Vraag over baard/draadalg.


Met 10/1 bedoeld men volgens mij vaak de verhouding en met 20/2 de hoeveelheid milligrammen dat je bij de EI toevoegd. Natuurlijk is die 20/2 ook een verhouding van 10/1:D
Snap ik, maar als iemand zegt ik stuur op 10/1, wat wordt er dan bedoeld......
Kan twee kanten op namelijk, of hij stuurt daadwerkelijk op 10 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat, of hij stuurt op een verhouding van 10 op 1, waarbij hij dus ook op 40/4 zou kunnen zitten :juggle::D
 
IMG_6217.JPG


Voorbereidingen getroffen :)
 
Goede voorbereiding is het halve werk he, Mn spraybar is mooi gelukt, en de middelen goed afgewogen
Straks mn no3 en po4 meten en dan daarop de dosering aanpassen naar 15ppm no3 en 1,5 ppm po4. (om niet over 10/1 te spreken :) )
 
Ja dan kan ik vragen of je dat gaat toevoegen of dat dit de richtwaarde is na het toevoegen :D :p.
Ik hoop in elk geval dat je resultaat zal zien Hugo want algen zijn verre van prettig.
 
ja ik ga sturen op 15, dus als er al 10 no3 aanwezig is dan nog 5 bij doseren
en met po4 hetzelfde principe
 
O dat had ik niet verwacht dus je gaat meten en dan aanvullen tot de genoemde waarden. Dat heeft een EI afvaller volgens mij:'(:'( ;)
 
ja ik ga sturen op 15, dus als er al 10 no3 aanwezig is dan nog 5 bij doseren
en met po4 hetzelfde principe
Als je gewoon je stockoplossing maakt in de juiste concentratie en dit voeg je 1x per week een keer toe, dan ben je toch klaar?
Dan hoef je toch niet te meten om telkens die waarden aan te vullen.
of zie ik nu iets over het hoofd? :juggle:
 
Snap ik, maar als iemand zegt ik stuur op 10/1, wat wordt er dan bedoeld......
Kan twee kanten op namelijk, of hij stuurt daadwerkelijk op 10 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat, of hij stuurt op een verhouding van 10 op 1, waarbij hij dus ook op 40/4 zou kunnen zitten :juggle::D

Als het de verhouding betreft staat het dan niet als 1:10?
 
Als je gewoon je stockoplossing maakt in de juiste concentratie en dit voeg je 1x per week een keer toe, dan ben je toch klaar?
Dan hoef je toch niet te meten om telkens die waarden aan te vullen.
of zie ik nu iets over het hoofd? :juggle:
Je hebt gelijk Corne, Maar ik wilde eerst eens weten hoe de waardes zijn in mn water.
Ik ben er altijd klakkeloos vanuit gegaan dat ik geen verkeerde waardes had.
Gisteren heb ik 50% waterwissel gedaan.

En nu deze resultaten zonder iets toe te voegen.
IMG_3654.JPG

IMG_2706.JPG


Na de wissel zit er dus al 20 No3 en 2 po4 in mn water.
IMG_3654.JPG

IMG_2706.JPG

Mijn doel van het meten is ook gewoon voor mezelf een logboek bijhouden met wat er nu met de waardes gebeurt.
 
En nu deze resultaten zonder iets toe te voegen.

Bekijk bijlage 283852

Na de wissel zit er dus al 20 No3 en 2 po4 in mn water.
Bekijk bijlage 283851
Bekijk bijlage 283852
Mijn doel van het meten is ook gewoon voor mezelf een logboek bijhouden met wat er nu met de waardes gebeurt.

Gewoon ter info, ik meet met zowel de JBL testset alsook die van salifert, na het testen van een referentie monster waarin 10 ppm nitraat zat zag ik dat de JBL beduidend lager aan gaf terwijl de salifert spot om was.
 
Ach onze testen zijn ook meer een indicatie en deze zijn niet te vergelijken met de dure checkers die er te koop zijn.
 
Ach onze testen zijn ook meer een indicatie en deze zijn niet te vergelijken met de dure checkers die er te koop zijn.
snap ik, maar dan wil ik wel de nauwkeurigste...anders meet ik niet.
We gaan wel nauwkeurig poeders afwegen of grammetjes nauwkeurig, hanteren een specifieke verhouding en meteen dan maar ….om een indicatie te krijgen. :(k
 
Ja daar heb je een punt Jan maar ja wat is dan de beste want daarvoor zou je alle merken moeten testen en ook nog per soort test. De een kan beter zijn bij een no3 meting terwijl een ander merk beter kan zijn bij bv een po4 meting.
 
Ja daar heb je een punt Jan maar ja wat is dan de beste want daarvoor zou je alle merken moeten testen en ook nog per soort test. De een kan beter zijn bij een no3 meting terwijl een ander merk beter kan zijn bij bv een po4 meting.
Daarom gaf ik al aan dat ik de Nitraat jbl en salifert getest heb met een referentie oplossing...de jbl is onnauwkeurig to 15ppm. Salifert is nauwkeurig.
Nog niet met een referentie getest, maar ik vermoed dat de JBL fosfaat sensitivity ook een afwijking heeft in de onderste range.
 
Om te weten wat de beste nitraattest is zul je alle merken moeten checken Jan en ik denk echt dat een milligram meer of minder bij bv nitraat weinig invloed zal hebben. Voldoende voeding is het belangrijkste.
 
We gaan wel nauwkeurig poeders afwegen of grammetjes nauwkeurig
Dat is naar mijn mening toch wel belangrijk, dan weet je in ieder geval hoeveel je doseert, als je dat niet nauwkeurig afweegt heb je helemaal geen ijkpunt.

Ik heb mijn waardes nog nooit gemeten, als je weet wat je er ingooit weet je wat er (ongeveer) inzit, moet er wel bij vertellen dat ik volgens de EI doseer.
 
snap ik, maar dan wil ik wel de nauwkeurigste...anders meet ik niet.
We gaan wel nauwkeurig poeders afwegen of grammetjes nauwkeurig, hanteren een specifieke verhouding en meteen dan maar ….om een indicatie te krijgen. :(k

Dit is precies het punt waarom ik zelden wat doe met berekening en/of metingen of verdere soms complex uitgelegde zaken.. Ik beschouw ze, als ik er al iets mee doe, hooguit als een begin leidraad. Voor mijn bemestingen ben ik bijvoorbeeld uitgegaan van datgene wat de producent als dosering aangaf. Waarna mijn planten, want dáár kijk ik naar, mij vertellen of het kloppend is of hoe het eventueel verder moet. In de praktijk merk ik dan dat ik juist daar veel verder mee kom.
 
Dat is naar mijn mening toch wel belangrijk, dan weet je in ieder geval hoeveel je doseert, als je dat niet nauwkeurig afweegt heb je helemaal geen ijkpunt.

Ik heb mijn waardes nog nooit gemeten, als je weet wat je er ingooit weet je wat er (ongeveer) inzit, moet er wel bij vertellen dat ik volgens de EI doseer.
Ik volg de EI dus minder, mijn vissen ( discus) bepaald wat aanvaardbaar is. Planten hebben bij mij een redelijk ondergeschikte rol.
Omdat de discussen ook al voor het nodige nitraat zorgen is meten voor mij belangrijk.
 
Dit is precies het punt waarom ik zelden wat doe met berekening en/of metingen of verdere soms complex uitgelegde zaken.. Ik beschouw ze, als ik er al iets mee doe, hooguit als een begin leidraad. Voor mijn bemestingen ben ik bijvoorbeeld uitgegaan van datgene wat de producent als dosering aangaf. Waarna mijn planten, want dáár kijk ik naar, mij vertellen of het kloppend is of hoe het eventueel verder moet. In de praktijk merk ik dan dat ik juist daar veel verder mee kom.
Dat is zeker een goede methode, alleen als heet dan niet goed gaat zullen div planten toch pas na een poosje een reactie geven....ben je dan niet wat aan de late kant ?
 
Om te weten wat de beste nitraattest is zul je alle merken moeten checken Jan en ik denk echt dat een milligram meer of minder bij bv nitraat weinig invloed zal hebben. Voldoende voeding is het belangrijkste.
Nee niet alle, mijn keuze is al gemaakt.
PPM meer of minder maakt inderdaad geen malle moer uit, is ook niet mijn doelstelling om dat te meten.
Bij mij staan de discussen centraal, planten iets minder...vandaar dat ik het liefst aan de ondergrens zit.
Hierdoor meet ik vaker, en aangezien de vissen cq het voerregime ook zorgt voor nogal wat nitraat wil ik nauwkeurig meten.
Bij aanschaf van nieuwe planten kijk ik tegenwoordig dus naar hun behoeften...laag CO2, laag Nitraat en bestand tegen 30 graden celcius….mijn keuze is dus zeer beperkt geworden.
 
Sorry voor de late reactie maar zoals ook aan TS gemeld ben ik niet heel vaak op dit forum.

Ik zag dat er wat verwarring was over 10/1; ik bedoelde inderdaad niet 10ppm nitraat en 1ppm fosfaat maar de verhouding. Die is bij Redfield ongeveer hetzelfde, maar redfield en EI moet je niet met elkaar vermengen. De reden dat ik aangaf dat ik voorlopig zou testen en dan pas aanvullen wat er nodig is (of in geval van laatste verversing dus misschien helemaal niets en nogmaals verversen een dag later) is dat je dan in ieder geval alles in balans houd en weet wat je gaat toevoegen aan het aquarium. Dat was ook de bedoeling van het advies 'stop even met micromix' want TS gaf aan dat hij niet weet waar hij het zoeken moet.

Zoals Corne kan beamen moet je in een bak met problemen nooit meer dan 1 ding tegelijk veranderen, anders weet je nog niet wat het probleem is. Ik doelde er ook niet op dat micromix evt slecht was; meer dat het bij mij niet duidelijk was wat er precies inzit; zit er al kalium in bijvoorbeeld, zit er magnesium in etc. etc.

Vwb testen is er op aquaplantexchange ooit een hele grote test geweest en daar is Salifert als hele betrouwbare test uitgekomen; daarom verkopen wij ook alleen dat merk; wat raar is aangezien er zeewater afbeeldingen op de verpakking staan.

Daarnaast was er nog een verwarring over als je de dubbele dosering geeft heb je ook de dubbele hoeveelheid; dat klopt maar waarschijnlijk is er hier een afrondingverschil in de calculator wat meespeelt.

Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust maar volgens mij ben je op de goede weg door rustig alles de tijd te geven en verwacht je ook niet dat alles binnen 1 of 2 weken opgelost is.
 
Ik zag dat er wat verwarring was over 10/1; ik bedoelde inderdaad niet 10ppm nitraat en 1ppm fosfaat maar de verhouding.
Dan zou ik met 20 ppm nitraat en 2 ppm fosfaat dus toch een goede dosering hebben?
 
Gelet op de post van Gilles lijkt me dat wel Hugo. Algen krijg je ook niet door een "EI overschot" aan voeding.
 

Terug
Bovenaan