Vraag over baard/draadalg.


H

hugop

Guest
Beste forumleden.

Hier even mijn probleem.
Mijn bak heeft last van draadalgen.
en mogelijk baardalgen.
2 foto's die dit bevestigen.

Veel informatie over co2 heb ik gehaald van https://www.tspt.nl/ Dat de dropchecker op een deadspot moet hangen en dan mooi groen moet zijn bijv.

Hieronder de hele situatie uitgelegd inclusief foto's

IMG_0127.JPG
IMG_3592.JPG
IMG_0624.JPG


Ik zou graag van iemand het probleem aangewezen zien zodat ik het kan oplossen.

Wat informatie over mijn bak.
1. verlichting. Er draait een JBL Led Solar balk boven van 57 watt met een totaal aan 6300 lumen
Ik heb het zo ingesteld dat ik rond de 20-25 lumen per liter heb.

2. Verversing/voeding.
Elke week word er 50% water gewisseld en word er volgens de EI gedoseerd.
Ik voeg toe 20 ppm nitraat per week
2 ppm po4 per week.
Qua plantenvoeding voeg ik http://aquarium-fertilizer.eu/micromix-plus-buy-39 deze toe,
Ik doseer daar iets extra van ten opzichte van het advies wat op de verpakking staat.

Co2.
Mijn co2 staat afgesteld op een ph van 6,7
Dit met een KH van 5 (KH al vaak gemeten en is altijd 5)
IMG_0961.JPG


Mijn dropchecker hangt op een plek onder de spraybar.
Zie foto.
IMG_1844.JPG

De flow gaat op de volgende manier.
IMG_0009.jpg


PH 6,7
KH 5
No3 gisteren gemeten 20
Po4 gisteren gemeten 2
Ijzer gisteren gemeten (Fe) 0,1
No2 0

Wat kan ik nog doen om hier vanaf te geraken?
Alle hulp is van harte welkom want ik ben zover dat ik geen oplossing meer weet.
 
Je dropchecker is wel mooi groen, maar toch heb je een CO2 tekort. Wellicht is de oppervlakte rimpeling te groot.
Zou meer CO2 gaan toevoegen, en daarbij je licht intensiteit iets verminderen.
 
Zou dat de remedi zijn Cornelius? Ik ben blij dat je dit topic ook leest en mee wil denken. Op voorhand alvast dank.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de planten die in de uitstroom van mijn water zitten dan ook een tekort vertonen.
Daar zou het water toch juist vol van co2 moeten zitten?
Mijn co2 word opgelost door deze reactor.
sera1-co2-reactor500-500x500.jpg
 
De PH heb ik nu op 6,6 ingesteld.
En de verlichtings intensiteit iets verlaagt.
Wat ik ook nog graag wil weten is of de flow goed is.
Is het te hard, te zacht.
Sommigen gaven het advies om mn flow van achter naar voren te doen, maar dan groeit mn valisneria niet zo mooi.
Ben benieuwd of dat echt echt noodzakelijk is of dat het met de flow van links naar rechts ook goed kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Planten en/of algen liegen nooit en zijn de allerbeste graadmeters Wil natuurlijk niet zeggen dat mijn antwoord de juiste is en je problemen hiermee opgelost gaan worden.
Maar, als ik in jouw schoenen stond zou dit mijn 1e aktie zijn.

Met een pH van 6.7 en een KH van 5 zou je theoretisch genoeg CO2 moeten hebben. Maar de praktijk laat anders zien, dus de verlaging naar 6.6 is logisch,
maar hou wel goed je bewoners in de gaten.

Welke EI gebruik je?
 
Ha Cornelius, Wat bedoelt u met de vraag, Welke EI gebruik je?
 
Aha, Ik gebruik de poeders van aquariumbemesting.nl
Daar heb ik de No3 en de po4 vandaan.
 
Heb je dat gekocht als EI pakket, of heb heb gewoon 2 zakjes KNO3 en KH2PO4 gekocht?

Maar ik ga ervan uit dat het een complete EI pakket is geweest met KNO3, KH2PO4 en K2SO4. In dat geval heb je de juiste waarden als waterkolombemesting.
En hoe zit het met de voeding vanuit de bodem?
 
Hoi Cornelius,
Ik dacht een volledig verhaalt te hebben gemaakt, maar je raakt nog een paar punten waar ik niet aan dacht.
1. Ik heb het gekocht als losse zakjes, en ik heb geen k2so4 aangeschaft en dat voeg ik ook niet toe.
2. voeding bij de bodem. ik heb voedings capsules. https://www.wesdijk.nl/dieren/plant...05-wespro-voedingscapsules-1000000041309.html .
Die heb ik door de hele bak in de bodem gestopt, en bij de moerasplanten bij de wortels.
 
Je dropchecker is wel mooi groen, maar toch heb je een CO2 tekort. Wellicht is de oppervlakte rimpeling te groot.

Maar goed hoe kan de checker dan wel zo lichtgroen zijn als er een tekort is want als je co2 verliest door de rimpeling aan het oppervlak dan zou de checker toch ook donkerder moeten kleuren?
 
Omdat de dropchecker precies juist die laag van het water meet waar de CO2 door de dropchecker wordt opgevangen.
Daarom is het ook handig om meerder dropcheckers te gebruiken en die elke keer te verplaatsen op willekeurig plekken in je bak. Zo krijg je een beter totaalplaatje
 
Ik ga morgen die checker eens verplaatsen want de plek waar die nu hangt weet ik wel inderdaad.
Wat betreft de k2so4 is dat nodig om ook toe te voegen? ik heb dat nooit eerder gedaan.
 
Ik heb het gekocht als losse zakjes, en ik heb geen k2so4 aangeschaft en dat voeg ik ook niet toe.
at betreft de k2so4 is dat nodig om ook toe te voegen? ik heb dat nooit eerder gedaan.

Dan heb je helaas een imcomplete voeding en doseer je niet volgens de principe van EI. Dus bestaat de mogelijkheid ook dat de baardalg ook als oorzaak zien van een ontoereikend bemestingsregime.

Zou je voeding even op orde brengen met de targets die aquariumbemsting gebruikt in zijn EI: NPK 22.5 / 2 / 22.5
 
Man man, dat heeft nooit iemand me verteld. Alle EI methodes die ik hier op de site heb gelezen/bijgehouden was altijd no3 / po4 en plantenvoeding.
Ik ga zo gelijk een bestelling plaatsen.
Wat de actie's dat tot nu toe zijn.
1. licht intensiteit verlagen.
2. Co2 naar 6,6
3. K2SO4 toevoegen.

Kan ik overigens er ook voor kiezen om een totaal product te gebruiken?
zie: https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete

Ik zal de bevindingen hier bijhouden. Tevens ga ik water waardes bijhouden in een excel lijst.
 
Lijkt me een goed plan, hoewel ik nu steeds meer denk dat je problemen voedingsgerelateerd zijn en niet die van CO2.
Maar goed, meten is weten natuurlijk.

Succes met de aanpak :thumbs:
 
Het bizarre is dat ik me ook echt niet kon voorstellen dat het co2 gerelateerd was, terwijl iedereen dat wel elke keer tegen me zei.
3 vraagjes nog,

1. kan ik de K2SO4 ook in dezelfde fles doen als de no3 en de po4?
3. Welke dosering moet ik aanhouden voor de K2so4? moet ik die ook op 22,5 doseren? (Vanwaar de vraag, In po4 en no3 zit ook al kalium)
2. Wat denk je ervan als ik voor dit product kies ipv de poeders? https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete

Oh ja, enne Enorm bedankt voor het meedenken! Word erg gewaardeerd!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1. kan ik de K2SO4 ook in dezelfde fles doen als de no3 en de po4?
2. Wat denk je ervan als ik voor dit product kies ipv de poeders? https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
1. Ja dat is mogelijk. Zou het persoonlijk niet doen omdat ik niet weet of he hoeveelheid poeder opgelost kan worden in je fles...
En ik neem aan dat je weet hoeveel afgewogen aantal gram je moet gaan toevoegen aan je stockoplossing? ( Maw dat je alles goed uitrekend omdat je met KNO3 en HH2PO4 ook een gedeelte kalium in je water krijgt)
2. daar heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij dezelfde targets te geven als de 'normale' EI

Oh ja, enne Enorm bedankt voor het meedenken! Word erg gewaardeerd!!
Graag gedaan, meedenken en meehelpen is altijd leuk om te doen. :thumbs:
 
Ik ga het volgende aanhouden.
83gr no3 in fles 1.
8 gr po4 in fles 1.
64 gr k2so4 in fles 2. of in fles 1 erbij (Aquariumbemesting zeg dat het kan)?

Van fles 1 voeg ik 50 ml per week toe wat de verhouding genereerd van 20/2/20 n/p/k

Wat betreft het kalium.
Het kalium wat ik toevoeg vanuit de no3 is 12,6
Het kalium wat ik toevoeg vanuit de po4 zit is 0,8
Het kalium wat ik zelf moet toevoegen is dus om en nabij de 11 ppm (Zie boven 64 gr per 500 ml)

Please correct me if i'm wrong.
 
