Kan de Siamese algeneter bij sluierstaarten?


T

T.l

Guest
Hallo,

ik heb hier een bak staan van 180l met sluierstaarten. En ik zou graag willen weten of in ook Siamese algeneters erbij kan zetten

(Vanwege klein beetje algen en gezelligheid) ik weet zelf ook wel dat je algen hiermee niet kunt bestrijden“ —>je moet Het aan pakken bij de oorzaak en niet het symtoom.” Maar het leek mij wel leuk om een algeneter in mijn bak te hebben. En oh Ja: de bak is ongeveer 25 graden. (Ik heb de temperatuur langzaam op gebouwd zodat de vissen er geen last van hadden.) het begon op ongeveer 18-19 graden.

ik heb wel eens 2 ansistrusen erbij gedaan maar die gingen dood omdat ze de tabletten niet te pakken konden krijgen vanwege de sluiers omdat zij telkens de tabletten afpakte van de ansictrussen.

weet iemand misschien ook hoe ik dan de“algeneters” eten kan geven? ZONDER DAT DE SLUIERS HET KUNNEN AFPAKKEN? ik voerde de ansistrussen toen met agen tabletten van het merk: tetra. Misschien ander voer??
Of is de Siamese algeneter helemaal niet goed?
Moet ik misschien een andere soort nemen?
(maar geen PLECO)omdat die te groot kunnen worden.

de bak heeft veel schuilplekken voor de vissen.
De bak bestaat uit:
- grind bodem
-vallisneria (giganthea rubia)
- waterpest (gewone)
- java varen(microsorum)
- echinodorus(bleheri)
-anubias (bateri)

de bak draait ook op CO2 (bio)
En goeie TL lampen en word ook goed over filterd!

Dus als iemand weet welke “algeneter” ik bij mijn sluiers kan zetten heel graag!!

En oh ja ik wil GEEN appelslakken of gewoon, slakken wil ik niet!

alvast bedankt!

grt. T.L
 
Ik vond ze persoonlijk zelf niet mooi en ik wou gewoon een ander soort vis erbij hebben.
 
Maar ik overweeg om er nog een bij te halen en dan samen met een algeneter gelijk maar ik weet nog niet welke (hahaha)
 
Die sluiers gaan nog wel even groeien, eigenlijk vind ik het niet verantwoord nog meer vis in dat aquarium te doen.
 
180 L is voor siamese algeneters te weinig. Ze hebben flink wat ruimte nodig. En het zijn groepsdieren, dus dan zou je je bak vol moeten proppen.

Als je je bak zo in weet te richten dat er gebieden zijn waar ancistrussen kunnen komen en je dikke goudvissen niet (met grotten bijv.) dan zijn ze gericht te voeren op die plek. :)

25 graden is overigens voor zowel je sluiers als ancistrussen niet nodig. Maar wellicht heb je aandelen bij je eigen energieleverancier! Dat weet ik niet.
 
Eigenlijk is die 1 meter ook niet voldoende voor de sluiers.


Snap nog steeds niet waarom sluiers zomaar aan iedereen verkocht worden.
Die beesten hebben zwemruimte nodig.
Maar goed, ik zeg daar niets meer over.
 
Een ancistrus zou kunnen, mits je het voeren weet te regelen. :) Ik zou er alleen niet op rekenen dat hij de boel schoonhoudt, hoor. Ze weten niet van jou als vissenbaasje dat je dat van ze verwacht, zeg maar.

Die beesten hebben zwemruimte nodig.
Maar goed, ik zeg daar niets meer over.
Een euro in de pot voor iedere keer dat je je vanaf nu verspreekt! :D
 
Het aquarium is niet echt optimaal voor sluiers maar ik kan wel leven met 2 sluiers op 180 liter. Je ziet vanzelf wel of ze te groot gaan worden of niet. Niet alle LFS sluiers worden mega groot. Na 2 a 3 jaar zie je dit vanzelf. Als je maar regelmatig flinke verversingen doe dan komt/blijft het wel goed. @Roy1986 heeft ook 2 sluiers in iets minder dan 1 meter. Optimaal nee maar begrijp dat ook niet iedereen ruimte/budget heeft voor meer.

Je filter is wel een punt van aandacht. Algeneters ruimen wel wat alg op maar ze vervuilen meer aan poep etc. Dus verhoudings gewijs vervuilen ze meer dan dat ze nuttig zijn qua opruimen. Je moet ze echt nemen omdat je ze leuk vind.

Ik weet niet veel van siamese algeneters maar volgens mij zijn dit nogal een dominanter soort en weet niet of dit gedrag past bij je sluiers. Als je sluiers tukkie liggen te doen en die siamese versie ze telkens lastig valt of vinnen/staarten knabbelaars zijn lijkt me dan geen strak plan.

Ik heb de long fin ancistrus erbij en dit geeft verder geen problemen dat ze de sluiers lastig vallen.

Qua voer voor welk soort dan ook wat je wilt toevoegen zul je creatief in moeten zijn omdat de sluiers nu eenmaal alles opvreten inclusief kleine ancistrussen. Wat ze met grondelen tegen komen en in de bek past is weg richting dikke buik.

De anchistrussen hebben een stukje hout nodig omdat ze hier bepaalde voedingstoffen uit halen. Ik heb 24 uur per dag een stuk courgette op een vork op de bodem liggen. Dit ligt achter grote stenen zodat de sluiers het niet opvreten. Hou wel rekening mee dat de sluiers alles weten wat je verstop en ze gaan liggen te klooien om het te pakken te krijgen dus geen stenen gaan stapelen want die donderen om. Ze kunnen uren liggen te vervelen/beuken op hetgene waar je het eten verstop dus je moet ook geen stuk hout hebben met scherpe punten want dan verwonden de sluiers zich hier aan. Je kunt ook een stuk cougette op een filter zuignap prikken en op je achterraam vast zuigen met wat hout en stenen ervoor.

Ik weet niet hoe oud je sluiers zijn maar de jongere versies geef je dagelijks wat meerdere kleiner porties voer. Sluiers hebben geen maag vandaar ze altijd honger hebben. Sluiers ook wat groenvoer geven of bosjes waterpest die ze kunnen/mogen slopen.
 

90 liter per sluier is meer dan voldoende en goed stabiel te houden. Die 20 cm zwemruimte extra hebben ze in het begin niet nodig. Vind de "regel" ook geen wet. Er zit heel veel verschil in sluiers qua grote maar ook zeker qua gedrag.
 
90 liter per sluier is meer dan voldoende en goed stabiel te houden. Die 20 cm zwemruimte extra hebben ze in het begin niet nodig. Vind de "regel" ook geen wet. Er zit heel veel verschil in sluiers qua grote maar ook zeker qua gedrag.
Haha nee het is logisch wat je zegt enkel wat ik van stond te kijken was meerdat je zegt dat je er mee kan leven. Kwam bij mij over als wat als jij er niet mee kan leven wat dan? Dat was de reactie een beetje.
 
Haha nee het is logisch wat je zegt enkel wat ik van stond te kijken was meerdat je zegt dat je er mee kan leven. Kwam bij mij over als wat als jij er niet mee kan leven wat dan? Dat was de reactie een beetje.

Dat wil jij niet weten als Jean d`de sluier :D Barricades etc. maar dit moet met enig tactisch beleid want moet eerst adres zien te krijgen ;)

Had me geestelijk al voorbereid op een lading posts maar valt eigenlijk de laatste tijd erg mee.
 
Dat wil jij niet weten als Jean d`de sluier :D Barricades etc. maar dit moet met enig tactisch beleid want moet eerst adres zien te krijgen ;)

Had me geestelijk al voorbereid op een lading posts maar valt eigenlijk de laatste tijd erg mee.
Ja vakantie tijd. Of mensen nemen meer afstand van AF om meer met andere zaken bezig te zijn.

Of men weet niks te zeggen over dit.

Wat ik wel weet dat de siamese algeneter wanneer ze klein zijn nog wel soort alg eten maar niet veel meer dan een ancistrus en wanneer de siamees groot worden eten ze bij lange na geen algen meer en ze staan bekend als pesters.

Zelf vind ik ze geen leuke vissen.
 
Ja vakantie tijd. Of mensen nemen meer afstand van AF om meer met andere zaken bezig te zijn.

Of men weet niks te zeggen over dit.

Wat ik wel weet dat de siamese algeneter wanneer ze klein zijn nog wel soort alg eten maar niet veel meer dan een ancistrus en wanneer de siamees groot worden eten ze bij lange na geen algen meer en ze staan bekend als pesters.

Zelf vind ik ze geen leuke vissen.

Tis ook wel een beetje lastig communiceren met een computer.

Bedoelde geestelijke voorbereiding op posts en pm, dat het vissen mishandeling is, als ik wat ruimer om ga met de wettelijke voorgeschreven 1.20 minimaal afmeting. Deze negatieve tendens is er gelukkig niet veel meer.

De ancistrussen bij mij eten volgens mij helemaal geen alg meer. Ze hebben liever sluier korrels, insecten en groente tappa s. Al die huisvissen worden gewoon verwende diva s :D Die beesten vreten volgens mij 24 uur van de dag en bergen slobber stront naast de bergen sluier stront. Zijn wat bescheidener qua maat maar het is ontzettend veel.
 
Ik heb 1 ancistrus bij 3 LFS sluiers in mijn 200l bak. Met 2 flinke binnenfilters, 1 extra luchtpomp en veel verversen ( nu weer 2 keer per week 50 % want ze groeien goed) gaat dat net goed maar het is echt het maximum. Een siamese algeneter zou ik niet doen, die wordt zo'n 15 cm lang. Ik kom regelmatig bij een restaurant waar er een al 10 jaar zit in een aquarium met 3 ( enkelstaart) goudvissen, maar dat aquarium is 200 x 50 x 130 groot. Hij heeft de ruimte, dus ze zitten elkaar niet dwars. Ik vond er op Internet nog een fotootje van ( ik heb nog ergens een bestand met eigen foto's maar daar kan ik even niet bij). Deze is trouwens van een paar jaar terug, van de 6 goudvissen op de foto zijn er nu nog 3 over in deze bak.Deze mensen hebben nog een restaurant met zo'n zelfde bak waar de grootste vissen nu in zitten. De algeneter zit in het midden op de stenen.
foto_renee_moeke_880-jpg20110920-27963-136o6rm_original.jpg
 

Terug
Bovenaan