Wat is er nieuw

Kan deze bodem of toch beter zand halen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dissy
  • Startdatum Startdatum
D

Dissy

Guest
Hallo allemaal,

Heb het ��n en ander gehaald voor mijn discus bak die binnen 5 weken er zal staan 😀.

Heb co2 gehaald met ph meter. Dragonstones gehaald en wat mooi spider wood. Al eerder had ik een voedingsbodem gehaald en klein zwart grind. Nou is mijn vraag kan ik het zwarte grind gebruiken of kan ik toch beter het grind ruilen voor zand?

Is het misschien ook mogelijk dat ik half om half doet links in mijn bak grind daar is ook de meeste stroming en de bodem afzuiging en rechts het zand en dit door middel van de drakenstenen een scheiding te maken?

Ik hoor het graag.

Gr Martin

Ten eerste is een voedingsbodem heel vaak niet nodig. Ten tweede gaat het rotten als je er zand op legt.

Zou ook geen dragonstones gebruiken bij discus,kunnen zich openhalen aan de scherpe kanten.

Seabait zei:
Zou ook geen dragonstones gebruiken bij discus,kunnen zich openhalen aan de scherpe kanten.

Bedankt voor de tip.

Ik zal in ieder geval opletten met de scherpe randen dat ik die zoveel mogelijk eraf haal dat is niet zo moeilijk want het is niet zo heel hard steen.

Maar dat is dan ook met het hout. Daar zitten ook scherpe stukken aan. Dan wordt het ook erg lastig met vissen houden als je een zeeaquarium heb het levend gesteente heeft ook veel scherpe stukken vaak?.

De voedingsbodem zal ik ook zeker niet onder het zand doen. Al moet ik zeggen dat als je het verkeerde zand neemt deze ook een grote kans heeft op schimmel. Ik had begrepen dat sommige planten het toch fijn vinden een voedingsbodem te hebben zodat ze hun eigen beter in de bodem gaan verankeren. De voedingsbodem zal ik ook enkel gebruiken recht onder de planten en niet door heel mijn aquarium.

Maar over mijn vraag?

Kan ik het grind gebruiken of beter voor half om half of toch alleen zand gebruiken?

Als ik jou was zou ik alleen zand doen geen voedingsbodem en af en toe gwn kleibolletjes bij de planten stoppen en echinodorus soorten fe tabs (ijzer) bij de wortels plaatsen

Dissy zei:
Seabait zei:

Maar over mijn vraag?

Kan ik het grind gebruiken of beter voor half om half of toch alleen zand gebruiken?

Dat was ook meteen het antwoord op de vraag, als je een voedingsbodem gaat neerleggen kun je geen zand gebruiken.
Of je moet een goede afscheiding op de bodem maken dat de voedingsbodem niet onder het zand kan komen.
Maar wat Mervin zegt, voedingsbodem zou ik ook weglaten. Voor het grootste deel gewoon verkooppraat.

Het verhaal dat een voedings bodem onder zand voor bodemrot zorgt is onzin, hier een voedings bodem onder filterzand en nooit bodemrot geconstateerd.
Het valt of staat met het type zand wat je gebruikt.
Hier een zeer intersante link over zand,
http://discuszolder.nl/achtergronden/fi ... bedekking/

Of je een voedings bodem per se nodig hebt is een andere discussie.

Verder heeft het weinig zin om zand EN grind te gebruiken, het zand zal tussen het grind verdwijnen waardoor het grind bovenop komt.

Ook het gebruik van een co2 installatie in een discusbak met zijn velen waterwissels, kan je vraagtekens bijplaatsen.

Bedankt voor de informatie Jos.

Ik hoor een hoop uit 1 lopende verhalen waardoor het lastiger word voor mij om te beslissen wat te doen.
Ik zal de situatie proberen goed uit te leggen.

Mijn aquarium word een doorkijk aquarium met de maten 2 meter lang 0.60 meter breed en 0.70 meter hoog.

1 kant +_ 0.8 meter komt boven een inlaat met een bodemafzuiging. hier wil ik met zwart grind de bodem doen zodat ik geen/minder last heb van opzuigen van zand. Hier komt veel beplanting en ook het hout. Ik wil de middenstrook bij het grind proberen zoveel mogelijk vrij te laten zodat mijn discusvissen hier goed kunnen zwemmen. Ik neem wat makkelijkere planten die goed tegen warmte kunnen. Dit doe ik ook door middel van langzaam opvoeren van de temperatuur tot 28/29 graden. Hier wil ik een voedingsbodem doen onder mijn planten.

1 kant +_ 0.8 meter wil ik met zand en stenen doen met daarboven de drijfplanten. Deze wil ik afzetten door een visdraadje te spannen net boven het oppervlaktewater door middel van zuignappen. Hier komt veel zwem ruimte voor de vissen.

Deze twee kanten wil ik afzetten met stenen +_ 0.4 meter waardoor het zand en het grind nauwelijks met elkaar vermengt.

Ik heb veel gelezen over discusvissen maar zelf nog nooit gehad. Soms hebben ze het over dat discusvissen een zand bodem moeten hebben en sommige zeggen dat het meer smaak is wat je neemt.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is 😀

Hoor graag jullie mening.

Ik zou ook geen voedingsbodem doen.

zand of fijnkorrelig grind zou ik de voorkeur aan geven, reden hiervoor: Discussen blazen naar het voedsel wat op de bodem ligt. Dit waait op waardoor ze het opzuigen.
Te grof grind zakt je voedsel in weg

Qua uitleg die je hebt gegeven vindt ik het raar dat je bij je bodem afzuig juist veel planten zet? lijkt mij juist tegen houden van je vuil.
Maar goed, snap ook de uitleg niet helemaal.

