Ons filter zit met zuignappen vast, en naast de 3d achtergrond.. stond in de handleiding van juwel
Te gek voor woorden want ik heb alles moeten volproppen met filter schuim omdat visjes er klem kwamen te zitten, met 2 doden tot gevolg..
Zelfs afgelopen week nog eentje gered in de halve cm tussen uitlaat en achtergrond.. ook maar schuim tussen gedaan.
Vissen zitten er al.. het liefst had ik alles eruit willen halen en alle spleten dicht kitten, ander filter er in aan de zijkant ipv achterkant.
Maarja dan zouden we een compleet 2e aquarium moeten opstarten oid? ik zou het niet weten iig.
Daarom kan ik het filter niet veilig verwijderen, en haal ik de sponsjes er uit en zuig ik de rommel die in filter behuizing zweeft eruit met de dennerle nano gravel cleaner. Enige ding wat ik tot nu toe heb gevonden wat werkt voor dit soort dingen.
Ik heb de nieuwe shark 700 pro filter van sicce op het oog als vervanging voor de juwel bioflow one die er nu in zit. Heb ik werkend venturi ding, spraybar, beter richtbare stroming, bio pallets, verwijderbaar filter en een meer gevarieerde filtering, en hoeft ie niet meer op achterkant te zitten.
Tegen die tijd meld ik me wel voor advies, hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Ik heb vandaag een water meting gedaan met het water vlak voor water change, op zn slechtst dus.
Viel me wel op dat de PH iets omhoog is gegaan. Hij zit nu meer in de buurt van de 8 dan de 7.5
Morgen doe ik voor de zekerheid een bruistest op een steen die er in zit (een rainbow rock van hornbach, zou intert moeten zijn in principe) maar in het water in Groningen, waar ik woon zit wel gigantisch veel kalk (altijd overal in huis kalk aanslag incl aquarium boven de waterrand.
Elke week veeg ik om die reden het glas boven de waterrand schoon.
Ook las ik dat co2 de ph verlaagd, en ik zat sowieso al te denken om diy co2 met gelatine te proberen.
er liggen wel redelijk wat poepjes op de bodem, (net een eheim clean vac pro voor gekocht, maar nog niet uitgeprobeerd.
Verzuren poepjes het water eigenlijk en zou mn ph zonder de poepjes nog hoger uitvallen?
De metingen met colombo druppel test set:
15-8-2022
GH na 6 druppels groen
KH na 6 druppels geel
PH 7.5 a 8
PO4 phosphate 0.5mg/l of ietsjes minder
NO2 nitriet 0.0 mg/l
NO3 nitraat +- 5mg/l (licht roze zweem)
NH3/NH4 ammonia 0.0 mg/l
De vorige keer dat ik alle waarden bij elkaar heb gemeten was alweer even terug en dit is het verschil:
verschil tussen 6-6-2022 en 15-8-2022
PH ietsjes omhoog, met 0.5 of minder
GH omlaag met 1
KH omlaag met 1
Phosphate omhoog van 0.05 / 0.1 naar 0.5 mg/l
nitraat omglaag met 2mg/l
ammonia zelfde, 0.0
Wat vinden jullie van deze waterwaarden?