Vraag over baard/draadalg.


Even het topic wat doorgelezen. Waag me niet aan al die voedingsverhoudingen maar ik ben wel van mening dat je veel co2 verliest door je mate van oppervlakte stroming. Lijkt me zuurstofrijk water. Je circulatie lijkt prima!
 
Ik houd het voorlopig even op 15 ppm nitraat en 1,5 ppm fosfaat aangevuld met kalium. en dan uiteraard de micromix, De spraybar werkt goed. dus nu gewoon nog een 3tal weken geduld.
 
Zolang je maar geen tekorten hebt kan dat prima werken Hugo.
 
Alle actie's tot nu toe hebben geen enkel resultaat gehad.
IMG_3158.JPG
IMG_5618.JPG
IMG_6238.JPG
IMG_6524.JPG
IMG_7226.JPG
IMG_7586.JPG


Ik zou graag advies willen over wat verder te ondernemen om dit onder de knie te krijgen. :(
 
Dat is balen Hugo. Nu zie ik tegen de bodem aan bij het grind ook wat groenigs. Is dat geen blauwalg want dat zie je vaak bij veel organische belasting en ook kan dat in kleine hoeveelheden nh3/4 resulteren wat met wat meer licht al snel tot draadalg kan leiden. Maar ik kan het niet echt goed zien en wat zijn de huidige waterwaarden?
 
Je decoraties bevinden zich in de linkerhoek, mooi trouwens! Maar zo'n decoratie zorgt ook voor problemen in je waterdistributie. En dus zal je CO2 moeite hebben om elke plek te bereiken. Een wisselend CO2 niveau zorgt ook voor Baardalg. Maar je hebt ook groene alg tussen je glas en bodem, zo valt op. Dat kan ook, mede, een CO2 tekort zijn. (Naast trouwens een mogelijk fosfaattekort) Je zou, ik doe dit zelf ook bij mijn houtdecoraties, af en toe gebruik kunnen maken van Carbo. Behandel dan juist die plaatsen waar je distributie met moeite komt. Wel moet je je realiseren dat carbo in je metingen niet tot uiting komt. Je dropchecker reageert hier verder niet op. Verwijder trouwens, voor zover je kan, alg problemen zodra je het ziet.
 
Hoi Ben, Dank weer voor het meedenken.

Ik haal het elke week zorgvuldig weg,
Met de laatste aanpassingen zoals eerder hier aangedragen is er geen enkele verbetering zichtbaar.
En ook op de Ammannia Gracilis is het erg aanwezig en daar staat geen decoratie voor.
Mn belgisch groen is ook aangetast en staat ook in de "open" omgeving.
 
Dat is balen Hugo. Nu zie ik tegen de bodem aan bij het grind ook wat groenigs. Is dat geen blauwalg want dat zie je vaak bij veel organische belasting en ook kan dat in kleine hoeveelheden nh3/4 resulteren wat met wat meer licht al snel tot draadalg kan leiden. Maar ik kan het niet echt goed zien en wat zijn de huidige waterwaarden?
Organische belasting als in de zin van afval van de vissen? ik zit eerder met een onderbezetting als met een overbezetting.
 
Ik ga straks weer 50% waterwissel doen en dan vooraf ook de waterwaardes meten.
 
Kan ook van plantenafval komen en ander materiaal wat kan vergaan. Maar wat denk jij wat die aanslag is dan die ik op de foto zag?
 
Btw, ik bekijk de 2e foto nogeens en daar zien we (draad?)alg maar is dat niet vertakt want die indruk heb ik wel maar kan het lastig zien.
 
John dat is geen blauwalg. Zal er straks nog wat extra foto's van maken.
Het is allemaal dezelfde alg, heel pluizig en met tandenborstel redelijk goed weg te halen.

Maar na een week is het weer hetzelfde tot nu toe.
 
Duidelijk Hugo maar die draadalgen op foto 3 (en geen 2 zoals ik zei) voor de spraybar dan? Dat lijkt me wat vertakt maar goed jij kan dat beter zien denk ik.
 
Ha John, wat zou dat vertakken betekenen?
 
Dat is dan Staghorn en dat zie je vaak bij de aanwezigheid van nh3/4 en dat is een boost voor alle algen.

 
Als ik de algen bekijk lijkt het meer op draadalg.

No3 en po4 ziten netjes op 15 / 1,5 voor de waterwissel
Filter schoongemaakt en was niet overdreven vuil.
Ja er ligt wel het een en ander op de bode qua vuiligeid maar niet meer dan dat normaal zou zijn.

Wat betreft de watercirculatie, ik zal straks weer een fimpje maken van de situatie met de spraybar.
 
Moeilijk Hugo en ik kan verkeerd zitten hoor maar als ik ook foto 4 inzoom voor zover mij dat lukt dan denk ik toch vertakkingen te zien. Misschien kan een ander lid dit ontkrachten want ik kan het ook mis hebben natuurlijk (ondanks mn leesbril).
 
Ha John, Ik heb het net allemaal verwijderd.
Ik ga het aankijken en komende week nieuwe foto's maken. dan kunnen we het goed beoordelen.
 
Nog geen reactie gegeven,

Het het idee dat het weinig effect heeft.
Ik ga terug over naar de AIO van Planted box, de komende 10 weken om te kijken of dat enig effect heeft.
 
Toch weer even bericht. Ik krijg het niet onder de knie die algen groei.
Ik zou zoo graag de oorzaak eens achterhalen. Alles wat in dit topic al is besproken geprobeerd.