1. Ja dat is mogelijk. Zou het persoonlijk niet doen omdat ik niet weet of he hoeveelheid poeder opgelost kan worden in je fles...
Bedoel je dat het zoveel poeder in een fles komt dat het niet opgelost kan worden? Dat komt wel goed. Houd het wat dat aangaat ook wel makkelijk voor mezelf.
 
Ik ga het volgende aanhouden.
83gr no3 in fles 1.
8 gr po4 in fles 1.
64 gr k2so4 in fles 2. of in fles 1 erbij (Aquariumbemesting zeg dat het kan)?

Van fles 1 voeg ik 50 ml per week toe wat de verhouding genereerd van 20/2/20 n/p/k

Wat betreft het kalium.
Het kalium wat ik toevoeg vanuit de no3 is 12,6
Het kalium wat ik toevoeg vanuit de po4 zit is 0,8
Het kalium wat ik zelf moet toevoegen is dus om en nabij de 11 ppm (Zie boven 64 gr per 500 ml)

Please correct me if i'm wrong.
Heb het niet nagerekend, maar heb er alle vertrouwen in :thumbs:
 
Omdat de dropchecker precies juist die laag van het water meet waar de CO2 door de dropchecker wordt opgevangen.
Daarom is het ook handig om meerder dropcheckers te gebruiken en die elke keer te verplaatsen op willekeurig plekken in je bak. Zo krijg je een beter totaalplaatje

Dat ben ik met je eens maar goed dan zou er dus ook een probleem met de circulatie zijn in zo n geval want bij een goede circulatie komt de voeding toch overal dacht ik. Natuurlijk is naast voldoende voeding een goede circulatie ook van belang want anders beriekt het de planten niet.
 
Zekers, maar CO2 is een gas en dat wil maar 1 ding: zo snel mogelijk naar boven je bak uit. Daarom is de ppm CO2 nooit overal hetzelfde in een bak. En hoe groter de bak hoe meer 'last' je daar van hebben,
zeker als je werkt met hoge CO2 waarden. Andere voedingsstoffen verdelen zich veel uniformer.
 
Ok, nuttige info dus dan is het soms zinvoller om de checker juist meer naar onderen te hangen dan bovenin omdat daar de kans op meer co2 groter is.
 
Ik heb even contact gehad met aquariumbemesting.nl over plantenvoeding compleet.
Hij gaat dit dit topic ook even doorlezen en zijn licht erover laten schijnen.
:petjeaf:
 
Bij deze dan:

Eerst even wat corrigeren wat Cornelius meld (geen persoonlijke aanval, maar meer een verduidelijking)
"Dan heb je helaas een imcomplete voeding en doseer je niet volgens de principe van EI" is in de basis niet verkeerd, maar het ligt eraan hoeveel KNO3 en PO4 je per week toevoegd.

Als je 50ml van de 500ml oplossing KNO3 toevoegd (81gr) dan doseer je op jouw aquarium:
- 22ppm NO3
- 14ppm K

Als je dit aanvult met je 50ml van de 500ml oplossing PO4 (8 gram) dan doseer je daarbij extra:
- 2.5ppm PO4
- 1ppm K

(om 2ppm te doseren zou je 40ml moeten doseren)

EI gaat uit van een plantenaquarium wat maximaal gezond draait, en neemt daarbij volgens het artikel op UKAPs maximaal deze hoeveelheden op:
- Nitrate (NO3) 20ppm per week
- Potassium (K) 30ppm per week
- Phosphate (PO4) 3ppm per week
- Magnesium (Mg) 10ppm per week
- Iron (Fe) 0.5ppm per week

In jouw geval geef je dus (denk ik) teveel zoals telefonisch gezegd en heb ik je geadviseerd om het volgende te doen:
1) Verlaag je dosering naar 10ppm NO3, dat is grofweg 25ml per week
2) verlaag je dosering naar 1ppm PO4, dat is grofweg 20ml per week

Met deze wijziging heb je nog steeds een overschot, maar misschien te weinig Kalium; toch denk ik niet dat dit nu het probleem is want een kalium tekort zal zich anders uiten. Eventueel kun je eerst naar 15/1.5 gaan, dat kun je zelf uitrekenen met bovengenoemde doseringen. Houd dit dan 2 weken aan voordat je naar 10/1 gaat en kijk of het je algenprobleem verminderd. Verder GEEN wijzigingen doen.

Werkt dit niet dan kun je na een maand wachten (echt doen) overwegen om (tijdelijk) te stoppen met je micromix en over te stappen op profito (dus even geen complete) om uit te sluiten dat de micromix misschien toch niet zo compleet is. Wijzig geen 2 zaken tegelijk want dan weet je uiteindelijk niet wat de oplossing was.

Daarnaast zou je optioneel kunnen overwegen om wel kalium toe te voegen. Maximaal 10ppm per week zou ik dan toevoegen, wat neerkomt op 5 gram per 225 liter. Vanwege de slechte oplosbaarheid van kalium zou ik het niet bij de bestaande oplossingen toevoegen. Eventueel zou je 25 gram in 500ml op kunnen lossen en daar dan 100ml van doseren, is hetzelfde effect.

Dan als laatste een correctie voor de site van @Cornelius ; op je overzichtspagina staat dat Tenso geen ijzer bevat, maar dat is incorrect; Je kunt de juiste waardes van mijn site overnemen, die ik weer van het etiket heb overgenomen en tevens conform EU wetgeving zijn:
Gewaarborgde gehalten: boor (B) 0.52% in complexvorm, calcium (Ca) 2.57% chelaatvormer EDTA, koper (Cu) chelaatvormer EDTA: 0.53%, ijzer (Fe) chelaatvomer EDTA: 2.10%, ijzer (Fe) chelaatvomer DTPA: 1.74%, mangaan (Mn) chelaatvomer EDTA: 2.57%, molybedeen (Mo) in complexvorm: 0.13% en zink (Zn) chelaatvormer EDTA: 0.53%. Chloorarm. Stabiliteit van de chelaten tussen pH=3.5 en pH=7.5.

Mocht je nog verdere vragen hebben zal ik regelmatig hier kijken, maar ik denk dat je wel ff vooruit kunt.
 
Als je 50ml van de 500ml oplossing KNO3 toevoegd (81gr) dan doseer je op jouw aquarium:
- 22ppm NO3
- 14ppm K

Als je dit aanvult met je 50ml van de 500ml oplossing PO4 (8 gram) dan doseer je daarbij extra:
- 2.5ppm PO4
- 1ppm K

(om 2ppm te doseren zou je 40ml moeten doseren)
Vraagje over dit.
Op uw website staat bij No3 het volgende, (Voeg 41 gr toe aan 500 ml water. een dosering van 10 ml verhoogt de no3 met 5.0.
Als ik het aantal grammen verdubbel, voeg ik dus 10 ppm per 100 liter toe. en als ik dan ook de dosering verdubbel kom ik toch op 20 uit en niet op 22.

Datzelfde lees ik bij Po4
4 gram in 500 ml verhoogt de po4 met 0,5 bij een dosering van 10 ml op 100 liter.
8 gram in 500 ml verhoogt de po4 dan met 1.0 en een dosering van 20 ml verhoogt dan met 2.0 ppm en niet met 2.5
Of zie ik dat nu verkeerd? of zit de rekenfout in aantal liters? ik heb 255 ipv 225 :)

Verder zal ik de adviezen opvolgen,
Ik heb mijn licht iets verlaagd.
co2 / ph naar 6.6
no3 / po4 ga ik richting 10/1 verspreid over 4 weken.

Andere vraag,
Wat ik niet helemaal begrijp is het feit dat je aangeeft
EI gaat uit van een plantenaquarium wat maximaal gezond draait, en neemt daarbij volgens het artikel op UKAPs maximaal deze hoeveelheden op:
- Nitrate (NO3) 20ppm per week
- Potassium (K) 30ppm per week
- Phosphate (PO4) 3ppm per week
- Magnesium (Mg) 10ppm per week
- Iron (Fe) 0.5ppm per week

Als ik dan maar 10/1 ga doseren heb ik toch geen overschot?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan als laatste een correctie voor de site van @Cornelius ; op je overzichtspagina staat dat Tenso geen ijzer bevat, maar dat is incorrect; Je kunt de juiste waardes van mijn site overnemen, die ik weer van het etiket heb overgenomen en tevens conform EU wetgeving zijn:
Gewaarborgde gehalten: boor (B) 0.52% in complexvorm, calcium (Ca) 2.57% chelaatvormer EDTA, koper (Cu) chelaatvormer EDTA: 0.53%, ijzer (Fe) chelaatvomer EDTA: 2.10%, ijzer (Fe) chelaatvomer DTPA: 1.74%, mangaan (Mn) chelaatvomer EDTA: 2.57%, molybedeen (Mo) in complexvorm: 0.13% en zink (Zn) chelaatvormer EDTA: 0.53%. Chloorarm. Stabiliteit van de chelaten tussen pH=3.5 en pH=7.5.
Dank je wel voor je toelichting. Zal ook mijn 'bron' hierover attenderen :thumbs:

edit: in de tabel staat bij Tenso wel de vermelding van Fe: totaal 3,84%
Vanwege de slechte oplosbaarheid van kalium zou ik het niet bij de bestaande oplossingen toevoegen
Is dan KCl geen betere optie?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan