen zwemmen.

Ik ga proberen om bij elke wijziging wel foto's te maken, en ook om veel te fotograferen. Hobby is fotografie, maar helaas geen macrolens.

Korte update: tijdelijk een zwarte poster erachter gelegd, om de vissen wat rust te geven. Het dressoir is gister gebracht (niet door TNT maar in een stationwagen, ze hadden ruzie met PostNL). Raadde wel aan om het dressoir nog met olie te behandelen. Dus dat is het plan voor vanavond.
Een laag tempex eronder nog een idee tegen eventueel water?
Verder even de waterwaardes �gemeten� met een 5-1 strip.

• Nitriet: geen, (1e vakje, geen kleurverandering)
  • Nitraat: 5 a 10 ppm (tussen 1e en 2e vakje)
  • DH: tussen 1.4 en 4.0 (tussen 1 en 2)
  • PH 8.5 (hoog?) (6e vakje van de 7)
  • KH was ook hoog (6e vakje van de 7)

En als laatst nog wat nieuwe foto�s:
Aquarium met zwarte achterwand en wat plantjes toegevoegd:
QPg9IFRCvRkCho9wRh_i3M6KkqG7ZvbD.jpeg

De verschillende tetra-soorten scholen graag samen, zijn nooit langer dan 10 seconden zonder elkaar
QPg9IFRCvRkCho9wRh_i3M6KkqG7ZvbD.jpeg

Blauwe spat, in de favoriete verstopplek (voeten zijn eng)
e3jTD28.jpg

Maar hij komt toch even kijken
VR5cmXp.jpg

De plakvis!
rg5i4ci.jpg

[size]PS: sorry voor de 2 posts, maar er zit een limiet aan het aantal foto's per post? snap de reden ervoor wel, maar anders kon ik geen kleine foto's bij mijn vissenbestand plaatsen.[/size]

Little zei:
Mooie vissen heb je! Gaaf

Dankjewel! de bak is nog lang niet zo mooi als die van jouw, maar hopelijk gaat straks alles groeien. Dit weekend wil ik de onderbouwkast in orde maken, versterken en een plan maken van de inrichting. Dan kan ik misschien zondag het aquarium op de kast zetten en direct de inrichting aanpassen. (tips zijn welkom!)

k heb ook een vision 260, de bak draait volledig op zichzelf, ,,, mooie bakken 😀

Weer even een update:

De kast zit in elkaar. Prima te doen, en voelt een stuk steviger dan verwacht. Van binnen zitten er 8 L-profielen in voor extra stevigheid (standaard meegeleverd) al wil ik misschien toch wat extra er in hebben. 6 poten ondersteunen de kast (1 op elke hoek, 2 in het midden in de breedte).

Shoppen!
Eerst maar grind halen. Bij de Ranzijn geweest voor spulltjes. Hier hebben ze een bescheiden visafdeling en vijverafdeling. Prijzen vielen me nog alles mee. Uiteindelijk na lang wikken en wegen het volgende gehaalt:

• Plantamin voor de planten.
  • 3 emmers a 2,16 per stuk.
  • 2x 20kg filterzand/metselzand a 2,20 per stuk
  • 1x 10 kg donker grind, voor onder de stenen.
  • 7,5 kg stenen a 0,25ct per kg. De enige grote stenen die ik kon vinden daar. Ga ook nog een zak kleinere stenen halen, maar dan wil ik nog even verder kijken... Snel naar huis om alles te regelen.

Zand, Zand, Zand....
Daarna zand gespoelt, wat een klus. kostte me 2 uur! de afvoer was al bijna verstopt van de douche (we wonen er nog maar 4 weken... dus wist ik nog niet). Door al het zand natuurlijk helemaal verstopt... maar een tuinslang erin, paar keer blazen en de doucheput loopt weer heerlijk door.....

Water lozen!
Daarna de bak leeg laten lopen. Eerst de 3 emmers vol en daarna de wasmand+vuilniszak. De rest de tuin in. helaas wil dit niet verder dan de helft door de lengte van de slang + het feit dat het aquarium op de grond stond. Dus de vissen maar vangen.
Ik had al een dag de albino cory niet gezien... die zat dus onder in het filter. Arme beestje. Maar hij was nog zo klein. Wel knap, want hij kon alleen door uit het water te springen in de filterbak komen, en cory's zijn toch niet echt springers... Zwaarddragers wel trouwens, niet te vangen! kleine tegenslag en nog meer reden om een extern filter te nemen met een korfje zodat er geen kleine visjes in kunnen.

Uiteindelijk alle vissen gevangen en in een wasmand gedaan met daarin een vuilniszak. 40 liter water uit het aquarium kunnen ze het vast wel even volhouden. Kleine thermostaat erin en dan blijven ze tenminste warm. Het grind er maar uit. Toen ik bijna al het grind eruit had, kreeg ik opeens natte knieen. bleek de zak licht te lekker waar de vissen in zaten. Dus snel opdrogen en de wasmand buiten gezet, met thermostaat. Handdoek erover en zo nu en dan kijken of hij niet te erg lekte. Gelukkig lekte hij nauwelijks en kon het prima. toch ff schrikken....

Ben ik al klaar?
Ondertussen vrouwlief thuis, zij patat halen voor mij + 2 gasten en ik zand in de bak. Helaas was de bak niet volledig leeg (5 cm water nog) dus het zand ging toch stuiven. Niks meer aan te doen, de vissen wachten!. Dus de bodem afgemaakt. Stenen erin, filter erin (niet aan) en de bak voorzichtig vullen. Hiervor een vergiet gebruikt en 25 graden water. na 10 minuten was de bak halfvol en heb ik de vissen teruggeplaatst. de bak volgegooit en filter+ thermostaat weer aan.

H�h�
Ik was half 1 spulletjes gaan kopen, en half 9 was ik klaar.... wat een klus (vooral zand spoelen/legen) maar het is klaar! De inrichting wilde "blind" natuurlijk niet, dus dat komt een andere keer. Sowieso te weinig stenen gehaald (de bak is toch groter dan gedacht) dus die moet ik nog halen en uitkoken

Oh jee....
Toen ik voldaan op de bank zat, viel me toch iets op... De kastdeurtjes die ik zo mooi had afgesteld, leken wat te klemmen... dus opstaan, en ja hoor, gleed niet zo soepel.. gewicht? De rolmaat erbij en ja hoor, het midden van de kast zat 8mm dichterbij de vloer dan de zijkant. Hij boog dus best leuk door. Eerst even met onze "datumblokjes" wat steviger neergezet. Vandaag ga ik kijken hoe ik hem het beste kan verstevigen. Waarschijnlijk 2 balken in het midden om het draagvlak te verbreden. Echter de kast optillen is geen optie (enkele milimeters maximaal) en de bak weer leeg wil ik de vissen niet aandoen. Ik heb wel ongeveer een kwart water eruit (meer kan niet, ivm filter) om toch wat gewicht eruit te halen.

Volgende keer ga ik zeker het over meerdere dagen verdelen. Het zand spoelen had ik beter een andere dag kunnen doen. was een stuk relaxter werken geweest ipv een race tegen de klok.
En de kast, had ook zonder poten gekunt. Ik heb het steeds gezegd tegen mezelf om dat ook te doen. maar in het bouwenthousiasme niet meer aan gedacht. Ach we zijn ook maar mensen....

Visbestand
Nog niet gewijzigd... behalve de albino aeneus die dus weg is..
Verder gaan de tetra-achtigen (roze tetra, citroentetra etc, alles wat wit is dus) weg. Waarheen nog geen idee maar ga ze vanavond of morgen op MP zetten en/of hier op het forum.

De kast (achter)achteraf misschien beter geen pootjes kunnen doen...
tzLcN9EWOhDQXj3uOW68W7D7w2mAOPd_.jpeg

De kast (voor) is een eikenhouten kast. Daardoor best stevig.

Ardenner stenen, getest met azijn (auto ruikt er nog naar, liet hem natuurlijk vallen....

Zand uitspoelen, wat een werk! meteen verstopte doucheput opgelost (liep slecht door, nu niet meer!)

De eerste mist gisteravond half 9

Vanochtend om 7 uur, het is al beter. Denk dat dit meer de waterverbeteraar/waterbacterienmix is dan het zand.

Met kast, inclusief "professioneel" verstevigd.

In de kamer

Een nieuwe gast? deze had ik nog nooit gezien, totdat ik de vissen ging vangen. Schrok me een hoedje toen die uit het boot-ornament sprong en ik dacht alle vissen te hebben gevangen.

PS: alle foto's heb ik onderin, is dit makkelijker lezen? of zien jullie het liever in de tekst?

Allereerst complimenten voor je schrijven! Je hebt er een leuk verhaal van gemaakt 😀

Ik vertrouw die scheefstaande pootjes niet echt onder dat meubel, zullen ze door het gewicht niet
ineens onder het meubel vandaan 'schieten'?
Ik denk dat ik zelf toch weer de bak zou leeghalen om de poten onder de kast vandaan te schroeven.

Liever de visjes een keer extra in de wasmand dan ineens over de vloer 😀

Flink bezig en knapt goed op.
Zou er zelf idd ook niet gerust op zijn hoe het meubel op z'n pootjes staat...

De scheve pootjes horen bij het ontwerp van de kast. Deze zijn dus zo gemaakt en zullen er niet onder weg schieten. Ga zo kijken of het op te lossen is met 2 dwarsbalken zodat de kast rust op een groot vlak, en eigenlijk niet op de pootjes.als dat niet kan gaan de pootjes eraf! En bedankt voor het schrijfverhaal. Ben niet zo'n schrijver maar ik lees vaak succesverhalen en hoe mooi het is, en wilde ook wel eens de andere kant laten zien. Niets gaat gelijk goed 😉 en zeker bij mij niet 😀

Wel een mooie kast, en ook belangrijk, de waterpas, het aquarium moet waterpas staan, zo te zien staat die dat wel.
Het staat wel mooi in je interieur!

tharealmb zei:
De scheve pootjes horen bij het ontwerp van de kast. Deze zijn dus zo gemaakt en zullen er niet onder weg schieten.

Ik snap dat de pootjes zo horen maar tijdens het ontwerpen zullen ze geen rekening gehouden hebben met een kwart ton aan gewicht op het meubel natuurlijk.

Heb je helemaal gelijk in hoor!

Plan is nu om morgen stalen opdraaipoten onder de dragen steunbalken in het midden te zetten, zodatnhet meeste gewicht daar op komt. Verder plaatsen we extra L profielen aan de binnenkant die ook extra groot zijn. Liever wat teveel.....

Zo kan de kast blijven staan op poten (is toch wel het mooist.... En de L profielen zijn sowieso nodig ook op de grond). En hoeven de vissen er nietneens uit.

Zodra ik weer verder ben, wordt vervolgt!

Waarom niet 2,3 of 4 stukken PVC pijp op hoogte zagen,en de kleur van de vloer verven.

Domp de kast op dat hij goed op hoogte is, Schuif er tijdelijk wat onder, dan gelijk de 2 middelste er onder.
Niet goed,?? zaag 2 nieuwe.

Links en rechts schuif je zo achter de poten.

Onze handige Bertus weet raad, maar het is niet eens zo'n dure oplossing, als de druk goed verdeeld wordt door meerdere "pootjes eronder te zetten, moet het goed gaan!

Gaan we doen. Extra profielen + extra pootjes onder de draagpunten (tussen lades en kastje zit een dragend vlak, dus daar direct onder plaatsen we de pootjes). Of we dit van PVC doen gaan we even kijken. Maar betaal liever wat meer voor mooi draaibare stalen poten. Mocht het nu erg duur worden dan ga ik de PVC methode bekijken.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40268006/ zoiets bijvoorbeeld had ik wel liggen, maar helaas is de kast 12,5 cm hoog en de poten zijn minimaal 14 cm.

Korte update: 3 stalen pootjes toegevoegd die druk geven op een stalen L profiel over de gehele breedte.
4 poten aan de rand (hout, orgineel)
2 poten onder de schotten in het midden (hout, orgineel)
3 stalen poten op L profiel over de breedte voorkant (nieuw, stelbaar)

Mijn vader kreeg het al voor elkaar om tijdens het stellen de houten pootjes van de grond te krijgen, en dat met een 3/4e volle bak erop. Dus sterk zijn de nieuwe pootjes zeker. Nu nog even kijken of het bovenblad niet teveel vervormd waardoor er spanning op de bodemplaat zou kunnen ontstaan.

4VLjCUde47Fh8eQmQ-wMV8VOfNRrsTR1.jpeg

4VLjCUde47Fh8eQmQ-wMV8VOfNRrsTR1.jpeg

Goed bezig,
mooie bak!

Als je eraan zou denken om de clownbotia's weg te doen, wil ik ze evt hier wel aanvullen ( dan word het een mooie groep in de 210cm) Maar dat hangt helemaal van jou af en van de afstand hahaha!

Korte update, binnenkort een grotere update maar ben pas kort terug van vakantie in Cuba!

De volgende visjes wil ik eruit:
Barbelen
Een aantal karperzalmen

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... mympSeller

Verder komen er bijltjes bij (nu maar 2) en wil ik nog een Ancistrus cf cirrhosus (plakvis). Maandag komen de 2 clownbotia erbij. Hopelijk kunnen xe het vinden met de andere 2. Die ik krijg zitten nu in een 60cm bakje, de hele dag in een grote schelp. Die krijg ik erbij. Rare beesten dat ze steeds samen in die schelp zitten.

Tot zover deze kleine update. De planten zijn filnk gegroeid sinds de laatste update!

Niets speciaals? De hoogte vanaf de onderkant, en het bovenblad tot de vloer is overal gelijk. Verder zit er geen ruimte tussen blad en aquarium.

De houten pootjes horen "scheef", en de kast steunt daar ook niet meer op. Dus tenzij ik iets over het hoofd zie....

Volgens mij buigt hij heel iets door.. Kan ook aan de foto liggen natuurlijk.

DAcht ik ook.

Vind de pootjes toch niets.
Wel een balk,achter de sierlijst ,ong 6 x 6 cm in 1 lengte.
Die is strak ,en die opdrukken.

Dan jammer van de pootjes,of inkorten.

Ik waardeer jullie zorgen enorm 😉 maar de kast steunt niet langer op de houten pootjes. ze zweven eigenlijk. Het gewicht steunt nu op de metalen balk in de lengte, welke ondersteund wordt door 3 stalen pootjes. Dat is meer versteviging van de standaard Juwel kasten. Dus ik maak me geen zorgen voor een "instortende kast"

De vervorming op de foto klopt, dit komt mede door de lens, en het feit dat de kast pas net gelift was (voor de stalen pootjes eronder kwamen was het verschil 4 millimeter, nu is dat nog niet eens 1 milimeter). Nu de kast er al langer opstaat is het hout weer teruggevormd. Er zit nu geen hoogteverschil meer in door de doorbuiging.