Setup.
JBL Led verlichting
Aquatlantis horizon 120 cm a 255 liter
JBL Led verlichting. https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8297/jbl-led-solar-natur
Led lamp draait op halve kracht. (Als ik die opschroef merk ik direct een toename aan algengroei (Draadalg)
Ook nog een Led lamp van Wesdijk (Wespro) voor meer sfeer. (lumen zijn weinig van deze balk is meer omdat ik het mooi vind erbij)
Eheim prof 3 1275 liter per uur.
Co2 systeem van JBL met een ph electrode van agrotools. PH gestuurd
Licht brand 9 uur per dag

Volg de EI methode en stuur op 20 ppm nitraat / 2 ppm fosfaat.
Volg de doseringen van aquariumbemesting met extra kalium toevoeging. doseer ik op de volgende hoeveelheden
20.00 ppm NO3Nitraat
2.00 ppm PO4Fosfaat
20.00 ppm KKalium

Daarnaast maak ik gebruik van de plantenvoeding die John ook gebruikt.
Daarvan doseer ik anderhalf x de voorschreven hoeveelheid.

Ik krijg de alg er niet onder word er inmiddels echt een beetje gek van.
Vanmiddag ga ik alle waardes meten (voor de wekelijkse wissel en zal die hier posten)
Welke waardes zijn voor de meedenkers allemaal relevant?

Ook zal ik straks een paar foto's plaatsen van de bak in huidige staat.
 
Bij draad en baardalg is er vaak een co2 probleem wat je moet zoeken in een tekort of een slechte circulatie. Zit het door de hele bak of op bepaalde plekken en hoe hoog is de co2 waarde?
 
Is de circulatie goed en wat is de kleur van de dropchecker Hugo en weet je de ph en kh verder?
Met de EI en de hoeveelheid Micromix zoek ik daar geen directe tekorten in.
 
KH: 6
FE: 0,3
No2: 0
PH: 6,7 ingesteld op PH controller echter via de druppeltest twijfel ik maar ergens tussen 6,5 en 7 Zie foto
No3: 5
Po4: 2
 

Bijlagen

  • IMG_2022.JPG
    IMG_2022.JPG
    213.7 KB · Weergaven: 66
Wij kregen in het verleden draadalg bij te weinig co2, baardalg bij wiebelende co2.

Kan het zijn dat de co2 op de pleken waar het nodig is niet voldoende is? Hoe hoog hangt de ph-meter in de bak?
 
Het valt me wel op dat de nitraat erg laag is voor de methode die je gebruikt. Ik vindt de druppeltest erg slecht af te lezen en weet niet wat ik daarvan moet maken.
Gebruik je geen dropchecker overigens?
 
Antwoord op de gestelde vragen.

1. Hoe gaat de stroming in de bak? de stroming gaat via een spraybar aan de achterkant richting de voorruit. (Stroming en flow dus voldoende.)
2. Op welke plekken bevind de alg zich? (op alle plekken door de bak heen. (ook op plekken waar de stroming het eerst de planten raakt en dus ook boven (hoge planten) en beneden (Lage planten.
3. Hoe hoog hangt de ph meter in de bak? (zo'n 5 a 10 cm onder het water oppervlakte)
4. Gebruik ik een dropcheker? Jazeker zie foto.
5. nitraat erg laag in de bak? Ja maar dit is een meetmoment net voor de waterwissel.
 

Bijlagen

  • IMG_3864.JPG
    IMG_3864.JPG
    305.2 KB · Weergaven: 62
Op basis van je dropchecker zeg ik CO2 gehalte iets verhogen en kijken wat er gebeurd. Hij mag meer gelig worden ipv groen
 
Tja, altijd lastig maar ik vindt hem toch behoorlijk lichtgroen op de foto.
 
Antwoord op de gestelde vragen.

1. Hoe gaat de stroming in de bak? de stroming gaat via een spraybar aan de achterkant richting de voorruit. (Stroming en flow dus voldoende.)
2. Op welke plekken bevind de alg zich? (op alle plekken door de bak heen. (ook op plekken waar de stroming het eerst de planten raakt en dus ook boven (hoge planten) en beneden (Lage planten.
3. Hoe hoog hangt de ph meter in de bak? (zo'n 5 a 10 cm onder het water oppervlakte)
4. Gebruik ik een dropcheker? Jazeker zie foto.
5. nitraat erg laag in de bak? Ja maar dit is een meetmoment net voor de waterwissel.

Op het eerste gezicht lijkt het of de checker redelijk laag in de bak hangt, bij de planten. Klopt dat? En heb je wel eens 2 dropcheckers gebruikt op verschillende plaatsen om de verdeling te checken?

Volgens de waterwaarden, kh 6 en je ph-meter 6,7, zou je 35mg co2/ltr moeten hebben dacht ik. Ik weet niet of je 20mg vloeistof gebruikt of 30mg, maar ik zou denken dat de checker bij die waarden een andere kleur zou moeten hebben.
 
Ik doe het maar even op deze manier, op alle vragen geef ik netjes een antwoord om het zo overzichtelijk mogelijk te houden.
Antwoord op de gestelde vragen:
1. Kan proberen er een 2e checker naast te hangen die net gevuld is met blauwe vloeistof om zo het verschil te laten zien.
2. Hangt de drop checker laag? Ja de checker hangt laag. omdat als ik hem hoog hang hij direct in de uitstroom van mn spraybar hangt.
3. Heb je de dropchecker al op verschillende plaatsen gehangen? Ja dat heeft hij zeker. en elke keer zelfde resultaat zoals nu op de foto
 
Heb net even een Colombo co2 indicator geplaatst.
Over een paar uur zien we wat die doet, die hangt nu net onder mn ph electrode.
 

Terug
Bovenaan