Wat is er nieuw

Kan deze plant op de achterwand? En nog twee Anubia's vragen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Vraag 1:

Op mijn achterwand zijn enkele plekken die nog opgevuld kunnen/moeten worden.
Ik vind het kaal ogen namelijk.

Nu was mijn idee om die op te vullen met Anubia's en Javamos.

Maar,.... mijn "achterwand" is dus gewoon glas.
Ik heb er geen echte achterwand in, maar een poster-achterwand welke aan de buitenkant bevestigt is.

Nu is dus mijn vraag of de Anubia's en de Javamos ook gewoon groeien, of het in elk geval goed doen als ik ze op een zuignap zou vastmaken en gewoon op het glas zou plakken ( de zuignap op het glas).
Wie kan me vertellen of dat goed gaat?
Blijven de Anubia's en het Javamos het gewoon goed doen dan?
De wortels kunnen zich dus nergens op vasthechten, tenzij ze ook op glas vasthechten.

Vraag 2:

Als ik een Anubia in twee�n zou willen "delen",.. kan ik dan gewoon de wortelstok door de helft knippen?
Of moet ik wachten totdat er ergens een uitgroei is en dat je de wortelstok zo kunt afbreken?

Vraag 3:

E�n van mijn Anubia's wordt iets te hoog.
Kan ik dan gewoon blad afknippen?
Waar precies kan ik dat het beste doen?
Zo dicht mogelijk bij de wortelstok gewoon het blad afknippen?

Bedankt alvast voor het lezen en de antwoorden 🙂

Vraag 1:
Anubias/javavaren/javamos zet zich ook gewoon vast op eenzuignap. Ik heb wel de ervaring dat de plant vooral horizontaal groeit, dus bij het snoeien goed opletten dat ze niet naar voren gaan groeien. Dan heb je het snelste een volle wand.

De planten zullen zich hechten op de zuignap zelf, en het is dus belangrijk wel voldoende zuignappen te monteren. Misschien is het zelfs gewoon handiger om een roostertje te maken over de gehele achterwand. Ik weet dat diverse leden dit al wel eens hebben gedaan, google maar eens.

Kurk op een zuignap maken gaat ook, en dan daar de planten op vastzetten. hebben je ancistrussen meteen een mooie schuilplaats.

Vraag 2: Anubias is erg makkelijk te vermeerderen, maakt niet uit waar je ze afbreekt, zolang er een stukje 'dikke' wortel/kern wordt gedeeld, zal deze opnieuw uitlopen.

Vraag 3: Anubias kan je gewoon de grootste bladeren vanaf halen, heb je een kleine bak, kijk dan eens naar de var. mini. Deze blijven kleiner en bedekken je achterwand mooier. Volgens mij hebben sommige webshops er zelfs hele matten van.

Vermeerderen doe je gewoon zoals bij vraag 2.

Succes met het bedekken van je wand, ik ben er erg lang mee bezig geweest, en heb de planten in het begin met punaises in me achterwand geprikt. Mijn achterwand was pas mooi gevuld na 1 jaar. Maar het resultaat is heel natuurlijk. Vind bedekte achterwanden echt super veel bijdrage aan een (natuurlijke) dieptewerking.

ED2bXNgtJQ6Jy80FwXnjm0IsgzzASxG4.jpeg

Groeten.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb dus geen achterwand, maar gewoon glas.
Heb wel een achterwand, maar die zit aan de buitenkant.

Ik ga nog even nadenken over hoe ik het precies wil hebben en ga doen.

Ik heb al meerdere keren een Anubias gedeeld door met een scherp mesje de wortelstok door te snijden tussen twee dikkere delen (knopen) in. Ik weet niet of je garnalen in je bak hebt, maar als je die hebt, dan moet je het delen buiten het aquarium doen en daarna de 'snijvlakken' heel goed afspoelen. Er schijnen anders een soort naaldjes vrij te komen, die gevaarlijk voor garnalen kunnen zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan