Wat is er nieuw

Kan blauwalg opduiken door de warmte?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hugop
  • Startdatum Startdatum
H

hugop

Guest
Wat ik graag wil weten.

Kan blauwalg opduiken door de warmte?
Ik kwam terug van vakant na 1,5 week en bak had blauwalg op de bodem.
IMG_5516.JPG

Nu na 1 week en het vorige onderhoud nog wel weet terug maar in veel mindere mate.
Wat kan ik doen?

Ik volg de EI.
Nitraat en fosfaat dosering elke week op 20:2

Kan ik eerst afhevelen en blue exit kuur toepassen om te zien of dit effect heeft?
Of moet ik direct de blackout methode toepassen? en daarna nog een blue exit kuur?

Dank voor het meedenken alvast.
 
Volgens mij kan dat en komt dat door teveel organische belasting met warm weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Dat kan zeker, hebben ze vorige zomer gigantisch veel last van gehad in (zwem) vijvers, kanalen en rivieren.
 
Komt blauwalg ook niet door nitraat tekort? Sowieso door hitte en vervuiling, de strandjes rondom Woerden zitten er vol mee. Ik zie ook baardalg, ff naar je stroming en voeding kijken? Succes!
 
Komt blauwalg ook niet door nitraat tekort? Sowieso door hitte en vervuiling, de strandjes rondom Woerden zitten er vol mee. Ik zie ook baardalg, ff naar je stroming en voeding kijken? Succes!

dat nitraat tekort is een twijfel verhaal en m.i. niet waar
 
dat nitraat tekort is een twijfel verhaal en m.i. niet waar
Bacterien hebben om goed te functioneren wel stikstof en koolstof nodig maar ik heb zelf het idee dat ze dat wel verkrijgen uit het omzetten van afval in de bak. Ik zoek het ook meer in de organische belasting als oorzaak.
 
Bacterien hebben om goed te functioneren wel stikstof en koolstof nodig maar ik heb zelf het idee dat ze dat wel verkrijgen uit het omzetten van afval in de bak. Ik zoek het ook meer in de organische belasting als oorzaak.

Zie zelf dus ook meer de oorzaak in organische belasting, extra stroming heeft mij ook altijd geholpen overigens.
 
Zeker bij warmte komt het voor in combinatie met zuurstof te kort het zuurstof gehalte daalt in warm water en zal gebruikt worden door vis en plant
Het nitraat tekort is een fabel heb het zelfs gehad in bakken waar dat prima in orde was.
zal komen om dat er nog een hoop mensen blauwbacterie als een alg zien is het zeker niet.
 
Maar goed hoe kom je er van af? Ikzelf heb er ook last van gehad en dacht bij mij dat het wel aan tekorten lag. Had een laag No2 en geen meetbare Po4. Wat heb ik gedaan. Eerst lopen sukkelen met steeds elke dag afhevelen, bijmesten en lichtduur terugdraaien. Na een week of 3 was ik het zat hoewel het soms minder werd maar ook weer niet altijd. Ook in allerlei middeltjes verdiept maar uiteindelijk voor een methode gegaan wat ik liever eerst niet wilde. De Black-out methode. Ik had het geluk er nog geen vis in te hebben dus kon het zo toepassen zonder poespas. De volgorde:

  1. Grote stukken afzuigen/verwijderen en loswrijven van planten en objecten.
  2. Filter watten spoelen.
  3. Waterwissel
  4. Plantenmest toevoegen
  5. Aquarium afplakken met vuilniszakken en het licht uitzetten.
  6. Duur 3 dagen, eigenlijk 3,5.
  7. Resultaat bekijken (was verbluffend goed) en laatste restjes vooraan in het grind ingespoten met spuitje gevuld met waterstofperoxide 3%.
  8. Klaar.
Sindsdien geen last meer gehad, wel weer van wat andere algjes maar niet meer zo extreem 🙂. Platen zagen er zelfs beter uit. Mocht je dit met vissen willen doen, dat kan maar dan wel een luchtpompje plaatsen en eventueel indien je dit gebruikt Co2 uit. Je kan uiteraard middeltjes toepassen maar dan moet je goed opletten of deze niet je filtercultuur aantasten want blauwalg is bacterie en sommige middeltjes pakken ook je filterbacteriën aan. Zou uiteraard wel even je waterwaardes meten. Oh en zit het alleen maar voor in je bodem dan kan je natuurlijk ook gewoon alleen met waterstofperoxide aan de gang gaan en plaatselijk bespuiten. Is niet schadelijk voor de vissen mits zij niet in de wolk komen die je erin spuit. Andere methoden heb ik geen ervaring mee dus kunnen anderen beter uitleggen.
Succes.

Gr
Stefan
 
Ja warmte zal zeker een rol hebben gespeeld, (Afbraak)processen gaan sneller, sommige planten groeien harder en andere hebben moeite met de warmte. De stofwisseling van vissen gaat sneller. de bak schoonmaken en houd is 9/10 keer voldoende om blauw alg te beteugelen. waterstofperoxide helpt eventueel ook om het op hardnekkige plekjes weg te krijgen.
 
Maar goed hoe kom je er van af? Ikzelf heb er ook last van gehad en dacht bij mij dat het wel aan tekorten lag. Had een laag No2 en geen meetbare Po4. Wat heb ik gedaan. Eerst lopen sukkelen met steeds elke dag afhevelen, bijmesten en lichtduur terugdraaien. Na een week of 3 was ik het zat hoewel het soms minder werd maar ook weer niet altijd. Ook in allerlei middeltjes verdiept maar uiteindelijk voor een methode gegaan wat ik liever eerst niet wilde. De Black-out methode. Ik had het geluk er nog geen vis in te hebben dus kon het zo toepassen zonder poespas. De volgorde:

  1. Grote stukken afzuigen/verwijderen en loswrijven van planten en objecten.
  2. Filter watten spoelen.
  3. Waterwissel
  4. Plantenmest toevoegen
  5. Aquarium afplakken met vuilniszakken en het licht uitzetten.
  6. Duur 3 dagen, eigenlijk 3,5.
  7. Resultaat bekijken (was verbluffend goed) en laatste restjes vooraan in het grind ingespoten met spuitje gevuld met waterstofperoxide 3%.
  8. Klaar.
Sindsdien geen last meer gehad, wel weer van wat andere algjes maar niet meer zo extreem 🙂. Platen zagen er zelfs beter uit. Mocht je dit met vissen willen doen, dat kan maar dan wel een luchtpompje plaatsen en eventueel indien je dit gebruikt Co2 uit. Je kan uiteraard middeltjes toepassen maar dan moet je goed opletten of deze niet je filtercultuur aantasten want blauwalg is bacterie en sommige middeltjes pakken ook je filterbacteriën aan. Zou uiteraard wel even je waterwaardes meten. Oh en zit het alleen maar voor in je bodem dan kan je natuurlijk ook gewoon alleen met waterstofperoxide aan de gang gaan en plaatselijk bespuiten. Is niet schadelijk voor de vissen mits zij niet in de wolk komen die je erin spuit. Andere methoden heb ik geen ervaring mee dus kunnen anderen beter uitleggen.
Succes.

Gr
Stefan
Ik vroeg mij laatst toevallig af hoe het bij jou en de blauwalg was gegaan, nu weet ik het 🙂

Ook met vis is de black-out methode geen probleem hoor. Ik heb al een aantal keer bij aquaria een 5 daagse black-out toegepast met vis en dat ging prima.
 
NO3 te kort komt volgens mij het meeste voor als oorzaak. Op the Barr Report en UKAPS forum is de algemene consensus ook dat NO3-tekort de voornaamste oorzaak is.
Mijn eigen ervaring sluit hier bij aan. In mijn 10 jaar aquarium heb ik 3 x kort blauwalg gehad en alle 3 de keren bleek dat mijn NO3 0 was geweest.

Dat wil niet zeggen dat er niet méér triggers kunnen zijn. Een hoge organische belasting lijkt ook een oorzaak te kunnen zijn.
Wellicht warmte (en daardoor minder zuurstof) ook.

Je volgt de EI-methode geef je aan. Heb je wel getest of je 20 mg/L nitraat niet volledig verbruikt is voordat je opnieuw doseert?

Sowieso heb je trouwens een flink CO2 tekort, gezien de baardalgen.


Ook onderstaande wetenschappelijke artikel geeft aan dat een NO3 te kort een uitbraak kan veroorzaken.
1597437224782.png



dat nitraat tekort is een twijfel verhaal en m.i. niet waar
Waarom denk je dat?

Zeker bij warmte komt het voor in combinatie met zuurstof te kort het zuurstof gehalte daalt in warm water en zal gebruikt worden door vis en plant
Het nitraat tekort is een fabel heb het zelfs gehad in bakken waar dat prima in orde was.
zal komen om dat er nog een hoop mensen blauwbacterie als een alg zien is het zeker niet.
Ik zou het geen fabel noemen. Er zijn zeer veel gevallen bekend waarbij NO3 tekort de oorzaak was, zelf is het ook mijn ervaring, en in de literatuur wordt het ook onderstreept. Waarom zou het een fabel zijn?
Dat je blauwalgen hebt gezien in een aquarium zonder NO3 tekort wil niet zeggen dat NO3 tekort geen trigger is.

De wettenschappelijke (mogelijke) verklaring/hypothese is dus dat (veel) cyanobacteriën stikstof uit de lucht kunnen halen (in tegenstelling tot algen en planten) en daarom hebben ze dus een competitief voordeel: alle reden om massaal te vermenigvuldigen.

Hier nog een ander artikel dat NO3 tekort als oorzaak beschrijft:

1597437868863.png

 
Laatst bewerkt:
Maar zou de kans op blauwalg in een aquarium zonder plantenvoeding dan niet erg groot zijn?
Ja ik denk dat dat zo is. Maar vergeet niet dat NO3 ook gewoon geproduceerd wordt in je aquarium. dus als je veel vissen hebt en veel voert en weinig planten hebt, zal je NO3 nooit erg laag worden.
Het gaat pas fout als mensen meer planten gaan houden en meer licht (LED) er boven gaan zetten, dan raakt de NO3 opeens wel op, en zul je zeer waarschijnlijk blauwalgen krijgen. Je kunt het testen als je wilt ;-)
 
Ja ik denk dat dat zo is. Maar vergeet niet dat NO3 ook gewoon geproduceerd wordt in je aquarium. dus als je veel vissen hebt en veel voert en weinig planten hebt, zal je NO3 nooit erg laag worden.
Het gaat pas fout als mensen meer planten gaan houden en meer licht (LED) er boven gaan zetten, dan raakt de NO3 opeens wel op, en zul je zeer waarschijnlijk blauwalgen krijgen. Je kunt het testen als je wilt ;-)
Heb hier een 57 liter met led, groepje corydoras pygmaeus en garnalen en redelijk beplant zonder plantenvoeding. Gaat gelukkig nog steeds goed ;))
 
Heb hier een 57 liter met led, groepje corydoras pygmaeus en garnalen en redelijk beplant zonder plantenvoeding. Gaat gelukkig nog steeds goed ;))

Dan blijft je NO3 waarschijnlijk boven de 0 🙂
 
Het is wat gecompliceerder en ik heb nog niemand gezien die het antwoord heeft. Richard heeft bijvoorbeeld genoeg vis dus wel wat NO3 in de bak neem ik aan.

Zelf heb ik nu echter een compleet lege 100L bak draaien al drie maanden en daar groeit helemaal geen alg. Ik had verwacht wel wat draadalg of misschien zelfs blauwalg maar niets, net of hij net gevuld is.
Een ander bakje van 35L (ook leeg) waar ik wat hout in geweekt heb zit helemaal onder de (bruin)alg. En het enige verschil met die 100L bak is dat er wat hout in heeft gelegen. Krijgen elke dag dezelfde hoeveelheid licht. Dus daar hebben de stoffen in het hout wel voor een trigger met alg gezorgd. Grappig om die verschillen te zien!
 
Ja het is zeker complex. Dit is aquatische ecologie. Alles reageert op alles en heeft invloed op elkaar. Best moeilijk om dan de data te interpreteren en de juiste verbanden te zien.
Wat het denk ik wel duidelijk maakt is dat als je eenmaal een stabiel bak hebt die in evenwicht is, je alles in het werk moet stellen om het zo te houden.

Mijn aquarium is ook vrijwel algloos, dankzij de EI methode 🙂
 
Ik meet geen waterwaardes dus kan hier geen sluitend antwoord op geven.
Hoeft ook niet, ik meet ook bijna nooit. De planten en algen als indicator gebruiken werkt minstens zo goed, en daar gaat het uiteindelijk om!
 
Ik heb alles afgeheveld (zo goed als).
Volgens de EI kun je nooit een tekort hebben heb ik altijd geleerd. en daarnaast na meerdere keren testen in het verleden is het altijd goed gegaan.
Het enige wat veranderd is is dat kennissen de vissen hebben gevoerd in mijn vakantie.
Zal voor de volledigheid voor de volgende wissel de hoeveelheid NO3 weer eens meten.

Nu is er in ieder geval weer 20 ppm No3 aan toegevoegd.
 
Ik denk ook dat blauwalg de kop opsteekt bij teveel organische belasting. Of een no3 tekort ook een oorzaak kan zijn dat weet ik niet.
Algen hebben triggers nodig en ik denk dat het vaak ook een combi van factoren kan zijn.
Ook bruinalg steekt vaak de kop op bij teveel organische belasting en daarom zie je dat vaak in opgestarte bakken. Maar goed dan vraag ik mij af waarom je soms wel bruinalg ziet maar geen blauwalg terwijl er volgens mij dan ook teveel organische belasting is. Dus ja zeg het maar.
 
Daar heb ik al een eerder topic over lopen en ik krijg het simpelweg niet onder de knie.
Co2 tekort is inmiddels uitgesloten.

Zie https://aquaforum.nl/threads/vraag-over-baard-draadalg.165684/
Tja de planten/algen liegen niet. Ik houd het toch op CO2 tekort hoor. Is ook een van de lastigste zaken om die echt goed te verdelen.

Volgens de EI kun je nooit een tekort hebben heb ik altijd geleerd.
Alleen als je de EI goed toepast. Dat wil dus zeggen dat je genoeg NO3 toevoegt. Daarvoor moet je weten hoeveel NO3 jouw bak verbruikt en dan ga je daar ruim boven zitten. Dagelijks toevoegen ipv wekelijks maakt het tekort waarschijnlijk minder schadelijk.
Ik zou dus een tijdje de NO3 meten net voordat je opnieuw gaat doseren en op basis van de testuitslag de hoeveelheid NO3 aanpassen. En vervolgens geduld hebben, over een maand kun je dan eens terug kijken en beoordelen of het geholpen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Blauwalg is een bacterie die, anders dan plantencellen, zelf stikstof kan binden en daarom dus geen NO3 bemesting nodig heeft om te groeien. De groei ervan wordt dus niet gelimiteerd door NO3 maar eerder de beschikbaarheid van PO4. In warm water gaan biologische processen sneller dus dat kan op zich meespelen maar je kan het niet helemaal vergelijken met warm water in een natuurlijke plas of meer. In de natuur zie je steeds meer problemen met blauwalg door eutrofiëring, de toename in meststoffen in het water (in de natuur is het dus ook niet zo dat blauwalg wordt veroorzaakt door een tekort in voedingsstoffen maar juist een teveel). Wat je ziet in de zomer is dat er meer en langer zonlicht is en dat het water door de warmte niet meer mixt met de bodem. Daardoor blijft de blauwalg goed drijven en kan het nog meer zonlicht opnemen en krijg je een "plaag". Op deze manier veroorzaakt warmte dus blauwalg in natuurlijke meren, maar dat speelt niet in je aquarium want dat verhaal van mixen speelt niet mee.

Controleer dus vooral je PO4 en probeer dat te verlagen, want blauwalg kan veel beter competitie aangaan met de rest bij voldoende PO4.
 
Maar goed als po4 zou bijdragen aan blauwalg dan zouden de EI gebruikers met een hoge po4 een bak met blauwalg hebben toch?
 
Blauwalg is een bacterie die, anders dan plantencellen, zelf stikstof kan binden en daarom dus geen NO3 bemesting nodig heeft om te groeien. De groei ervan wordt dus niet gelimiteerd door NO3 maar eerder de beschikbaarheid van PO4. In warm water gaan biologische processen sneller dus dat kan op zich meespelen maar je kan het niet helemaal vergelijken met warm water in een natuurlijke plas of meer. In de natuur zie je steeds meer problemen met blauwalg door eutrofiëring, de toename in meststoffen in het water (in de natuur is het dus ook niet zo dat blauwalg wordt veroorzaakt door een tekort in voedingsstoffen maar juist een teveel). Wat je ziet in de zomer is dat er meer en langer zonlicht is en dat het water door de warmte niet meer mixt met de bodem. Daardoor blijft de blauwalg goed drijven en kan het nog meer zonlicht opnemen en krijg je een "plaag". Op deze manier veroorzaakt warmte dus blauwalg in natuurlijke meren, maar dat speelt niet in je aquarium want dat verhaal van mixen speelt niet mee.

Controleer dus vooral je PO4 en probeer dat te verlagen, want blauwalg kan veel beter competitie aangaan met de rest bij voldoende PO4.
Zo werkt het niet.
Po4 limitatie wordt in meren soms toegepast om de uitbraak te beperken. Zonder fosfaat groeit er bijna niets meer.

In een aquarium kun je dat ook toepassen maar dat gaat niet helpen. Je planten gaan dan ook dood.

Voorkomen doe je door je no3 boven de 0 te houden. Po4 speelt geen rol.
 
Blauwalg doet het goed bij organische belasting oftewel organische stikstof. Maar of de fosfaat die ze gebruiken ook organisch moet zijn dat weet ik niet.
 
Zo werkt het niet.
Po4 limitatie wordt in meren soms toegepast om de uitbraak te beperken. Zonder fosfaat groeit er bijna niets meer.

In een aquarium kun je dat ook toepassen maar dat gaat niet helpen. Je planten gaan dan ook dood.

Voorkomen doe je door je no3 boven de 0 te houden. Po4 speelt geen rol.

Natuurlijk moet er nooit helemaal geen PO4 aanwezig zijn, maar je kan prima even minderen als je algen krijgt. Er is dan toch iets niet in balans. NO3 is niet de limiterende voedingsstof voor blauwalg. Een kolonie cyanobacteriën heeft speciale cellen die N2 kunnen binden en dus helemaal geen NO3 tekort hebben. Ze kunnen daarentegen wel een tekort aan PO4 krijgen en daarom zie je dus vaker in bakken waar meer dan genoeg PO4 aanwezig is, dat blauwalgen een betere positie hebben om te concurreren tegen plantencellen.
 
Dat is nu juist het punt. Omdat andere planten wel een no3 limitatie kunnen hebben, is een lage no3 het moment waarop de blauwalg toeslaat, omdat hij dan in het voordeel is. Po4 speelt geen rol.
 
Kan het niet gewoon zo zijn dat het door de warmte zelf komt, en dan met een rol voor het element zuurstof? Hoe warmer hoe meer zuurstof uit het water verdreven wordt toch? Zie je in het groot ook, in de sloten en plassen. Blauwalg houdt niet zo van zuurstof dus lijkt mij dat dit wellicht ook een trigger kan zijn geweest.
 
AquaCafe
Help Users
      Thijs.ariens: ga wat proberen met voer 🙁
      Terug
      Bovenaan