Vraag over baard/draadalg.


Ik had plotseling last van staghorn, en opvolgend dat op sommige plekjes de baardalg kwam opzetten.
Alle regeltjes, adviezen, info en posting zeggen staghorn krijg bij een NH3/4 piek. Nu is dat bij mijn ingedraaide bioloog absoluut NIET van toepassing
Baardalg zou je krijgen door schommelende CO2, die heb ik dus beslist niet. Waterdistributie en stroming is prima...zichtbaar gemaakt met een witte poeder. (carbonaat)

Wat heb ik gedaan.... bij een KH van 5
PH instelling aangepast van 6.7 naar 6.5...dropchecker kleurde van groen naar lichtgroen. PH pen opnieuw geijkt, en daar zat een verloop in, pen weer bijgesteld.
Ik vermoed dus dat ik een tijdje te hoog in ph heb gezeten. > te laag CO2 dus.
Ging de staghorn en baardalg weg, NEE. maar er kwam ook geen nieuwe ontwikkeling.
Geduld houden, ja maar dat raakte op.
Het in de voeding zoeken....nitraat verhoogd van 5 naar 10 ppm...geen effect.
Uiteindelijk Carbo erbij gehaald, het heeft geen verdere invloed op de CO2 concentratie maar er zit een goedje in waardoor heel langzaam de staghorn plotseling begon los te laten.
Zodanig zelf dat ik vezels staghorn en baardalgen door het water zag zweven. De zooi begon los te laten en de algen verdwenen...ik blij.
Maar sommige planten begonnen gaten en verslijming te vertonen...hmmm dat goedje in Carbo soms te veel ? begonnen met halveren van de dosering.
Staghorn kwam onmiddellijk weer opzetten, verdorie...
Totdat ik bedacht dat de verslijming en gaten ook een andere reden kon hebben...kalium gebrek en of micro nutriënten gebrek.
Crypto van sera bij de wortels gedrukt, ka als extra erbij gaan doseren en toch weer meet Carbo aan de slag gegaan
De te ernstig verziekte plantendelen heb ik gewoon weg geknipt, nieuwe bladeren kregen geen last meer van algen.
Nieuwe plantjes erbij gezet....ozelot maakte binnen 1 week drie nieuwe onderwaterbladeren.
Staghorn is weer aan het verdwijnen, andere planten maken weer nieuwe bladeren.
mijn waardes ....Nitraat 5 en fosfaat 0.5.

mijn advies....focus niet teveel op nitraat en fosfaat. ( zet het wel in balans) Voeg liever voeding toe aan je bodem bij de wortels
kijk eens goed naar oa kalium
ijk je PH pen
verlaag CO2
en ga carbo gebruiken. Ik gebruik die van easy life.
 
Laatst bewerkt:

Zou ik nog niet doen met baardalg of draadalg. Ook met voldoende voeding bij de wortels kun je dit nog net zo makkelijk krijgen als je te weinig of onstabiele co2 hebt. Ik ben benieuwd wat de dropchecker laat zien wat ik heb het idee dat de ph hoger is dan wat de controller aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Probeer anders eens met goede ijkvloeistof te zien wat die daarin momenteel aangeeft maar dan moet je zeker zijn dat het goede vloeistof is.
 
Zou ik nog niet doen met baardalg of draadalg. Ook jet voldoende voeding bij de wortels kun je dit nog net zo makkelijk krijgen als je te weinig of onstabiele co2 hebt. Ik ben benieuwd wat de dropchecker laat zien wat ik heb het idee dat de ph hoger is dan wat de controller aangeeft.
Ik juist wel, zolang de vissen niet aan het oppervlakte hangen, omlaag de PH, wat mij betreft
 
Je leest het goed, maar ik betwijfel of hij dat inderdaad bedoelt zoals hij het schreef @janjdk

Kan inderdaad een foutje zijn want ik vond het ook al opmerkelijk. Lijkt me dat we dan wel allemaal bedoelen dat de ph omlaag moet om zo meer co2 erin te krijgen. Maar goed ik ben echt benieuwd naar de co2 checker tegen de avond.
 
John een wedervraag, voeg jij nog apart Kalium toe naast je no3 en po4?
 
Nee ik niet maar wel een klein beetje magnesium omdat ik half osmose gebruik en anders maar op 2 mg zit aan magnesium en ik voeg nog zo n 5 mg extra toe hierom.
 
Zou ik nog niet doen met baardalg of draadalg. Ook met voldoende voeding bij de wortels kun je dit nog net zo makkelijk krijgen als je te weinig of onstabiele co2 hebt. Ik ben benieuwd wat de dropchecker laat zien wat ik heb het idee dat de ph hoger is dan wat de controller aangeeft.
oeps...ik bedoel dus verlaag je CO2 ...moet zijn PH....foutje
Uiteraard heb ik meer CO2 toegevoegd, volgens de tabel zou ik zelfs op 40 mg zitten. Kleur dropchecker is echter geen 40mg....eerder 30.
de verhoogde CO2 laat uiteraard geen algen verdwijnen, maar zorgt er well voor dat de planten beter gaan groeien...nieuwe bladeren maken waardoor ik de oude bladeren waaraan de staghorn zat kan wegknippen.

Tijdsduur van dit proces..3 weken omdat ik discussen heb. wilde alles liever langzaam / gematigd doen dan snel.
Vanuit dat perspectief kies ik dus ook niet voor de zgn schokdosering van carbo....ik hou het bij de dosering zoals op de verpakking staat..
 
Laatst bewerkt:
Ik ben opzich ook van de kleine stapjes, maar ik zit hier al maanden mee,
Van alles al geprobeerd, en nu dus de co2 eens goed aan het onderzoeken.
 
Ik lees net het verhaal van jou Hugo, en ik moest een paar keer goed kijken. Ik heb exact hetzelfde probleem (zie foto, genomen net voor de wekelijkse schoonmaak), zo'n zelfde aquarium, soortgelijke waterwaarden, kH, pH ,spraybar, CO2 enz enz en tob ook al en paar maanden met dezelfde algen (zoal op de foto de eerste post). Ik ben sinds 2 maanden begonnen met 1:1 verversen (Osmose:leiding) om de kH wat te verlagen. Wekelijks ververs ik 25-30%. Ik krijg de alg ook niet weg. Heb dezelfde dingen ook geprobeerd die jij ook heb gedaan. Alleen nog geen Carbo geprobeerd.
Alleen heb ik mijn CO2 sinds een half jaar op de tijdklok staan (2 uur voor de verlichting aan gaat ook de CO2 aan). Ik ga nu de CO2 BPM met 50% verlagen (stond op 120) en dan weer 24/7 doseren. Dit om de CO2 schommelingen te verminderen. Als dat niet lukt Carbo proberen als laatste redmiddel.

Ronald
mijnaquarium2.jpg
 
Ik ben opzich ook van de kleine stapjes, maar ik zit hier al maanden mee,
Van alles al geprobeerd, en nu dus de co2 eens goed aan het onderzoeken.
maar daar gaan de bestaande algen niet echt van weg hoor.
Als je het nog niet hebt gedaan....ga ook Carbo doseren, Na een 5 tal dagen zie je al resultaat.
 
maar daar gaan de bestaande algen niet echt van weg hoor.
Als je het nog niet hebt gedaan....ga ook Carbo doseren, Na een 5 tal dagen zie je al resultaat.
Dat klopt hoor, maar ik snoei alle blad wat beschadigd is om de plant zo kants te geven nieuwe bladeren aan te maken, dat gaat tot op heden goed, maar ik krijg het simpelweg niet overwonnen, Zou co2 dan net dat zetje kunnen geven, draad/baardalg is co2 gerelateerd en aangezien ik de EI volg kan daar het probleem niet liggen. Elke keer als ik meet zijn de waardes ook niet dermate afwijkend dat ik daar een probleem detecteer.
 
Ja carbo komt langs en zoals jullie vast wel weten heb ik in het verleden wel een stootkuur toegepast. Echter is het belangrijkste dat je de oorzaak van de alg wegneemt want anders is alles zinloos met carbo.
 
Moeilijk vanaf hier te zeggen Jan maar baardalg krijg je in de regel door een tekort aan co2, onstabiele co2 of een slechte distributie. Je kan wel carbo inzetten maar net als met blauwalg krijg je dat snel weer terug als de oorzaak blijft.
 
Ik zit dit allemaal te lezen en denk ineens: zetten jullie wel eens garnalen of algeneters in om de algen zo te bestrijden?
 
Moeilijk vanaf hier te zeggen Jan maar baardalg krijg je in de regel door een tekort aan co2, onstabiele co2 of een slechte distributie. Je kan wel carbo inzetten maar net als met blauwalg krijg je dat snel weer terug als de oorzaak blijft.
is het echt zo simpel ? of toch iets meer dan alleen CO2 als oorzaak aanwijzen.
Ik ken genoeg aquaria die geen CO2 hebben, en ook geen baardalgen, maar ook een discusaquarium ( niet die van mij maar bij de LFS ) die de Ph laag houdt meet CO2 en de hele achterwand zit vol baardalgen.
Er speelt uiteraard veel meer mee, ben je toch met mij eens....dan denk ik aan verlichting intensiteit of juist low tech.
Carbo is symptoombestrijding zeg je, maar ik ben overtuigd dat als je eenmaal baardalgen hebt de CO2 weliswaar zal gaan helpen maar dan wel op lange termijn.
Om dat goed aan te pakken zou ik dan carbo toedienen, en dan is het niet symptoombestrijding maar versnellen van het proces.
 
Er speelt meer mee Jan en het is een evenwicht ook tussen licht en co2 want met veel licht zal de vraag groter zijn en moet je meer co2 aanbieden. Ook de behoefte van de planten speelt mee maar algen krijg je door tekorten dus ergens is een onbalans als je algen krijgt ongeacht de soort.
Met symptoombestrijding doelde ik meer op een stootkuur waardoor de algen snel het loodje leggen maar je niet de oorzaak oplost.
Ik denk dat carbo toedienen op de lange termijn ook niet het probleem oplost maar meer voorkomt dat de algen zich (snel) ontwikkelen. Carbo voegt zo goed als geen co2 toe en uit mn hoofd gedaan is dat iets van 0,7mg dus dat heeft vaak weinig meerwaarde. Doordat het een gemeen en chemisch goedje is waar algen slecht tegen kunnen kun je er wel de algen mee de kop indrukken.
 
Zit me al een tijdje af te vragen of onze manier van co2 toe dienen wel zo handig is zeker bij de hoger bakken.
Ik bedoel de co2 zit op de uitstroom meestal en aangezien co2 makkelijk weer verdwijnt via gas uit wisseling tja was wijsheid.
Wat me bij mij opvalt is nu juist dat de alg onstaat op het lagere gedeelte in de bak ondanks dat de stroming daar prima is het is net dat de co2 het niet haalt.
 
Zit me al een tijdje af te vragen of onze manier van co2 toe dienen wel zo handig is zeker bij de hoger bakken.
Ik bedoel de co2 zit op de uitstroom meestal en aangezien co2 makkelijk weer verdwijnt via gas uit wisseling tja was wijsheid.
Wat me bij mij opvalt is nu juist dat de alg onstaat op het lagere gedeelte in de bak ondanks dat de stroming daar prima is het is net dat de co2 het niet haalt.

Helemaal correct Jaap en dat merk ik ook met de bak van 60cm hoog en heb moeite om genoeg co2 op de bodem te krijgen dus ja daar zie ik nu wel af en toe een blad met alg. Oplossing zou zijn meer co2 erin pompen maar ja dat waarderen de Manen niet echt.
 
Er speelt meer mee Jan en het is een evenwicht ook tussen licht en co2 want met veel licht zal de vraag groter zijn en moet je meer co2 aanbieden. Ook de behoefte van de planten speelt mee maar algen krijg je door tekorten dus ergens is een onbalans als je algen krijgt ongeacht de soort.
dat is wat ik bedoel met dat je niet zomaar kunt zeggen meer CO2 en je problemen met baardalgen zijn opgelost....of dat een tekort aan CO2 de reden is voor baardalgen.
Net zo denk ik over de algemene stelregel dat een tekort de oorzaak is van algen zoals jij stelt, ook daar zal het veel meer zijn dan alleen dat te kort.
Een tekort zal waarschijnlijk de trigger zijn tot een complexere kettingreactie maar zal niet de absolute reden zijn.

Dat carbo geen CO2 toevoegd is bekend, daar refereer ik ook niet naar.
Maar om een proces de goede richting op te krijgen moet je soms een haakse bocht maken, en dan is afdoden van algen met carbo mijnsziniens een goede methode om versneld de goede richting te krijgen.
En gemeen chemisch goedje....dat is zijn een heleboel preparaten die wij gebruiken..bijna ieder medicament laat sporen achter, heeft bijwerkingen en of gevolgen op lange termijn.
 
Meer co2 zal niet altijd de oplossing zijn want de oorzaak kan ook zitten in een slechte circulatie maar goed ook dan heb je op bepaalde plaatsen weer een tekort waardoor je de oorzaak weer als een tekort kan bestempelen denk ik ;)
Belangrijk is om voldoende co2 in de waterkolom te hebben met een goede circulatie waardoor de co2 overal goed komt en dan zou je geen baardalg krijgen tgv een co2 tekort.

 
Zit me al een tijdje af te vragen of onze manier van co2 toe dienen wel zo handig is zeker bij de hoger bakken.
Ik bedoel de co2 zit op de uitstroom meestal en aangezien co2 makkelijk weer verdwijnt via gas uit wisseling tja was wijsheid.
Wat me bij mij opvalt is nu juist dat de alg onstaat op het lagere gedeelte in de bak ondanks dat de stroming daar prima is het is net dat de co2 het niet haalt.

Het is eenvoudig om de co2 onderin het aquarium in te brengen.
Alleen moet je daarbij altijd een oog houden op wat er bovenin gebeurt.
 
Mijn spraybar heb ik zelf gemaakt.
De gaatjes richten zich op verschillende hoogtes dus ik breng overal het water in beweging.
Wat betreft de drop checker nou daar komt ie dan....
IMG_1848.JPG

Met een KH van 6 en een PH van:
IMG_8433.JPG
 
En dan is direct de vraag. Wat is er mis?
IJkVloeistof is nieuw
De JBL set vraagt om de 5 weken om te kalibreren en dat doe ik ook netjes.
kalibratie is anderhalve week geleden nog gedaan.
 
Helemaal correct Jaap en dat merk ik ook met de bak van 60cm hoog en heb moeite om genoeg co2 op de bodem te krijgen dus ja daar zie ik nu wel af en toe een blad met alg. Oplossing zou zijn meer co2 erin pompen maar ja dat waarderen de Manen niet echt.
en dan hangt hier de meet pen van de co2 controller ook nog eens in de bovenste waterlaag dus dan wordt het helemaal een toer om voldoende co2 onder in de bak te krijgen.
Was bezig om dit te veranderen door een meet punt te maken bij de in laat filter maar ja toen kwam mevrouw staar langs :stom: :6
 
Laatst bewerkt:
Mijn spraybar heb ik zelf gemaakt.
De gaatjes richten zich op verschillende hoogtes dus ik breng overal het water in beweging.
Wat betreft de drop checker nou daar komt ie dan....
Bekijk bijlage 302807

Met een KH van 6 en een PH van:
Bekijk bijlage 302808

Ik vind je dropchecker absoluut niet licht groen, dus ik zou toch de PH wat verlagen. Ik weet niet hoe jouw controller werkt, maar ik zou de PH niet aan de KH koppelen, maar gewoon "PH in stellen". Dan begin je met een 0,5 graad te verlagen naar 6,55 en kijk je wat er gebeurd. Daarna zak je naar 6,5 en zo ga je verder tot je dropchekcer mooi licht is of je vissen aangeven dat het niet naar hun zin meer is.
 
Ik ga straks nog eens kijken wat checker aangeeft na en nachtje, en of het nog is veranderd.
Dan kan ik inderdaad de ph nog wat verlagen.
 

Terug
Bovenaan