Juwel vision 260 vs Volga 350 of een ander


Muiterz

Well-known member
Lid geworden
3 september 2009
Berichten
47
Ik ga weer starten met mijn aquariumhobby en wilde een Juwel Vision 260 kopen. Een verkoper adviseerde mij dit niet te doen ivm lichtinval? Als je pech hebt, zie je amper wat van je aquarium volgens hem. Ik moet een Volga 350 nemen. Ik ken de Volga helemaal niet en kan amper iets vinden over deze bak…

- Is het echt zo erg wbt licht met de ronde ruit? Ik kan vanaf de bank zowieso het aquarium niet zien en moet aan de tafel gaan zitten, dus volgens mij moet dat geen probleem zijn? Het raam is 1.75 m ongeveer van de bak af en staat niet in de volle zon. Voornamelijk schaduw. Ben verliefd geworden op de vision 260.

Of kan ik beter voor een recht aquarium gaan en heeft de Volga 350 echt voordelen? (ook wbt kwaliteit etc)?

ik vind het heel lastig.
 
Volga is een nieuwe lijn van Aquatlantis de 2020/21 modellen.

Hiervoor had Aquatlantis de Fusion en de Elegance lijn. Dat hebben ze nu geschapt en Volga en Subliem lijn gemaakt.

Volgens mij is de subliem de fusion en de Volga de elegance

Ik zou persoonlijk voor Aquatlantis kiezen, net even mooier hoger en zeker weten betere kwaliteit.

Je kan ook bv naar akvastabil fusion 130 of 160 kijken.

Ook mooie goede degelijke kwalitatieve bakken.

Nadeel is van akvastabil dat er geen lampen standaard bij zit en filter. Of je kan het zien als een voordeel.

Succes
 
Volga is een nieuwe lijn van Aquatlantis de 2020/21 modellen.

Hiervoor had Aquatlantis de Fusion en de Elegance lijn. Dat hebben ze nu geschapt en Volga en Subliem lijn gemaakt.

Volgens mij is de subliem de fusion en de Volga de elegance

Ik zou persoonlijk voor Aquatlantis kiezen, net even mooier hoger en zeker weten betere kwaliteit.

Je kan ook bv naar akvastabil fusion 130 of 160 kijken.

Ook mooie goede degelijke kwalitatieve bakken.

Nadeel is van akvastabil dat er geen lampen standaard bij zit en filter. Of je kan het zien als een voordeel.

Succes
ah helder, dat verklaard waarom ik niks kan vinden over dit type :).

Ik neig dan ook naar de Volga 350. Ik vond in de winkel wel dat het moeilijk was om de bodem goed te bereiken (zelfs met trapje) maar volgens mij moet dat gewoon lukken.

De Vision lijkt mij het risico op reflectie toch wel erg groot., of is dat niet zo erg?
 
En hoe verhoud dit zich tot een RIO 350? Is de Volga 350 de betere aankoop?
 
Ik heb hier een (oude) Juwel vision 450 staan. Mijn ouders hebben een Aquatlantis in dezelfde maat maar dan met rechte ruit.

Ik zou zelf nooit hebben gekozen voor een gebogen ruit, maar konden deze zeer voordelig via marktplaats overnemen. Van een afstandje vind ik het overigens wel wat hebben hoor. Hij staat bij ons in een hele donkere hoek van de woonkamer, dus de reflectie valt hier wel mee. Maar van dichtbij vervormd het ronde glas wel behoorlijk en dat stoort mij.

De Aquatlantis van mijn ouders is echt véle malen mooier en ziet er ook netter afgewerkt uit.
 
Ik heb hier een (oude) Juwel vision 450 staan. Mijn ouders hebben een Aquatlantis in dezelfde maat maar dan met rechte ruit.

Ik zou zelf nooit hebben gekozen voor een gebogen ruit, maar konden deze zeer voordelig via marktplaats overnemen. Van een afstandje vind ik het overigens wel wat hebben hoor. Hij staat bij ons in een hele donkere hoek van de woonkamer, dus de reflectie valt hier wel mee. Maar van dichtbij vervormd het ronde glas wel behoorlijk en dat stoort mij.

De Aquatlantis van mijn ouders is echt véle malen mooier en ziet er ook netter afgewerkt uit.
Ik denk idd dat ik maar van gebogen moet afstappen, volgens mij is de Volga 350 dan prima.

Hoe ervaren jullie de diepte van zo’n aquarium? Kan je zonder hulpmiddelen gewoon plantjes verplaatsen enzo? (met een krukje)
 
Ik heb mijn vision260 toen omgeruild voor een Rio350. Ik vind de vision lastig in te richten omdat de het aan de buitenkant erg smal is (32cm). De Rio heeft een mooie diepte van 50cm.
 
Ik heb mijn vision260 toen omgeruild voor een Rio350. Ik vind de vision lastig in te richten omdat de het aan de buitenkant er smal is (32cm). De Rio heeft een mooie diepte van 50cm.
Nog een argument idd. thanks!
 
