Wat is er nieuw

Kaamlaag

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Eergisteren zag ik een dun olieachtig laagje over het gehele wateroppervlak drijven in mijn Juwel. Ik heb daarop het oppervlakte water weggezogen en de filteruitlaat een beetje naar omhoog gericht om het te breken. Tot zover de bestrijding van het symptoom.
Aan de filterinlaat van de binnenfilter hangen dikwijls stukjes plant die ik veelvuldig verwijder maar er hangen ook plukjes cabomba in het water te drijven. Wsl plukjes die de sluiers afgebeten hebben.
Er zitten nu wel slakken in het aquarium die plantenresten oppeuzelen maar zoveel in een keer kunnen ze nu ook weer niet aan. Ik dus met mijn arm het water in om alles te verwijderen.
Gisteren zag ik weer een kaamlaagje bloeien. Heb daarop de filters stilgelegd om die dan eens van naderbij te bekijken.
Tussen de filterwatten en sponzen vond ik restjes dode rode bloedwormpjes die ik in het begin van deze week als diepvriesvoer heb toegediend.
Alhoewel ik deze heb zien zakken naar de bodem moeten er toch mee de filter in gezogen zijn.
Wat een smeerlapperij om die van vantussen de sponzen te krijgen zeg, die zitten er gewoon ingedraaid.
Wsl heb ik nu ook de echte oorzaak van mijn kaamlaag gevonden.

Nu is mijn vraag, wat moet ik hier aan doen ? Alle watten en sponzen vervangen door nieuwe en waardoor ik ook goeie bacteri�n weggooi en mijn aquarium eigenlijk terug een beetje moet indraaien of gewoon de natuur zijn werk laten doen ?

Zou het helpen dat ik mijn UV filter inschakel, preventief om eventuele ziektekiemen die daardoor zouden kunnen ontstaan te doden ?

Je hebt de wormpjes zo goed mogelijk verwijderd? Dan zou ik er niets meer aan doen.Uv kan nooit kwaad.

De meeste wel maar er zitten er nog steeds tussen.

Je kunt wel een deel van de watten vervangen.

zal ik doen, maar dat zal voor morgen zijn want vandaag geraak ik niet meer in de winkel.

Een vrij gemakkelijke oplossing is het weglaten van de bovenste witte watten die je evt gebruikt.
Verder zou je in het vervolg op een andere plek en iets minder kunnen voeren.

Ik zou ook zoals Tom zegt de witte watten verwijderen maar zeker niet de psonzen vervangen. Dat is slecht ivm de bacteriecultuur zoals je ookzelf al aangaf.

Ik zou de UVC lamp gewoon gaan gebruiken en wel VOOR de filter en niet erna.
De kaamlaag kan veel oorzaken hebben, maar vindt zeker niet zijn oorzaak in een aantal in de filter terecht gekomen rode muggenlarven.
Je kaamlaag is namelijk een verzameling bacterie-culturen die gedijen op een heel scala van voedingsstoffen, samengesteld uit vrij ver omgezette organische deeltjes en je schrijft zelf dat de rode muggenlarven er nog als dusdanig uitzien.
Ze kunnen daarom de oorzaak niet zijn.

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan