Kalk/rommel in filterkop?


Ruben_S

Active member
Lid geworden
11 juni 2020
Berichten
35
Leeftijd
33
Beste aquarianen,

Vandaag een 2e hands jbl greenline e902 binnengekregen. Grootste moeite om hem aan de praat te krijgen. Het probleem met een stroeve startknop heb ik reeds gezien dat dit bekend is. Maar op alle manieren die ik gelezen heb lukte het lang niet om hem aan de praat te krijgen. Ik heb hem uiteindelijk werkend gekregen, met heel veel moeite. Hij staat nu op de grond met de slangen nu even in een gevulde gootsteen.

Tijdens de pogingen kwamen er behoorliik wat ‘kalk schilfers’ uit. Ook echt grotere plakkaten waarvan ik niet zeker ben of het kalk is of andere troep.

Toen vroeg ik mij af: kan ik ook de binnenkant van de filterkop schoonmaken? Het rotortje kan eruit, maar ook verder dan dat? Of is het mogelijk hem een tijdje met een scheutje azijn te laten lopen? Of zijn hier middelen voor? Ik wil hem even goed lekker schoonspoelen!

Over een week of 2 moet hij op een aquarium gaan komen.

Ik hoop op de gouden tip!

Groetjes Ruben
 
Haal je morgen bij de Appie even een grote fles schoonmaak azijn (€ 2,- voor 5 liter) en mix je dat 1 op 1 met water = 10 liter en laat daar je pomp een dag op draaien, dag later 10 liter water erbij en weer een dag draaien, daarna een paar keer een aantal uren laten draaien op schoon water, tot hij weer fris is.

Zonder filtermedia uiteraard !!

Als er Filter materiaal bijzit: alle mechanische bolletjes, buisjes, balletjes en blokjes, kun je zachtjes in een pan op het vuur flink verhitten tot ca. 85 graden, Niet koken !!
 
Laatst bewerkt:
ohja.. alle Bio filter weggooien cq vervangen
 
Haal je morgen bij de Appie even een grote fles schoonmaak azijn (€ 2,- voor 5 liter) en mix je dat 1 op 1 met water = 10 liter en laat daar je pomp een dag op draaien, dag later 10 liter water erbij en weer een dag draaien, daarna een paar keer een aantal uren laten draaien op schoon water, tot hij weer fris is.

Zonder filtermedia uiteraard !!

Als er Filter materiaal bijzit: alle mechanische bolletjes, buisjes, balletjes en blokjes, kun je zachtjes in een pan op het vuur flink verhitten tot ca. 85 graden, Niet koken !!

super bedankt voor je reactie en uitleg. Ik ga dit morgen meteen proberen, uiteraard zonder alle media. Welke ik overigens zeker ga vervangen!

Stel nou dat het geen kalk is maar ophoping van alg/oude alg troep, zou je dan nog een tip hebben? Ik bedoel, dat gaat niet weg door azijn denk ik?

Groeten Ruben
 
Stel nou dat het geen kalk is maar ophoping van alg/oude alg troep, zou je dan nog een tip hebben? Ik bedoel, dat gaat niet weg door azijn denk ik?

Je hoeft de balletjes enzo niet weg te gooien, als je die even sterriliseerd, zou je die gewoon weer kunnen gebruiken
Maar let maar es op wat azijntje kan..

oh.. doe je wel naderhand wat zuurvrije vaseline op de afdicht rubbers, (just in case)
 
Je zou kunnen draaien op peroxide na de azijn kuur, dan ben je ook redelijk zeker dat alle algen sporen kapot zijn
 
De kop is in zoverre dicht en de troep zal denk ik bij het schoepenrad zitten. Ik zou hem ook met azijn laten draaien en dan hem openmaken om te controleren op eventueel vuil.
 
Over azijn filteren is een prima plan en doe ik ook vaak, maakt al een boel schoon. Verder kun je natuurlijk mechanisch ook een hoop doen. Gewoon de impeller verwijderen en met van die pijpborstels even door alle in en uitgangen heen gaan en goed die cleaner rond draaien dan zou je alles zo moeten kunnen verwijderen.
 
De kop kan uit elkaar. Je begint met het los draaien van de vier schroeven van de handvaten. Wanneer je de handvaten er af pakt moet je opletten. De beide afsluiters komen dan ook vrij en vallen uit de kop. zorg dat je weet welke de linker en welke de rechter is zodat je bij het terug monteren ze op de juiste plek zet. Dan zie je onder de afgenomen handvaten weer vier schroeven. Zodra je die los draait kan je de bovenkant van de kop openmaken en zie je iets zoals op de foto. Alle eventuele kalkaanslag verwijderen. Je kan nu ook even de schroef dop van de starknop losdraaien om te zien of alles daar in orde en schoon is. Zelfs kan de hele startknop eraf met de vier schroeven waarmee hij vast zit. Wanneer dit nodig is zie je daaronder een rubber matje en aansluitingen met klepjes die om en om open kunnen om het pomp effect te bereiken. Moet het ding vervangen worden; voor een euro of 11, 12 heb je een nieuwe. Met misschien hoeft dit laatste helemaal niet. Wel ik wel aanraad is om het staaf deel onder de veer én het grijze deel even wat vettig te maken zodra je de knop weer soepel kan gebruiken. Die zou je eigenlijk het beste doen met silicone vet maar het kan ook met zuurvrije vaseline. Let op; heel dun uitsmeren. Dit is allemaal niet moeilijk, zelfs ik kan het dus jij zeker! Succes!

IMG_20181208_112434.jpg
 
Die kop kan uit elkaar maar tenzij je startknop lange tijd heeft gelekt, zoals op onderstaande foto het geval lijkt te zijn hoort die kop helemaal schoon te zijn. En zelfs de kalk die daar zit beïnvloed het filter totaal niet want daar komt het water, als het goed is, helemaal niet.

Het is inderdaad wel een manier om die startknop even los te draaien, daar binnenin schoon te maken en eventueel de rubber er van met wat vaseline in te smeren. Zo zorg je er in ieder geval voor dat je startknop niet half lek is zoals je bij veel JBL filters na verloop van tijd gaat krijgen dus zeker even de moeite om dat te doen. Misschien een kwartiertje werk in totaal?
 
Die kop kan uit elkaar maar tenzij je startknop lange tijd heeft gelekt, zoals op onderstaande foto het geval lijkt te zijn hoort die kop helemaal schoon te zijn. En zelfs de kalk die daar zit beïnvloed het filter totaal niet want daar komt het water, als het goed is, helemaal niet.

Het is inderdaad wel een manier om die startknop even los te draaien, daar binnenin schoon te maken en eventueel de rubber er van met wat vaseline in te smeren. Zo zorg je er in ieder geval voor dat je startknop niet half lek is zoals je bij veel JBL filters na verloop van tijd gaat krijgen dus zeker even de moeite om dat te doen. Misschien een kwartiertje werk in totaal?
Die foto is niet van Ts maar van mij. Mijn starknop heeft eens gelekt. Daar zat dus ook (!) kalk in. Daardoor zie je dan ook kalk overal bovenin mijn kop op deze foto. Dat kwam dus vanuit de startknop! Dan kan ook het geval zijn bij Ts. Vandaar mijn advies. Overigens komt daar wél water in door de twee kleppen die bij gebruik van de Starknop respectievelijk open en dicht gaan wordt water aangezogen. Dit ter informatie.
 
Die foto is niet van Ts maar van mij. Mijn starknop heeft eens gelekt. Daar zat dus ook (!) kalk in. Daardoor zie je dan ook kalk overal bovenin mijn kop op deze foto. Dat kwam dus vanuit de startknop! Dan kan ook het geval zijn bij Ts. Vandaar mijn advies. Overigens komt daar wél water in door de twee kleppen die bij gebruik van de Starknop respectievelijk open en dicht gaan wordt water aangezogen. Dit ter informatie.
Het is prima advies om die kop eens open te maken bij een filter met onbekende history, zeker. Maar ik zie daar echt geen water komen tenzij die startknop inderdaad lek is. Bij gebruik van de startknop maak je een vacuum door lucht uit het filter te zuigen m.b.v. kleppen inderdaad, maar die komen niet 'bovenop' de kop van je filter uit, waar je nu dus in kijkt. Die twee buizen die je ziet sluit je de slangadapter op aan van je in/uit slangen. Er zit verder bijvoorbeeld ook geen pakking. Zodra je startknop lekt en daar lekt water loopt het via de hoeken zo je kop uit. Dat zou dan ook het geval zijn bij regulier gebruik van die startknop en dat is zeker niet zo.
 
Het is prima advies om die kop eens open te maken bij een filter met onbekende history, zeker. Maar ik zie daar echt geen water komen tenzij die startknop inderdaad lek is. Bij gebruik van de startknop maak je een vacuum door lucht uit het filter te zuigen m.b.v. kleppen inderdaad, maar die komen niet 'bovenop' de kop van je filter uit, waar je nu dus in kijkt. Die twee buizen die je ziet sluit je de slangadapter op aan van je in/uit slangen. Er zit verder bijvoorbeeld ook geen pakking. Zodra je startknop lekt en daar lekt water loopt het via de hoeken zo je kop uit. Dat zou dan ook het geval zijn bij regulier gebruik van die startknop en dat is zeker niet zo.
De kleppen zitten vlak onder de startknop! E.e.a. werkt een beetje als wanneer je zelf water aanzuigt. Door het rubbertje recht onder de startknop wordt er een vacuum gecreëerd waardoor het water door het eerste luikje naar binnen komt en vastgehouden wordt totdat het tweede luikje opent om de water stroom door te laten.
 
Goedenavond allemaal,

Helemaal geweldig al die uitgebreide reacties. Heel erg bedankt daarvoor!
Ik heb weer een hoop geleerd en ga denk ik de kop vanavond openmaken. Ik zal dan ook meteen de startknop bekijken en invetten zoals hierboven aangegeven.

Bedankt zover! Ik ga aan de slag!

groeten Ruben
 

Terug
Bovenaan