Hoe ervaren jullie de diepte van zo’n aquarium? Kan je zonder hulpmiddelen gewoon plantjes verplaatsen enzo? (met een krukje)
Ik heb bij de Rio350 wel een krukje nodig met twee treden. Dan kan ik ook via de zijkanten bijna overal bij.

(Maar ik ben dan ook niet heel erg groot met mijn 1,65m)
 
Ik heb bij de Rio350 wel een krukje nodig met twee treden. Dan kan ik ook via de zijkanten bijna overal bij.

(Maar ik ben dan ook niet heel erg groot met mijn 1,65m)
En is dat vervelend werken of went dat snel zat? En met kap eraf heb je wss meer ruimte en kan je hopelijk makkelijk planten ed veranderen?
 
Ik denk idd dat ik maar van gebogen moet afstappen, volgens mij is de Volga 350 dan prima.

Hoe ervaren jullie de diepte van zo’n aquarium? Kan je zonder hulpmiddelen gewoon plantjes verplaatsen enzo? (met een krukje)
Ik heb een aquatlantis fusion150 en gebruik gewoon een keukentrapje bij onderhoud.
 
Ik heb de Fusion 120 en heb net als Albert ook een klein trapje nodig maar in vergelijking met de Juwel die ik had is dit kwalitatief een veel mooiere bak.
 
Ik heb de Fusion 120 en heb net als Albert ook een klein trapje nodig maar in vergelijking met de Juwel die ik had is dit kwalitatief een veel mooiere bak.
Volgens mij moet ik maar gewoon de Volga 350 kopen. Klinkt allemaal goed en trapje enzo moet ook wel lukken.

Ik las dat er een smart app controller is om lichten te bedienen. Ook een Storm modus :D
 
En is dat vervelend werken of went dat snel zat? En met kap eraf heb je wss meer ruimte en kan je hopelijk makkelijk planten ed veranderen?
Neuj ik heb overal altijd een trapje nodig dus ben het wel gewend 🤣 als echt helemaal achteraan moet zijn pak ik de grote trap. Maar ik verander niet elke week wat.. en snoeien lukt met het kleine trapje.

Ik haal altijd de kleppen eraf met onderhoud en schuif ze lamp naar achteren (of naar voren).

De Volga 350 heeft trouwens precies dezelfde maten :)
 
Neuj ik heb overal altijd een trapje nodig dus ben het wel gewend 🤣 als echt helemaal achteraan moet zijn pak ik de grote trap. Maar ik verander niet elke week wat.. en snoeien lukt met het kleine trapje.

Ik haal altijd de kleppen eraf met onderhoud en schuif ze lamp naar achteren (of naar voren).

De Volga 350 heeft trouwens precies dezelfde maten :)
Top, klinkt goed! tnx
 
Ik neem aan dat je met een buitenfilter gaat werken want de interne zijn niks vindt ik en erg lelijk.
ja klopt. Dat is hoofdstuk 2:

Wat ik voor access. erbij ga nemen:

(dus voor de volga 350)
- externe pomp (welke ?)
- CO2 tankje?
- De LED App controller lijkt me tof met iphone integratie. Werkt dat goed?
- Elektronische temp meter.
- ?

En kan je hem kopen zonder interne pomp? Krijg je korting dan oid?
 
Ik heb op de Fusion de JBL 1502 maar dat trekt het net en ik zou dan voor een 1902 gaan bijvoorbeeld. De Lumines app werkte hier destijds niet goed maar dat zou verbeterd zijn maar met de hand is hij ook simpel in te stellen hoor.
Nou zonder de interne filter was hij niet te koop en ik heb deze bij de lfs achter gelaten want ik wilde dat ding niet. Heeft me niks opgebracht maar goed je kan altijd overleggen denk ik.
 
Ik heb op de Fusion de JBL 1502 maar dat trekt het net en ik zou dan voor een 1902 gaan bijvoorbeeld. De Lumines app werkte hier destijds niet goed maar dat zou verbeterd zijn maar met de hand is hij ook simpel in te stellen hoor.
Nou zonder de interne filter was hij niet te koop en ik heb deze bij de lfs achter gelaten want ik wilde dat ding niet. Heeft me niks opgebracht maar goed je kan altijd overleggen denk ik.
Ziet er indrukwekkend uit de 1902. Moet ik nog research naar doen. De bak ben ik wel uit.

En CO2?
 
De Volga heeft de Biobox, alleen de Sublime serie wordt met cleansys extern geleverd Volgens de site van Aquatlantis.
Wat is er zoveel beter aan de sublime serie tov volga? Is het vooral kwaliteit? Ik las aluminium oa?
 
Ik heb zelf (voor de 450 dus) gekozen voor 2x een 1502 JBL. Dat bevalt mij wel goed. Vind het zelf prettig dat ik ze om en om kan onderhouden. Qua stroomgebruik is een 2x 1502 ongeveer gelijk aan 1x 1902. 2x 1502 heeft meer liter pot in totaal. En vond het zelf ook prettig dat als er wel een keer wat stuk gaat je nog 1 hebt draaien.
 
Ik heb zelf (voor de 450 dus) gekozen voor 2x een 1502 JBL. Dat bevalt mij wel goed. Vind het zelf prettig dat ik ze om en om kan onderhouden. Qua stroomgebruik is een 2x 1502 ongeveer gelijk aan 1x 1902. 2x 1502 heeft meer liter pot in totaal. En vond het zelf ook prettig dat als er wel een keer wat stuk gaat je nog 1 hebt draaien.
ik had voor de Akvastabil Fusion 200 die ik nu heb een aquatlantis fusion 150. met indd JBL 1502 en een 1902. nu op mijn huidige bak heb ik 2x de JBL e1902. Vind het zeer prettig 2 filters te hebben.
vooral met onderhoud. of als er 1 defect is. ( heb ik wel een reserve Eheim 2275) maar goed altijd wel lekker om een extra filter te hebben,
 
Ik zou bij zo'n keuze zeker een eheim proxima 325 niet uitsluiten.

Prachtig aquarium, goede kwaliteit, 12mm glas waardoor geen steun via dwarsbalken etc nodig is, de 2 zwarte glazen dekplaten werken erg goed, de hoogte is 50cm waardoor je makkelijker met je verlichting de bodemplanten bereikt, dus minder idioot hoog licht nodig bovenin waardoor minder kans op algen, en last but not least, bij min of meer gemiddelde lengte kan je zonder trap moeiteloos al het onderhoud uitvoeren dat je wil.

Wij hebben hem zelf, en zolang we het geld er voor hebben komt er hier niets anders meer dan dit merk en type.
 
Ik zou bij zo'n keuze zeker een eheim proxima 325 niet uitsluiten.

Prachtig aquarium, goede kwaliteit, 12mm glas waardoor geen steun via dwarsbalken etc nodig is, de 2 zwarte glazen dekplaten werken erg goed, de hoogte is 50cm waardoor je makkelijker met je verlichting de bodemplanten bereikt, dus minder idioot hoog licht nodig bovenin waardoor minder kans op algen, en last but not least, bij min of meer gemiddelde lengte kan je zonder trap moeiteloos al het onderhoud uitvoeren dat je wil.

Wij hebben hem zelf, en zolang we het geld er voor hebben komt er hier niets anders meer dan dit merk en type.
Lees ik nu dat er maar 2x23W boven zit? Dat is niet veel denk ik ook al is de bak niet zo hoog. Dan zit je rond de 0,16W per liter denk ik.
 
Lees ik nu dat er maar 2x23W boven zit? Dat is niet veel denk ik ook al is de bak niet zo hoog. Dan zit je rond de 0,16W per liter denk ik.

Ik heb zelf geen ervaring met de led-versie.

Het tl-licht dat wij hebben is goed. Het is dusdanig dat rode planten rood zijn, dat de planten die gemiddeld licht nodig hebben het goed doen. Geen enkel probleem. Ook eigenlijk geen algen, wat volgens mij weer te maken heeft met niet al te hoog in licht.

Als je van plan bent planten te gebruiken die hoog licht nodig hebben, dan hebben ze daarvoor een betere versie van de led-verlichting. Die module kan je ook los kopen, dus je kan, als het licht niet voldoende is, volgens mij voor rond de 200 euro die andere set kopen en er in leggen. Die is ook dimbaar dacht ik.

Maar, ik denk dat veel mensen prima uit de voeten kunnen met dit licht. Stadionverlichting geeft niet altijd per definitie betere resultaten in de bak, tenzij je kennis, ervaring en materiaal hebt om die power te besturen.

Maar dat is mijn mening :)
 
Dat ben ik wel met je eens hoor en ik zag alleen de bak met led voorbij komen. Als je planten niet veel licht nodig hebben dan zal het al snel voldoende kunnen zijn met 50cm hoogte en anders kun je nog zoals ik begrijp er andere led inkopen.
Ik vindt het wel een voordeel dat de bak niet zo hoog is en dat is prettiger werken.
 
Eheim zijn prachtige bakken hoor. ik ben zelf wel weg van Aquatlantis. maar nu heb ik een akvastabil. en vind dat echt een degelijke merk en bak.
Het was kiezen tussen een Aquatlantis 2m wat 2k+ kost of akvastabil 2m wat mij 1.1k kost nieuw. let wel veel had ik zelf. dus had nog wel lampen moeten kopen.
Maar super goede planten lampen had ik niet nodig aangezien mijn planten bestand redelijk klein is. 2 tal echinodorus en wat valisnerias. en nu met 4 Heros erin gok ik dat dat snel ook weg is :D

Maar ik snap Marjan wel met haar keus voor Eheim,
 
Afhankelijk van je visbestand kun je in de hoogte beter kiezen voor een 60cm of hoger als je bijvoorbeeld maanvissen zou willen.
die woeden nl al snel 30cm of hoger als ze volgroeit zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup

Terug
Bovenaan