Even snel 2 fotos gemaakt met de telefoon.
PPAypNF.jpg

yOzyDlD.jpg

De Barbelen (die eruit gaan als er een liefhebber langskomt) en de clownbotia's zijn gek op gevriesdroogde tubiflex blokjes. Aan een gebaksvorkje, en ze smullen er op los. Helaas word er wel eens om geknokt, dus ga kijken of ik iets van een dunne sate-pen kan vinden, waar ik een paar kan aandoen welke in dan horizontaal in de bodem druk. Ook zijn sommige vissen gek op rode bietjes (geraspt en dan in kleine stukjes).

Sinds ik terug ben van vakantie, merk ik duidelijker dat ze honger hebben. Ze komen nu daadwerkelijk naar het glas als ik bij de bak sta. Niet dat ze dan altijd honger hebben natuurlijk, maar voorheen waren ze veel schuwer. Daarbij zijn het soms net piranha's als ze echt honger hebben. ZOdra ik teveel geef zijn ze een stuk minder enthousiast. Dus dat maakt het voeren al een stuk makkelijker.

Straks zal ik de bak even schoonmaken (bodem uitzuigen + waterverversing ~30%). Komen de 2 nieuwe clowntjes in een schone bak!

Zwevende pootjes... dat is nog eens creatief hahaha 😀

Komen er nog meer planten in? Dat zullen ze vast waarderen 😉 En wellicht wat drijvers of hele lange planten die
het licht ietsje dempen. Komen met name de diamantjes mooier uit.
Leuke bak en ik vind het schip er eigenlijk ook best leuk bij staan 😀

Drijfplantjes ga ik krijgen. De planten die ik er nu in heb wil ik verder laten doorgroeien, als ik zie hoeveel ze al in anderhalve week gegroeit zijn.... Maar drijvers komen er zeker in. Mensen nog tips?

Zal me morgen even verdiepen in goede drijfplanten voor mijn aquarium. Ondertussen niet langer 2 maar 4 clown botia's!

//i.imgur.com/6lkqw4O.jpg

Zijn de eerste 2 iets minder eenzaam. Ze zochten elkaar al snel op en zwerven nu onderin de bak rond. Bij de volgende wijziging plaats ik weer een update.

Zo, dat is mooi.
Geef ze Tubifex ,kunnen ze graven.

Om terug te komen op de Strip, of is het een Hoekijzer????

Strip werkt niet,buigt door.
Hoekijzer is star.

Het is een hoekijzer, zie bericht van 30/04. Levend voer vind ik nog wat spannend, maar ben ik wel van plan ja. Ze krijgen het nu gevriesdroogd en daar zijn ze wel gek op!

Vanochtend wat Nitriet gemeten met mijn teststrips :O . Voor het eerst eigenlijk. Waarschijnlijk (lijkt mij?) door het toevoegen van de extra vissen. Voer nu weinig om geen extra afvalstoffen toe te voegen. Verder blijft PH, KH en GH hoog :S . zal vanavond even opnieuw meten en een logboek opzetten. Filteren over turf zou een mogelijkheid zijn maar wil eigenlijk nog niet teveel met de waterwaarden prutsen nu. Maar voor de visjes lijkt het verlagen van de waarden me wel beter voor zowel de vissen als de bak. Vooral omdat ik ook al wat last krijg van groene alg op de ruit.

Persoonlijk denk ik dat de alg en de nitriet vooral wordt veroorzaakt door mijzelf :stom: . Tijdens de vakantie toen ik weg was, was alles prima. Nadat ik thuis kwam ben ik weer zelf gaan voeren, en zijn er 2 clownbotia's bijgekomen. Ook plantamin toegevoegd. Maar achteraf kan dat alles samen wel eens verantwoordelijk zijn voor de algen en nitriet.

Ondertussen druk aant verdiepen in zelf led bouwen. heb al wat strips ed. op het oog, maar wat ik verder nog nodig heb naast strip+stroom+controller moet ik even uitzoeken (verlengkabels etc?). Maar eerst de waterwaardes maar goed krijgen.

zal vanavond maar even 30% water verversen, als ik nog steeds nitriet meet?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan