Kaamlaag


M

marjodeparjo

Guest
Sinds een paar weken zit er telkens een dunne kaamlaag op het aquariumwater.
Ik ververs om de 2 weken ongeveer een derde van het water. Ik hou de bodem schoon met zo'n zuigertje, snoei de plantjes indien nodig, ik geef maar eens in de paar dagen eten aan de vissen. Het aquarium is volgens mij niet overbevolkt, 9 neon tetra's en 10 dwerggarnalen, aquarium is 60 liter. Elke dag doe ik easy life erin volgens de gebruiksaanwijzing.
Als filter heb ik de turbo filter 500 met siporax. Sinds ik deze heb heb ik de siporax niet vervangen want ik had hier gelezen dat dat bijna nooit nodig is. Ze zijn echter inmiddels wel bruin geworden maar vallen niet uit elkaar. De spons zelf knijp ik uit in aquariumwater wat ik eruit haal bij het verversen. Ik heb de spons onlangs wel vervangen, maar daarvoor zat die kaamlaag er al op.
Het licht staat 6 uur per dag aan.
Als decoratie zitten er (pagode)stenen in.
Wat kan ik doen om van die kaamlaag af te komen? Via via hoorde ik dat het verstandig is om het licht helemaal uit te zetten voor een paar dagen, maar ik betwijfel of dat wel goed is.
Wellicht nog minder het licht aan of de siporax toch vervangen?

Ik heb de afgelopen tijd wel wat dingen gehad met het aquarium. Draadalg gehad, bekrot gehad (medicijnen voor gebruikt en is nu over), en tigmiljoen slakjes waar ik niet vanaf kom. Nu die kaamlaag, ik begin het plezier van het hebben van een aquarium een beetje te verliezen.
 
Planten die stress hebben kunnen ook stoffen uitscheiden die een kaamlaag kunnen veroorzaken. Wellicht is 6 uur niet voldoende en ik zou minimaal op 8 uur gaan zitten. Hoelang draait de bak? Ik zou niet telkens met de stofzuiger in de bodem komen want dan verstoor je de bacteriecultuur .
 
Een kaamlaag is een soort van vetlaagje wat op de oppervlakte ligt,dit is te doorbreken door de uitlaat van "een"filter boven de waterlaag te laten stromen,het kan ook nog wel eens zoals beweerd afgestorven bacterien zijn,het is niet makkelijk om daar vanaf te komen.
Vroeger gebruikte we nog wel eens een krant ( pagina) en die legde we voorzichtig op het wateroppervlak en haalde deze er direct weer voorzichtig uit,zo bleef het vetlaagje of wat dan ook aan de natte krant hangen en haalde we deze kamlaag zo weg,maar dit zal herhaaldelijk moeten gebeuren,de vetigge laag zal zich weer sluiten als je de natte krant eruit haald.
Dit zal je dus vaak/regelmatig moeten herhalen.
Succes,bert.
 
Planten die stress hebben
Je moet ook niet met je neus plotseling voor de bak gaan staan. Schieten ze meteen de stress in.
Beetje liefjes toespreken en beetje knuffelen doet wonderen.


Vroeger gebruikte we nog wel eens een krant ( pagina) en die legde we voorzichtig op het wateroppervlak
Goeie ouwe tijd.
Tegenwoordig staat de krant online en lees je dat op de telefoon of tablet.
Ik zie het helemaal voor me dat de jeugd hun tablet op de kaamlaag legt. Want ja de ouwe garde zegt leg de krant erop zo doen we het al jaren.
 
;) Dat van die tablet is gelukkig jou idee,maar dat van die krant helpt wel,alleen voorzichtig uit de bak halen,als deze scheurt of uit elkaar valt is dat wat je eruit wil halen direkt weer terug,maar het helpt wel hoor,,alleen een keer of 10 herhalen,,wij hebben als aquariaan toch enorm geduld,.:)
 
Planten die stress hebben kunnen ook stoffen uitscheiden die een kaamlaag kunnen veroorzaken. Wellicht is 6 uur niet voldoende en ik zou minimaal op 8 uur gaan zitten. Hoelang draait de bak? Ik zou niet telkens met de stofzuiger in de bodem komen want dan verstoor je de bacteriecultuur .
Dank voor je tip, ik zal de verlichting aanpassen. Stofzuigen doe ik als ik het water ververs, hoevaak kan ik dat het beste doen? heb het aquarium nu ongeveer iets langer dan een jaar.
 
Het idee van die krant is dat het vetlaagje door het papier wordt opgezogen,voor wie daarom vragen stelt.
Probeer het en het lukt.Maar niet na een keer,,even volhouden.
Gr. bert
 
Nou ik heb het geprobeerd met krant of keukenrolpapier. Ik krijg op die manier het laagje er niet af hoor ?
 
Dan doe je het niet goed hoor!
We doen het al eeuwen zo.
Toch Bert?
Dat zal vast zo wezen anders was het wel gelukt.. ik ben natuurlijk ook nog maar 30 jaar oud en geen eeuwen..
Ik gebruik nu een petflesje wanneer ik er last van heb, kan gelijk het kroos mee.
 
Rjoemman,,wat een lol,leuk.Misschien dat de Romeinen dit ook zo hebben gedaan,,maar zonder lol Lalizzerd,neem een grote krant,en blijven herhalen,keukenpapier heeft niet zoveel oppervlak,maar hoe hardnekkiger de vetlaag is hoe langer het duurt,,volhouden.
 
Met een petflesje duurt het nog 30 jaar. :LOL:
Nee valt mee, meestal drie keer vol laten lopen is voldoende ? en dubbele werking hé. Drijvende plantenblaadjes en kroos. T gaat allemaal in de fles xD
Ga de krant dan toch nog eens proberen zodra ik weer een kaamlaagje heb ?
 
Laat maar weten of het werkt lalizzerd,dan zit ik niet voor niks mijn vingers te laten dribbelen over het toetsenbord.
 
Met alle ernst en zonder humor krijg je de kaamlaag door het voeren van de vissen,in droogvoer zit ook "iets"van wat lijkt op een soort van vettigheid,ook diepvriesvoer geeft dit resultaat,voornamelijk diepvries zwarte muggelarven,wanneer ik deze voert zie ik de vetbellen uit elkaar spatten op het wateroppervlak,maar bij mij en andere liefhebbers die een bioloog gebruiken of hebben met "bovenafzuiging"verdwijnt dit meteen naar de bioloog.
Wat wel mogelijk is om een oppervlakte afzuiger op "een pomp"te zetten als inlaat,ik meen dat Eheim zoiets dergelijks verkoopt,heb je natuurlijk wel een externe pomp nodig.
 
Je moet ook niet met je neus plotseling voor de bak gaan staan. Schieten ze meteen de stress in.

Ik denk dat ze nu wel gewend moeten zijn aan mijn verschijning :DD :DD.

Met alle ernst en zonder humor krijg je de kaamlaag door het voeren van de vissen,in droogvoer zit ook "iets"van wat lijkt op een soort van vettigheid,ook diepvriesvoer geeft dit resultaat,voornamelijk diepvries zwarte muggelarven,wanneer ik deze voert zie ik de vetbellen uit elkaar spatten op het wateroppervlak,maar bij mij en andere liefhebbers die een bioloog gebruiken of hebben met "bovenafzuiging"verdwijnt dit meteen naar de bioloog.
Wat wel mogelijk is om een oppervlakte afzuiger op "een pomp"te zetten als inlaat,ik meen dat Eheim zoiets dergelijks verkoopt,heb je natuurlijk wel een externe pomp nodig.

Ik heb 5 Manen en voer 4 blokjes per dag en merk sinds ik ze heb ook dat ik een lichte kaamlaag heb dus wellicht dat het diepvriesvoer hier de oorzaak van is. Het is niet veel wat op het oppervlak drijft maar helemaal zonder kaamlaag is het oppervlak ook niet.
 
Eheim verkoopt een skimmer. Dat is een klein filtertje dat alleen oppervlakte water aanzuigt en langs wat filtermateriaal laat gaan. Werkte enorm goed bij mij om de permanente kaamlaag te verwijderen.

Garnaaltjes kunnen er wel in komen te zitten (levend), dus je moet even opletten met schoonmaken.
 
Eheim verkoopt een skimmer. Dat is een klein filtertje dat alleen oppervlakte water aanzuigt en langs wat filtermateriaal laat gaan. Werkte enorm goed bij mij om de permanente kaamlaag te verwijderen.

Garnaaltjes kunnen er wel in komen te zitten (levend), dus je moet even opletten met schoonmaken.

Er zijn ook skimmertjes waar geen garnalen en slakken in kunnen komen. We hebben er in het verleden zelf een gebruikt. Ik zal eens kijken of ik hem nog terug kan vinden :)

We gebruiken zelf momenteel een rvs uitvoering van de aanzuigkant van een lily pipe, maar dan de combinatie aanzuig en skimmer.

Screenshot_20200622_131914_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
 
Skimmers zijn allemaal leuk en aardig, maar in feite ben je brandjes aan het blussen.
De root-cause is natuurlijk het ontstaan van de kaamlaag, liever los je dat op.
Een bak wat in balans is zou geen kaamlaag moeten maken en dan zou er ook geen noodzaak voor een skimmer moeten zijn.
 
Dat klopt Raoul maar goed een kaamlaag kan vele oorzaken hebben en is soms lastig te achterhalen. Zoals ik al zei heb ik het sinds ik vrij veel diepvriesvoer gebruik en ik denk dat dit ook een oorzaak kan zijn.
Het valt me dan ook wel op dat er hier ook diverse leden melden dat ze een skimmer gebruiken.
 
Een simpele skimmer op voorraad hebben en gebruiken bij een kaamlaag is een prima idee voor een paar euro kun je die al kopen vanuit China, je hoeft ze echter niet altijd mee te laten draaien.

Een paar tips:

- Oppervlakte beweging; draai de uitstroom van je filter zo dat het oppervlakte wat in beweging is. Dit breekt de kaamlaag op en zal hierdoor eerder natuurlijk verdwijnen.
- Met een stuk keukenpapier het oppervlakte van het water deppen
- Met een bakje of flesje de kaamlaag proberen uit de bak te scheppen. Bij een groot aquarium is dit nogal wat werk maar bij een 60 liter bakje heb ik gemerkt dat dit best te doen is.
- Het warmere weer komt er weer aan en dan is een luchtpomp met bruissteen sowieso een goed idee en dit werkt ook prima voor het opbreken van een kaamlaag.
 
Wij hebben in al onze bakken geen oppervlaktebeweging vanuit het normale filter. Om die reden moeten wij iets doen want de normale afbraak van normale kaamlaag heb je dan niet. Daarom in de grote bak nu een skimmer op de aanzuig van het filter, en op de andere bakken gebruiken we een mini hang on the back filtertje, wat hier heel veel beter werkt dan een luchtsteen.

Ik zie daar het probleem niet zo van in.
Daarnaast, op zoek gaan naar de oorzaak van een kaamlaag kan best lang duren. Fijn als je in de tussenliggende periode een middel hebt om de bovenboel een beetje open te houden lijkt me.
 
Wat doet een luchtpomp voor het warme weer?
Luchtpomp maakt oppervlaktebeweging.
Oppervlaktebeweging zorgt voor meer verdamping en gasuitwisseling.
Verdamping kost energie en die wordt onttrokken uit de warmte, dus effectief koel je het water hiermee. (hier een wiki over 'evaporative cooling')
Meer verdamping = meer koeling.

Naast het verkoelende effect is een luchtpomp en de oppervlaktebeweging ook nog goed voor de gasuitwisseling. Warm water kan minder zuurstof bevatten dus het zuurstof wat beschikbaar is zal eerder opgebruikt worden. Gasuitwisseling zorgt er voor dat het verbruikte zuurstof weer wordt aangevuld. Vooral snachts, wanneer planten zelf ook zuurstof gaan gebruiken is dit belangrijk bij warmer water.
 
Ja ik had net het filmpje bekeken. Als ik even had nagedacht voordat ik mn bericht typte had ik dat zelf ook kunnen bedenken : ) Dank voor je uitleg!
 

Terug
Bovenaan