Wat is er nieuw

Kaamlaag komt steeds terug, al na 4 uur dikke laag

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
265
Leeftijd
39
Ik heb in mijn aquarium,
het aquarium van deze thread: https://aquaforum.nl/threads/vragen...ht-en-bruine-algen.177439/page-4#post-2379762
een probleem wat aan het verergeren is.
Er zit een kaamlaag op die steeds hardnekkiger wordt.. eerder deed ie er een week over om terug te komen en verscheen hij niet als ik de filter uitlaat schuin naar boven richtte zodat t oppervlakte verstoord wordt.
Nu komt de kaamlaag na 4 uur al terug! met het filter op het oppervlak gericht.
Ik haal het nu elke ochtend weg met keukepapier.
Ik dacht het gaat dan wel weg op een gegeven moment, maar nee dus.
Ik kan wel zo'n surface skimmer kopen maar daar los ik het probleem niet mee op denk ik.

Hoe kan ik dit oplossen?

Meer water changes? een tweede filter? ander filter materiaal? nog meer schoonmaken? of iets anders?

Ik pluk al altijd de dode blaadjes er uit, en ik heb een dennerle gravel vac, tetra gravel vac, en een eheim electrical gravel vac, en maak hiermee wekelijks schoon, wat ik ook maar werkend kan krijgen op dat moment.
Ik voer niet meer dan de vissen in zon 2 minuten kunnen opeten, en ik voer 2 keer per dag.
2 x Tetramin granules en 1/4e blokje gevroren daphnia's per dag
het licht staat nu aan van 10:00 tot 20:00
de planten groeien goed, en de nieuwe drijfplanten ook.
Alleen de Echinodorus "Reni" is verkleurd naar groen en smelt veel. Hij heeft echter wel een klein uitlopertje gemaakt die er naast omhoog komt.
Ik heb onlangs ook het filter schoongemaakt zo'n 2 weken terug. Er zat heel wat troep op, dus ik had gehoopt dat met het schoonmaken de kaamlaag verleden tijd zou zijn. Maar helaas het gaat onverminderd door.

Ik deed eerst wekelijks 40% water change, maar dat kan ik met mn neons nu niet meer zo veel % doen denk ik, aangezien het kraanwater ph 8 heeft hier.
Ik heb in het aquarium 2 jackfruit bladeren liggen en de ph is nu 7.5 en wil het zo rond de 7.3 hebben.
 
Hoelang draait de bak en heb je voldoende filtratie? Een kaamlaag is meestal het gevolg van teveel organische belasting. Vaak is het ook lastig om er de vinger op te leggen.
 
Zo af en toe heb ik het ook.
Stug blijven waterwisselen lost het op den duur altijd op bij mij.
En dan blijft het doorgaans ook maanden en maanden weg.
 
Omdat dit een nieuw topic is. Vertel eens wat meer over het filter/filters, filtercapaciteit, welk filtermateriaal bijvoorbeeld en wat voor uitstroom, plaats aanvoer, terugvoer. Gaatjesbuis, hoeveel gaatjes, zelf geboord, maat boor, afstand
, lengte buis?
 
Ik heb in mijn aquarium,
het aquarium van deze thread: https://aquaforum.nl/threads/vragen...ht-en-bruine-algen.177439/page-4#post-2379762
een probleem wat aan het verergeren is.
Er zit een kaamlaag op die steeds hardnekkiger wordt.. eerder deed ie er een week over om terug te komen en verscheen hij niet als ik de filter uitlaat schuin naar boven richtte zodat t oppervlakte verstoord wordt.
Nu komt de kaamlaag na 4 uur al terug! met het filter op het oppervlak gericht.
Ik haal het nu elke ochtend weg met keukepapier.
Ik dacht het gaat dan wel weg op een gegeven moment, maar nee dus.
Ik kan wel zo'n surface skimmer kopen maar daar los ik het probleem niet mee op denk ik.

Hoe kan ik dit oplossen?

Meer water changes? een tweede filter? ander filter materiaal? nog meer schoonmaken? of iets anders?

Ik pluk al altijd de dode blaadjes er uit, en ik heb een dennerle gravel vac, tetra gravel vac, en een eheim electrical gravel vac, en maak hiermee wekelijks schoon, wat ik ook maar werkend kan krijgen op dat moment.
Ik voer niet meer dan de vissen in zon 2 minuten kunnen opeten, en ik voer 2 keer per dag.
2 x Tetramin granules en 1/4e blokje gevroren daphnia's per dag
het licht staat nu aan van 10:00 tot 20:00
de planten groeien goed, en de nieuwe drijfplanten ook.
Alleen de Echinodorus "Reni" is verkleurd naar groen en smelt veel. Hij heeft echter wel een klein uitlopertje gemaakt die er naast omhoog komt.
Ik heb onlangs ook het filter schoongemaakt zo'n 2 weken terug. Er zat heel wat troep op, dus ik had gehoopt dat met het schoonmaken de kaamlaag verleden tijd zou zijn. Maar helaas het gaat onverminderd door.

Ik deed eerst wekelijks 40% water change, maar dat kan ik met mn neons nu niet meer zo veel % doen denk ik, aangezien het kraanwater ph 8 heeft hier.
Ik heb in het aquarium 2 jackfruit bladeren liggen en de ph is nu 7.5 en wil het zo rond de 7.3 hebben.
Dus je voert 3x per dag?

Sws de voeding terug brengen naar 1x daags of 1x per 2 dagen.
Ook kan je over op Dennerle gourmet die heeft niet vis als hoofd ingredient waardoor je ook minder proteïnen in je aquarium brengt.
Of je gaat over op 100% diepvries.

Wekelijks je bodem schoonmaken is overdreven, maandelijks of zelfs minder vaak moet ook voldoende zijn.

Wat betreft je PH, een verhoogde ph tegenover waar wildvang in leeft is niet optimaal.
Maar dat is minder erg dan een schommelende PH
 
Zo af en toe heb ik het ook.
Stug blijven waterwisselen lost het op den duur altijd op bij mij.
En dan blijft het doorgaans ook maanden en maanden weg.
Maar komt dus weer terug?
Dan is het niet echt een oplossing..
 
Je schrijft er niets over maar: John heeft gelijk wanneer hij schrijft dat er mogelijk een probleem is betreffende organische belasting. Ik denk daarbij aan plantenvoeding en je licht. Wat geef je aan plantenvoeding? Planten zijn voeding nodig via de waterkolom maar ook, denk aan je Echinodorus, via de bodem! Verder is het zaak je licht eerst af te stellen op de vraag van je plantenkeuze. Wanneer je Echninodorus groen wordt is er mogelijk sprake van te weinig licht. En nu heb ik het niet over de lichtduur die je het liefst op zo'n 8 uur zet, exclusief eventuele dimtijden, maar over de lichtintensiteit! Wanneer je planten gezond zijn zal de kaamlaag zeker verdwijnen.
 
Ik wil toch even graag mijn gedachte plaatsen. Jullie hebben meer ervaring, meer vakkundig daarmee. Maar ik had eerst een buis met 2mm boor gaatjes op 3 cm waarvan sommige gaatjes regelmatig te weinig doorstroming gaven.

Kan de doorstroming ook te weinig zijn, te weinig oppervlaktebeweging en daardoor minder zuurstof voor de bacteriën met als gevolg de kaamlaag?
 
Volgens mij hebben de bacterien niet zo heel veel zuurstof nodig maar wellicht is met de warmte er meer afvalproductie van de planten.
 
Ik sluit me aan bij tuinkabouter, minder voeren en minder bodem stofzuigen.

Let op er is een verschil tussen vuil van de bodem afzuigen of je bodem echt gravel vaccen.
Gewoon met een slang een paar cm van de bodem af en wat wapperen met je vingers zodat het losse vuil dat erop ligt weg word gezogen kan je iedere week doen. Daadwerkelijk in je bodem liggen kutten zou ik niet te vaak doen, dat zou op zich al een reden kunnen zijn waarom er geen balans komt, je verstoort iedere keer de bacteriën die erin zitten.
 
Ik wil toch even graag mijn gedachte plaatsen. Jullie hebben meer ervaring, meer vakkundig daarmee. Maar ik had eerst een buis met 2mm boor gaatjes op 3 cm waarvan sommige gaatjes regelmatig te weinig doorstroming gaven.

Kan de doorstroming ook te weinig zijn, te weinig oppervlaktebeweging en daardoor minder zuurstof voor de bacteriën met als gevolg de kaamlaag?
Ik lees boven de 2 mg dat bacterien het goed doen en normaliter zit er veel meer in onze bakken ook al is het 30 graden want er zit met 30 graden maar iets minder zuurstof in dan bij 25 graden.

 
Ik heb in mijn aquarium,
het aquarium van deze thread: https://aquaforum.nl/threads/vragen...ht-en-bruine-algen.177439/page-4#post-2379762
een probleem wat aan het verergeren is.
Er zit een kaamlaag op die steeds hardnekkiger wordt.. eerder deed ie er een week over om terug te komen en verscheen hij niet als ik de filter uitlaat schuin naar boven richtte zodat t oppervlakte verstoord wordt.
Nu komt de kaamlaag na 4 uur al terug! met het filter op het oppervlak gericht.
Ik haal het nu elke ochtend weg met keukepapier.
Ik dacht het gaat dan wel weg op een gegeven moment, maar nee dus.
Ik kan wel zo'n surface skimmer kopen maar daar los ik het probleem niet mee op denk ik.

Hoe kan ik dit oplossen?

Meer water changes? een tweede filter? ander filter materiaal? nog meer schoonmaken? of iets anders?

Ik pluk al altijd de dode blaadjes er uit, en ik heb een dennerle gravel vac, tetra gravel vac, en een eheim electrical gravel vac, en maak hiermee wekelijks schoon, wat ik ook maar werkend kan krijgen op dat moment.
Ik voer niet meer dan de vissen in zon 2 minuten kunnen opeten, en ik voer 2 keer per dag.
2 x Tetramin granules en 1/4e blokje gevroren daphnia's per dag
het licht staat nu aan van 10:00 tot 20:00
de planten groeien goed, en de nieuwe drijfplanten ook.
Alleen de Echinodorus "Reni" is verkleurd naar groen en smelt veel. Hij heeft echter wel een klein uitlopertje gemaakt die er naast omhoog komt.
Ik heb onlangs ook het filter schoongemaakt zo'n 2 weken terug. Er zat heel wat troep op, dus ik had gehoopt dat met het schoonmaken de kaamlaag verleden tijd zou zijn. Maar helaas het gaat onverminderd door.

Ik deed eerst wekelijks 40% water change, maar dat kan ik met mn neons nu niet meer zo veel % doen denk ik, aangezien het kraanwater ph 8 heeft hier.
Ik heb in het aquarium 2 jackfruit bladeren liggen en de ph is nu 7.5 en wil het zo rond de 7.3 hebben.
Je schrijft er niets over maar: John heeft gelijk wanneer hij schrijft dat er mogelijk een probleem is betreffende organische belasting. Ik denk daarbij aan plantenvoeding en je licht. Wat geef je aan plantenvoeding? Planten zijn voeding nodig via de waterkolom maar ook, denk aan je Echinodorus, via de bodem! Verder is het zaak je licht eerst af te stellen op de vraag van je plantenkeuze. Wanneer je Echninodorus groen wordt is er mogelijk sprake van te weinig licht. En nu heb ik het niet over de lichtduur die je het liefst op zo'n 8 uur zet, exclusief eventuele dimtijden, maar over de lichtintensiteit! Wanneer je planten gezond zijn zal de kaamlaag zeker verdwijnen.
Wanneer je oorspronkelijke oorzaak, en die ligt m.i. in de plantenverzorging waardoor er een organische overbelasting ontstaat niet weg neemt blijft het probleem. Ook al omdat Ts. aangeeft dat er van te voeden aan de vissen geen sprake is?
 
Wanneer je oorspronkelijke oorzaak, en die ligt m.i. in de plantenverzorging waardoor er een organische overbelasting ontstaat niet weg neemt blijft het probleem. Ook al omdat Ts. aangeeft dat er van te voeden aan de vissen geen sprake is?
Nouja 2-3x voeden per dag brengt ook een hoop vervuiling het water in.
Ookal zijn het porties waar niets van over blijft
 
Nouja 2-3x voeden per dag brengt ook een hoop vervuiling het water in.
Ookal zijn het porties waar niets van over blijft
Klopt en dat merk ik ook bij de Manen die ik 3x per dag voer. Ik gebruik dan ook een skimmertje die ik desgewenst even kan aanzetten.
 
Organische belasting van het water is iets wat wij niet kunnen meten.

Maar we kunnen het wel waarnemen. Een bak heeft teveel organische belasting als 1 of meer van onderstaande aspecten aanwezig zijn.

Beginnende indicatie lichte verhoging: Kaamlaag

Vervuiling op de bodem blijft liggen

Algen op planten en onderdelen.

Blauwalg.

Doorgaans geeft een hoge belasting ook een lager zuurstof gehalte. Daarom kan in een eerste fase (alleen kaamlaag zichtbaar) een zuurstof verhoging de oplossing zijn.

Zuurstof verhoging. Meer stroming of richting. Meer licht (planten groei). Toevoeging oxydator (of peroxide).

Bij zwaardere belasting, dienen meer permanente maatregelen genomen te worden. Waarvan minder of anders voeren de makkelijkste is.
Daarna zwaarder of extra filter.
 
Blauwe algen zijn gelukkig bijna voorbij! die hadden we eerst regelmatig op plant en achterwand waar het dan langzaam begon uit te breiden. Sinds we nerite snails hebben, nog niet weer teruggezien.
Wat zuurstof betreft, de bak zit vol snelgroeiende planten en we hebben n bruis steentje die af en toe aan is. en sinds vandaag ook eigenlijk t venturi ventiel werkende op laag pitje.
Er is wel 1 plant die nieuwe scheuten groeit maar ook vrij veel smelt.
De Echinodorus "Reni"
Er zitten wel dusdanig veel planten in dat ik soms wegsmeltende blaadjes achterin pas in een heel laat stadium ontdek, als ze haast al vergaan zijn.

Ik heb gister een waterchange gedaan en ook in t filter gekeken, ik zag dat de sponsjes al weer echt drek er op hadden en er veel spul rond zweefde in filter behuizing.
Het is 2 weken geleden dat ik de sponsjes heb schoongemaakt in bakje aquarium water.. Bij wat heen en weer bewegen ervan kwam er echt n laag modder uit zeg maar.

De bodem ook wat gezogen tussen de planten door maar er lagen haast geen poepjes om weg te zuigen.

Zou het tijdelijk vaker schoonmaken van het filter ook helpen?

Ik wil het filter niet te vaak schoonmaken, maar aan de andere kant is ie na 2 weken al wel flink drekkig. Het filter heeft een blauwe groffe spons en zelf biorings bijgelegd, na de spons, maar geen fijn filter materiaal tussen biorings en groffe spons. (ik kan kijken of ik dit zou kunnen toevoegen in de vorm van n dun matje oid)
Ook bij de biorings zat t water vol zwevend spul, iets wat geloof ik niet echt bevordelijk is voor de werking.

Ik heb nu om wat te proberen beetje filter watten bij de sleuven bovenin gestopt, waar het water opppervlakte zit. Ik zag dat daar soms ook nog drijvend voedsel naar binnen wordt gezogen.
 
Welk filter gebruik je en in de regel kun je stellen dat je hem licht moet spoelen als de uitstroom zichtbaar minder wordt.
 
De juwel bioflow one.
Doorstroom is nog wel normaal.
Zou kaamlaag of teveel belasting uitzondering op die regel kunnen zijn?
 
Ik herken dit euvel ook wel en het is/was bij mij ook n kwestie van volhouden, zeker wanneer je from scratch je bak opstart.
Alles dient in balans te komen en t ene hangt aan t ander.
Naar verloop van tijd zul je door krijgen wat de interval is vwb t onderhoud aan je filter. Dit zal voor n ieder verschillen en hangt van vele factoren af. Zo ervaar ik het iig en de kaamlaag is er zeker nog wel maar lang niet zo extreem meer.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan