Kalium tekort?


H

hugop

Guest
Ik ben ook al enige tijd bezig met EI.

Ik merk bij mezelf een kalium tekort in mijn belgisch groen.
En dit is de plant waar je dit het eerste ziet.
onderste bladeren vallen af en hebben gaatjes.
Nu heb ik mijn compelte vloeibare planten voeding van aquariumbemesting ook al verhoogd naar 2 keer de voorgeschreven dosis.
12 ml per 50% waterwissel is het normaal doseringsadvies bij normaal verlicht + co2

Ik heb nu afgelopen zaterdag dus 2 x 12 ml toegevoegd om extra kalium in mijn water te krijgen.

Wat is jullie advies in deze?
Zo even afwachten of beginnen met het toevoegen van Kalium?

Hoor graag
Vriendelijke groet,
H. Plaisier
 
In het geval van Braziliaanse klimop met gaatjes op de oudere blaadjes wordt Kalium vaak genoemd als tekort.
Of dat ook geldt voor Belgisch Groen weet ik niet.
De ellende is dat je Kalium niet kunt meten..
 
Ik volg ook de EI en had hetzelfde probleem. Ik ben kalium gaan toevoegen van Gilles en nu is het goed.
Je hoort het niet vaak maar ik had ook ergens gelezen dat het door kalium kan komen.
Ik moet zeggen dat ik bij de EI 5x de aanbevolen dosis geef. Je geeft natuurlijk ook al kaliumnitraat en kaliumfosfaat. Echter is dat soms niet genoeg dus. In de allernieuwste poeders van Gilles zit ook geen kalium dacht ik.
Ik zou gewoon proberen extra kalium te geven en kijken of het verbeterd. De oude EI gids heeft mij geadviseerd 10 ml stockoplossing te geven per 100 liter. Dus dat is zo n 5x de aanbevolen dosis. Hoe dat bij de vloeibare zit durf ik niet te zeggen.
 
Kalium is overigens wel te meten maar is lastig. Dit kan via een laboratorium, tenminste zo doe ik dat.

Dit is voor 100l schema, zelf maken met poeders:

Recept voor de Makro oplossing:
Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
Voeg 15,64 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
Voeg 1,72 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
Voeg 12,16 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe ........
Voeg 19,84 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Ik weet dat het volgens de ei methode niet echt hoeft, maar toch. Weet je je waterwaardes toevallig. (FE,NO3,PO4,PH)
heb je het zelf gemaakt of besteld????

Als het direct besteld is kant en klaar, kan er misschien een foutje zijn gemaakt, als je het schema hierboven ziet lijkt het mij niet zo snel dat het een tekort aan kalium is.

Dus meten is weten :petjeaf:

Gr Martinez
 
@ jessicailon
De oude EI Gids gaf je advies 5 x de voorgeschreven hoeveelheid te doseren?
Hebben we het hier over kalium? of over de complete plantenvoeding.


@Martinez,
Ik voeg alle middelen apart toe en bereken dit via een calculator.
po4
kh2po4.jpg


kno3
kno3.jpg
 
Ja, hier wordt ik niet echt wijzer van. Zelf heb ik een fles macro elementen, zoals het schema en een fles micro elementen (csm+b sporen)

Ik heb hem even naar jouw 180l gezet.
Dus:

Gegenereerd weekschema voor de Estimative Index
U heeft aangegeven dat u een aquarium heeft van 180 liter en dat u ervaring op wilt doen met het zelf doseren van poeder. Met onderstaand schema gaat u van tevoren een bepaalde hoeveelheid poeders afwegen en oplossen in lauw tot warm (osmose-)water. In plaats van de droge poeders voegt u dan een deel van deze aangemaakte oplossing toe.

We raden wel aan dat u een nauwkeurige weegschaal gebruikt om de producten af te wegen. Een geschikte weegschaal kunt u terug vinden in onze webshop onder de categorie "Accesoires".


Recept voor de Makro oplossing:
Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
Voeg 28,16 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
Voeg 3,08 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
Voeg 0,88 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
Voeg 35,12 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Recept voor de Micro oplossing:
Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
Voeg 5,52 gram sporenelementen (CSM+B) toe
Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Attentie: deze recepten houden rekening met de maximum oplosbaarheid van de genoemde poeders.
Indien u afwijkt van onderstaande hoeveelheden is het mogelijk dat niet alle producten oplossen.

Onderstaand weekschema is voor een aquarium van 180 liter
Weekdag Te ondernemen actie
Maandag
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Dinsdag
Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Woensdag
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Donderdag
Rustdag
Vrijdag
Rustdag
Zaterdag
Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Zondag
Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.

Dit is misschien wat gemakkelijker en overzichtelijker, twee flesjes maken en klaar.

Maar ik raad je toch ff aan om je water een keer te testen.

Gr Martinez
 
Beste Martinez,
Ik zal je proberen te verduidelijken wat mijn methode is.

Zaterdag 50% waterwissel.
Na de waterwissel voeg ik toe op zaterdag.
1. KNO3
Daarvoor heb ik een fles van 500 ml.
Daar voeg ik 100 gr kno3 poeder aan toe en los het goed p.
Van deze oplossing voeg ik 30 ml toe na elke waterwissel en kom dan op een waarde van 20.44 mg/l (de gewenste waarde)

2. Complete plantenvoeding met hoeveelheid zoals aangegeven door aquariumbemesting.nl

Op zondag voeg ik toe.
3. KH2PO4
Daarvoor hetzelfde een fles van 500 ml.
Ik voeg toe 10 gram kh2po4 poeder.
Van deze oplossing voeg ik 27 ml toe na elke waterwissel en kom dan op een waarde van 2,09 mg/l (de gewenste waarde.

Bovengenoemde is dus een 20/2 verhouding.


Ik ben ook meer van het alles in 1 keer toevoegen.
Als ik weekschema's met meerdere dagen toevoegen ga aanhouden ga ik geheid dingen vergeten.
En dat komt de ei methode ook niet ten goede.

Meerdere mensen die alles in 1 keer toevoegen kom ik vaak tegen.
Jessicapilon dacht ik ook.

Als ik het met bovenstaande bij het verkeerde eind heb hoor ik dat graag
 
Over je methode ga ik niet in discussie. Ik dacht dat het gemakkelijk zou zijn op deze manier. Zelf op mijn kleine bakje hanteer ik de manier zoals ik aangaf. Simpel 2 flesjes, op de ��n staat macro en de andere micro. Als ik de ene gebruikt heb zet ik hem achter de andere. Kan in mijn optiek niet fout en erg simpel. Dit is overigens een test van mijn kant, wel naar tevredenheid. En ververs ook 50% elke zaterdag.

Verder op mijn andere bakken hanteer ik geen ei methode, omdat ik dat te omslachtig vind en die staan er ook prachtig bij (vindt ik).

Maar om terug te komen op je topic, gaatjes en blad verlies duid meestal op een po4 tekort.
Kalium is te herkennen aan gelige bladeren en lijkt erg op een ijzer tekort.

Het zou ook nog aan je licht kunnen liggen, bv lampen zijn verouderd of je hebt je samenstelling verandert.

Dus ik zou mijn waterwaardes gewoon een keer meten en dan eventueel je schema aanpassen mits nodig.


Gr Martinez
 
Ik zou de waarden eens voor controle meten vlak voor de toevoeging.
Bij de plantenvoeding moet je het hele zakje toevoegen op een halve liter water.

Ik voeg ook alles in 1x toe en zonder problemen. Ik moet wekelijks snoeien en geen algen. Veel meer met de EI doseren het in 1x dus. Zovergeet je ook niks. ik weet niet of het met alle voeding kan maar bij de poeders van Gilles is dat geen probleem in ieder geval.

Wellicht dat je een erg grote opname hebt. Daarom zou ik eens meten wat er nog inzit aan nitraat en fosfaat vlakvoor de verversing.
Zoals al eerder gezegd had ik ook eens die gaatjes in dezelfde plant en na toevoegen van Kalium is het goed gekomen.

Ik kan niet anders zeggen dat 20/2 meer dan voldoende moet zijn. Ik zie ook geen rare dingen in de hoeveelheden en ivm mijn toevoeging klopt eea wel.

Ik zou dus gewoon extra Kalium gaan toevoegen. Ik deed zelf zo n 30 ml (opgelost van Gilles zn poeder) op 180 liter/ In de Dubai 100 dus.
 
Dank voor het meedenken hoor,

Ik waardeer je inzet erg Martinez.

@Jessicapilon, ik heb de vloeibare plantenvoeding van Gilles.
Wat doseer jij 5x meer als de aangegeven dosering?
Is dat de Kalium of de plantenvoeding?

Lampen hanger er alweer enige tijd boven.
een nieuwe 840 + een JBL Color, dus daar kan het niet aan liggen.
Ga wel voor de zekerheid een keer voor de wissel mijn nitraat en fosfaat meten om te kijken of er dan nog wel fosfaat en nitraat inzit.



Kalium toevoegen is sowieso niet verkeerd neem ik aan?
Is het zo dat je met kalium ook gewoon een overschot mag hebben zonder dat dit problemen oplevert?

Hoor wel weer.!
Gr,
 
Nou voor iedereen,
Even een totaaltje van mij bak op dit ogenblik

hugoptotaal1.jpg



En zoals het staat in de woonkamer
hugoptotaal2.jpg
 
Leuke bak hoor. Overschot Kalium kan geen kwaad heb ik gelezen. Is een erg belangrijke bouwstof ook.
Ik gebruik dus de poeders van Gilles en moet per 50 liter 1 ml doseren. Op kleine 200 liter is dat 4 ml, maar ik doseer wekelijks 20ml plantenvoeding. Op advies van de EI gids.
Door overschot krijg je geen alg zoals je wellicht al weet. Alleen door tekorten.

Ik zou echt even voor de wissel het nameten voor de zekerheid zodat je weet wat er nog inzit, en of er een tekort is. Tekorten bij 20/2 kan ik mij niet voorstellen.
 
Op mijn 20l zit het al voldoende in de ei methode.

Bij mijn 52l en 450l voeg ik altijd 2x in de week kalium toe. In mijn 450l wel 90ml kalium toe, in de complete plantenvoeding zit ook kalium in. Ik zelf ben van deze voeding afgestapt en over gegaan op csm+b sporen, omdat bij mij mijn resultaten beter waren. Hier zit geen kalium in.

Wat doet kalium, nou het helpt bij nieuwe groei zoals uitlopers en stekjes te ontwikkelen en houdt je plant van gelig worden zoals ijzer. Simpel gezegd is een te grote overschot niet goed, maar mijn ervaring is dat je dat niet snel hebt. Het is een beetje aankijken wat je planten doen, omdat het gewoon moeilijk te meten is.

Normaal gesproken zit in de ei methode voldoende kalium, mits juist toegevoegd.
In mijn 52l en 450l voeg ik zelde kno3 toe (no3 zakt bijna niet), en juist hier zit behoorlijk wat kalium in, vandaar mijn grote hoeveelheid toevoeging van kalium. Het vreemde is dat bij mijn 450l po4 vreet en kreeg door te weinig toevoeging het zelfde probleem als jouw (gaatjes en bladeren die los laten). Ik schat in een hoge no3 en weinig po4.

Dus wat extra kalium kan geen kwaad, maar hou er ook rekening mee wat er al in gaat. Want in de poedervorm van kno3, kh2po4, kaliumsulfaat en complete plantenvoeding zelf komt er al een behoorlijke hoeveelheid kalium in je bak.

Dus eerst meten en dan pas actie ondernemen, of het nou po4 of een andere toevoeging is zoals fe, kalium noem maar op.

Ik hoop dat je er iets aan hebt)

Trouwens een mooie bak)
Gr Martinez
 
hugop zei:
Ik ben ook al enige tijd bezig met EI.
Wat is jullie advies in deze?

Hi,
mag ik even verduidelijken voor dat we nog meer gaan aandragen ..

ik heb even je berekeningen gecontrolleerd met een iets beter tooltje.
12 mL van je fosfaat oplossing zal tussen de 1,156 en 0,737 ppm fosfor bevatten.
Dit getal mag je met 40 vermenigvuldigen qua kalium concentratie.
Dus niks extra nodig ..

Betreffende je nitraat oplossing het volgende ;
30 ml van je oplossing zal tussen de 22,67 en 18,46 ppm stikstof bevatten.
Dit getal mag je met 2,7 vermenigvuldigen qua kalium concentratie.
Dus ook prima EI..


De enigste vraag die nu eigenlijk overblijft is ;
Hoe lang heb je de plant al op die plek staan ?
 
@Tom,

Ik geloof dat alle berekeningen kloppen die je hebt gemaakt en ga er ook vanuit dat er voldoende kalium aan wezig is.
Echter is het wel zo dat het verbruik van diverse factoren afhangt.
Zoals bv licht en hoeveelheid planten en andere diverse. Immers niet ��n aquarium is het zelfde, zo is ook niet iedereen in de gelegenheid om Kalium te meten.

Om een raar voorbeeld te geven, je koopt een auto en die rijd volgens de fabrikant 1 op 20, echter als ik ga rijden met de auto (beetje sportief) rijd deze 1 op 15 met exact de zelfde hoeveelheid benzine zoals ik heb uitgerekend. In theorie klopt alles, alleen in de praktijk ligt het soms anders.

Dus mijn optiek is meten en eventueel aanpassen.
Dan kan het nog aan licht liggen, eventueel kleibolletje bij de plant in de grond, verschillende factoren dus.

Zoals ik meer van jouw heb gelezen snap ik je conclusie, maar wilde dit toch ff kwijt.

Gr Martinez
 
Nu onder het mom van meten is weten het volgende.

KH = 6
ph = 6,8
no3 = rond de 40
po4 = 2


Dit zijn waardes gemeten zojuist op donderdag avond, en zaterdagochtend is altijd mijn onderhoud moment.
Dus met nog ruim anderhalve dag te gaan gaat het hier niet om een fosfaat tekort.

@Tom de plant staat al heel lang op dezelfde plek en heeft het top gedaan in het verleden.
Nu na de laatste keer stekken, (ik plaats altijd de toppen terug) is het probleem ontstaan.

Zojuist weer een blad met een gat en daar rondom een beetje geel opgemerkt.


Groet.
 
No3 is ook idd aan de hoge kant.
Ik ga dit iets verlagen door de dosering iets te verminderen en volgende week nog eens te meten.
Tevens meet ik vrijdagavond nogmaals met een andere fosfaat test om dit dus echt uit te sluiten.

Maar een ijzer test heb ik niet.
Die kan ik ook niet meten.

Anders mogelijk nog idee�n?
 
Fe is wel een belangrijke waarde die moet rond de 1zijn. Ff kijken of je deze kan laten meten. Je bladeren kunnen dan ook lichter van kleur worden en loslaten..

Mijn idee is toch ff ijzer testen.

Gr Martinez
 
Ik begrijp een aantal opmerkingen tezamen niet:

Martinez zei:
Dus eerst meten en dan pas actie ondernemen, of het nou po4 of een andere toevoeging is zoals fe, kalium noem maar op.
Helemaal mee eens.

Maar dan:
martinez zei:
Fe is wel een belangrijke waarde die moet rond de 1zijn.
moet? Ik denk dat er maar weinig dingen moeten, helemaal omdat het zo'n exacte wetenschap niet is. Bovendien is die 1 ook volgens het EI topic meteen aan de hoge kant van de range die wordt genoemd (het topic vermeld 0,2 - 1)
Maar nog belangrijker: is dit niet een beetje vooruit lopen op de zaak? Immers de Fe waarde waar om is gevraagd hebben we nog niet gekregen (begrijpelijk want er is geen set). Als die bij meting 0 blijkt te zijn, waarom dan niet rustig aan opbouwen? Meteen naar 1 sturen is dan misschien wel overkill, niet?

Temeer omdat Hugop o.a. Apistogramma's heeft en die houden helemaal niet zo van allerlei toevoegingen, hoe minder hoe beter zelfs. Ik snap dat een balans moet worden gevonden. Ik snap ook dat het in dit topic om de planten van Hugop gaat. Maar ik kijk graag ook even verder naar de vissen.

Dit alles ook vanwege berichten als deze: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post26205

~ Ivo
 
Inderdaad niks moet, maar Fe wordt door de ene fabrikant gezet op 0,5 a 1 na velen testen ( en met resultaat) en mocht deze 0 zijn zoals in de topic die je laat zien prima. Echter staan er een hoop varens in, die niet veel eisend zijn. Het gaat om balans in de bak en niets anders (welke methode er ook gehanteerd word)en mensen die proberen te helpen spreken vaak ook uit eigen ervaring, ook ik.

En als je het dan toch hebt over bv de ei methode en elke dag voeding toevoegt en op zaterdag 50% waterwisseling heb krijgen de vissen ook een tik te verwerken en dan zal die verhoging van fe ook wel meevallen voor je visjes. En als je dat stapsgewijs wil doen ook prima.

Echter is er ook een verschil tussen opbouwende kritiek en overal zout op leggen, dus help eens mee met denken, zodat er een goede oplossing komt. O ja niks moet, maar het mag wel.-)

Gr Martinez
 
Je stipt eigenlijk precies hetgeen aan wat ik nog had toegevoegd/veranderd aan dat bericht, maar dat was helaas buiten de edit tijd: de planten die erin staan.

Ik zie geen veeleisende soorten, toch? Juist daarom had ik het gelinkte topic erbij gehaald, in het kader van het meedenken ;)

Het topic wat ik erbij haalde is natuurlijk wel weer een andere extreme, als je die vergelijkt met EI. Niets meetbaar tegenover altijd ruim voldoende (misschien wel te veel). Ik zie in andere topics (met niet te veeleisende planten) vaak een ijzerwaarde van 0,2 aangehouden worden. Als je die waarde aanhoudt als minimum en je gaat uit van die 50% wissels zou je moeten doseren tot 0,4 bij EI, toch?

~ Ivo
 
martinez zei:
Echter is er ook een verschil tussen opbouwende kritiek en overal zout op leggen..

Kan wel zijn, maar ik denk dat Ivo toch wel een goed punt heeft met verwijzen naar dat topic..

@Martinez ..Alle informatie die ik toe nu van jouw heb gelezen in dit topic,
is ook alleen maar een beetje gissen. Hugo's aquarium is helemaal anders dan de jouwe.
We weten niet hoe hij de voedingen tot nu toe precies heeft gedaan.
We weten niks over de testsets die hij heeft gebruikt.
We weten weinig van het water dat hij tot nu toe heeft gebruikt.

Vervolgens zouden we het ijzergehalte moeten testen ?
Omdat de fabrikanten dat aangeven ?
En die fabrikant heeft zeker ook graag dat we zijn testen kopen ?
 
Ik vond deze:

signaalplanten_zps71ec2198.jpg


Kennelijk betekent een kaliumtekort voor belgisch groen dat er gaatjes ontstaan.

~ Ivo
 
Nou dat lijkt me dan wel duidelijk dus. Ik zou bijna vragen waar je deze info hebt gevonden ;)
 
Aangezien foto's vaak veel meer zeggen als omschrijvingen.

kalium1.jpg


Hoor graag,
Want nu zijn er mensen die aangeven dat het geen Kalium tekort kan zijn.
En anderen die zeggen dat het wel een kalium tekort is.

haha ja wat nu?

Hoor het wel!
Groet.
 
Ik denk dat er meerdere oorzaken voor kunnen zijn. er wordt ook wel gezegd dat gaatjes door een pio4 tekort komen.
Op zich zou dat wellicht kunnen. Maar aangezien jij de EI nastreeft denk ik niet dat je een fosfaat tekort hebt.
Ik de nieuwe csm+b zit geen kalium meer dus wellicht dat dit toch de oorzaak is.
Ik denk dat het proberen van een Kaliumtoevoeging uitsluitsel kan brengen.
Zoals in de vorige post al staat heeft deze plant echt last van deze verschijnselen bij een Kalium tekort. Ik zou daarom haast durven te zggen met zekerheid dat de oorzaak kalium is.
Belgisch groen blijkt nogal gevoelig daarvoor te wezen blijkbaar.
 
Ha John,

Ik gebruik geen CSM B.
Ik gebruik de Complete plantenvoeding en daar zit wel kalium in.
Maar toch gaan we even proberen om kalium toe te voegen.
Wat is de gewenste kalium dosering?
 

Terug
Bovenaan