Hallo Sicooltje de reden waarom zand heb ik ook regelmatig gezien. Heb ook meerdere bakken gezien met veel beplanting met discusvissen met een zand bodem waar de discusvissen toch meestal naar het kleine open plekje zand gaan die je op de bodem ziet om hier even in te blazen. Daarom wil ik ook een groot gedeelte zand er in doen. Je hebt een goed punt over de beplanting waarom ik juist op die plek een bodemafzuiging heb. Dit omdat daar meer vuil resten verzamelen wat jij al zegt. Een zandbodem zonder beplanting vind ik makkelijker schoon te maken dan een plek waar grind en beplanting is. Mijn mening is dat dan een bodemafzuiging op die plek waar het, het moeilijkste schoon te maken is het meeste functioneel is. Ook aan die kant heb ik de hardste stroming waardoor er meer deeltjes over de bodem zullen bewegen.

Kan je mij vertellen waar je de draad kwijt raakt bij mijn uitleg 😀

Misschien beter om een tekening te maken?

Heel simpel gezegd als je voor het aquarium staat is rechts grind midden stenen afzetting en links zand. 80cm zand 40cm steen 80cm grind.

Grind is trouwens fijnkorrelig.

Hierbij het voorbeeld even snel in elkaar geflanst 😛

aquavoorbeeld.jpg

Om te beginnen zou ik filterzand in de bak doen, grind bodem is niet aan te bevelen, ook is al vaak gebleken dat, buiten het vuil wat tussen de grindkorrels zakt ( en vergis je daar niet in ) ook discus minder mooi kleurt boven een zwarte bodem, ik heb al veel discus houders na enkele weken zo'n bodem er uit zien halen.

Vuil blijft mooi op een zandbodem liggen waardoor je veel beter de bodem schoon kunt houden, het eventuele afgezogen zand kan je verwaarlozen en is ook weer makkelijk aan te vullen indien nodig.

Verder begrijp ik dat je gaat starten met discus, als je wilt gaan starten met jonge visjes, houdt er dan rekening mee dat deze vele malen per dag gevoerd moeten worden en daardoor voor veel vervuiling zorgen.
Ook als je het goed wil doen zal je dagelijks waterwissels moeten doen, teneinde de visjes groot te trekken, ( daarom mijn vraagtekens bij een co2 installatie )
Ga je op deze manier opstarten, dan kan je dat het allerbeste doen in een kale bak, dus geen planten,hout of stenen.

Succes

Tja. Is maar net hoeveel tijd hij er in steekt he

Als je geen teleurstellingen wil, zal je er de nodige tijd moeten insteken.
Heb je dat er niet voor over? Dan kan je beter een ander soort vis nemen.

Dissy zei:
Hallo Sicooltje de reden waarom zand heb ik ook regelmatig gezien. Heb ook meerdere bakken gezien met veel beplanting met discusvissen met een zand bodem waar de discusvissen toch meestal naar het kleine open plekje zand gaan die je op de bodem ziet om hier even in te blazen. Daarom wil ik ook een groot gedeelte zand er in doen. Je hebt een goed punt over de beplanting waarom ik juist op die plek een bodemafzuiging heb. Dit omdat daar meer vuil resten verzamelen wat jij al zegt. Een zandbodem zonder beplanting vind ik makkelijker schoon te maken dan een plek waar grind en beplanting is. Mijn mening is dat dan een bodemafzuiging op die plek waar het, het moeilijkste schoon te maken is het meeste functioneel is. Ook aan die kant heb ik de hardste stroming waardoor er meer deeltjes over de bodem zullen bewegen.

Kan je mij vertellen waar je de draad kwijt raakt bij mijn uitleg 😀

Misschien beter om een tekening te maken?

Heel simpel gezegd als je voor het aquarium staat is rechts grind midden stenen afzetting en links zand. 80cm zand 40cm steen 80cm grind.

ER is bodemafzuiging, om het water van onder weer naar boven te brengen.

hett vuil wat er onder gaat, gaat ook als een filter werken, wordt dus biologisch afgebroken.

Planten groeien op die plaats beter.
Heb het ook in 2 bakken, werkt prima.

Goed om te horen Bertus. Ik gaat het zoals het daar op de tekening staat doen. Zal er meer aandacht aan moeten besteden dan met een bak met alleen zand en weinig planten. Maar ja ik ben nou eenmaal een planten en dieren mens 😀 Gaat goed komen ik heb er iig volle vertrouwen in. 😀

Ik zal ook een dagboek bijhouden met foto's die ik elke week probeer aan te vullen. :thumbs:

fijn filterzand of gewoon zand volstaat.

Dennis_89 zei:
Ten eerste is een voedingsbodem heel vaak niet nodig. Ten tweede gaat het rotten als je er zand op legt.
Ik heb in een bak als 10 jaar een voedingsbodem met metselzand erop. En nooit bodemrot gehad.

Botia zei:
Dennis_89 zei:
Ik heb in een bak als 10 jaar een voedingsbodem met metselzand erop. En nooit bodemrot gehad.

Ik heb wel bodemrot gehad, in mijn eerste bak. Kan me herinneren dat ik toender tijd ergens gelezen had dat dat vaak te maken heeft met zand en het afsluiten van de bodem. Vandaar dat ik toen aangenomen heb dat dan 1+1 dan wel 2 moest zijn. Achteraf bekeken kan je natuurlijk 1000 dingen niet goed doen, zeker met je eerste aquarium. Dus het zou ook wat anders geweest kunnen zijn. Ik gebruik overigens geen voedingsbodem meer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan