Wat is er nieuw

kalium

• Onderwerp starter Onderwerp starter fishtankrookie
  • Startdatum Startdatum
F

fishtankrookie

Guest
Was vanmorgen wat aan het rond lezen op het web. Voornamelijk over NPK verhouding in het aquarium. Veel info te vinden.

Wat iedere keer naar voren komt is de nitraat/fosfaat gehalte. Echter kalium word in de verhouding niet genoemd. Voorbeeld je doseerd 1:10 fosfaat/nitraat. Wat is de hoeveelheid kalium in dit verhaal.

Ja in kaliumnitraat en kaliumfosfaat zit al kalium in. Is dat genoeg? Of moet er nog kalium bij toegevoegd worden.

In mijn geval doseer ik 1:10. Dan heb ik volgens de gebruiksaanwijzing 6 ppm kalium. 1 ppm fosfaat, 10 ppm nitraat, 6 ppm kalium. Kan daar weinig info over vinden, wel hele lappen tekst (discussies) waar ik niks wijzer van word.

Wel is er kaliumsulfaat in de handel. Daar lees ik dat een goed beplant aquarium 30 ppm kalium kan opsnoepen. Dus zou die 6 ppm nooit genoeg wezen.

Of komt er via voer etc automatisch genoeg kalium vrij??

Men zegt soms net zoveel kalium als nitraat na te streven. Met de EI zit je geloof ik met de poeders rond de 25mg kalium. In je kraanwater zit ook kalium en alleen in de bakken met de EI voeg ik dus kalium toe via de poeders.

Wel los toevoegen dus. Dus verhouding fosfaat/nitraat/kalium is dan 1:10:10.
Ik deed dat tot nou aan toe niet. Kwam eigenlijk op de vraag omdat kalium apart in de handels is. En gelezen op een ander blog/forum dat 10 tot 30 ppm normaal is.
Maar las in kanttekeningen Ei een lange discussie, dat ik er bijna bang van werd om kalium toe te voegen.

Mij draaide het om de praktijk en werkt dus prima bij verschillende leden.

Wou wat extra zekerheid en die heb ik met jou antwoord gekregen. Bedankt.

Zoals ik al aangaf voeg ik in de andere bakken niks toe en daar is het ook niet nodig. Hangt ook af van je planten en het verbruik natuurlijk. Als je geen verschijnselen van tekorten hebt dan weet ik niet of het zinvol is.

Tja ik heb kalium nooit gemeten. Ik weet ook niet hoe snel een tekort zich uit. De vraag is ook vanuit oogpunt van de EI. Voorkomen van tekorten.

Alleen na veel lezen was ik bang dat teveel schadelijk is voor de vissen. Dus niet en kan ik dus met gerust hard 1:10:10 doseren...

EI zit nog in beginfase dus soms nog niet helemaal zeker. Zou het jammer vinden dat ik na een jaar pas achter kom dat ik het helemaal fout gedaan heb.

Ik heb het ook nog nooit gemeten maar naast de EI poeders voeg ik het verder niet extra toe.

Weet ik niet. Zit die ook niet in die grote testkoffer dan? Of misschien wel helemaal niet meetbaar. Leek me best wel interessant hoe het kalium gehalte zich ontwikkeld in een week.

Tenslotte is het een onderdeel van onze macro's. Zichtbare tekorten heb ik in 4 weken nog niet geconstateerd trouwens.

Dus je maakt dan ook gebruik van kaliumsulfaat neem ik dan aan?? Om aan de gewenste waarde te komen bedoel ik??

Als je Kaliumnitraat toevoegt, en daarbij de nitraat tot 10 ppm doseert zit de kalium op 6,3 ppm

Daarnaast zit er ook nog kalium in kraanwater, plantenvoeding en ook nog een beetje bij kaliumfosfaat

Er zijn er maar weinig die de kalium nog apart toevoegen volgens mij

Laatst bewerkt:
Dus dat een goed beplant aquarium 30 ppm in een week kan doorbrassen zou dan verkoop praat wezen.

Praktijk voorbeeld een paar post terug werd er 25 mg/ liter toegevoegd. Er word 2/20/25 gedoseerd. Dus 4x0,2 kalium van fosfaat afkomstig. 4 x 3 afkomstig van nitraat. Van leidingwater is hier ook om nabij 2 mg/liter. Dus 0,8+12+2 maakt dan 15 mg/liter. Is nog geen 25 mg/liter. Wat meer in de richting komt wat gezegd word.

30 ppm in een week kan doorbrassen zou dan verkoop praat wezen
Bij de nieuwe sporenmix van Tenso moet je ook zelf kalium toevoegen, maar als je al KNO3 toevoegt zou dat niet nodig zijn (heb ik gelezen in een ander topic)

Ik gebruik het nu een paar weken en zo te zien werkt het prima.

De kalium heb ik niet toegevoegd omdat dit al voldoende gedoseerd word door de ei methode.
Wel heb ik de magnesium toegevoegd.

https://www.aquaforum.nl/threads/tenso.161586/

Ergens anders hen ik gelezen dat kalium bij fosfaat en nitraat toegevoegd word omdat er een kation nodig is. Dat kan in de vorm van calcium of kalium. Als ik kijk naar de adviezen 10 tot 30 ppm ga ik dat niet redden met beide poeders nitraat en fosfaat.

Daar was de vraag op gebaseerd, immers we willen geen tekorten. Als de praktijk uitwijst ( ervaringen van andere EI gebruikers) niet nodig is bestel ik het ook niet. Dus ik ga uit van praktijk ervaringen en ga niet zomaar wat doen omdat het ergens geschreven staat.

Zover ik weet zijn er heel weinig die de EI volgen en nog extra kalium toevoegen. Zoals al duidelijk mag zijn denk ik hangt het ook af van de vraag maar voor een gemiddelde bak zal dat niet nodig zijn denk ik.

Volgens mij voeg je met de poeders kaliumnitraat en kaliumfosfaat ook al rond de 20-25 mg toe als je wekelijks 20/2 toevoegt.

De hoeveelheid kalium die met kalium fosfaat in je bak komt is verwaardeloosbaar.
Daarvoor is de dosering te laag.

Het zit meer in de kaliumnitraat en zover ik weet is de toevoeging rond de 20-25 mg als je de poeders gebruikt.
daarbij zit er in het kraanwater ook nog kalium.

De ene zegt ook 15ppm als richtlijn en de ander zegt 25ppm..
Ikzelf zit over de 15ppm met enkel kraanwater en KNO3 (in mijn kraanwater meet ik al 4ppm)

Maar mijn planten vertonen geen sporen van kalium gebreken

Ik denk dat je flink wat licht erboven moet hebben om een verbruik van 25mg te krijgen. Daarom hoor je in de regel denk ik ook niet vaak dat men een kaliumtekort heeft.

Als je Kaliumnitraat toevoegt, en daarbij de nitraat tot 10 ppm doseert zit de kalium op 6,3 ppm

Daarnaast zit er ook nog kalium in kraanwater, plantenvoeding en ook nog een beetje bij kaliumfosfaat

Er zijn er maar weinig die de kalium nog apart toevoegen volgens mij

Ik voeg het wel toe. Aangezien ik geen nitraat en fosfaat toevoegen als meststof kreeg ik een kalium tekort.
In profito, wat ik wel gebruik, zit te weinig kalium om dit op te lossen.

Heb een tijdje easylife kalium gebruikt, nu kalium sulfaat en zelf oplossen. En doseer nu richting de 20ppm per week.
Sinds ik dit doe groeien de planten weer super.

Mijn nitraat en fosfaat zijn afkomstig van het levende voer.

Ik denk dat een tekort ook niet gauw gaat gebeuren. Na een week word er weer gedoseerd. Dus met gebruik van kaliumnitraat en kalium fosfaat is extra toevoegen niet nodig. Op deze manier krijg je dan ook niet gauw een overschot bij nader in zien.

Wist trouwens nooit dat een plant zo kalium behoeftig was.

Het wel of niet is duidelijk zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan