Kaamlaag


Het zijn zwaar beplantte bakken bertus dus daar zal het denk ik niet aan liggen want die geven genoeg zuurstof. Ik denk eerder dat het komt door de reden die Backplay mij noemde en wat metabolisme wordt genoemd.
 
Even voor de goede orde het antwoord op mijn vraag die ik via de pb had gesteld:

Die kaamlaag is te verklaren omdat bij een hogere temperatuur het metabolisme van de meeste organismen en planten sneller gaat. Er komen daardoor meer afvalstoffen in het water. Maar de volgende stap de verwerking ervan, kan nog niet goed volgen waardoor je dus een kaamlaag kan krijgen.
Meer visvoer geven of CO2 geven (dan groeien planten sneller) kan hetzelfde effect hebben.
Je aquarium gaat tegen een bepaalde snelheid, en als je de snelheid op wat voor manier ook verhoogd dan duurt het altijd even voor alles mee is.
Niets om zorgen over te maken dus, tenzij het echt erg word.
 
Zal dat dan binnenkort doen. Met uitdrukkelijke vermelding van de bron!! Vraag aan beheer: Mag ik deze INFO hier publiceren?

Een kaamlaag is vaak een lastig en veel besproken item. Zelf lijkt het mij interessant toe om dit te lezen echter zal ik dit in Beheer gaan bespreken en kom er op terug hoe we dit eventueel het beste toonbaar kunnen maken voor de leden.

Misschien iets voor de resources??
 
Het zit in de pijplijn hoor dit idee;)
 
Allerlei oorzaken zijn er, oorzaken die leiden tot het massaal afsterven van de bacteriën in het aquariumwater. Bijvoorbeeld bij een intensieve grote onderhoudsbeurt aan het filter, waarbij het filter grondig wordt schoongemaakt. Zo zien wij dat schoonmaken van het aquarium is gebaad bij regelmaat, reinheid en discipline. Waardoor achterstallig onderhoud wordt voorkomen. Wees bij herinrichting ook alert op het ontstaan van een kaamlaag. Kienhout van slechte kwaliteit geeft een vergrote kans op rotting en kan dus een oorzaak zijn van een kaamlaag, net als een rottende bodem. Zuurstof wordt dan in een rap tempo verbruikt. De bacteriën die wij nodig hebben zijn juist de bacteriën die veel behoefte hebben aan zuurstof. Zuurstof wordt opgenomen door het contact welke de oppervlakte maakt met de lucht daarboven, de zogenaamde gasuitwisseling.

Bij temperatuurstijging kan het ook zuurstof tekort zijn.
 
Er zijn inderdaad meer oorzaken mogelijk maar ik heb 7 bakken in de woonkamer en in alle 7 stak het de kop op en dan gaat denk ik de redenatie van Backplay op dat het met het weer te maken heeft. Wanneer het 1 bak betreft dan zou de oorzaak zeker elders kunnen liggen.
 
Ik wilde nog even zeggen dat ik de afgelopen dagen met dat warme weer WEL dat olielaagje in de bakjes heb!
De vorige keer, toe je deze topic plaatste @jessicapilon , had ik er geen last van, maar nu het een paar graden warmer is geweest dus duidelijk wel.
 
Hier zag ik het ook weer maar lang niet zo erg en niet in alle bakken in de kamer. Misschien dat de bacteriecultuur zich aanpast als er meer stoffen worden afgescheiden met warmere temperaturen.
 
Het stomme toeval is wel. Dat toen John mij deze vraag voorlegde. Ik ook last had van een kaamlaag.
En normaal is dat voor mij een reden om de filter schoon te maken.

Maar de filter had ik enkele weken daarvoor al schoon gemaakt, dus dat kon niet de oorzaak zijn.

Ik heb er eigenlijk niet zoveel aandacht aan gegeven. En heb mijn losse skim filtertje er even in gehangen.
Dus dat werkte gelijk.

Wat echter de oorzaak is. Dat weet ik ook niet. Aangezien ik geen biochemicus ben.

Maar ik weet wel zeker, dat 1 a 2 graden extra, een zeer groot effect kan hebben op de biochemische processen.
Dus daar zal de oorzaak wel gezocht moeten worden.


Het is een oud topic maar ik heb op enkele kleinere bakken net als vorig jaar nu opeens wat kaamlaag. Ik denk dat de afbraak van afval sneller gaat en dat planten wellicht meer afval produceren met de wat hogere temperaturen.
 
Het is een oud topic maar ik heb op enkele kleinere bakken net als vorig jaar nu opeens wat kaamlaag. Ik denk dat de afbraak van afval sneller gaat en dat planten wellicht meer afval produceren met de wat hogere temperaturen.

Ik heb er tot op heden geen last van.
Maar ik heb ook sinds 2 maanden nog nooit zo’n mooi water gehad in de Fusion.
Het water is nu eindelijk weer net zo mooi (zelfs mooier) als in mijn oude juwel aquarium.
 
Ik lees her en der dat de stijging van de temp de oorzaak kan zijn en het is dan ook alleen bij de bakken boven waar het van 22 naar 30 graden is gestegen in de bakken. Nou ja was vorig jaar niet anders dus hersteld wel weer.

https://discusclubholland.nl/forum/post/774
 
Heerlijke vraag voor experts uitgedaagd .
 
Ik zal deze meenemen Stefan;)
 

Terug
Bovenaan